چشم اندازخودروهای چینی

ونوسیا استار ؛ مشخصات، امکانات و قیمت لوکس ترین شاسی بلند چینی در ایران

ونوسیا، یک شرکت خودروسازی جدید تحت مالکیت دانگ فنگ -نیسان است. خودروی استار از این برند، هم‌اکنون در ایران وجود دارد و مراحل پیش‌تولید را می‌گذارند.

شرکت ونوسیا (Venucia) سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و تا امروز، زیرمجموعه دانگ فنگ باقی مانده است. بعضی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که خودروهای ونوسیا، محصول مشترک دانگ فنگ چین و نیسان ژاپن هستند؛ درحالی‌که شرکت دیگری به نام دانگ فنگ –نیسان، با سرمایه‌گذاری مشترک دانگ فنگ و نیسان، ونوسیا را بنیان نهاده است. به همین دلیل، تمام فرایند طراحی و تولید خودروهای ونوسیا، در چین انجام می‌شود. صرفا پلتفرم مشترک با محصولات نیسان در بعضی از تولیدات قدیمی ونوسیا وجود داشته و امروزه خبری از قطعات ژاپنی در مدل‌هایی مثل استار نیست.

ونوسیا استار نمای داشبورد

ونوسیا سعی می‌کند تا برند لوکس در میان خودروسازان چینی باشد. باوجود کیفیت قابل قبول و طراحی راضی‌کننده به نسبت خودروهای چینی، تولیدات ونوسیا عموما مخصوص بازار داخلی هستند و صادرات چندانی به بازارهای مهم، مثل استرالیا و روسیه ندارند.

ونوسیا استار در چین با نام ژینگ (Xing) فروخته می‌شود. این مدل، سال ۲۰۲۰ رونمایی شده و خودرویی نسبتا جدید است. پلفترم ونوسیا استار به شرکت ونوسیا تعلق دارد و مشترک با تولیدات نیسان نیست.

طراحی بدنه و نمای بیرونی ونوسیا استار

در نگاه اول، شباهت زیادی بین ونوسیا استار و کراس‌اور پرچمدار دی اس DS7 دیده می‌شود؛ چراکه ابعاد جلوپنجره و چراغ‌ها در خودروی فرانسوی و چینی، مشابه است.

ونوسیا استار نمای اصلی

ونوسیا استار در کلاس محصولات چینی، طراحی بسیار خوب و منسجم دارد. استفاده از پلاستیک ارزان قیمت سیاه‌رنگ برای سپر جلو، بسیار کم و قابل قبول است. برای جلوپنجره نیز، چندضلعی‌هایی استفاده شده تا یکنواخی این بخش، کمتر دیده شود. فرم چراغ‌های جلو و بدنه، حالتی هم‌سطح دارند و حس اسپرت خودرو را به خوبی تقویت می‌کنند.

حجم‌دهی بدنه در قسمت زیر چراغ و طرفین سپر، بسیار خوب انجام شده است. روی کاپوت جلو نیز، خطوط چشم‌گیر وجود دارند. دیگر نکته‌ی مثبت در طراحی ونوسیا استار، کشیدگی درپوش موتور تا لبه‌ی جلوپنجره و شکل‌دهی حرف V در مرکز جلوپنجره است که شخصیت‌سازی برای محصولات شرکت سازنده را به خوبی نشان می‌دهد.

ونوسیا استار نمای جانبی

طرح ستون‌های باریک و درهای ورودی، نمای جانبی ونوسیا استار را شکل داده‌اند. از این زاویه، سادگی بدنه و فقدان خطوط حجم‌دهنده به وضوح دیده می‌شوند. مشابه دیگر خودروهای چینی، رنگ سیاه برای قاب پنجره، سقف و آینه بغل‌ها وجود دارد؛ ضمن اینکه ادوات پلاستیکی در گلگیرها و رکاب، کم‌حجم هستند.

نمای پشت ونوسیا استار، طراحی منسجم و خوشایند دیده شده در چهره‌ی اصلی خودرو را فراهم نمی‌کند. چراغ‌های عقب با ساختار سرتاسری، کاملا ساده و یکنواخت هستند. حالت رو به پایین و زیگزاگ در طرفین چراغ‌ها نیز، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. همچنین از حجم‌دهی درپوش صندوق و سپر عقب نمی‌توان رضایت داشت.

ونوسیا استار نمای پشت

در مجموع، می‌توان ونوسیا استار را از نظر طراحی بدنه و رعایت اصول کلی خودروسازی مدرن، دارای نکات مثبت دانست و این مدل را یکی از زیباترین مدل‌های چینی وارد شده به ایران توصیف کرد.

ابعاد بدنه شامل طول ۴,۶۹۱  میلی‌متر، عرض ۱,۹۰۵  میلی‌متر، ارتفاع ۱,۶۹۴ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۷۵۶  میلی‌متر است.  با این شرایط، ونوسیا استار اندازه‌ای کاملا مشابه هیوندای سانتافه نسل سوم (آخرین مدل موجود در ایران) دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین ونوسیا استار

ادوات داشبورد و نمایشگر اصلی با الهام از سبک طراحی تسلا، شکل گرفته‌اند تا حس یک خودروی مدرن و فناوری‌‌محور را برای ونوسیا استار فراهم کنند. این خودروی چینی، از نظر طرح و رنگ صندلی، کیفیت تودری و چرم استفاده شده در مدل‌های مختلف، تفاوت دارد.

ونوسیا استار نمای داخلی

نمایشگر لمسی ۱۵.۶ اینچ در مرکز و پوشش چرم پیرامون داشبورد، حس لوکس ونوسیا استار را تقویت می‌کند. پنل دیجیتال و فرمان چرم با طرح D و کلیدهای لمسی نیز، به‌خوبی از نمونه‌های اروپایی الگوبرداری شده است. همچنین برای دسته‌دنده و کلید استارت پیشرانه، طراحی اختصاصی وجود دارد.

چرم باکیفیت و دوخت سه‌بعدی برای صندلی‌ها، ونوسیا استار را فراتر از خودروهای چینی معمول در ایران، نشان می‌دهد. حتی برای تودری‌ها نیز، حالت مبله و مملو از چرم استفاده شده است؛ ضمن اینکه ادوات یا کلیدهای فلزی هم در کابین دیده می‌شوند.

ونوسیا استار نمای صندلی

در مجموع، طراحی داخلی ونوسیا استار و مواد استفاده شده برای صندلی‌ها، رضایت بخش هستند. ابعاد کابین به گونه‌ای است که راحتی کافی برای چهار سرنشین بالغ فراهم می‌کند و ۷۰۰ لیتر فضای صندوق عقب دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی ونوسیا استار

سیستم دو دیفرانسیل و پیشرانه هیبرید، نکات جالب ونوسیا استار هستند. مشابه بسیاری دیگر کراس‌اورهای ساخت چین، پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ وجود دارد؛ اما موتور/ ژنراتور ۴۸ ولت در سیستم هیبرید ساده (Mild Hybrid) کار می‌کند. به بیان بهتر، موتور برقی نقش کمکی دارد و هنگام شروع حرکت وارد چرخه محرک می‌شود. به همین دلیل، ونوسیا استار نمی‌تواند رانندگی تمام برقی داشته باشد.

ونوسیا استار نمای جلو

ونوسا استار ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.  گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته مجهز به دبل کلاچ برای این خودرو استفاده شده است. این شرایط، میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کنند که برای خودرویی با وزن ۱۶۰۰ کیلوگرم، قابل قبول به نظر می‌رسد. از آمار منتشر شده می‌توان نتیجه گرفت که سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ونوسیا استار، حدود ۱۰ ثانیه باشد.

ظاهرا، سیستم هیبرید برای ونوسیا استار، چندان کارآمد نیست؛ چراکه تاثیر چندانی بر شتاب، قدرت و مصرف سوخت این خودرو ندارد. مقایسه‌ی آمار فنی ونوسیا استار با لاماری ایما به خوبی نشان می‌دهد که لاماری با ۱۰۰ کیلوگرم وزن کمتر، فاقد سیستم دو دیفرانسیل و فناوری هیبرید است اما شتاب‌گیری بهتر و مصرف سوخت کمتر دارد. جالب‌تر اینکه هر دو خودرو، ساخت زیرمجموعه‌های دانگ‌فنگ هستند.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی ونوسیا استار

علاوه‌بر ترمز ضد قفل (ABS)،  توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) و سیستم مدیریت تعادل (ESP) که همراه با کنترل لغزش (TCS) سیستم نگهدارنده در سربالایی و سرازیری (HCA) که تجهیزات ایمنی معمول در خودروهای مدرن امروزی هستند؛ ۶ کیسه هوا، سیستم هشدار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، ترمز خودکار و سنسورهای متعدد پیرامون خودرو هم برای ونوسیا استار ارائه می‌شوند.

ونوسیا استار نمای فرمان

فرمان برقی، سقف پانوراما، ورود و استارت بدون کلید (Key less)، نمایشگر لمسی ۱۵.۶ اینچ با رابط بلوتوث، درگاه USB و AUX صندلی‌های برقی در جلو مجهز به گرمکن، آینه‌های تاشو برقی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل با کاهش خودکار سرعت هنگام نزدیک شدن به اجسام، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه، تهویه‌مطبوع سه‌گانه و پرده برقی، مهم‌ترین امکانات رفاهی در ونوسیا استار هستند.

قیمت ونوسیا استار در بازار جهانی و هزینه خرید در ایران

در کلاس خودروهای چینی، ونوسیا محصول نیمه لوکس محسوب می‌شود و امکانات نسبتا کاملی از تجهیزات ایمنی یا رفاهی ارائه می‌دهد. ابعاد این خودرو نیز، مشابه تیگو ۸ و هیوندای سانتافه است؛ پس طبیعتا گران‌تر از خودروهای چینی معمول در ایران، مثل جک S5 یا لاماری ایما خواهد بود.

قیمت ونوسیا استار در بازار چین، ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار است. با این شرایط، قیمت کارخانه‌ای برای مردم ایران، بیش از ۲ میلیارد تومان خواهد بود و هزینه خرید در بازار آزاد هم ارقام ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان را پوشش خواهد داد.

ونوسیا استار نمای راست

محصولات مختلف ونوسیا و خصوصا شاسی بلند استار، موفق به جذب مشتری در بازار چین نشده‌اند. میانگین فروش سالانه این خودرو، بسیار کمتر از رقبای شناخته شده از جیلی، هاوال، بی‌وای‌دی و حتی چری بوده است. ظاهرا برند ناشناخته و تازه‌وارد ونوسیا برای مردم چین، جذابیت ندارد و البته قیمت نهایی، نمی‌تواند خریدار چینی را با انبوهی از حق انتخاب، راضی کند.

در بازار ایران هم، می‌توان اطمینان داشت که ابعاد بزرگ و ادوات لوکس داخل کابین ونوسیا استار برای مردم ما جالب باشد؛ اما تاثیری بر تقاضای بالا برای لاماری ایما و تیگو ۸ نگذارد. دیگر نکته مهم اینکه، هنوز معلوم نیست مکس موتور نماینده رسمی برند ونوسیا در ایران شود یا شرکت تازه تاسیس نوراموتور.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۳۴ رای

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    دی اس/کادیلاک

    موافقم 65
    مخالفم 9
  2. پاشا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    واقعا خیلی مسخرست که با این موتور مزخرف و این امکانات معمولی وقیمت ۲۰ هزار دلار معادل ۸۰۰ تومن قراره این اشغال رو ۳.۵ میلیارد بخریم

    موافقم 175
    مخالفم 16
    1. ehsan.fa

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1903 ديدگاه)

      چیزی که من رو بیشتر ناراحت میکنه اینکه کارما ، پی بک یا عدالت وجود نداره و این افراد هرگز تقاص ظلمی که به یه ملت کردن رو نخواهند چشید و با خوشی در هشتاد و چند سالگی خواهند مرد

      موافقم 115
      مخالفم 9
  3. امین

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    مثل MG که از اسم انگلیس برای فروش بهتر استفاده کرد و واقعا ماشین پر استهلاک و مزخرفی بود ، از اسم با کیفیت نیسان واسه اعتبار خریدن میخواد استفاده بکنه.یا اون بوگارد که میگفتن آلمانیه و چینی خالص بود، باقیمت گرونتر از سانتافه 2017 اومد، هم کمپانیش کلا ورشکست شد و جمع کرد رفت و هم آنهایی که تو ایران با اون قیمت نجومی خریدن ، بدبخت شدن در به در دنبال قطعاتشن که نیست.

    موافقم 29
    مخالفم 9
  4. محمدرضا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    روزی فرا میرسد که تب همه گیری کراس اورها اینچنینی فرا میرسد (۳تا۴سال آینده)
    وآنوقت دوباره سدان های جذاب وشاسی بلندهای واقعی4*4وتا حدودی هاچ بک هابه روزهای اوج گذشته بر میگردن!
    این خط این نشان….

    موافقم 50
    مخالفم 54
  5. Tesla

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    اگه فساد و رانت توی این خراب شده وجود نداشت ، الان باید ماشین های کره ای مثل اسپورتیج ، توسان ، اپتیما ، سراتو ، سلتوس یا … امثال اینها وارد بازار میشدن نه آشغال های چینی از برند هایی گمنام که اصلا هیچکس توی دنیا اونا رو نمیشناسه 😒😒

    موافقم 32
    مخالفم 7
    1. Muscle car .Messi

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (42 ديدگاه)

      کره ای؟الان باید اسکایلاین و موستانگ سوار بود

      موافقم 16
      مخالفم 1
    2. Python

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      قبلا وارد میشد میگفتین باید امریکایی وارد بشه
      الان وارد نمیشه میگین کره ای میخوایم اقا یکی تکلیف من مسعولو روشن کنه😂

      موافقم 4
      مخالفم 10
    3. احسان

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا حق گفتی.
      اگه روحانی واردات رو ممنوع نمیکرد الان وضعمون این نبود.
      هار شدن خودرو سازها.
      رئیسی هم هنوز کاری نکرد ولی امیدوارم واردات خودرو رو مثل قبل از زمانی که روحانی ممنوع کرد بکنه.
      الان که نمیشه پیش بینی کرد پس عاقلانه ست در این مورد سکوت کنم تا ببینم چکار میکنه و اگه نکرد، ازش ناامید میشم.

      موافقم 3
      مخالفم 4
  6. Tesla

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    یه چرخ توسان ۲۰۱۵ میارزه به کل هیکل ونوسیا ( اگه درست اسمش رو نوشته باشم ) 😒😒

    موافقم 66
    مخالفم 85
    1. جواد

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (75 ديدگاه)

      همین موتور 1.5 لیتری بگیرین ازشون تو این زمینه هم نبوغ ایجاد کنن… بابا رس موتور رو کشیدی.. دیگه از چیزی در نمیاد لامصب

      موافقم 49
      مخالفم 13
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (2388 ديدگاه)

        اصلا فرض کنیم موتور از خارج وارد کنن که البته این طور نیست و فناوری ساخت موتور توربوشارژ به خوبی در اختیار ده‌ها شرکت چینی هست؛ اما ساخت این بدنه، اتاق و دیگر تجهیزات فنی شامل سیستم دو دیفرانسیل و موتور هیبرید، پیشرفت عالی در خودروسازی چین هست و ایران حداقل تا 10 سال آینده فقط می تونه راجع بهش رویاپردازی کنه

        موافقم 73
        مخالفم 12
        1. محمد

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اصلا با نظر شما موافق نیستم کشوری که بتونه انواع مدل های پهپاد زیر دریایی موشک های دور برد رادار گریز ووووو رو بسازه ساخت همچین موتورهایی براش چیزی نیست منفعت در جای دیگست دوست عزیز لطفا خود تحقیری رو به خود و دیگران تحمیل نکنید

          موافقم 27
          مخالفم 51
    2. Grant

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (125 ديدگاه)

      توسان ۲۰۱۵ با ۳ ستاره ایمنی از یورو انکپ
      منطقیه :/
      تعصب هم حدی داره برادر

      موافقم 63
      مخالفم 18
      1. محسن

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (17 ديدگاه)

        در حال حاضر من فرق زیادی بین ماشین های چینی و کره ای نمیبینم و خوب الان فقط چینی ها در دسترس هستند، ماشین 8 سال کارکرد کره ای قطعا به پای محصولات بروز حتی چینی نمیرسه

        موافقم 20
        مخالفم 14
      2. محمد

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (344 ديدگاه)

        همون توسانی که شما میگی 3 ستاره ایمنی داره همون مدل 2011 اش هم داره مثل ساعت بدون ریالی خرج کار میکنه

        موافقم 17
        مخالفم 41
        1. Grant

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (125 ديدگاه)

          تا وقتی که به ماشین فشار نیاری درست باهاش رانندگی کنی به سرویس هاش برسی ، هر ماشینی برات ۱۰ سال کار می‌کنه
          من خودم تجربه نگهداری از ماکسیما ۸۱ و جیلی امگرند رو هم داشتم برادر حتی چراغ جلوش هم زرد نشد
          ولی خب مثال هم زیاد داریم از کره ایایی که صاحبشون معذرت میخوام مثل گاو باهاش رانندگی کردن و کلی خرج گذاشت دستشون

          موافقم 32
          مخالفم 3
    3. محمد

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (344 ديدگاه)

      باز این متعصبای بچه سال ژاپنی دوست پراید سوار منفی بارون کردن . احسنت خدا قوت

      موافقم 11
      مخالفم 16
  7. Grant

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (125 ديدگاه)

    توسان ۲۰۱۵ با ۳ ستاره ایمنی از یورو انکپ
    منطقیه :/
    تعصب هم حدی داره برادر

    موافقم 30
    مخالفم 13
    1. Grant

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (125 ديدگاه)

      این گزینه حذف و ویرایش کامنت چند وقته که حذف شده؟

      موافقم 7
      مخالفم 2
  8. محمد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    لینک اند کو به نظر خیلی بهتره…..

    طرح داخل و خارجش… خیلی جذاب نیست.. شلوغه .. آخرش شلوغه…

    موافقم 29
    مخالفم 4
  9. محمد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    این لوکسه ؟؟؟ موتورشم خییییلی لوکسه البته

    موافقم 20
    مخالفم 9
    1. Dan

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (613 ديدگاه)

      درسته این لوکس نیست
      لوکس به سری ۷ ، مرسدس اس کلاس ، آئودی آ۸ و… میگن
      اینا کراس اور نیمه لوکی محسوب میشن
      مثل فولکس تیگوان، اشکودا کودیا ، سئات ترراکو و… که خب همشون واریانت هایی با موتور ۱.۵ و ۱.۴ لیتری دارن

      موافقم 13
      مخالفم 8
      1. محمد

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (344 ديدگاه)

        تو کدوم کشور دنیا به تیگوان میگن نیمه لوکس ؟ موتور تیگوان هم 2 لیتر توربو هست فکر کنم

        موافقم 10
        مخالفم 0
        1. Dan

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (613 ديدگاه)

          حالا تو خارج از عبارت “لوکس” تو تعیین سگمنت خودرو استفاده نمیشه
          در واقع به همه اینایی که مثال زدم میگن کراس اور کامپکت میگن
          که هیچ کدومشون لوکس محسوب نمیشن که تایید حرف شما بود
          در رابطه با موتور تیگوان هم با موتور ۲ لیتری هم ۱.۵ و هم ۱.۴ لیتری عرضه میشه ، تو ویکی پدیا نوشته

          موافقم 4
          مخالفم 0
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2388 ديدگاه)

      حتی تیتر هم درست نخوندی شما
      “لوکس ترین شاسی بلند چینی در ایران”

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. net

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3145 ديدگاه)

    صفحه نمایش دو تکه ای روی هم ائودی a8 قدیمی شده و نیاز به همچین صفحه نمایش عمودی بزرگ این ماشین داره

    موافقم 0
    مخالفم 2
  11. Avan

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (335 ديدگاه)

    طراحی اش کمی قدیمی و خسته کننده است به خصوص جلوی خودرو جذابیتی ندارد.البته نظر منه

    موافقم 10
    مخالفم 3
  12. new reventon

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (406 ديدگاه)

    وقتی تیگو های 13 هزار دلاری به 2،3 میلیارد رسیدن این بیاد لاجرم باید 4، 5 آب بخوره
    یه زمانی میگفتیم ماشینای چینی رسیدن به یه میلیارد
    چهار صبا دیگه میگیم رسیدن به 10 میلیارد
    مردمم که فقط نگاه میکنن و دستو پا میزنن

    موافقم 10
    مخالفم 1
  13. سید احمد میرزاده

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    انگار رنج رو ور با اینفینیتی میکس شده به نظرم پیشرفت یعنی این از اون خودرو های درجه ۳ چطور خودشونو کشیدن بالا که الان حتی تو پیشرفته ترین کشورها حرف واسه گفتن دارن البته ایران حرف اولو تو دنیا میزنم فقط با اسم عوض کردنه خودرو داره اندازه همشون پول در میاره

    موافقم 9
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا