تویوتا

تویوتا ساخت لندکروزر با پیشرانه هیدروژنی درون‌سوز را منطقی می‌داند

تویوتا پیشرانهٔ V6 لندکروزر را برای استفاده از هیدروژن بجای بنزین تطبیق داده و آن را به‌منظور آزمایش روی ون هایس نصب کرده است.

تویوتا قاطعانه معتقد است که دستیابی به آلایندگی صفر می‌تواند بدون کنار گذاشتن پیشرانه‌های درون‌سوز صورت گیرد. درحالی‌که برخی خودروسازان مثل پورشه در حال سرمایه‌گذاری در توسعه و تولید سوخت‌های مصنوعی هستند، این غول ژاپنی رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کند. تویوتا می‌خواهد پیشرانهٔ درون‌سوز را برای کار با هیدروژن تطبیق دهد. این کار قبلاً روی پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ GR یاریس و GR کرولا در مسابقات اتومبیلرانی آزمایش شده است.

اما فقط هاچ‌بک‌های داغ نیستند که از پیشرانهٔ درون‌سوز هیدروژنی استفاده کرده‌اند زیرا تویوتا ون هایس را هم به چنین موتوری مجهز کرده است. در تصاویر زیر، این ون را می‌بینید که در استرالیا تحت یک برنامهٔ آزمایشی قرار گرفته است. در این برنامه، شرکت‌های مختلف محلی از ون موردبحث در شرایط واقعی استفاده می‌کنند. این هایس به یک پیشرانهٔ V6 توربوشارژ مجهز است که از لندکروزر گرفته شده است. نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

در مراسم معرفی هایس هیدروژنی در استرالیا، رئیس کارخانهٔ هیدروژن تویوتا گفته است که استفاده از این تکنولوژی در لندکروزر و همین‌طور دیگر خودروهای بزرگی که برای یدک کشی و حمل محموله‌های بزرگ بکار می‌روند منطقی خواهد بود:

امکان انطباق پیشرانه‌های هیدروژنی با خودروهای بزرگی مثل لندکروزر وجود دارد. از این تکنولوژی می‌توان در وسایل نقلیه‌ای که برای یدک کشی و بارگیری‌های سنگین بکر گرفته می‌شوند استفاده کرد.

تویوتا از سال ۲۰۱۷ روی پیشرانه‌های درون‌سوز هیدروژنی کار می‌کند و چهار سال بعد این تکنولوژی را با حضور کرولا اسپرت در مسابقات سری سوپر تایکو معرفی کرد. البته خروجی پیشرانه با سوخت هیدروژن در هایس بشدت کاهش یافته است. این موتور ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو در لندکروزر ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در نسخهٔ هیدروژنی به تنها ۱۶۱ اسب بخار و ۳۵۴ نیوتن متر گشتاور رسیده‌اند؛ بنابراین، در فرایند تغییر موتور از بنزین به هیدروژن قدرت زیادی قربانی خواهد شد.

هایس مثل نسل دوم میرای از سه مخزن هیدروژن استفاده می‌کند. جالب اینکه تویوتا از یک سو به دنبال بهینه‌سازی جانمایی مخزن‌ها برای افزایش ظرفیت هیدروژن است و از سوی دیگر در حال دست‌کاری فرایند احتراق و حتی افزودن تکنولوژی هیبریدی برای کاهش مصرف سوخت است. در هایس، پیشرانه در جلو قرار دارد و مخازن هیدروژن زیر کف خودرو نصب شده‌اند. این مخازن سوخت کافی برای پیمود‌ن کمتر از ۲۰۰ کیلومتر را ذخیره می‌کنند که رقم اندکی است ولی بالاخره باید از جایی شروع کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2384 ديدگاه)

    داش از هیدروژن بکش بیرون

    موافقم 19
    مخالفم 26
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (10247 ديدگاه)

      پیشرانه میشرانَرو بیخیال ! ما که دستمون به این سلطان نمیرسه ! فقط رنگ سلطان‌رو ببین چه جِلوه‌ای داره !

      چرا واقعاً ما ایرانی‌ها عاشق رنگ‌های خنثی و بی‌روح هستیم وقتی خدا این دنیا را با رنگ‌های شاد و جذاب آفریده !

      یکی تراژدی‌ترین اتفاقات خودرویی در ایران اینه که نمایشگاهیه یا جناب دلالِ ، ماشین رنگ شاد را تو سرش میزنه ارزون‌تر میخره اما موقع فروشش تا دسته میفروشه چون میدونه تک‌خالِ بازارِ !
      هیچ کاریشم نمیشه کرد چون از رنگ شاد کم پیدا میشه و قیمت رو دلال تائین میکنه نه مالک !
      و البته فروشش هم کار هرکسی نیست !
      من ماشین رنگی داشتم ، فروشش کلافه‌کنندست حتی اگر ماشین رُندِ بازار داشته باشید !
      متاسفانه در ایران تنها چهار رنگِ (سفید) خاکستری نقره‌ای مشکی راحت خرید فروش میشن !

      هر کشوری رفتید و خواستید بدانید مردم شادی دارند یا نه ، اول به رنگ ماشیناشون توجه کنید و سپس به آب‌و‌هوای اون منطقه !
      کشورهای سردسیر اصولاً مردمِ سردی در برخورد دادند و برعکسش در کشورهای گرم مردم خون‌گرم و مهربان‌تر هستند !

      البته استثناء هم داریم مثل کشورهای حوضه‌ی خلیج فارس که مجبورند اکثراً سفید سوار شوند اما باز هم خودروهای رنگی و جذاب زیاد سوار میشوند !!!!!

      موافقم 9
      مخالفم 34
      1. 18:45

        ۲۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (475 ديدگاه)

        موندم والله مطلب در مورد رنگ ماشینا بود یا استراتژی هیدروژنی تویوتا که نوید اینقدر جوک تحویل میده!!
        واقعا که… 😐😐😐

        موافقم 15
        مخالفم 3
  2. ۰۰۹۸سامورایی

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    چه فرقی داره🤷

    موافقم 4
    مخالفم 8
  3. Elmiraj

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3121 ديدگاه)

    ۱۶۱ اسب بخار…
    ۲۰۰ کیلومتر بُرد..‌.

    همه فکر کردن با کنار رفتن آکیو تویودا دست از سر این تکنولوژی های ضعیف بر میدارن…

    این صرف هزینه های بی مورد هر چه بیشتر تویوتا را از برقی سازی عقب میندازه

    موافقم 21
    مخالفم 29
    1. amir

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2384 ديدگاه)

      مهندس المیرای با حرف شما موافقم این هزینه های بیمورد فقط داره تویوتا رو عقب میندازه هرچند با این مقاله مشخص شد تنها تویودا نبوده که روی هیدروژن پافشاری میکرده
      شاید هیدروژن برای قطار و کشتی بد نباشه ولی برای حمل و نقل شخصی و مردم به درد نمیخوره نیازمند حجم زیاد برای ذخیره سازی و یا فشار زیاد که در صورت حادثه خودش خطر آفرینه و همچنین سختی بدست آوردن خوده هیدروژن سوخت مناسبی برای خودروها نیست

      موافقم 17
      مخالفم 12
  4. Car love

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (550 ديدگاه)

    میتونه مثل میرای موفق باشه 😂😂😂

    موافقم 12
    مخالفم 27
    1. amir

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2384 ديدگاه)

      اینم تهش میخواد مثل استینگر جی۷۰ و bz4x بشه دیگه

      موافقم 9
      مخالفم 6
      1. پیام

        ۲۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1625 ديدگاه)

        میگم امیر میرا چون کیفیت نداشت موفق نشد و شکست خورد؟ طبق طرفدارای ژاپنی هر ماشینی که کمتر بفروشه لزوما بی کیفیت‌تر هست. پس در این صورت میرای از خیلی از ماشینای کره‌ای بی کیفیت‌تره.

        موافقم 8
        مخالفم 19
        1. amir

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2384 ديدگاه)

          من والا راستش نه کره ای سوار شدم نه ژاپنی ولی فراخوان های موتور های تتا لامبدا میگن که موتورهای درون سوز کره ای خوب بوده کیفیتش

          موافقم 10
          مخالفم 9
        2. amir

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2384 ديدگاه)

          والا من یکی که این رو نمیگم
          دلایل مختلفی برای نفروختن یه محصول هست
          اشتباه در قیمت گذاری نداشتن کیفیت نداشتن پیشینه و شهرت نمیدونم عدم ارائه آپشن و یا موتور پرقدرت
          مثلا میدونی که خیلی وقتا مثلا یه برندی تو یه کشوری شناخته شده نیست و اون برند میاد محصولش رو با یه اسم دیگه معرفی میکنه مثلا ال ممد نمیدونم تو برزیل بود کجا بود تحت عنوان نیسان عرضه میشد مثلا بنز ایکس کلاس بخاطر اینکه پلت فرم ناوارا بود در اصل نفروخت جنسیس هم همینطور مثلا جی نود رو باقیمت نزدیک اس کلاس و سری هفت عرضه میکنه و انتظار رقابت با اونا رو داره خب طبیعیه بخاطره نداشتن پیشینه و شهرت بنزو بی ام و اندازه اونا نمیفروشه یا مثلا آمریکایی های بعد دوران بحران نفت فجایعی مثل موستانگ نسل دو رو دادن طبیعیه بعد شکوه نسل اولش اون افتضاح کاهش فروش تجربه میکنه یا مثلا میرای نفروخت چون هیدروژنی بود هیدروژن گستردگی و عمومیت نداره bz4x نفروخت چون حاشیه چرخ و برد داشت جنسیس کوپه نفروخت چندان چون اونقدری که باید پرقدرت نبود

          موافقم 1
          مخالفم 5
        3. پیام

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1625 ديدگاه)

          آخه اگه فراخوانا این همه به هیوندای ضرر میزنه پس چطور اینقدر روز به روز پیشرفت میکنه و برندش هی لوکس‌تر میشه؟ 😂😂😂 جنسیس G90 قیمتش ۹۰ هزار دلاره پسر‌. تازه هیبرید هم نزده و این قیمت! مثل بنز هم میخرن. آسمااااااااااان

          موافقم 3
          مخالفم 16
        4. Anti BTS

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          جنسیس G90 سال گذشته همش ۱۱۷۲ تا فروش داشته . حتی همون تویوتا میرای که هیدروژنیه بیشتر ازش فروخته 😂
          اگه به میرای میگن شکست ، آمار جنسیس رسما تحقیره 😂🫵👎

          موافقم 13
          مخالفم 4
        5. amir

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2384 ديدگاه)

          پیام جان میدونی حقارت یعنی چی؟ یعنی اینکه تویوتا میرای که داری مسخرش میکنی در سال 2023 در ماه می و جون حتی فروش ۴۰۰ دستگاهی هم در آمریکا داشته درحالی که جنسیس جی نود که به قول شما مثل بنز میخرنش هیچ گاه در 2023 به فروش حتی ۲۰۰ دستگاهم نرسیده یعنی اینکه bz4x که انقدر مسخرش میکنی و محصول شکست خورده ایه ۷هزار دستگاه فروخته تازه بیشتر از برخی مدل های جنسیس حقارت یعنی اینکه پی در پی سوتی میدی فقط ولی باز هم دنبال ت رول بازی هستی و معتقدی جنسیس و هیوندای برترین های جهانن و همه خودروساز های غیرکره ای روز های بسیار سختی در پیش دارن و رو به افول هستن

          موافقم 5
          مخالفم 2
      2. Car love

        ۲۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (550 ديدگاه)

        نه میخواد مثل اف جی کروز و ماکسیما و میرای بشه 😂

        موافقم 1
        مخالفم 20
        1. amir

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2384 ديدگاه)

          آنتی بی تی اس خوب جوابتو داد🤣🤣🤣🤣🤣
          امار جی نود که برد و افزایش فروش حساب میشه از میرای و bz4x فاجعه تره🤣🤣
          منتها مثلا ۲۰۰ تا میشه ۴۰۰ تا تو فکر میکنی افزایش فروشه هرروز

          موافقم 10
          مخالفم 3
        2. amir

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2384 ديدگاه)

          میدونی چرا جی نود ۹۰ هزارتا قیمتشه؟ چون حاصل توهم رئیس جنسیس و فناش مثله توی بی تی اس فنه که میگن پول دار ها بنتلی و رولز رویس های خود رو ول میکنن و میان محصولات مارو میخرن

          موافقم 5
          مخالفم 0
    2. Anti BTS

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      میدونستی هیوندای هم یه مدل هیدروژنی داره به اسم نکسو ؟ سال ۲۰۲۲ تو بازار امریکا کلا ۴۰۸ تا دونه فروخت 😂
      میرای همون سال ۲۰۹۴ تا فروخت یعنی ۵ برابر .

      https://carfigures.com/us-market-brand/hyundai/nexo#:~:text=How%20many%20Nexo%20did%20Hyundai%20sell%20in%202022%3F,percent%20loss%20of%205.12%25%20YoY.

      موافقم 18
      مخالفم 5
      1. amir

        ۲۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2384 ديدگاه)

        دیگه لازم به گفتن نیست هیوندای کجاست تویوتا کجاست
        حالا هرچقدر میخوان لایک و دیس لایک هارو دست کاری کنن

        موافقم 9
        مخالفم 3
  5. احسان

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (109 ديدگاه)

    تویوتا یک شرکت عالی هست (خواهش به طرفدار های تویوتا برنخوره)اما این هیدروژن ظاهرا کارکرد نداره، و زیاد بهش نباید امید بست از یک موتور به این پر قدرتی فقط این قدر قدرت می تونه بکشه ، بردش هم خیلی کمه و هیدروژن پاک تولیدش،انتقالش و توزیعش گران تر از برقی ها در میاد.اگر باتری های جامدش تمرکز کنه بهتره.

    موافقم 9
    مخالفم 6
  6. جنوب

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (330 ديدگاه)

    اقلا چهارتا عکس لندکروزر بذار ادم لذت ببره گور بابای هر مدل پیشرانه س
    فقط اون بالا یکی گذاشتین

    موافقم 8
    مخالفم 4
  7. سالار فصل

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (368 ديدگاه)

    دوستان میرای سال پیش رکورد بالای 1000 کیلومتر رو ثبت کرد
    این ماشین فیول سل نیست ، درون سوز هیدروژن هست بدون باطری

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. amir

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2384 ديدگاه)

      بله لینکشم من بزارم رکورد زد پیمایش
      منتها هیدروژن به درد خودرو سواری نمیخوره
      https://www.pedal.ir/toyota/%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DB%8C/

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. سالار خان فصل

        ۲۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (368 ديدگاه)

        مرسی عزیزم ، 1003 کیلومتر ، بنظر عالیه

        موافقم 3
        مخالفم 2
  8. 🤡

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (147 ديدگاه)

    تویوتا اولین ماشین هیبریدی دنیا رو تولید انبوه کرد و مطمئنا پیشرانه هیدروژنی هم موفق خواهد شد .
    تویوتا الکی کاری رو انجام نمیده .

    موافقم 15
    مخالفم 9
  9. 🤡

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (147 ديدگاه)

    هم مثل پیشرانه الکتریکی آلودگی تولید نمیکنه
    نیاز نیست معطل بشی تا ماشین شارژ بشه
    صدای موتور حفظ خواهد شد
    مواد اولیه برای تولید پیشرانه الکتریکی خیلی سخت تولید میشه برعکس هیدروژن

    موافقم 15
    مخالفم 10
    1. amir

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2384 ديدگاه)

      اتفاقا برای تولید هیدروژن باید انواعی از دردسر ها مثل الکترولیز آب طی بشه و بعد هیدروژن در فشار ۷۰۰ بار درون مخزن ذخیره بشه اصلا ۷۰۰ بار میدونید یعنی چی؟ مخزن های ال پی جی با فشار خیلی کمتر و واکنش پذیری کمتر هنگام تصادفات فاجعه های بدی رو باعث میشدن دیگه وای به حال هیدروژن
      مطمئنا اگه هیدروژن بهتر از برقی بود خیلی از شرکت های دیگه به دنبالش میرفتن

      موافقم 7
      مخالفم 8
  10. محمد

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1487 ديدگاه)

    تویوتا و خودروساز های قدیمی سودشون توی تولید موتور های درون سوزه و از قرار معلوم نمی‌خوان تا جای ممکن ازش دست بکشن ، تویوتا میرای ماشین منطقی تری بود که ترکیب هیدروژن با موتور الکتریکی بود ، اینطوری هم دردسر هیدروژن داری هم از مزایای خودروی برقی محرومی ، سرمایه و وقتی که برای هیدروژن صرف می‌کنه رو خرج واحد تحقیق و توسعه باتری حالت جامدش بکنه خیلی بهتره تا این فناوری کم طرفدار

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. amir

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2384 ديدگاه)

      اگه تویوتا خیلی سرگرم هیدروژن و درونسوز بشه از برقی عقب میمونه

      موافقم 5
      مخالفم 5
  11. فرشاد

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    درسته برق توسعه یافته و یه جورایی مث لقمه اماده س که میشه قوی تر کردش
    اما یه چیزی هم دراینده جایگزین برق خواهد شد نمیدونم اما حتما میشه
    نمیگم هیدروژنه اما قطعا تویوتا و فولکس و پورشه از هیدروژن یه چیزی درمیارن
    در کمترین حالت ماشینای سنگین و نیمه سنگین و از الکتریک بودن نجات میدن

    موافقم 7
    مخالفم 3
  12. مانی

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (255 ديدگاه)

    ما بالاخره نفهمیدیم که استفاده از خودروهای برقی یا ماشین های با سوخت هیدروژنی خوب هست یا بد؟ چند سالی بود که مترجم روی ماشین های برقی به شدت کلید کرده بود و مطالبی به نفع آنها تو سایت می گذاشت و روز و هفته ای نبود که به نفع تسلا مطلبی تو سایت نذاره اما حالا مدتی هست که انگار ورق برگشته و یا دستور از جایی رسیده و هی می بینیم که پشت سر هم مطالبی بر ضد ماشین های برقی را همین مترجم دستچین می کنه و آنها را روی سایت می ذاره.الان هم مترجم انگار روی سوخت هیدروژنی کلید کرده و هر روز مطلبی جانبدارانه از سوخت های هیدروژنی روی سایت می ذاره.معلوم نیست مترجم با خودش چند چند هست.باباجون! بالاخره چی خوبه؟چی بده؟

    موافقم 7
    مخالفم 10
    1. TRD

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دستوری در کار نیست . خیلی از مطالب سایت ترجمه شده از سایتای خارجیه . مثلا همین پست رو میتونید در سایت carbuzz پیدا کنید که روز گذشته رو سایتشون آوردن . همچنین سایتای دیگر . دوستان مطالب رو ترجمه میکنند و رو سایت میگذارند .

      موافقم 8
      مخالفم 3
    2. امیر

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (689 ديدگاه)

      هر دو آینده صنعت حمل و نقل جهان هستن ولی هیدروژن توی چند سال اخیر نتونست مثل برقی ها توسعه پیدا کنه ! احتمال میدم تا سال ۲۰۴۰ بیش تر ناوگان کشتیرانی و قطار جهان هیدروژنی بشه و حتی این امکان وجود داره که صنعت هوایی هم به لطف هیدروژن دستخوش تغییر بشه ولی وسایل نقلیه شخصی از جمله ماشین ها و موتورسیکلت ها بدون شک برقی خواهند شد چون این چیزیه که خود مردم هم دوست دارن اتفاق بیوفته و فشار دولت ها و سازمان های زیست محیطی به خودروسازان مبنی بر برقی کردن خط تولیدشون ، قطعا به این روند سرعت میبخشه به طوری که در آمریکا و اتحادیه اروپا فروش خودرو های درونسوز از سال ۲۰۳۵ ممنوع میشه و از این تاریخ به بعد شرکت ها فقط میتونن خودرو های تمام الکتریک رو به صورت صفر کیلومتر و با گارانتی عرضه کنن

      موافقم 6
      مخالفم 4
    3. امیر دهقان

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (695 ديدگاه)

      این دوستمون کلا توهم توطئه داره!
      برادر من این حرفا چیه؟
      دستور از جایی اومده دیگه چه صیغه‌ایه؟
      حالا مثلا ما چهارتا مطلب تو سایت از برقی یا هیدروژنی بذاریم، چه تاثیری رو سیاست جهانی حمل‌ونقل آینده خواهد داشت؟
      الان ما بگیم هیدروژن خوبه همه کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان برقی‌هاشونو میذارن کنار میرن سمت هیدروژنی؟
      یه کم فکر کردن قبل از نوشتن کامنت واقعا میتونه مفید باشه

      موافقم 12
      مخالفم 3
      1. مانی

        ۲۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (255 ديدگاه)

        چرا پاسخ من به توهین های امیر دهقان منتشر نشد؟ از چی می ترسید؟ از چی وحشت دارید؟شما که جرأت نمی کنید که پاسخ فنی و مؤدبانه یک کاربر را به توهین های مترجم خودتان چاپ کنید به نظرم لیاقت ندارید که حتی اسم سایت ماشین را روی خودتان بگذارید.بدون شک توهم توطئه را امیر دهقان دارد نه من….چون او هست که بی رحمانه در مورد دیگران پیش داوری می کند و اجازه ابراز نظر به دیگران نمی دهد.

        موافقم 1
        مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا