آموزش

چراغ‌ جلوی تطبیقی یا AFS چیست و چگونه کار می‌کند؟

چراغ‌های جلوی اکتیو یا تطبیقی با تغییر زاویه در پیچ‌ها و نسبت به حرکت فرمان و اجتناب از تابش مستقیم به خودروهای روبرویی روشنایی بهتر در جهت حرکت و ایمن‌تری را فراهم می‌کنند.

AFS چیست؟

AFS از آن دسته سیستم‌های کمکی راننده است که وجود آن در خودروها ضرورتی ندارد؛ اما اگر خودرویی مجهز به آن باشد راننده هنگام رانندگی در شب دید بسیار بهتری نسبت به اطراف خواهد داشت. AFS مخفف عبارت Adaptive Front-lighting System بوده که در لغت به معنای چراغ‌های جلو تطبیق‌پذیر است. AFS وظیفه دارد هنگامی که راننده وارد پیچی می‌شود و فرمان را می‌چرخاند لنز چراغ‌ها را متناسب با میزان چرخش فرمان، به سمت پیچ جاده حرکت دهد تا راننده بتواند دید بهتری به مسیر پیش رو داشته باشد. البته در خودروهای لوکس لنز چراغ‌ها علاوه بر چپ و راست به سمت بالا و پایین هم متمایل می‌شوند که در ادامه به طور کامل به آن می‌پردازیم.

در این سری از مقالات آموزش مجله پدال به سراغ بررسی نحوه عملکرد سامانه کمکی AFS در خودروها می‌رویم. با پدال همراه باشید.

همچنین بخوانید: بخاری خودرو چگونه کار می‌کند + تاریخچه استفاده از بخاری در خودروها

همچنین بخوانید: سنسور نور و باران چیست و چگونه کار می‌کند؟

AFS چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد AFS بسیار ساده است. زمانی که AFS روشن باشد به‌محض اینکه راننده فرمان خودرو را بچرخاند سنسور زاویه فرمان اطلاعاتی از قبیل میزان گردش فرمان و جهت گردش آن را به ECU ارسال می‌کند. در این زمان کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان ECU به موتورهای کوچک پشت لنز چراغ‌ها دستور می‌دهد تا لنزها را به حرکت در آورند. البته در برخی از خودروهای پیشرفته‌تر، این مسئولیت سنسور زاویه فرمان به GPS محول می‌شود و این GPS است که مسیر پیش رو خودرو را بررسی می‌کند و بلافاصله قبل از رسیدن به پیچ دستور گردش لامپ‌ها را می‌دهد.

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد در برخی از خودروهای پیشرفته‌تر GPS علاوه بر سنجیدن میزان گردش پیچ، شیب مثبت یا منفی جاده را هم اسکن می‌کند و باعث می‎شود تا لنزها به سمت بالا یا پایین متمایل شوند.

در برخی خودروها نیز دوربین و حسگرهایی که در آیینه وسط، آیینه بغل‌ها، سپر و… می‌توانند در صورت مشاهده خودرو در لاین مخالف (جاده‌های دوطرفه) به ECU دستور دهند تا نور چراغ‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که باعث آزار و کوری موقت راننده خودروی مقابل نشود. بعلاوه این حسگرها در زمان نیاز می‌توانند نور چراغ‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که باعث شود رانندگانی که در لاین موافق خودرو شما قرار دارند از بازتاب نور چراغ خودروی شما در آیینه‌هایشان اذیت نشوند. این سیستم در خودروهای بی‌ام‌و با نام Adaptive LED Headlights، در خودروهای آئودی با نام تجاری Matrix LED و در خودروهای مرسدس بنز با عنوان Multi-Beam LED شناخته می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Dna

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (291 ديدگاه)

    ببخشید که بی ربطه لطفا بیشتر از این در مورد فرمول یک کار کنید ممنون

    موافقم 13
    مخالفم 4
  2. پیمان

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (138 ديدگاه)

    با تشکر فراوان از نویسنده محترم این مقاله جناب شیرازی.بسیار مقاله جالب و جذاب ولی خیلی خیلی خلاصه بود.بعنوان یکی از خوانندگان پدال شدیدا پیگیر مقالاتی از این قبیل بودم و پیشنهاد میکنم در ثورت امکان این مقالات بصورت سریالی و با جزییات مفصل فنی منتشر شود.اطلاعلتی مثل نکات فنی و برندهای تولید کننده

    موافقم 9
    مخالفم 3
  3. طراح خودنرو

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    و البته فن گرانی ست ، در بعضی چراغ های خاص قیمت رو تا ۳۰۰ میلیون بالا می بره ، به درد ما نمی خوره ، برای ما همون فشنگیا

    موافقم 9
    مخالفم 0
  4. Roham

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (731 ديدگاه)

    کاش راجع به تاریخچش هم یه کوتاه می گفتید

    موافقم 9
    مخالفم 1
  5. هی روزگار

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (91 ديدگاه)

    تاریخچه خوب همونطور که میدونید برمیگرده به سیتروئن دی اس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رستاخیز

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عمرا به آپشن های فرقون های وطنی برسه!یه سمند تحویل گرفتم،وقتی بیشتر از ۱۲۰کیلومتر میری،سقف ماشین آه‍نگ بندری میزنه!بخاری که روشن میکنی،قاب پلاستیکی رکاب جدا میشه میاد بالا و وقتی میخوای پیاده شی گیر میکنه به پاچه شلوارت و با مخ میزندت زمین را! رادیوش تو شهر نمیگیره،

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا