تویوتا

بررسی تویوتا پریوس پرایم؛ کاربردی‌تر و کم هزینه‌تر از خودروهای برقی

تویوتا پریوس پرایم با ویژگی‌های برجسته، برتری‌های متعدد در مقایسه با خودروهای برقی فراهم می‌کند.

شاید بدون وجود نشان تویوتا روی دماغه پریوس پرایم دوستان شما فکر کنند با خودرویی جذاب‌تر و خاص‌تر روبرو هستند اما در واقع آن‌ها به جدیدترین نسل پریوس نگاه می‌کنند، خودرویی که جزو زیباترین محصولات تاریخ این خودروساز ژاپنی به شمار می‌رود. زمانی که پریوس پرایم نگاه می‌کنید یک خط قوس‌دار را می‌بینید که نمای جلو و سپر را به یکدیگر مرتبط می‌کند و باعث می‌شود پروفایل جلوی این خودرو جذابیت زیادی داشته باشد. چراغ‌های جلوی قلاب مانند نیز جزو دیگر ویژگی‌های این بخش هستند و در بخش عقب نیز نوار نورانی نازکی بکار رفته است. زمانی که پریوس با آپشن سقف مشکی سفارش داده شود شیشه جلو و عقب آن به قدری زاویه گیرایی به خود می‌گیرند که انگار بخش یک تکه و یکدستی را تشکیل داده‌اند.

این نوع طراحی جذاب باعث شده پریوس پرایم ضریب درگ ۰.۲۷ داشته باشد. اگرچه ضریب درگ ۰.۲۴ نسل پیشین خودرو بهتر بوده اما هنوز هم پریوس در بخش راندمان و کارایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودروی ژاپنی به ۴.۹ لیتر در صد کیلومتر می‌رسد و مدل پایه SE در حالت برقی شعاع حرکتی ۷۱ کیلومتری دارد. البته این رقم در مدل‌های XSE و XSE پریمیوم حاضر در تست اندکی کمتر و برابر با ۶۳ کیلومتر است. همچنین مجموع شعاع حرکتی پریوس پرایم به ۹۶۶ کیلومتر می‌رسد.

اما تویوتا مجبور بوده برای دستیابی به چنین طراحی جذابی برخی فاکتورها را قربانی کند. شیشه جلو از نظر میزان خمیدگی تقریباً مشابه شورولت کاماروست و ستون A نیز تأثیر منفی روی میدان دید گذاشته است. همچنین میزان تنظیمات فرمان به طرز عجیبی محدود است. در واقع ما به سختی می‌توانستیم موقعیت راحتی را روی صندلی راننده پیدا کنیم. همچنین کابین خودرو خیلی ساکت نیست و صدای اضافی باد و لاستیک به ویژه در حالت برقی به گوش می‌رسد. همچنین زمانی که پدال گاز تا انتها فشرده شود ناله پیشرانه برمی‌خیزد.

نیروبخش تویوتا پریوس پرایم یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری به همراه دو موتور برقی و باتری لیتیوم یون ۱۳.۶ کیلووات ساعتی است. این باتری ۵۵ درصد بزرگ‌تر از نمونه ۸.۸ کیلووات ساعتی نسل قبل بوده و با همکاری سایر اجزا باعث ارائه قدرت ترکیبی ۲۲۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۸۸ نیوتون متری می‌شود. از این نظر پریوس پرایم جدید حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴ نیوتون متر گشتاور بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد. درصورتی‌که از شارژر استاندارد خانگی برای شارژ باتری استفاده شود ۱۱ ساعت زمان نیاز خواهد بود اما استفاده از شارژر سریع‌تر این زمان را به ۴ ساعت کاهش می‌دهد. همانند بسیاری از خودروهای پلاگین هیبریدی دیگر، پریوس پرایم از عملکرد شارژ سریع DC پشتیبانی نمی‌کند. همانند شاسی‌بلند راو ۴ پرایم، این خودرو نیز به گشتاور آنی موتورهای برقی تکیه کرده و در عرض ۶.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد تا خودرویی سریع‌تر و هیجان‌انگیزتر از GR86 باشد.

باتری خودرو در سرعت‌های بالا همچنان عملکرد خود را حفظ کرده و وجود گشتاور آنی نیز باعث می‌شود سبقت گرفتن به راحتی انجام شود. درصورتی‌که به‌طور انحصاری از حالت برقی استفاده کنید حداکثر سرعت خودرو به ۱۳۵ کیلومتر در ساعت محدود خواهد شد. از طرف دیگر فرمان خودرو سبک و تیز حس می‌شود اما در حالت اسپرت سنگینی دلپذیری دارد. همچنین سیستم ترمز هم عملکرد پرقدرتی دارد و سیستم تعلیق برای عبور از پیچ‌ها اعتماد به نفس کافی را القا می‌کند.

در پریوس پرایم به ندرت متوجه تکان‌های بدنه خواهید شد هرچند سیستم تعلیق نسبتاً اسپرت خودرو باعث شده در زمان عبور از دست‌اندازها و ناهمواری احساس خشک بودن به سرنشینان منتقل شود. البته نباید سواری خودرو را ناهنجار دانست. جدای از موضوع ارگونومی، کابین و متریال بکار رفته در آن وضعیت خوبی دارند و فول ترین نسخه پریوس پرایم که با نام XSE پریمیوم شناخته می‌شود به پوشش چرم مصنوعی سافتکس در اکثر بخش‌ها از جمله داشبورد و پانل درها و صندلی‌ها مجهز است.

صندلی‌های خودرو کاملاً نرم و راحت هستند و به‌صورت استاندارد از گرم‌کن و سردکن بهره می‌برند. نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی تویوتا نیز جانشین نمایشگر استاندارد ۸ اینچی شده است. البته اگر بتوانید بدون نمایشگر بزرگ و برخی تجهیزات دیگر سر کنید، پریوس پرایم را خودرویی خوش قیمت خواهید یافت. مدل پایه SE حداقل قیمت ۳۴,۴۹۵ دلاری دارد درحالی‌که قیمت‌های مدل‌های رده میانی و فول XSE و XSE پریمیوم به ترتیب برابر با ۳۷,۷۴۵ و ۴۰,۷۶۵ دلار خواهد بود. حتی با سفارش برخی آپشن ها از قبیل آینه وسط دیجیتال و دوربین ۳۶۰ درجه، قیمت خودروی تست شده به رقم معقول ۴۲,۴۰۰ دلار می‌رسد.

با اینکه تویوتا کندتر از اکثر برندها وارد بازی خودروهای برقی شده اما پادشاه خودروهای هیبریدی است. پریوس با طراحی بسیار جذاب و سواری دل‌چسب وارد نسل جدید خود شده و یکی از بهترین قوای محرکه بازار را به نمایش می‌گذارد. به سختی می‌توان تصور کرد که فردی بجای پریوس پرایم سراغ bZ4X و دیگر خودروهای برقی مدرن برود.

مشخصات تویوتا پریوس پرایم XSE پریمیوم ۲۰۲۴
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری هیبریدی
باتری لیتیوم یون ۱۳.۶ کیلووات ساعت
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۲۲۰/۱۸۸
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت (ثانیه) ۶.۶
مصرف سوخت شهری/بزرگ‌راهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۴.۷/۵/۴.۹
شعاع حرکتی در حالت برقی (کیلومتر) ۶۳
وزن (کیلوگرم) ۱۶۲۰
ظرفیت فضای بار (لیتر) ۷۵۶
قیمت پایه (دلار) ۳۴,۴۹۵
قیمت مدل تست شده (دلار) ۴۲,۴۰۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. شهروند ایرانی

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (771 ديدگاه)

    حداقل توضیح میدادی چقدر برد داره با یه باک بنزین یا چرا هزینه کمتری از مدل برقی داره اینکه شد تعریف فقط انگار تبلیغات واردات

    موافقم 5
    مخالفم 17
    1. شاهین

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      لطفا تنها به دیدن تصاویر اکتفا نکنید و متن رو هم بخونید.
      تشکر

      موافقم 21
      مخالفم 1
      1. شهروند ایرانی

        ۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (771 ديدگاه)

        ببخشید انقد ذهنم مشغول بود نخوندم حق با شماست داشتم به دلار ۶۲ تومن مالیات ۱۰ درصدی توروم ۵۰ درصدی و بقیه موارد فکر میکردم

        موافقم 8
        مخالفم 5
      2. م.ن

        ۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (11 ديدگاه)

        این طور ماشین های هیبریدی جز هزینه و خرابی چیز دیگری نداره. ماشین برقی هزینه تعمیرات نداره و پول خودش را در میاره.

        موافقم 2
        مخالفم 2
    2. Silent

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      مصرف سوخت ترکیبی این خودروی ژاپنی به ۴.۹ لیتر در صد کیلومتر می‌رسد و مدل پایه SE در حالت برقی شعاع حرکتی ۷۱ کیلومتری دارد. البته این رقم در مدل‌های XSE و XSE پریمیوم حاضر در تست اندکی کمتر و برابر با ۶۳ کیلومتر است. همچنین مجموع شعاع حرکتی پریوس پرایم به ۹۶۶ کیلومتر می‌رسد.
      ,…………………
      خوب خواندن خودش یه هنر هست در هر زبانی ،شما حداقل در فارسی تسلط پیدا کن.

      موافقم 7
      مخالفم 4
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        نه تنها پریوس ، بلکه در ساخت یک محصولِ ژاپنی ، دست خدا هم در کار هست 👋🏻👋🏻👋🏻.

        پریوس یه خودروی کامل برای خانواده و افرادیست که دنبال چالش و هیجان نیستند و با کمترین هزینه میخواهند رفت‌و‌آمد داشته باشند!!!
        اما یه چیزی که پریوس را برای من جذاب کرده ، شتاب اولیه و سکوت عجیبی هست که شما را مثل همیشه عاشق تویوتا میکنه و به وجد میاره!!!

        ولی خُب ، من هیچگاه پریوس بِخر نیستم چون عاشق نعره‌ی موتور و گاز گاز کردن هستم چه ۴ سیلندر چه ۶ سیلندر باشه!!!

        موافقم 13
        مخالفم 6
        1. 

          ۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (138 ديدگاه)

          میگه دست خدا کمک میکنه خودروها ساخته بشن 😆
          حداقل نظر مفید و سازنده ای ندارین ، فضای کامنتا رو الکی شلوغ نکنید . بزارین چارتا نظر درست درمون بخونیم به جای این مزخرفات

          موافقم 6
          مخالفم 3
        2. froG-driVer

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (154 ديدگاه)

          پریوس هایی که وارد ایران شدند به نظر من بهترین نسل پریوس بودن قبل از ناقص بود و بعد از اون رفته رفته درگیر مدرنیته گرایی شد.فقط این وسط بود که یه ماشین خوب داد بیرون تویوتا.نمیگم کامل بود ولی خوب بود.ولی الان مثلاً این نسل رو ببینید چقدر درگیر طراحی های جدید شده(چراغ های چسبیده و…)بعدش هم کابین رو ببینید چقدر ساده شده و فرمون رو زشت کردن و طراحی قدیمی شده منظورم اینه که میتونست خیلی خیلی بهتر باشه و در این حد قدیمی نباشه😞

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. شهروند ایرانی

        ۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (771 ديدگاه)

        به تیتر هم توجه کن آقای استاد زبان ادبیات فارسی نوشته کم هزینه تر از خودرو برقی ولی در متن توضیح در خور توجهم جلب نکرد که چطور یه خودرو هیبرید میتونه مثلا از مرسدس xq هزینه کمتری داشته باش در صورتی که با مصرف یه باک ۹۶۶ کیلومتر میره

        موافقم 1
        مخالفم 6
    3. ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3274 ديدگاه)

      من میگم باید بیارنش ایران

      موافقم 12
      مخالفم 2
    4. اسذ

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (836 ديدگاه)

      طراحی اش بسیار زیباست!!! کارایی اش هم عالی!! مقایسه کنین با چینی های وارداتی و مونتاژی !!!

      موافقم 4
      مخالفم 0
    5. Rman

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (36 ديدگاه)

      بنده اطلاعاتم پایینه ولی میدونم مثلا تو آمریکا همین پریوس و مدل های ارزون قیمت و جمع جور تویوتا مثل یاریس و کرولا و CH_4 ماشین های دانشجویی و کالج حساب میشن چون ارزون و کم خرج هستن و همین پریوس وقتی اوایل جا افتادن تاکسی اینترنتی Ober بود،دانشجوها براحتی باهاش کار میکردن چون هیبرید و کم مصرف و بسیار با دوام هست،برعکس وضعیت ما تو ایران

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. سالار فصل

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (367 ديدگاه)

    به سختی می‌توان تصور کرد که فردی بجای پریوس پرایم سراغ خودروهای برقی مدرن برود.

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. پیام

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1588 ديدگاه)

      سالا فصل خزان حالا که می رود! این مقاله ها جنبه تجاری داره. هر زنانی هر کارشناسی قدرتش رو داشت و در مورد روند فروش ۱۰ ساله تسلا و خودروهای برقی توضیح داد و نقدش کرد من جلوش سر تعظیم فرود میارم! فقط یه کارشناس نه بیشتر!

      زمانی هم که ماشینای هیبرید اومده بودن می گفتن فقط دیزلی و بنزینی معمولی! همیشه این موضوع تو تاریخ بوده. کلا بعضی از انسان ها از تجدد متتفرن ولی زمانه مثل خمیر مجسمه این انسان ها رو شکل میده!

      زمانی که عکاسی اختراع شد، نقاش ها به شدت ناراحت بودن و از عکاس ها متنفر بودن. اما بعد از مدتی روزگار بهشون فرم داد!

      موافقم 7
      مخالفم 12
      1. سالار فصل

        ۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (367 ديدگاه)

        خزان گذشت دایی
        باهار اومد

        موافقم 11
        مخالفم 3
        1. پیام

          ۵ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1588 ديدگاه)

          برای تو همیشه خزانه و فرقی نداره

          موافقم 5
          مخالفم 9
      2. khashayar0

        ۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (80 ديدگاه)

        بله همینطوره. چه بخوایم چه نخوایم خودروها در آینده برقی میشن حالا ممکنه 50 سال طول بکشه ولی این اتفاق میافته.
        اگه بشه مشکل وزن زیاد خودروها رو حل کرد واقعا یه تحول اساسی رخ میده. در ضمن به نطر من خودرو برقی راه حلی سادتر برای رسیدن به عملکرد و سرعت بیشتره. در آینده هم قطعا باتری های بهتر و کوچکتر و با شارژ سریعتر عرضه میشه. و الکتروموتور هایی کوچکتر و قویتر مثل شار محوری میتونه باعث کاهش وزن و افزایش قدرت و گشتاور بشه.
        در کل خودروهای الکتریکی به خاطر سادگی طراحی و ساخت و تعمیر جایگزین مناسبی برای بنزینی ها هستند. فقط در حال حاضر مشکل اصلیشون وزن زیاد باتری و زمان شارژدهی هست.

        موافقم 5
        مخالفم 7
        1. Zz

          ۵ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          کی گفته خودرو الکتریکی تعمیر آسان داره ؟
          تو همین پدال مقالاتش هست که درحال حاضر ، چقد تعمیرش دردسر میتونه داشته باشه

          موافقم 8
          مخالفم 3
        2. Galant.VR4(JDM)

          ۵ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (633 ديدگاه)

          خودروی برقی غیرقابل تعمیرهست قوای محرکش و حتی یه‌بار وصرف تو همین پدال مقاله‌ای در این‌خصوص نوشته شده

          موافقم 4
          مخالفم 4
      3. Galant.VR4(JDM)

        ۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (633 ديدگاه)

        اگه یه ماشین کره‌ای بود اینطور نمیگفت 😂 باشه بابا اصلا هرچی شما بگین درسته ماهم حرف شمارو تایید میکنیم نه کارشناسای مطرح

        موافقم 7
        مخالفم 0
  3. Hadi

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (319 ديدگاه)

    چجوری پریوس ترکیبی 5 میسوزونه ولی تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی ترکیبی 1 لیتر میسوزونه تازه وزن تیگو 8 بیشتره
    یعنی اختلاف هیبریدی و پلاگین هیبریدی 4 لیتره مگه میشه

    موافقم 1
    مخالفم 13
    1. داریوش

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اون امار حقه بازی کمپانیه مثلا با فول باتری حالت تمام الکتریکی۷۰ کیلومتر میره بعد بقیشو با بنزین میره میگه مثلا یک لیتر مصرفمه مثل bmwکه گفت آی ۸ یک لیتر مصرف میکنه در عمل ۷ لیتر مصرف میکرد

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. datsun

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3504 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/magazine/are-plug-in-hybrids-as-green-as-they-seem/

      تو پلاگین بعضی خودروسازها کلک میزنن مثلا صد کیلومتر رو میان بیشتر مسیر رو با حالت تمام برقی پیماش میکنن به طور معمول بیشتر پلاگین ها ۷۰ تا ۸۵ کیلومتر برد تمام الکتریک دارن باقی مسیر رو با پیشرانه بنزینی میرن و اعلام میکنن مثلا فلان خودرو صدی ۱ لیتر دو لیتر مصرف میکنه و همه به به چهچه میکنن در صورتی که تو دنیای واقعی فرق داره

      موافقم 9
      مخالفم 0
    3. SS

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (740 ديدگاه)

      این عدد مربوط به حالت هیبرید هست که البته عجیب هست که از پریوس معمولی هم بیشتر هست (پریوس 4.1 و پریوس پرایم 4.9 به صورت ترکیبی)
      اما در حالتی که حالت الکتریکی هم اضافه بشه مصرف ترکیبی حدود 2 لیتر میشه
      جزئیاتش رو در سایت fueleconomy gov میتونید ببینید
      —-
      پ.ن هیبریدی های تویوتا با توجه به مصرف فوق العاده کم در شهر و نیاز نداشتن به بنزین با کیفیت واقعا برای ایران ایده آل هستن اما امان از مافیای داخلی و چینی…

      موافقم 6
      مخالفم 1
  4. زیزیگولو

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4931 ديدگاه)

    مزیت تویوتا پریوس پرایم نسبت به تویوتا پریوس ظرفیت باتری بیشتر و یه سیستم هیبریدی بهبود یافته تر هستش

    موافقم 10
    مخالفم 0
  5. sina

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    خیلی خوبه این نسل

    موافقم 13
    مخالفم 0
  6. yaghoub

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    سلطان هیبرید ها
    همه چیز تمومه. ای کاش وارد ایران میشد .

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. Taha Ayoobi

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    عالیه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. OKHTAY

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    با سلام
    دلیل اینکه خودرو های برقی محبوب نیستن فعلا ،اینه که یه مشکل اساسی دارن که حل نشده .اونم مشکل دیر شارژ شدن و آلودگی محیط زیست بعد از اتمام و خرابی باطری ها بدلیل استفاده از فلزات سنگین هست .آلودگی زیست محیطی برقی ها فعلا بیشتر از بنزینی و هیبریدی هاست .اگر ایده ای متولد بشه که بر فرض مثال بدون نیاز به شارژ و از طریق پنل های سقفی دور تا دور خوردو برای شارژ استفاده بشه یا از نیروی هدر رفت چرخشی برای دوباره شارژ شدن ،من خودم به شخصه طرفدار خودرو های برقی خواهم شد اما با این رویه اشتباه نه .!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. OKHTAY

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من خودم ایده خودرو های هیدروژنی رو بسیار جذاب تر از خودرو های برقی میبینم .چون بجای هر گونه آلودگی محیط زیستی از اگزوز H2O یا همون آب میده بیرون.در آینده نزدیک خودرو های برقی منسوخ و خودرو های درون سوز با ایده هیدروژنی جای اونا رو خواهند گرفت .

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا