آموزشسایپا

تقویت پراید در سربالایی

در این مقاله نکات اصلی برای تقویت پراید در سربالایی‌ها را خواهید خواند. با پیاده‌سازی این نکات خواهید توانست ماشین خود را به بهترین حالت ممکن برسانید.

بدون شک قطعاً نام‌آشناترین خودرو برای ما ایرانی‌ها پراید است. خودرویی که از اوایل دهه ۷۰ شمسی به ایران آمد و تا پایان دهه ۹۰ روی خط تولید ماند. پراید به لطف قیمت ارزان (البته نه در حال حاضر!) و استهلاک و هزینه‌های نگهداری پایین به گزینه اول بخش عمده‌ای از اقشار جامعه تبدیل شده و با وجود خاتمه تولید، همچنان سال‌ها آن را در خیابان‌های کشورمان خواهیم دید. بااین‌حال، پراید از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که یکی از آن‌ها کم آوردن در سربالایی است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به راه‌های تقویت پراید در سربالایی بپردازیم.

همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع پراید

مشخصات موتور پراید

پیش از آنکه سراغ راه‌های تقویت پراید در سربالایی برویم بد نیست نگاهی به پیشینه و مشخصات موتور این خودرو داشته باشیم. پراید در اصل به درخواست فورد توسط مزدا طراحی شد و مزدا از موتورهای سری B خود در این خودرو استفاده کرد. سایپا برای پراید مونتاژ ایران قوی‌ترین موتور پراید را انتخاب کرد که B3 نام دارد. این پیشرانه مزدا با حجم دقیق ۱۳۲۴ سی‌سی ۶۳ اسب بخار قدرت در ۵ هزار rpm و ۹۹ نیوتن متر گشتاور در ۳ هزار rpm تولید می‌کند. قطر سیلندر این موتور ۷۱ میلی‌متر و کورس پیستون آن ۸۳.۶ میلی‌متر است. این پیشرانه هشت سوپاپ است و سیستم سوپاپ آن از نوع SOHC یا میل‌سوپاپ بالا است. موتور B3 در ابتدا کاربراتوری بود اما با اجباری شدن قوانین آلایندگی یورو دو در کشورمان، از سال ۱۳۸۳ سایپا سیستم سوخت‌رسانی موتور پراید را به انژکتوری تغییر داد.

سپس بعدازاینکه قرار شد استانداردهای آلایندگی یورو ۴ در کشورمان اجرایی شود، سایپا در اوایل دهه ۹۰ اقدام به ارتقاء و بهسازی موتور پراید کرد. در این نسخه جدید با تغییرات مختصر فنی مثل بازنگری در طراحی منیفولد ورودی، سیستم سوخت‌رسانی و سر سیلندر، قدرت خروجی موتور حدود ۴ اسب بخار افزایش پیدا کرد و قدرت به ۶۷ اسب بخار در ۵,۵۰۰ rpm رسید. تولید این موتور در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و با پسوند HP+ در سینه پراید قرار گرفت. چند وقت بعد نیز ارتقاءهای دیگری مثل افزایش نسبت تراکم در این موتور صورت گرفت و خروجی آن به ۷۱ اسب بخار قدرت در ۵,۵۰۰ rpm و ۱۱۴ نیوتن متر گشتاور در ۲,۸۰۰ rpm رسید. این آخرین نسخه موتور پراید است که همچنان هم در وانت ۱۵۱ تولید می‌شود. سایپا نام M13 را روی این موتور گذاشته است.

هرچند ۷۰ اسب بخار قدرت برای خودروی کوچک و سبک‌وزنی مثل پراید کافی به نظر می‌رسد اما هنگام پر بودن خودرو از بار و سرنشین و خصوصاً در سربالایی، کمبود قدرت به‌وضوح احساس خواهد شد. همچنین عواملی هم می‌توانند قدرت و کشش موتور پراید را کاهش دهند و اوضاع را بدتر کنند. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

تعویض فیلتر و پمپ بنزین

فیلتر یا صافی بنزین همان‌طور که از نامش مشخص است، وظیفه گرفتن ناخالصی‌ها و کثیفی‌های بنزین را دارد اما این فیلتر به‌مرور زمان ممکن کثیف یا خراب شود. در این صورت، بنزین به میزان کافی به موتور نخواهد رسید و قدرت کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین درصورتی‌که پمپ بنزین هم خراب یا ضعیف شده باشد، همین مشکل پیش خواهد آمد؛ بنابراین، در صورت کم آوردن پراید در سربالایی حتماً سلامت فیلتر و پمپ بنزین را بررسی کنید.

تعویض فیلتر هوا

فیلتر هوا وظیفه رساندن هوا به موتور را دارد و این قطعه هم مثل فیلتر بنزین به مرور زمان در اثر گردوغبار هوا کثیف می‌شود. در این صورت، هوایی کمتر از آنچه باید به موتور می‌رسد و درنتیجه قدرت کاهش خواهد یافت؛ بنابراین، به‌طور مرتب فیلتر هوا را تعویض کنید.

بررسی سیم گاز

سیم گاز که وظیفهٔ باز کردن دریچهٔ گاز را دارد، ممکن است به مرور زمان شل شود و درنتیجه هوا به‌خوبی وارد سیلندرها نخواهد شد. این مشکل می‌تواند افت توان خودرو را به دنبال داشته باشد که در سربالایی‌ها بیشتر خود را نشان خواهد داد.

بررسی اگزوز

در اگزوز خودرو برای تبدیل گازهای آلاینده به گازهای کم‌خطر، مبدل کاتالیزوری نصب می‌شود اما این قطعه ممکن است رسوب گرفته یا خراب شود. در این صورت، گازهای اگزوز به‌خوبی خارج نمی‌شود و قدرت موتور کمتر می‌شود. علاوه بر این، مشکل در منبع اگزوز و رسوب گرفتن لوله اگزوز هم می‌تواند در تخلیهٔ درست گازها اختلال ایجاد کند. این مشکل در سربالایی‌ها که خودرو تحت ‌فشار است بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین، برای بهبود عملکرد پراید در سربالایی، کاتالیزور و سیستم اگزوز را چک کرده و در صورت وجود مشکل آن را تمیز و سرویس کنید.

شستشوی انژکتورها

در خودروهای قدیمی‌تر مثل پراید، انژکتورها سوخت را به‌صورت پودر شده در منیفولد هوا می‌پاشند اما با گذشت زمان انژکتورها کثیف شده و نمی‌توانند به‌خوبی سوخت را به موتور برسانند. این باعث کاهش توان موتور می‌شود و درنتیجه، برای اینکه در سربالایی با افت قدرت مواجه نشوید، حتماً از تمیز بودن انژکتورها اطمینان حاصل کنید.

تعویض شمع‌ها

شمع در موتور خودرو وظیفه جرقه زدن و محترق کردن مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر را دارد و خرابی یا فرسودگی آن‌ها می‌توان یکی از دلایل کم آوردن خودرو در سربالایی شود. اگر شمع‌ها خراب شده باشند، انفجار در سیلندر به‌اندازهٔ کافی شدید نخواهد بود و درنتیجه قدرت موتور کمتر می‌شود.

تقویت موتور پراید

مواردی که در بالا بیان کردیم، اقدامات عمومی و دوره‌ای هستند که انجام آن‌ها ضروری خواهد بود اما اگر می‌خواهید قدرتی بیش از استاندارد موتور پراید داشته باشید، باید سراغ تقویت پیشرانه بروید. تقویت موتور پراید به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد که از اقدامات ساده و کم‌هزینه گرفته تا تغییرات اساسی مثل افزایش حجم موتور را شامل می‌شود ولی ما در اینجا صرفاً به موارد کم‌هزینه‌تر خواهیم پرداخت که به ایجاد تغییرات بزرگی در موتور نیاز ندارد.

کم‌دردسرترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای افزایش توان موتور پراید، تقویت بدون تغییر در حجم موتور است که راه‌های متنوعی دارد و به همین دلیل خیلی‌ها سراغ این روش می‌روند. در ابتدا می‌توان با کم‌ترین هزینه تغییراتی در سیستم جرقه و سیستم ورودی هوا ایجاد کرد. در مرحله بعد باید سراغ استفاده از فلایویل سبک‌تر رفت. همچنین برای افزایش قدرت بیشتر می‌توان از هدرز هم استفاده کرد که به خروج بهتر دود حاصل از احتراق در سیلندر کمک می‌کند. در مسیر هدرز استفاده از منبع اگزوزهای اسپرت نیز توصیه می‌شود که علاوه بر ایجاد صدای دل‌نشین، باعث خروج راحت‌تر و سریع‌تر دود می‌شود.

نصب میل‌سوپاپ‌های اسپرت با زوایای مناسب‌تر برای بهبود عملکرد و راندمان تنفسی و افزایش گشتاور در دور پایین موتور، استفاده از شمع و وایر بهتر برای تولید جرقه قوی‌تر، نصب فیلتر هوای اسپرت و تغییر مجموعه کیت مکش هوا، پولیش سرسیلندر پیشرانه، نصب انژکتورهای دبی بالاتر (انژکتورهای پژو ۲۰۶ تیپ ۵) و ریمپ ECU یا نصب چیپ تیونینگ هم از دیگر اقداماتی هستند که می‌توانند خروجی موتور پراید را افزایش دهند. با انجام این اقدامات که هزینه چندان زیادی هم به دنبال ندارند، می‌توان قدرت موتور پراید را نسبت به حالت استاندارد به میزان قابل‌قبولی افزایش داد. همچنین تمام لوازمی که ذکر شدند مثل فلایویل سبک، هدرز، شمع و میل‌سوپاپ‌های متنوع به‌سادگی برای پراید در بازار قابل‌دسترس هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3463 ديدگاه)

    تقویت پراید راهی است الهی و مذهبی یا خودکشی برای رسیدن زودتر به درگاه خداوند متعال

    موافقم 238
    مخالفم 23
    1. GMA

      ۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (744 ديدگاه)

      راه های رسیدن به خدا…:))

      موافقم 151
      مخالفم 14
    2. mercedes

      ۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (327 ديدگاه)

      نقطه قوت پراید امنیتشه که از هوندا125بیشتره.

      موافقم 175
      مخالفم 10
      1. آرش

        ۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (52 ديدگاه)

        😅😅

        موافقم 27
        مخالفم 7
        1. کیا2022

          ۱۱ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          موتور گازی رکس قدیم از پراید امنیت و استحکام بالاتری برخورداره😂😂

          موافقم 14
          مخالفم 10
    3. amir

      ۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2400 ديدگاه)

      تقویت پراید برا سربالایی = تقویت مورچه برای پاورلیفتینگ= تقویت کفتر برا روپایی

      موافقم 108
      مخالفم 22
      1. آرش

        ۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (52 ديدگاه)

        😂😂

        موافقم 14
        مخالفم 4
      2. علی

        ۹ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        فکر کنم در جریان نیستی قوی تر از مورچه روی زمین نیست میتونه ده برابر وزن خودش بلند کنه یعنی اگه مورچه صد کیلو باشه میتونه یک تن راحت بلند کنه

        موافقم 42
        مخالفم 7
        1. امید

          ۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          درسته مورچه میتونه ده برابر خودش بلند کنه اما اگر صد کیلو باشه مثل انسان میتونه هم وزن خودش بلند کنه میتونم برات اثبات کنم

          موافقم 3
          مخالفم 4
    4. تقی جکسون آرماندو مارادونا

      ۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      موافق نیستم. پراید باید حداکثر سرعتش ۱۰۰ تا باشه

      موافقم 44
      مخالفم 14
  2. ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3463 ديدگاه)

    تقویت خودروی پراید راهی است الهی و مذهبی یا خودکشی برای رسیدن زودتر به درگاه خداوند متعال

    موافقم 67
    مخالفم 19
  3. oasis

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    دوستان ژاپنی سوار و ژاپن فن این مقاله بدردتون میخوره 😂😂😂😂😂 برید تو رویا تویوتا سوار شید

    موافقم 63
    مخالفم 40
  4. پرایدسوار

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ارزش این همه خرج کردن نداره

    موافقم 69
    مخالفم 22
    1. حسین

      ۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2834 ديدگاه)

      پراید چون سبکه یخورده تقویت بشه همه را سوسک می‌کنه .
      مثلاً ی موتور استروک شده bpt به قدرت ۳۰۰ اسب روش ببندی با گیربکس مناسب.
      البته موتور های خانواده BP راحت روش نصب میشن و با گیربکس و دسته موتورش هماهنگ.

      موافقم 63
      مخالفم 10
  5. rita

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    (در مسیر هدرز استفاده از منبع اگزوزهای اسپرت نیز توصیه می‌شود که علاوه بر ایجاد صدای دل‌نشین، باعث خروج راحت‌تر و سریع‌تر دود می‌شود) دلنشین ؟؟؟؟؟؟ مگه فراریه صداش دلنشین باشه؟

    موافقم 90
    مخالفم 12
  6. امیر

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    کشش ضعیف تو سربالایی برای پراید زیاد مهم نیست چون به هر حال هر جوری شده خودشو بالا میکشه 😂 ولی کولر ضعیفشو کجای دلمون بذاریم !! یادش بخیر سال ۸۶ اولین ماشینم پراید بود ، تازه گواهینامه گرفته بودم و بابام برام خریده بود خلاصه خیلی دوستش داشتم ولی فقط تا زمانی که تابستون نبود !! وقتی تابستون میومد حسابی توش آب پز میشدم 😂 ( یعنی این پنکه کوچولو های دستی از کولر پراید بیشتر خنک میکنن ) 😂😂

    موافقم 48
    مخالفم 72
    1. حسین

      ۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (785 ديدگاه)

      برعکس
      پدرم مدل ۸۶
      ۸۰‌هزار کار فابریک داشت
      کولرش یخ می‌کرد
      کمک فنراش کیا بودن حالا بگیر تا آخر
      تو تابستون شمال
      داخل بودی یخ میکردی
      میرفتی بیرون میپختی

      موافقم 71
      مخالفم 13
    2. Hamed

      ۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      پس ماشینای ایران اون موقع هم لپلپی بودن😂
      اتفاقا ما هم اون موقع یه پراید ۸۶ داشتیم کولرش واقعا کولر بود، بزرگترین مزیتش همین بود، تو اون گرما(جنوب بودیم، طرفای عسلویه) آدم جلو کولر یخ میکرد

      موافقم 29
      مخالفم 4
    3. علی

      ۱۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      والا من الان یه پراید مدل ۸۶دارم کولرش یه سره باز باشه یخ میزنیم

      موافقم 15
      مخالفم 2
  7. Amard

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (781 ديدگاه)

    در کنار این موارد که گفتید بهتر روی پایداری هم کار بش مثلا لاستیک پهن تر و نصب استرس بار و کمی هم کاهش ارتفاع بصورت استاندارد

    موافقم 30
    مخالفم 4
  8. Enzo Ferrari 2008

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    خر ببندیم جلوی پراید تو سربالایی

    موافقم 67
    مخالفم 31
  9. محمدهادی

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2151 ديدگاه)

    با این تغییرات مثلا خروجی نهایی حدود چند اسب بخار میتونه دربیاد؟
    مثلا به ۱۰۰ اسب بخار میرسه؟
    اگه ۱۰۰تا بشه کاملا میشه با همین سواری ریزه میزه ی ضعیف حسابی رو اعصاب پژو سوارای پر ادعا راه رفت
    البته اگه راننده هم بچه تیز و بزی باشه

    موافقم 50
    مخالفم 5
  10. Dead man95

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    بهترین راه پیاده شدن و ادامه مسیر رو با پای پیاده رفتنه

    موافقم 31
    مخالفم 12
  11. حسین

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2834 ديدگاه)

    ی کیت مکش ، هدرز ، شمع و وایر مناسب ، حذف منبع وسط و نصب منبع آخر تیبا با ریمپ برای رفع کشش در سربالایی کافیه .
    برای قدرت بیشتر هم هر وقت سرسیلندر را مجبور به تعویضش شدید با سرسیلندر تیبا میشه عوض کرد و پیستون مناسب .
    بحث گیربکس هم جدا هست ، میشه اونم برای شتاب بیشتر یا قدرت بیشتر یا حداکثر سرعت در دور موتور کمتر تغییر داد و حتی با موتور فابریک از بقیه جلوتر بود .

    موافقم 22
    مخالفم 6
    1. Ali

      ۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      والا ماهم مکانیکی کار میکنیم و هیچ چیز جالبی تو این سر هم بندی ها ندیدیم! سایز قطر پیستون تیبا با پراید فرق داره و همینطور واشر سرسیلندر! محفظه احتراق سرسیلندر تیبا با پراید ۱۳۰۰ همخوانی نداره و بیشتر وقت ها واشر میسوزه! و یا اتفاقات بدتر مثل پیستون آب کردن و خرابی کف سیلندر و… فقط کافیه سایز قطر حلقه واشر سرسیلندر تیبا رو با پراید و همینطور قطر فضای احتراق سرسیلندر و پیستون تیبا رو با پراید مقایسه کرد! زمانی میشه سرسیلندر تیبا گذاشت که به تراشکاری بگی سیلندر رو گشاد کنه و بوش تیبا بزنه و بری پیستون و واشر تیبا بندازی! البته یه سری بوش کلفت هم هست برای اینکه بعد از گشادی دوباره تبدیل به ۱۳۰۰ بشه ولی هم کم یابه و هم بیشتر مواقع جواب نمیده چون کلفت هست و یه جورایی موتور رو به واشر سوزوندن میندازه! و حرارت موتور رو میبره بالا! برای تقویت کم هزینه و بدون تغییر حجم همون میل سوپاپ و پیستون پراید اچ پی پلاس و پولی های سبک و فلایویل سبک و دیسک و صفحه قوی تر و کوئل و شمع و وایر و هدرز و کیت مکش و ریمپ! یکمی پر هزینه تر سرسیلندر پراید یورو ۴ با پیستون یورو ۴، سر سیلندر یورو ۴ فیلر اتومات هست و زمان سوپاپ ها تو دورهای مختلف اتومات تنظیم میشه! گیربکس تیبا هم جواب چون دندش مثل بعضی گیربکس های پژو نسبت به گیربکس پراید ریز هست و شتابی تر هست! برا همین خانواده تیبا به بعد راحت ۱۶۰ تا رو رد میکنند! اما پر هزینه تر با تغییر حجم و بدون تعویض موتور، سرسیلندر تیبا به همراه بوش و پیستون تیبایی هست که یه تراشکار ماهر باید سیلندر رو دقیق گشاد کنه و بوش تیبا بزنه! اما به نظر من موتور M15GSI به همراه لوازم و توربو و ریمپ توسط یه تیون کار خبره میتونه حسابی بتازونه! چون ورودی و خروجیش دارای زمانبندی متغیر هست و میتونه توان خوبی رو بده! درست که ۸ سوپاپ هست ولی برای شتاب و درگ همین موتورهای ۲ سوپاپ برای هر سیلندر بهترین شتاب گیری اولیه و دور گیری رو دارند! حالا که cvvt هم باشه که بهتر! تعداد سوپاپ ها بیشتر بشه زمان بیشتر و پیچیدگی بیشتری برای محاسبه و هزینه زیادی برای تقویت عالی میخواهد! مثلا طراحی میل سوپاپ جدید و زاویه و حجم بادامک ها و زمانبدنیش و …. کلا به نسبت ۲ سوپاپ همه چی چند برابر میشه! مثلا برای تیون خوب با موتور BP میشه براش cvvt طراحی کرد، ای سی یو افتر مارکت بگیری و کلی روش محاسبه کنی تا به بالای ۴۰۰ برسی! یا تغییر سیستم روغن رسانی و شبکه های سیلندر و استفاده از شاتون و پیستون کورس متغیر! خلاصه همینجوری نمیشه سر سیلندر بگیری بزاری رو پراید! باید محاسبه کنی! حتی بعضی ها پول کافی نداشتند و سر سیلندر BP گذاشتند رو موتور پراید۱۳۰۰ برعکس تر زده شد تو موتور! البته خودم شاگرد مکانیک هستم و پراید دارم و خیلی دنبال اینجور چیز کلک بازی ها بودم ولی تجربه ی مکانیک ها و تراشکار ها و خاطرات و تجربیاتشون نشون میده تو ایران یه عده برا سود و پول مفت بدون محاسبه هزار تا گند کاری میکنند!در صورتی که تقویت اصولی کلی هزینه و محاسبه داره! من حتی واشر سوخته ی پراید و تیبا رو نگه میداشتم که ببینم میشه سر هم بندی کرد یا نه حتی موقع تعمیر موتور پراید معمولی و یورو ۴ به میل سوپاپ و انگشتی ها و کانال های روغن هر دو سرسیلندر نگاه میکردم که ببینم میشه انگشتی های فیلر اتومات یورو ۴ رو روی پراید معمولی گذاشت یا نه و همین در سوپاپ ها رو مقایسه میکردم که آیا انگشتی اتومات زیر در سوپاپ معمولی جا میشه یا نه!

      موافقم 105
      مخالفم 2
      1. Muscle car

        ۱۰ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (42 ديدگاه)

        حوصلت شد ۲۶ خط بنویسی؟

        موافقم 12
        مخالفم 8
  12. H2

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    اصلا ارزش نداره روش کار بشه
    اونی که داره هم مجبوره داره سوار میشه

    موافقم 34
    مخالفم 9
    1. Alireza

      ۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خدایش ماشین کم خرجیع من سمندداشتم بیچارهم کرد

      موافقم 34
      مخالفم 1
  13. علی

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    همه خارجی ها میرن بنز و بی ام وه ودوج این چیزا تقویت بعد ما پراید برا سربالایی؟؟؟؟؟
    کم مونده کنار تصادفات مختلف مارو بندازه ته دره آدم تو پراید بشینه انگار ازراییل کنارشه

    موافقم 19
    مخالفم 7
  14. رسول دست پناه

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پراید خدا وکیلی موتور خیلی خوبی داره

    موافقم 50
    مخالفم 5
    1. TOPGEAR

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (54 ديدگاه)

      صدی ۸ ۹ تا میسوزونه با ۷۰ اسب😐 تویتا ۶ سیلندر انقد نمیسوزونه

      موافقم 3
      مخالفم 7
  15. hasti

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اونایی ک پراید دارن خیلیا اونارم ندارن شکرش بجاس… انشاالله ک ماشین مدل بالا و با کیفیت بخریم 😊

    موافقم 56
    مخالفم 1
  16. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پراید با موتور فابریک هم تو سربالایی اگه موتورش سرحال باشه خیلی خوب راه میره به خصوص پراید ۱۴۱ که هم شتابش خوبه، هم جاداره و هم اینکه سنگین وزنه درضمن اینم بگم که خیلیا گفتن پراید ارابه ی مرگه نمیدونم گفتن وقتی داخل پراید میشینی انگار کنار عزرائیل میشینی یا اینکه گفتن پراید فقط از هوندا ۱۲۵ بهتره، خوب عزیزان خودروهای داخلی خیلیاشون ارابه ی مرگن نمیخوام بگم که پراید خوبه نه ولی میخوام بگم که خیلی از خودروهای داخلی ارابه ی مرگ هستن نمونش پژو پارس که دست پراید رو از پشت بسته که بدنه و شاسی هاش از پرایدم بدتره، متأسفانه وقتی صحبت از خودروی بی کیفیت و ارابه ی مرگ میشه فکر و ذهنه بیشتر مردم سمت پراید میره انگار خودروهای داخلیه دیگه حکم تویوتا رو دارن

    موافقم 75
    مخالفم 7
  17. جلال الدین

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خواهشا اینقد در مورد پراید بد نگید اونایی که میگن ارابه مرگ هستو فلان،سوار نشده میگن این حرفو.وگرنه تو سربالایی هم بد نیست.من الان۱۲ساله پراید اچ پی دارم خیلیم راضیم ازش.خدا قسمت نداشته ها بکنه انشاالله

    موافقم 43
    مخالفم 4
  18. JaMsHiD

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1033 ديدگاه)

    یهو بیاید بی پی توربو بندازید سیصد اسب بده کارو هم با رول کیج جمع کنین
    خلاص !
    پراید پرنده

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. TOPGEAR

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (54 ديدگاه)

      رول کیج رو امنیت تاثیر داره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. علی

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من موندم چرا مسخره میکنید یکی پولش نداره چند صد میلیون بده ماشین خوب بخره
    بعدش شما که مسخره میکنید پراید جایی میره بالا که ماشین آفرودش به زحمت میره
    و رانندگی ربطی به ماشین هم نداره چوپونی که لکسوس زیر پاش و توی لاین سرعت شصت تا سرعت میره اون خوبه یا پرایدی که داره صدتا میره

    موافقم 23
    مخالفم 2
  20. سید

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بابا درست ایمنی خوبی نداره ولی ماشین بی ازار و‌کم خرجیه وبدرد ایران که هزینه ها هرروز داره سر به فلک میکشه

    موافقم 21
    مخالفم 0
  21. Farzan

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توروخداانقدربدپرایدونگیدمدل ۸۶الان۱۰ساله تواسنپم وکولرشم روشن کنم یخ میزنم بابااگه بده سوارنشیداگه چاره نداریدپس حرف الکی هم نزنیدبخدادروغگویی خیلی بده من خدایی راضیم خداهم راضی باشه😁

    موافقم 15
    مخالفم 1
  22. مهران

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان و بزرگواران پراید تنها ماشینی هستش که واقعا خوبه خیلیا گفتن امنیت ماشین پراید شما کدوم ماشین ایران و دیدین که امنیت داشته باشه تازه مسول امنیت جان خودمون و خانواده هامون ما خودمون هستیم با رعایت نکات ایمنی علائم رانندگی خودمون بی احتیاطی میکنم اتفاق می افته امنیت ماشین و زیر سوال میبریم سرعت غیر مجاز و سبقت غیر مجاز و شاخ به شاخ تصادف کردن قطار اهنی هم که باشه داغون میشه لطفا خلاف رانندگی خودمون را به امنیت ماشین ربط ندیم پراید هم کولرش خوبه هم بخاریش همه جوره پراید ماشین خیلی خوب و عالی هستش

    موافقم 11
    مخالفم 2
  23. احمد ساکی

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام واحترام خدمت همه.خداییش کیه که دوست نداره لندکروز یا لگسوس اخرین مدل نداشته باشه؟ولی وقتی توان خریدش رونداریم باید به اون چیزی که داریم قانع باشیم.من حدود ۱۲ساله که پراید مدل۸۶دارم وخداروشکر هیچ مشکلی باش نداشتم.کولرش سرد،مصرفش کم،وحتی باکولرروشن ۱۳۰تاسرعت باهاش میرم هیچ مشکلی نداره.اونی که دم ازایمنی کم پراید حرف میزنه رانندگیش خوب نیست.والا خداییش پرایدواسه ماایرانیهاخیلی ماشین خوبیه.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  24. TOPGEAR

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    واقعا خیلی بی ازاره بجز امنیت پایینش که بخواید حساب کنید این ماشین جاده نیست که بخواید باهاش برید مسافرت نه زور داره امنیت نه جای انچنانی

    موافقم 1
    مخالفم 1
  25. علی

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سرعت لذت داره اما هزینه هم داره هم جانی هم مالی اونکه ماشین بهتری داره هم خرج بیشتری داره هم دلواپسی نگهداریش.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا