آموزش

سیستم دستیار ترمز

مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از رانندگان نیروی ترمزی کافی را در مواقع اضطراری به دلیل عدم وجود تجربه اعمال نمی‌کنند، یعنی از تمام پتانسیل ترمزی خودروی خود به دلیل عدم فشار کافی بر روی پدال ترمز، استفاده نمی‌شود.

Brake Assist System (BAS) Test
Brake Assist System (BAS) Test
افزایش توان و سرعت خودروها به‌علاوه افزایش حجم ترافیک سازندگان خودرو را به این فکر انداخت که چگونه می‌توان بین توان ترمزی و عملکرد بهتر خودرو تعادل برقرار کرد. با پیشرفت علم مکاترونیک و الکترونیک سرعت عمل کردن قطعات مکانیکی در شرایط اضطراری بیشتر شد.

Brake Assist System

سیستم دستیار ترمز چگونه کار می‌کند؟

برای پاسخگویی به این سؤال، نگاهی به ترمزگیری در حضور مانع بدون وجود سیستم دستیار ترمز بیندازیم. راننده از ترمزگیری ناگهانی راننده جلویی غافلگیر می‌شود. بعد از لحظه‌ای وارد شدن شوک به راننده، او شرایط و نحوه ترمزگیری را درک می‌کند. ممکن است راننده به دلیل اینکه تا کنون در شرایط این چنین بحرانی قرار نگرفته باشد نداند که چه میزان ترمزگیری لازم است. احتمالاً پدال ترمز را به‌اندازه‌ای که باید فشرده شود، فشار نمی‌دهد. به تبع آن، قسمتی از نیروی عظیم ترمزی به چرخ‌ها انتقال داده نمی‌شود و مسافت ترمزی افزایش پیدا می‌کند. در نهایت وسیله نقلیه مورد نظر در زمان مناسب توقف کامل ندارد.

Brake Assist System
بر اساس سرعت فشردن پدال و نیروی وارده به آن سیستم دستیار ترمز میزان فوریت ترمزگیری را تشخیص می‌دهد. سیستم دستیار ترمزگیری فشار ترمزی را همزمان با عملکرد ترمزهای ضد-قفل برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها، افزایش می‌دهد. از این طریق بیشترین نیروی ترمزی ممکن را که می‌توان بدست آورد را به چرخ‌ها منتقل می‌کنیم تا خط ترمز حداقل شود.

BAS
می توان سیستم دستیار ترمز به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. سیستم دستیار ترمز هیدرولیکی
  2. ۲. سیستم دستیار ترمز مکانیکی

innovation-bas-brake-assist
سیستم دستیار ترمز هیدرولیکی
در سیستم‌های هیدرولیکی دستیار ترمز، فشار ترمزی از جریان برگشت پمپ سیستم‌های ABS/ESP تأمین می‌شود.
قطعه اصلی و مرکزی در سیستم دستیار ترمز واحد کنترل هیدرولیکی است که واحد کنترل ABS و جریان پمپ برگشتی را یکپارچه می‌کند. ارسال‌کننده فشار ترمزی در واحد هیدرولیکی، سنسورهای سرعت و سوییچ چراغ‌های ترمز به سیستم دستیار ترمزگیری سیگنال مخابره می‌کنند تا شرایط اضطراری را شناسایی نمایند.

Brake Assist System
فشار در سیلندر ترمز به‌وسیله عملگرهایی افزایش می‌یابد که شامل سوپاپ در واحد هیدرولیک و جریان پمپ برگشتی از TCS/ESP می‌باشند.

Brake Assist System
عملکرد سیستم دستیار ترمز به دو قسمت تقسیم می‌شود:

  1. قسمت اول: شروع مداخله سیستم دستیار ترمزگیری
  2. قسمت دوم: پایان مداخله سیستم دستیار ترمزگیری

Brake Assist System
اگر شرایط بحرانی شناسایی شود دستیار ترمزگیری فشار ترمزی را افزایش می‌دهد. محدوده عملکرد ABS پس از اعمال افزایش فشار به‌طور فعال، به‌سرعت فرامی‌رسد (سیستم ترمز ضد قفل عمل می‌کند).

Brake Assist System
فاز اول:
وظیفه سیستم دستیار ترمزگیری افزایش فشار ترمزی در کمترین زمان ممکن است. عملکرد ABS که از لغزش چرخ‌ها جلوگیری می‌کند افزایش فشار را محدود می‌کند تا زمانی که حد نهایی قفل شدن چرخ‎ها به ما اجازه می‌دهد. این بدان معنا است که در این زمان ABS هم وارد عمل می‌شود تا افزایش فشار دستیار ترمزگیری از حد معینی فراتر نرود.

سیستم دستیار ترمز BAS
فاز دوم:
اگر راننده فشار روی پدال ترمز را کم کند، شرایط Trigger ارضاء نمی‌شود. سیستم دستیار ترمز شامل شرایط اورژانسی است که به فاز دوم منجر شود. اکنون فشار در سیلندر ترمز slave با فشار پدال راننده سازگار است. انتقال از فاز اول به دوم بسیار نرم و بدون شوک انجام می‌شود. در واقع سیستم دستیار ترمز سهم خود را از فشار نسبی ایجادشده کاهش می‌دهد تا فشاری که به چرخ‌ها وارد می‌شود برابر فشار زیر پای راننده بر روی پدال ترمز باشد. زمانی که سهم این سیستم به صفر رسید، ترمزگیری معمولی و مرسوم در دستور کار قرار می‌گیرد. [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. مک میسل

    ۱۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    به درد کامیون های ولوو میخوره…………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مک میسل

    ۱۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    دیروز تو یکی از بلوار های تبریز بودیم.یه نیسان گاوی جلمون بود دیدیم یارو انگار بد جور مست کرده بود. جلوتر یه دور برگردون بود ما ترمز گرفتیم و یک206 اومد از بقلمون سبقت گرفت رفت پیش نیسان گاوی و………………
    خودتون میدونید چی شد….هیچی از206 نمونده بود روی صندلی شاگرد یه پسره بود دستش قطع شد فکر کنم.کاملا 206 از بقل نصف شده بود.حالا خوب شد نیسان گاوی جلو 206 رو زد نصف کرد اگر عقبش بود الان خورده بود به محفظه بنزین و کار ما هم تموم شده بود.جالب اینه که وانت هیچیش نشده بود فقط استیل چراغ جلوش کاملا له شده بود……..اگر ما الان بقل اون نیسان گاوی بودیم من باید فاتحه ام رو میخوندم و دیگه با یک دست نمیتونستم تایپ کنم.!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خاوری مزراتی

      ۱۴ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1103 ديدگاه)

      چقد دلسوزانه و انسانی به این ماجرا نگاه کردید جناب مک میسل..سپاسگزارم!!!!!!!1

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. hero

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      ممنون مک میسل جان
      یاد فیلم اره افتادم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. شاهین

    ۱۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (4500 ديدگاه)

    بسیار سیستم ضروری هستش،حداقل واسه من که تجربه شو داشتم میگم.

    ممنون از آقای طهوری به خاطر مطالب فنی و زیباشون.اون نمودار اولی به بهترین شکل اهمیت این سیستم رو نشون میده.

    راستی توی پست قبلی بعضی دوستان خیلی تند رفتن.خوب نیست اینجور برخورد ها.
    نباید دوستی هارو به همین سادگی تبدیل به کدورت کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. چ مثل چاپلو

      ۱۳ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (488 ديدگاه)

      بیخیال شاهین.
      اصلا و ابدا نمیخوام دهنمو وا کنم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۱۳ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (4500 ديدگاه)

        نه آرمین جون اصلا نیازی به این کارها نیست.من کلی گفتم.خداییش کامنت هارو میخوندم ناراحت میشدم.باور کن ارزش نداره به خاطر یه ماشین اینجوری ناراحت بشیم :(
        صد البته رفتار بعضی دوستان هم قابل تایید نبود.اصلا بحث از موضوع اصلیش منحرف شده بود.باور کن یکی از اولین نفراتی که اون مطلب رو خوند من بودم ولی تا کامنت های اولی رو دیدم دیگه رغبت نکردم کامنت بزارم :(
        موضوع اصلی رو ول کرده بودن چسبیده بودن به بعضی حرف های ناخوشایند.والله بالله یه ماشین ارزش این همه دلخوری (فرقی نمیکنه مجازی باشه با حقیقی) رو نداره.هممون باید زحمت بکشیم و ماشینی رو که دوست داریم بخریم.به خدا من خوشحال میشم دوستانم بهترین ماشین هارو سوار بشن.باعث افتخاره.همه اینجورین یعنی اگه نباشن باید در رابطه باهاشون تجدید نظر کرد.آرمین جون خیلی ارادتمندتم داداشم.به شخصه از صفا و صمیمیتی که داره لذت میبرم داداش.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Ehsan

          ۱۳ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (1251 ديدگاه)

          چیه داداش تو هم مثل من تو مطلب دنا کامنت نگذاشتی
          فعلا همه کوچ کردن به اون مطلب بقیه مطالب کامنتی زیاد نداره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. شاهین

          ۱۳ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (4500 ديدگاه)

          احسان جان باور کن میخواستم کامنت بذارم ولی منصرف شدم.یه حرف هایی زده شد که احساس کردم اگه منم کامنت بذارم باید وارد بحث بشم ولی از اونجور بحث و جدل ها در فضای هیجانی سعی می کنم دوری بکنم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Ehsan

        ۱۳ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        آرمین جان تو پست دنا یک مطلبی نوشتی در مورد دلالی نمایندگی ها
        من هم به شخصه اینو دیدم یکی از نمایندگی های سایپا تقریبا همون موقعی که قرار بود قیمت پراید ها تغییر کنه گرفته بود 40 تا پراید نوشته بود ، اون هم درست در زمانی که به قول خودشون سایت بسته شده بود ، که تقریبا از حرف هاش فهمیدم یکی از کارخانه بهشون گفته بود ، طرف ماشین ها رو به قیمت قبل آورد و به قیمت جدید فروخت در عرض چند هفته یک 100 میلیونی کاسبی کرد ، از طریق یکی دیگه از آشنایان فهمیدم این کار همیشگیشونه ، وقتی که نمایندگی ها دلالند ، از بقیه چه انتظاری باید داشت ، کلا سر تا پای این مملکت رو فساد و کلاهبرداری برداشته

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. چ مثل چاپلو

          ۱۴ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (488 ديدگاه)

          احسان و شاهین عزیز بابت نظراتتون خیلی ممنونم.
          ایکاش دوستان تجربه ی منو داشتن.
          باور نمیکنید تا حالا با چند تا نمایندگی ایرانخودرو کار کردم ولی افسوس. به خودم گفتم دیگه غلط بکنم برم نمایندگی. الانم به خاطر اینکه تو رودربایسی یکی از دوستان قرار گرفتم تون اپ اونجا رو قبول کردم. ولی بخدا دارم به خودم لعنت میفرستم.
          یه چند وقتی بود دور نمایندگی رو خط کشیده بودم و تعویض روغنی کار میکردم قصدم بود واحدامو کم بر دارمو واسه خودم مغازه بزنم ولی این زانو درد لعنتی نزاش(اونم دلیلش مربوط میشه به خر کاریای قبلیم تو نمایندگی). به خاطر پله های چال که باید مدام بالا وپایین میرفتم بیخیال شدم و بعدم که یکی از اشنایان که خدا بگم چی کارش کنه این بدبختی رو سرم اورد لعنت بهش . لعنتی. از هرچی نمایندگیه حالم به هم میخوره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. مک میسل

    ۱۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    اقای محمد یا همان المان و ژاپن جان..میخوام باهات حرف بزنم…همه در پدال میدونن .تعریف از خود نباشه ها.من ادم شوخ طبع و خوشرویی هستم. ولی در پست قبلی ازت ناراحت شدم خیلی زیاد…….تا حالا در عمرم از کسی اینقدر ناراحت نشده بودم…..ولی من جیمیلمو برات میذارم تا انجا صحبت کنیم با هم .
    kasraa.0000@gmail.com…..یک جیمیل سلام با هر نوشته ای برام بفرست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امید

    ۱۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Aidin

    ۱۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    ترمز اتوماتیک خیلی مهمه.بنظرم باید تو تمام خودروها باشه.چون ما واقعا هیچ وقت اون نیروی لازم رو به دلایل مختلف به پدال وارد نمیکنیم.
    اما این سیستم حداثر نیرو رو وارد میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علیرضا.م

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    آقایان محترم چرا در مورد مطلب نظر نمیدید شما که این همه خودتون رو محترم میدونید خوب آخه اینجا جای این حرف هاست ؟ تو رو خدا این جور کامنت ها رو قرار ندید .
    یک ساعت دارم کامنت های شما رو میخونم هیچ کدومش به مطلب ربطی نداره .
    اینجا سرویس چت نیست که !!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. من

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (249 ديدگاه)

    من داشتم همین چند روز پیش راجع به این موضوع فکر میکردم که چطور میشه در شرایط اضطرار و توی اون استرس پدال ترمز رو تا ته فشار داد، یا سوال بهتر :اصلا میشه پدال ترمز رو تا جایی که میشه (به اندازه ایده آل نهایی اون ) ،فشار داد یا نه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ُSiamak

    ۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نمیدونم چرا به هرکسی که متخصص خودرو هست میگم یک مقاله روی ترمز گیری خودرو بر روی جاده ای که سطح آن از شدت یخ زدگی همانند شیشه شده و لغزندگی 100% هست و چه سیستم هایی باید به کمک بیان هیچ کاری نمیتونه بکنه .
    من یک روز برفی که دما زیر 18 درجه بود در اتوبانی که به علت بارش برف دید کمی داشت و متاسفاه سرعتم بالا بود در اون شرایط ( 100 کیلومتر در ساعت ) از فاصله 230 متری به علت هشدار چند نفر که کنار اتوبان بودند ترمز گرفتم و بعد از 150 متر سر خوردن کم کم دیدم توی اتوبان دیوار کشیدن ( یک تریلی قیچی کرده بود) و سپس با اینکه پام روی ترمز بود 80 متر بقیه رو هم طی کردم و با سرعت ( متاسفانه نگاه نکردم رو چند بدم لحظه اثابت) تا زدم به باک تریلی ( زمان زیادی داشتم برای اشهد خوندن و اینکه به چه نقطه تریلی بزنم) قابل ذکر است خودرو من دارای سیستم فقط ABS و EBD بود و دیسک های عقبم کاسه ای و خودروام فاقد هرگونه سیستم دیگری بود.
    لطفا اگر میتوانید یک مقاله و یل حداقل یک توضیح برای همچین موردی بنویسید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا