فولکس واگن

استلانتیس با 14 برند، بازار اروپا را به گروه فولکس‌واگن تقدیم می‌کند!

آمارها نشان می‌دهند که اختلاف بین سهم بازار استلانتیس نسبت به گروه فولکس‌واگن بیشتر شده و این ادغام نوپا در حال واگذاری جایگاه خود به غول آلمانی است.

استلانتیس گروه خودروسازی بزرگی است که از ادغام فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن تشکیل شد. مجموعهٔ برندهای این دو شرکت بزرگ نسبت به رقبای خود در اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی جایگاه مناسبی داشته و حتی توانسته‌اند حضور خود در آسیا را هم پررنگ‌تر کنند. هنگامی‌که استلانتیس در ژانویهٔ ۲۰۲۱ تشکیل شد، با فروش ۶.۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰، چهارمین خودروساز بزرگ جهان از لحاظ میزان فروش محسوب می‌شد. این رقم در سال ۲۰۲۱ به نزدیک ۶.۵ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرد و سال گذشته به ۵.۸۴ میلیون دستگاه کاهش یافت. استلانتیس اما با ۱۴ برند، به‌وضوح یک رقیب مستقیم دارد که گروه فولکس‌واگن است.

چالش اروپا

نبرد بین این دو غول خودروسازی نه‌فقط بر سر میزان فروش بلکه بر سر سودآوری هم هست اما هردو با چالش یکسانی مواجه هستند که حرکت از پیشرانه‌های درون‌سوز به سمت الکتریکی‌سازی بدون تأثیر بر سود است. هردو گروه در این زمینه با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. فولکس‌واگن باید روی نرم‌افزارهای خود کار کند و استلانتیس به مدل‌های الکتریکی بیشتری نیاز دارد. هرچند هردو گروه توانسته‌اند موقعیت قدرتمندشان را در بازارهای تخصصی خود حفظ کنند اما شکاف رو به رشدی را می‌توان در یکی از مهم‌ترین بازارهای دو گروه یعنی اروپا مشاهده کرد. در این بازار، استلانتیس جایگاه خود را نسبت به فولکس‌واگن از دست داده است.

زمانی که استلانتیس حدود دو سال و نیم قبل ایجاد شد، از بازار خودروهای سواری اروپا سهمی ۲۱.۲ درصدی داشت که تنها ۴.۷ درصد از گروه فولکس‌واگن کمتر بود. این گروه نوپا، پیشتاز فروش در بازارهای ایتالیا و فرانسه بود و در اسپانیا و سایر بازارهای نه‌چندان بزرگ هم جایگاه خوبی داشت درحالی‌که رقیبش بر بزرگ‌ترین بازارهای اروپا یعنی آلمان و بریتانیا سلطه داشت و در بسیاری از بازارهای مرکزی، شمالی و شرقی پیشتاز بود.

شکاف بیشتر می‌شود

اختلاف سهم بازار استلانتیس و گروه فولکس‌واگن از ژانویه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ به‌طور میانگین ۴.۷ درصد بود اما فروش گروه آلمانی سریع‌تر رشد کرد و حالا میانگین اختلاف به ۸.۶ درصد رسیده و همچنان این فاصله بیشتر می‌شود. در جولای امسال، گروه فولکس‌واگن بیشترین سهم ماهانه از بازار اروپا طی دو سال گذشته را به ثبت رساند و با اختلافی ۱۱.۹ درصدی بالاتر از استلانتیس قرار گرفت. این بزرگ‌ترین اختلاف بین دو گروه از زمان تأسیس استلانتیس است که می‌تواند طی ماه‌های آینده حتی بیشتر شود.

استلانتیس به محصولات بیشتری نیاز دارد

هرچند اکثر خریداران اروپایی همچنان خواهان خودروهای بنزینی هستند، هردو گروه سعی در افزایش مدل‌های الکتریکی خود دارند. از ژانویه تا جولای امسال، گروه فولکس‌واگن ۲۴۴ هزار دستگاه خودروی الکتریکی در اروپا به فروش رسانده و پیشتاز این بخش مهم لقب گرفته است. میزان فروش مدل‌های الکتریکی این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد افزایش پیدا کرده و سهم بازار آن از ۲۱ درصد به ۲۲.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که هرچند فروش تسلا در اروپا بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده اما با سهم ۱۸.۷ درصدی از بازار خودروهای الکتریکی، همچنان در پس گروه فولکس‌واگن در جایگاه دوم قرار گرفته است.

از سوی دیگر، فروش مدل‌های الکتریکی استلانتیس با ۱۱ درصد افزایش به ۱۴۲,۶۰۰ دستگاه رسیده که معادل ۱۳.۲ درصد سهم بازار است. دلیل این موضوع، تنوع پایین‌تر محصولات استلانتیس است. درحالی‌که گروه فولکس‌واگن چهارده مدل الکتریکی مختلف در اروپا عرضه می‌کند که هشت مدل آن‌ها شاسی‌بلند هستند، استلانتیس تنها چهار شاسی‌بلند الکتریکی دارد. در بخش خودروهای بنزینی شرایط بدتر است و گروه فولکس‌واگن با ۵۴ مدل مختلف (شامل ۲۵ شاسی‌بلند) فاصلهٔ زیادی با ۴۶ مدل (شامل ۲۱ شاسی‌بلند) استلانتیس دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد امین

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    مجموعه ای از چرت ترین برندهای دنیا استلانتیس رو تشکیل میدن واقعا باعث تعجب و شگفتی نیست این اخبار

    موافقم 44
    مخالفم 77
    1. MohammaD

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (343 ديدگاه)

      در واقع چرت ترین مدیران نه چرت ترین برندها

      موافقم 56
      مخالفم 9
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        فولکس هم همچون تویوتا ، آشپزخانه‌ای مجهز داره که آسیابش همه چیز را خورد میکند !
        برعکس استلانتیس که در اروپا از نظر فنی در برابر تنوع محصولات فولکس اصلاً حرفی برای گفتن ندارند !
        استلانتیس در اروپا یا برقی به درد نخوره یا یه موتور ۱/۶ گرفته دستش مثل چینی‌ها هر چی میسازه میکنه داخلش با ظواهر متفاوت !

        موافقم 29
        مخالفم 8
    2. AMANTE

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1855 ديدگاه)

      استلانتیس برند های خوب کم نداره ولی بیشتر شون در زمانی هستن که یا محصولی ندارن یا محصول بروز ندارن یا تازه میخوان سبد محصولات شون رو بروز کنن.
      در کل مدیریت نه چندان درست این گروه رو داره خراب میکنه و اگه خودشون رو جمع کنن میتونن عملکرد عالی داشته باشن.

      موافقم 43
      مخالفم 3
    3. Soroush

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (187 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره
      واقعا برندهای زیرمجموعه فولکس بسیار جذابتر هستن

      موافقم 22
      مخالفم 16
    4. بنانج

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (74 ديدگاه)

      در حال که بهترین برند ها ماله فولکسه
      مقایسه درستی نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بهرام

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (95 ديدگاه)

    ببینید. وقتی یک شرکت آلمانی مثل بی ام و مثلاً مینی یا رولزرویس انگلستان رو می‌خره اون زیرگروه‌ها رو به اوج می‌رسونه چون انسان آلمانی شرف و مرام و معرفت داره. نمونه‌اش رو در رابطه فولکس و زیرگروهش بنتلی و بوگاتی دیدیم. ولی فرانسوی جماعت این مرام رو نداره و حالا وقتی کاسه اش با فیات مشترک شده، دیگه واویلا خواهد شد، یعنی دزد با دزد ائتلاف کرده.

    موافقم 56
    مخالفم 31
    1. JDM سابق

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (189 ديدگاه)

      تو بیزنس چیزی بنام مرام معرفت وجود نداره

      موافقم 34
      مخالفم 14
    2. اشکان

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (272 ديدگاه)

      انگار با زیر مجموعه های فولکس آشنایی نداری…اشکودا ، جتا ،سیات ، کوپرا و….هم زیر مجموعه‌هاش هستند!! اون بوگاتی ام ایتالیا نبود و کارخانه بلوفکتوری و سال ۱۹۹۰ راه اندازی نمیکرد ، الان بوگاتی وجود نداشت که فولکس بخوات تولیدش کنه!! یه اسم فقط تو تاریخ از بوگاتی مونده بود !!
      کل فیلترینگ ایران کار آلمان بود ، آلمانی و شرافت ؟! جوک خوبی بود ، اتفاقا آلمانی ها به فکر پول اند فقط…

      موافقم 23
      مخالفم 35
      1. درود

        ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (69 ديدگاه)

        از این زاویه بخواهیم نگاه کنیم آلمانی‌ها تو بی شرفی لنگه ندارن

        موافقم 4
        مخالفم 15
    3. وی

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (343 ديدگاه)

      وقتی یه برند زیر مجموعه فولکس واگن هست سود و زیانش به فولکس واگن میرسه و برای همین روشن سرمایه گذاری می‌کنه تا وضعشون بهتر بشه
      این حرفهای ساده انگارانه یعنی چی واقعا؟

      موافقم 14
      مخالفم 2
      1. بهرام

        ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (95 ديدگاه)

        پس چرا فیات و پژو و رنو مثل فولکس و بی ام و سرمایه گذاری و رفتار نمیکنن, ها؟ رنو خون نیسان رو مکید و در آستانه ورشکستگی قرارش داده. پژو اوپل رو تبدیل به یک ری برند کرد. فیات همه رو ازجمله خودش ورشکست کرد‌. آلمانی رحم و مروت داره، برای همین اینقدر عزیزه.

        موافقم 16
        مخالفم 3
    4. فريد

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (507 ديدگاه)

      بعله مثل بمب های شیمیایی که نشون دهنده مرامشون بود.
      چی میگی دادا؟

      موافقم 8
      مخالفم 20
  3. مشتاقی

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (166 ديدگاه)

    من فولکس میخوام بعله
    ساعت رولکس میخوام بعله

    موافقم 20
    مخالفم 10
  4. SLR _ 722

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (231 ديدگاه)

    برتیش لیلاند هم در زمان تشکیل شدن چهارمین خودرو ساز بزرگ جهان بود منتها مدیریت ضعیف اون رو از بین برد . استلانتیس برند های خوب کم نداره و امیدوارم به سرنوشت لیلاند دچار نشه

    موافقم 13
    مخالفم 3
  5. امیر علی

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    آخه پژو هم شد برندخودرو سازی.فقط تو ایران مشتری داره اجازه ورود به ایالات متحده آمریکا نداره.ویرانخودرو ولش نمیکنه

    موافقم 9
    مخالفم 14
    1. amir

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (522 ديدگاه)

      14 برند داره تو فقط پژو رادیدی؟

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. بهرام

        ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (95 ديدگاه)

        مدیریت مهمه نه برند. مردم عادی فقط برندهای پر زرق و برق رو می‌بینند ولی مردم اندیشمند به شرکت مادر توجه دارن. برمایه بودن لکسوس بخاطر تویوتاست، فرومایه بودن دی.اس بخاطر پژو.

        موافقم 2
        مخالفم 8
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    قدرت فولکس واگن دیدم از آسلانتیس سر تره

    موافقم 3
    مخالفم 4
  7. امیررضا

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (267 ديدگاه)

    خب این چیز دور از انتظاری نبود. استلانتیس رو آبارت، آلفارومئو، سیتروئن، داج، دی‌اس، فیات، فیات پروفشنال، جیپ، کرایسلر، لانچیا، مازراتی، اوپل، رم، پژو و واکسهال تشکیل میدن که بین اینا نهایتا بشه مازراتی و آلفارومئو رو بعنوان یه برند درست حسابی معرفی کرد که اونام سرجمع 6 نهایت 7 تا مدل ماشین دارن!!
    اما حالا بیا فولکس واگن: آئودی، پورشه، بنتلی، لامبورگینی، فولکس‌واگن، سئات، اشکودا، ایتال‌دیزاین و دوکاتی، تراتون، اسکانیا، ام‌آان، نویستار اینترنشنال و فولکس‌واگن تراکس اند باسس! فقط و فقط و فقط آئودی کافیه تا کل استلانتیس رو تارومار کنه.

    موافقم 8
    مخالفم 7
  8. عقاب طلایی با عیار پایین

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اگه فیات رو از بین خودشون حذف کنن ،،، می تونن به قله های موفقیت برگردن ،،، نمی دونم واقعا تو ماشینای فیات نشستین یا نه ،،، داخلش ال نود ولی با کیفیت روآ

    موافقم 3
    مخالفم 2
  9. 18:45

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (473 ديدگاه)

    کل کل با تویوتای قاره اروپا واقعا سخته!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا