فولکس واگن

اولین تجربه رانندگی با فولکس‌واگن گلف R مدل 2022

هاچبکی داغ برای بزرگ‌سالان!

نام گلف با کلاس خودروهای هاچبک عجین شده تا جایی که بسیاری از افراد این کلاس را با این نام می‌شناسند. چند وقتی است که نسخه داغ گلف نسل هشتم با پسوند R معرفی شده و حالا فرصت بررسی این خودرو از نزدیک به ما دست داده است. با ما همراه باشید تا ببینیم کوچولوی محبوب فولکس‌واگن در نسل جدید خود چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

قدرتی که شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد

پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی گلف R قدرت بیشتری نسبت به تمامی رقبای کلاس خود ارائه می‌کند به گونه‌ای که از همان دورهای ابتدایی می‌توانید از ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور تولیدی لذت ببرید. به این ترتیب نسل جدید این خودرو قوی‌تر از هوندا سیویک تایپ R و هیوندای ولوستر N بوده و نسبت به نسل پیشین خود گلف R نیز بهبود محسوسی را نشان می‌دهد. حداکثر قدرت خودرو در دور ۱۹۰۰ به دست می‌آید و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت نیز تنها در ۴.۷ ثانیه ثبت می‌شود.

گلف R با هیجان زیادی از زمین کنده شده و سیستم چهار چرخ محرک و لاستیک‌های تابستانی مسیر سرد بزرگراه را طی می‌کنند. ارائه اولیه قدرت شگفت‌انگیز بوده و هر چهار سرنشین با اندک اشاره‌ای به پدال گاز در صندلی‌ها فرو می‌روند. نکته بهتر اینکه قدرت یاد شده تا ردلاین پیشرانه ارائه شده و هرگز نشانی از کندی به چشم نمی‌خورد.

پیشرانه با دو گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه همراه می‌شود. البته گیربکس دستی مسیر تعویض دنده طولانی‌تری داشته و نسبت به گیربکس سیویک تایپ R در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد. همچنین گیربکس دوکلاچه گلف R نیز دقت و حس تیزی ولوستر N را ندارد.

دینامیک سواری

موضوع ناامید کننده تر اینکه گلف R همان دینامیک سواری سیویک تایپ R یا ولوستر N را ندارد. فرمان با نسبت‌های متغیر باعث سبکی یا سنگینی فرمان نسبت به حالت‌های انتخابی شده و در حالت ریس سنگین‌ترین وضعیت را خواهد داشت. البته تفاوت این است که موتور الکتریکی فرمان میزان گردش را بسته به سرعت خودرو نیز تنظیم می‌کند.

به همین خاطر زمانی که برای مثال در پارکینگ هتل و در حالت نرمال حرکت می‌کنید فرمان بسیار سبک حس شده و با دخالت کمتری نسبت به حرکات در سرعت کم واکنش نشان می‌دهد و با یک انگشت می‌توان فرمان را چرخاند. زمانی که حالت ریس فعال شود فرمان سنگین‌تر می‌شود.

مشکل این است که سنگینی بیشتر فرمان منجر به حس بهتر در دستان راننده نمی‌شود. غربیلک فرمان پوشیده با چرم تنها پیش‌نمایشی از آن چیزی خواهد داشت که چرخ ها انجام می‌دهند. در حقیقت بازخورد فرمان رقبا بهتر از این هاچبک آلمانی است.

البته این به معنی نادیده گرفتن هندلینگ گلف R و پایداری استثنایی آن نیست. سیستم کنترل شاسی دینامیک DCC فولکس‌واگن به همراه دامپرهای تطبیقی به‌صورت استاندارد در این خودرو وجود دارند و بنابراین گلف R با دقت و پایداری زیادی پیچ‌ها را پشت سر می‌گذارد.

بازوهای کنترلی و رول بار سیستم تعلیق ۱۰ درصد سفت تر از مدل سال پیش شده و بنابراین سواری خودرو هر از گاهی خشک می‌شود اما خب این امر منجر به کنترل عالی حرکات بدنه شده و حتی در سخت‌ترین پیچ‌ها نیز خودرو تخت باقی می‌ماند؛ و اگرچه گلف R خودرویی چهار چرخ محرک است اما دیفرانسیل عقب این خودرو می تواند تا ۵۰ درصد گشتاور را به چرخ های عقب بفرستد و در این حالت نیز ۱۰۰ درصد گشتاور را به یک سمت هدایت کند تا حس سواری متوازن‌تری وجود داشته باشد.

طراحی خوب، تکنولوژی مدرن

از نظر بصری هنوز هم با یک گلف روبرو هستیم. فولکس‌واگن همان روش پورشه در حفظ استایل محصولات نمادین خود را در پیش گرفته و اگرچه ویژگی‌های جدیدی همچون چراغ‌ها و نوار نورانی جلوپنجره را در گلف R ارائه کرده اما در کل گلف R مثل همیشه قابل‌شناسایی است.

طراحی کابین نیز مشابه محصولات فولکس‌واگن بوده و از متریال خوبی همچون چرم و فلز، صندلی‌های اسپورت با پوشش چرم ناپا و نورپردازی داخلی سود برده شده است. تقریباً همه‌چیز حس و حال لوکس و خوب را داشته و این موضوع را نمی‌توان درباره برخی رقبا همچون هیوندای ولوستر N گفت.

بسته ایمنی فعال فولکس‌واگن به‌صورت استاندارد در مدل‌های اتوماتیک وجود دارد و شامل دستیار سفر است که در واقع یک کروز کنترل تطبیقی برای سفرهای طولانی می‌باشد. از دیگر موارد می‌توان به ترمز اضطراری خودکار، هشدار ترافیک پشتی و… اشاره کرد. همه این موارد در بزرگراه بسیار خوب کار می‌کنند و گلف R را درست در وسط لاین خود نگه داشته و راننده احساس خوبی خواهد داد.

اما برخی از تکنولوژی‌ها خیلی قابل‌تعریف نیستند. اینترفیس کاربری پیچیده در گلف R شامل پشت آمپرهای دیجیتال ۱۰.۳ اینچی، نمایشگر مرکزی ۱۰ اینچی و بسته‌ای از دکمه‌های لمسی است که کار کردن با آن‌ها سخت جلوه می‌کند. این دکمه‌ها به ندرت با اولین لمس پاسخ می‌دهند و در زمان رانندگی هم به‌سختی می‌توان با آن‌ها کار کرد. پلاستیک مشکی براق نیز قطعاً اثرانگشت و کثیفی را به خود جذب خواهد کرد.

جدای از این‌ها، عملکردهای ساده‌ای همچون فعال کردن گرم‌کن صندلی یا استفاده از کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع نیازمند چندین بار استفاده از دکمه‌ها می‌باشد. البته گلف R با سیستم اندروید اتو و اپل کارپلی استاندارد عرضه می‌شود و می‌توانید از این دو سیستم استفاده کنید.

اما جایی که گلف R به راحتی رقبا را پشت سر می‌گذارد راحتی کابین است. کافی است حالت رانندگی را در نرمال قرار داده و فرمان سبک شود و پیشرانه نیز به آرامی کار کند. به علاوه صندلی‌ها بسیار راحت بوده و از گرم‌کن و سردکن سود می‌برند. گلف R بهترین گزینه بین رقبا از نظر راحتی سواری است.

  • ۵ درب بالغ

با قیمت پایه ۴۳۶۴۵ دلاری برای نسخه دستی، فولکس‌واگن گلف R مدل ۲۰۲۲ جزو گزینه‌های گران این کلاس بوده چراکه سیویک تایپ R با قیمت ۳۷۸۹۵ دلار و مینی کوپر جان کوپر ورکس با بهای ۴۵۷۵۰ دلار در دسترس هستند. هیوندای ولوستر N هم با قیمت ۳۲۵۰۰ دلار قابل انتخاب است؛ اما خب فولکس قوی‌ترین عضو این گروه بوده و با تجهیزات استاندارد زیادی همچون دامپرهای تطبیقی، صندلی‌های چرم ناپا، کاکپیت دیجیتال و… عرضه می‌شود.

از نظر ما سیویک تایپ R و ولوستر N از نظر دینامیکی غیرقابل شکست هستند و در شرایط مشابه جاده‌ای هیجان رانندگی بیشتری دارند. شاید برخی افراد بگویند نسخه پایه گلف GTI بدون آپشن های گران‌قیمت و بهای زیر ۳۰ هزار دلار به همان اندازه لذت‌بخش خواهد بود.

اما نمی‌توان گلف R را نادیده گرفت. این خودرو از سواری راحت، استایل شیک و اتوخورده و… سود برده و همچون گذشته یک هاچبک داغ برای افراد بزرگ‌سال است.

  • قضاوت نهایی

فولکس‌واگن یک‌بار دیگر کاربلدی خود در تولید یک هاچبک اسپورت را نشان داده و گلف R مدل ۲۰۲۲ با پیشرانه قوی، دینامیک احساس‌برانگیز و ظاهری جذاب نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. در واقع این هاچبک داغ تمامی فاکتورهای لازم برای جلب نظر خریداران را دارد.

مشخصات فولکس‌واگن گلف R مدل ۲۰۲۲

  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۳۱۵ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۴.۷ ثانیه
  • قیمت پایه: ۴۳۶۴۵ دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۴۵۴۴۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
Motor1

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حیدر

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (88 ديدگاه)

    سلام خدمت آقای شاهین احمد زاده
    صفحه پدال رو بروز کردید خیلی خوب شده و دیگه دیر کار نمیکنه ولی جدیدترین اخبار رو نمیاره و نوشته پیشنهاد سر دبیر
    لطفاً راهنمایی کنید برای دیدن جدیدترین اخبار چه کنم‌‌. ممنون

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. شاهین

      ۲۹ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر ممنون از لطف و محبت شما
      زحمت به روزرسانی سایت رو جناب سردبیر و دبیر میکشن و ما تنها خدمت شما انجام وظیفه می کنیم.
      برای دیدن مطالب جدید کافیه یه کمی اسکرول کنین پایین و مطالب جدید رو ملاحظه بفرمایین.
      ارادت

      موافقم 13
      مخالفم 0
  2. امیر.عارف

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (876 ديدگاه)

    هیچ وقت سنگ محک هاچبکها ماشین ضعیفی نبوده ، نیست و نخواهد بود . بدون تعصب ، میشه گفت بهترین هاچبک

    موافقم 33
    مخالفم 1
  3. Amard

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (774 ديدگاه)

    چهل پنج هزارتا برای یک هاچبک دو لیتری انتخاب بهتری هم هست اگه دنبال پرفورمنس باشی

    موافقم 10
    مخالفم 8
  4. رامتین

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (3054 ديدگاه)

    در این کلاس علاوه بر خودروهای ذکر شده، بنز a35 و آئودی rs3 هم هست که فوق العاده اند.خصوصا A35 که هم قیمت گلف R هست.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. ارین صاحب جمعی

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    ماشاالله فولکس واگن ماشاالله آلمان درود 🥰🥰😍😍😍🤩🤩🤩🤩❤❤ درود بر رایش

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. میثم

      ۲۹ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (3544 ديدگاه)

      درود بر رایش ؟؟؟؟؟؟
      😂😂😂😂

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۳۰ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        مثل اینکه هنوز در سال ۱۹۴۲سیر می‌کنه…

        موافقم 4
        مخالفم 1
      2. حسین

        ۳۰ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (1011 ديدگاه)

        رایش کیه؟

        موافقم 2
        مخالفم 4
        1. ارین صاحب جمعی

          ۱۷ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1074 ديدگاه)

          براداران عزیز آقا میثم و حسین و آبتین رایش که به معنی قلمرو آلمان به کار میره همچنان کار برد داره و یک جور ملی گرایی و آرمان گرایی براشون به حساب میاد و اگر یک بار پاسپورت آلمان را نگاه بندازید نوشته ی deutsch Reich کاملا نوشته شده و میبینیدش و هنوز بین مردم آلمان مرسوم هست چون گفتم یک جور حکم پایبند بودن به آلمان را نشون میده مثل ژاپن که هنوز امپراتور ولی عملا هیچ کاربردی نداره فقط هست اینم همونطور آنچنان کاربرد نداره ولی هنوز هست

          موافقم 2
          مخالفم 0
  6. MASIHA

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (946 ديدگاه)

    همیشه گلف عالی بوده تو کلاس خودش

    موافقم 6
    مخالفم 0
  7. Sina10

    ۲۹ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    یه خسته نباشید به تیم پدال باید بگیم که داره برای پیشرفت سایت تلاش میکنه
    امیدوارم بازدید هم بیشتر بشه
    بررسی جالبی هم بود
    گلف نسل قبل برام دوست داشتنی تر بود ولی این نسلش هم راه همیشگی گلف رو ادامه میده
    اولین بار که اومد طراحی جدید جلوش کمی باعث تعجب شده بود چون همه گلف رو به سادگی میشناختن و طراحی جلوی جدیدش کمی عجیب بود ولی الان میشه دید اونقدرم عجیب نیست و جالب در اومده
    واقعا هم قدرتمنده ۳۱۵ اسب بخار!
    هرچند انتظار میره تو صفر تا صد سریعتر عمل کنه ولی همینم خوبه اونم نسبت به قیمتش که ارزونه و اینکه گلفه و یه ماشین کاربردی

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. مهردادکمال

    ۳۰ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1831 ديدگاه)

    بنز a35 بنظرم انتخاب بهتریه هر چند وافعا گلف با این سابقه درخشان هم به شدت وسوسه کننده اس در پایان هم بایست به ولوستر ان هم تبریک گفت که در کوتاهترین زمان خودشو به جمع بزرگان رسونده

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۳۰ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    از وقتی گلف جدید اومده همیشه تحسینش میکنم، بدون تعصب بهترین هاچبک دنیاست، از همه نظر کامله👌

    موافقم 6
    مخالفم 0
  10. حسین

    ۳۰ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    حله

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا