رولز رویسصنایع هوایی

آغاز تست قوی‌ترین پیشرانه هواپیمای تجاری رولزرویس

شرکت رولزرویس تست‌های قوی‌ترین پیشرانه هواپیمای تجاری خود با نام پیرل ۱۰X را آغاز کرد.

این شرکت که به خاطر تولید پیشرانه‌های هواپیمایی قدرتمند و خودروهای فوق لوکس شناخته می‌شود شروع تست‌های پروازی قوی‌ترین پیشرانه خود یعنی پیرل ۱۰X را اعلام نمود. این پیشرانه در هواپیمای داسو فالکن ۱۰X به عنوان محصول پرچم‌دار و جدید شرکت فرانسوی بکار خواهد رفت. همچنین اولین پرواز پیشرانه موردبحث با استفاده از بوئینگ ۷۴۷ صورت می‌پذیرد.

پیرل ۱۰X جدیدترین عضو از خانواده پیشرانه‌های پیرل رولزرویس است. این نیروگاه عظیم همچنین برای اولین بار در یک جت تجاری شرکت داسو نصب خواهد شد. به منظور جمع‌آوری داده‌های حاصل از این تست‌ها، خلبان‌ها و مهندسان تست پرواز زیادی مشغول کار خواهند بود. این برنامه شامل بررسی عملکرد پیشرانه و همچنین تست فاکتورهای زیادی از جمله سرعت و ارتفاع پروازی است. فیلیپ زلر نائب رئیس شرکت داسو با انتشار بیانیه‌ای گفته است:

ما از ورود به فاز بعدی و مهم توسعه پیشرانه جت تجاری خود هیجان‌زده‌ایم. تمامی این تست‌ها کامل می‌شوند تا در نهایت قابلیت اطمینان پیشرانه تائید شود و نیازهای عملکردی ما را پوشش دهد.

واضح است که تضمین راندمان و قابلیت اطمینان یک پیشرانه قبل از نصب و سرویس‌دهی در هواپیمایی تجاری امری کلیدی خواهد بود. یکی از مهم‌ترین کمک‌ها برای تحقق این هدف استفاده از تأسیسات تست پرواز و هواپیمای آزمایشی بوئینگ ۷۴۷ است که در توسان آریزونا واقع شده و به خود رولزرویس تعلق دارد. در این هواپیما می‌توان انواع پیشرانه‌ها را نصب کرد و از صحت عملکرد آن‌ها مطمئن بود.

گفته می‌شود تست‌های موردبحث داده‌های ارزشمندی را فراهم خواهد کرد که حداکثر حجم آن‌ها در یک روز به ۲۰ گیگابایت هم می‌رسد که بیش از متوسط مصرف ماهانه اینترنت یک خانوار در بریتانیاست. احتمالاً می‌دانید که یک هواپیما از چهار پیشرانه برای ایمنی بیشتر استفاده می‌کند. به منظور بررسی پیشرانه رولزرویس نیز یک پیشرانه تست در کنار سه پیشرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما این بار هواپیمای تست رولزرویس از ۵ پیشرانه استفاده خواهد کرد به گونه‌ای که پیشرانه پیرل ۱۰X در کنار یک پیشرانه ترنت ۱۰۰۰ و سه پیشرانه RB211 قرار خواهد گرفت.

ترنت ۱۰۰۰ و RB211 توسط رولزرویس توسعه ‌یافته‌اند و اولی به خاطر مصرف سوخت کم و قابلیت اطمینان مشهور شده است. پیشرانه RB211 نیز از نوع توربو فن است که از دهه ۷۰ میلادی تاکنون در خط تولید قرار دارد. دبورا رابینسون مدیر تست و مهندسی رولزرویس می‌گوید تأسیسات تست پروازی این شرکت اهمیت بالایی دارد. این مرکز بخشی از توانایی‌های تست و آزمایش گسترده شرکت به منظور اطمینان از صحت عملکرد پیشرانه‌هاست. اگرچه کامپیوترها و ابزارهای ویژه می‌توانند داده‌های زیادی را تهیه کنند اما تست در هوا اهمیت به سزایی دارد. مهندسان با این تست‌ها می‌توانند نتایج وسیعی را کسب نمایند. او خاطرنشان می‌سازد:

ما با استفاده از این مرکز می‌توانیم فرصت تست محدودیت‌های پروازی را به دست آورده و بازخوردهای مناسبی از سبد محصولات خود را کسب کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    یجورایی رقیب موتور جنرال الکتریک GE9X هست که روی هواپیمای بوئینگ 777 X نصب شده

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. P

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (284 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره

      موافقم 6
      مخالفم 1
    2. امراللهی

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نه، اصلاً تو اون کلاس نیست. این مال هواپیماهای تجاری و کوچیکه.

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. Amirshayan

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (101 ديدگاه)

    قوی ترین موتور رولز رویس فعلا ترنت xwb هست با 97000 پاوند رانش و قوی ترین موتور جنرال الکتریک هم ge90 هست که تا 115000 پاوند رانش رو میده حالا باید ببینیم این چیکار میکنه البته عجیب بود که قراره رو داسو بیاد

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. Anti Tesla

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (626 ديدگاه)

    رولزرویس همیشه از کمپانی‌هایی بوده که در تحقیق و توسعه هزینه زیادی کرده.

    موافقم 7
    مخالفم 3
  4. Feri

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ولی من تعجب میکنم که چرا رولزرویس موتوره خودروهاشو بی ام و میسازه ولی خودش موتوره هواپیما،موتوره هواپیما که تولیدش دشوار تر وزمان ساختش طولانی تره

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (105 ديدگاه)

      بیشتر به خاطر اینکه زیر مجموعه بی ام و هست و بیشتر اون تصمیم میگیره براش
      بعدشم وقتی موتوری به خوبی n74 بی ام و هست چرا وقت و هزینه صرف کنه یکی دیگه بسازه
      موتور ساختن سخت تر از چیزی هست که به نظر میرسه

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. نیما

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      بخش طراحی و ساخت موتوراش کاملا مجزا و مستقل از خودروسازیشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. S

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (111 ديدگاه)

      نکته جالبی بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. M power

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    خوشبحال بی ام و

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا