تویوتاچشم اندازهوندا

تویوتا کمری یا هوندا آکورد؟ کدام بهتر است؟!

سال ها بود که تویوتا کمری تنها سدان متوسط قابل اعتماد در بازار ایران شمرده می شد و بی شک آن هایی که در گذشته به دنبال خودرویی با کیفیت و مرغوب می گشتند، کمری در انتخاب اول آن ها قرار داشت.

Honda Accord vs. Toyota Camry
Honda Accord vs. Toyota Camry

اما اخیرا شرکت فامیلی موتور پای محصولات هوندا را به کشورمان باز کرده و با ارائه دو مدل سیویک و آکورد تحولی در بازار داخل بوجود آورده است. امروز بحث ما مرتبط با مدل آکورد است.
شاید شما هم می دانید که این دو خودروی ژاپنی برای سالیان سال در لیست پر فروش ترین خودروهای بازار آمریکا قرار داشته اند و رقابت این دو خودرو، یک رقابت جهانی است که اگر فاکتورمان میزان فروش باشد، کمری در رتبه ی نخست قرار خواهد گرفت.(چرا؟) در ادامه می خواهیم مقایسه ای گذرا بین این دو خودرو داشته باشیم.

Honda Accord vs. Toyota Camry
Honda Accord vs. Toyota Camry

طراحی ظاهری

اگرچه صحبت کردن درباره طراحی یک بحث کاملا سلیقه ای است، اما بگذارید کمی در این باره به صورت عمومی صحبت کنیم. از کمری شروع می کنیم: سال ۲۰۱۰ بود که تویوتا نسل جدید کمری را وارد بازار کرد و سرو صدای زیادی را به راه انداخت. خیلی ها می گفتند زشت است و از آن طرف عده ای می گفتند زیبا است! اگر طراحی نسل قبل کمری را با طراحی این نسل مقایسه کنیم شاهد افت هستیم چه بسا تویوتا این نسل را بسیار محافظه کارانه طراحی کرده است. در جلو چراغ های شکسته و جلوپنجره مخصوص تویوتا خودنمایی می کند و در عقب چراغ های L شکل نمایی کاملا متفاوت به کمری بخشیده اند. تویوتا در طراحی این نسل کمری از عضلانی بودن بدنه کاسته و تمرکزش بیشتر بر روی ظاهری به روز و کارآمد بوده است. اگر دیدی دیگر داشته باشیم طراحی این خودرو اگرچه ساده است اما کاملا قابل قبول بوده و زود از جلوی چشم نمی افتد. به هرحال بنظر می رسد خود تویوتا هم از طراحی این خودرو لذت نمی برد و قول طراحی بهتر در نسل بعدی کمری را به هوادارانش داده است. امتیاز این بخش کمری: ۶.۵

حالا نوبت به آکورد رسید: شاید در گذشته با شینیدن نام هوندا یاد طراحی های بی روح و خسته کننده می افتادید اما زمان گذشته است و دیگر آن هوندا، خسته کننده باقی نمانده است! آکورد هم در نسل قبل خود از طراحی غیر قابل قبولی بهره می برد اما هوندا این نسل آکورد را دگرگون کرده است. چراغ ها، خطوط بدنه، جلوپنجره و اجزاهای دیگر، همگی بسیار زیبا و شیک کنار هم جاافتاده اند و سبب بوجود آمدن خودرویی مدرن شده اند. پس طراحی آکورد یک سر و گردن از طراحی کمری بالاتر است. امتیاز این بخش آکورد: ۸
عملکرد و کارایی

2013_honda_accord_eng_ct_830121_717
این بار از آکورد شروع می کنیم: آکورد در ایران تنها با موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر عرضه می شود. این موتور قادر است ۱۸۵ اسب بخار نیرو تولید کند و آکورد را ظرف مدت ۸.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. گیربکس این خودرو از نوع CVT یا پنج دنده اتوکاتیک است و تمام نیرو را به محور جلو وارد می کند. این اعداد و ارقام حاکی از عملکرد خوب آکورد است. امتیاز این بخش آکورد: ۸

2013_honda_accord_eng_ct_830122_7170
کمری(GLX): تویوتا کمری هم در ایران با پیشرانه کم حجم خود عرضه می شود. حجم موتور کمری ۲.۵ لیتر است که از آکورد کمی بیشتر است. این موتور می تواند ۱۸۱ اسب بخار قدرت تولید کند. شتاب این خودرو ۹.۲ و حداکثر سرعتش ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که مطمئنا در مقابل آکورد یک بازنده است اما کارایی اش همچون سابق بی نظیر خواهد بود. سواری این خودرو نیز همچون سابق کاملا نرم و بی صدا است. امتیاز این بخش کمری: ۷
کیفیت

نظر دادن درباره کیفیت دو خودروی ژاپنی کار بسیار سخت و دشواری است چراکه همه خودروهای ژاپنی دارای کیفیت قابل قبولی هستند. کمری: با نشستن داخل کمری حسی خوبی به شما دست می دهد، همه چیز خیلی ساده در کنار هم قرار گرفته اند و کیفیت و مرغوبیت را کاملا حس خواهید کرد. اگر هم نگاهی به زیر کاپوت این خودرو بیاندازید متوجه کیفیت بی نظیر این خودرو خواهید شد، از عایق ها گرفته تا قطعات دیگر. از تویوتا چنین خودروی با کیفیتی هم می شد انتظار داشت. امتیاز این بخش کمری: ۹

آکورد: هر دو خودرو دارای کیفیتی در سطح عالی هستند اما به محض نشستن در کابین این خودرو علی رغم جلوه ای کاملا زیبا می گویید: حس نشستن در کابین تویوتا بهتر بود! این موضوع را با مشاهده دیگر قسمت های این خودرو هم می توان احساس کرد. امتیاز این بخش آکورد: ۸.۵
ایمنی

121220051921-toyota-camry-test-video-15
toyota camry crash test

کمری: نمرات تست های تصادف کمری در سال ۲۰۱۲ بهبود یافته است و در مدل های جدید، ایمنی آن بدون تغییر باقی مانده است. این خودرو که قویتر و سبک تر از نسل قبلی اش است بصورت استاندارد دارای ده کیسه هوا است اما توجه داشته باشید بیشتر مدل های کمری در ایران دارای دو کیسه هوا هستند اما مدل های ۸ کیسه هوایی هم در بازار داخل موجود است. دوربین دید عقب و هشدار دهنده نقطه کور از ویژگی های سفارشی این خودرو هستند که تنها در مدل فول قابل رویت است. کمری در تست های IIHS توانست رتبه خوب را بدست بیاورد و ۵ ستاره از آن خود کند اما در تست از جلو کمری کمی ضعیف عمل کرد و با گرفتن رتبه نامناسب و گرفتن ۴ ستاره به کار خود پایان داد. امتیاز این بخش کمری: ۹

honda accord crash test
honda accord crash test

آکورد: بدون شک آکورد یکی از مناسب ترین خودروها برای خانواده است چرا که توانسته از بیشتر تست های تصادفش پیروز و موفق بیرون بیاید و کمی از کمری بهتر عمل کرده است. این خودرو در تست تصادف جلو، جانبی و بروخورد از عقب رتبه خوب را از آن خود کرده است. این خودرو هم در تست ضربه از جلو با چهار ستاره راضی شد اما ایمنی این خودرو همچنان در سطح بالا قرار دارد. این خودرو دارای ویژگی های چون ترمز های دیسکی با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری،۸ کیسه هوا به همراه تکنولوژی SmartVent (تشخیص سرنشین)، هشدار برخورد جلو، سیستم کمک خودرو در شیب، کمربندهای سه نقطه ای و کروز کنترل تطبیقی می باشد. امتیاز این بخش آکورد: ۱۰
ویژگی ها و امکانات

نوبت کمری است: شاید یکی از ایرادات محصولات تویوتا کمبود آپشن باشد که خودتان به این موضوع آگاه هستید. اما تویوتا محصولات جدید خود را با آپشن های بیشتری راهی بازار کرده است که جای شکر دارد. تویوتا روی کمری GLX رینگ های ۱۷ اینچی آلومینومی انداخته و ترمز های دیسکی آن دارای تکنولوژی های EBD، BA، TRC، VSC و ABD می باشند. همچنین دیسک های جلوی این خودرو مجهز به خنک کننده است. فرمان این خودرو حساس به سرعت است و دارای سنسور گردش فرمان می باشد. در مدل فول این خودرو شاهد تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای هستیم. سیستم صوتی این خودرو نیز دارای ۱۰ بلندگو و در مدل فول آن بلوتوث و چنجر شش¬تایی است، یک صفحه نمایش ۶.۱ چندمنظوره هم به کمری های جدید اضافه شده است. تنها صندلی های راننده را می توان بصورت برقی تنظیم کرد. دیگر امکانات این خودرو شامل سنسور پارک، کروز کنترل، تودوزی چرم و سانروف می شود. امتیاز این بخش کمری: ۸

اما آکورد: امکانات آکورد کمی از کمری بیشتر است که می شد از اول به این موضوع پی برد. ترمز های این خودرو که همچون کمری در رینگ های ۱۷ اینچی قرار گرفته اند دارای سیستم های EBD، ABS، VSA و HSA می باشند. فرمان، آینه ها و دو صندلی جلوی این خودرو کاملا برقی هستند. سیستم صوتی این خودرو دارای ۷ بلندگو و یک مانیتور ۸ اینچی است که قابلیت پشتیبانی از بلوتوث، USB و AUX را دارد. چراغ های LED عقب و روشنایی در روز جلو از جمله امکاناتی هستند که توجه را به سمت خود جلب می کنند. سیستم بهره وری مصرف سوخت، دوربین دید عقب ، سنسور پارک و نویگیشن(سفارشی) از مهمترین ویژگی های این خودرو هستند. امتیاز این بخش آکورد: ۹
مصرف سوخت

2012_toyota_camry_f34_ct_9051212_717
کمری: شاید امروز اصلی ترین دغدغه مردم میزان مصرف سوخت و هیزنه های آن است که به لطف وجود کمپانی هایی مثل تویوتا این مشکلات تا حدود بر طرف شده است. تویوتا سبزترین خودروساز جهان است پس باید خودروهایش مثل همیشه سبز باشند. مصرف کمری در شهر ۹.۴ لیتر و در جاده تنها ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که این ارقام بنظر عالی می رسند. امتیاز این بخش کمری: ۹

2013_honda_accord_f34_ct_830122_717
آکورد: فکر کردید در این میان هوندا بیکار نشسته است؟! و در جواب باید گفت خیر! هوندا آکورد با جعبه دنده CVT و سیستم تزریق مستقیم سوخت دارای مصرف ۸.۷ لیتری در شهر و ۶.۵ لیتری در جاده است. دکمه اکو هم به میزان مصرف سوخت این خودرو کمک زیادی می کند. امتیاز این بخش آکورد: ۹.۵
قیمت
شاید یکی از مهمترین معیار های شما برای انتخاب خودروی آیندتان قیمت آن باشد حالا بیایید به قیمت این دو خودرو نگاهی بیاندازیم. آکورد: در بازار ایران فولترین آکورد (مدل EXB) حدود ۱۸۰ میلیون و مدل پایه )مدلLXB) آن که دارای کمترین آپشن است حدود ۱۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. امتیاز این بخش آکورد: ۷
کمری: قیمت کمری در ایران تا حدودی کمتر از آکورد است. شما می توانید تنها با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان صاحب یک دستگاه کمری GL شوید. اما اگر قدرت و آپشن های بیشتری می خواهید، می توانید مدل GLX را بخرید که قیمت آن حدود ۱۴۰ میلیون تومان است. امتیاز این بخش کمری: ۹

2012_toyota_camry_group_ct_9051214_717

شاید تا اینجای کار برنده را حدس زنده باشید اما بیایید با جزییات بیشتر این موضوع را برسی کنیم:

honda accord
honda accord

رتبه اول: هوندا آکورد با امتیاز ۸.۵

نکات مثبت:
• پویایی در هنگام رانندگی
• ظاهر خارجی جذاب
• فضای داخلی راحت
• مصرف سوخت کارآمد

نکات منفی
• کیفیت فضای داخلی و ادوات به کار رفته در آن به خوبی کمری نیست.
• قیمت نسبتا زیاد

toyota camry
toyota camry

رتبه دوم: تویوتا کمری با امتیاز ۸.۲

نکات مثبت
• کار کردن با آن ساده و لذت بخش است.
• طراحی داخلی زیبا و لوکس
• قیمت جذاب
• کنترل راحت

نکات منفی
• ظاهر آرام و بی روح
• سیستم تعلیق تا حدودی خشن است.
• کسل کننده برای رانندگی

یک مقایسه اجمالی بین هوندا آکورد و تویوتا کمری

  • مشخصات
  • هوندا آکورد ۲۰۱۳
  • تویوتا کمری ۲۰۱۳
  • برنده
  • موتور
  • ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
  • ۲.۵ لینری چهار سیلندر
  • گیربکس
  • CVT
  • شش دنده اتوماتیک
  • قدرت
  • ۱۸۵ اسب بخار
  • ۱۸۱ اسب بخار
  • آکورد
  • حداکثر گشتاور
  • ۲۳۰ نیوتن متر
  • ۲۳۵ نیوتن متر
  • کمری
  • مصرف سوخت
  • مصرف ترکیبی ۷.۵
  • مصرف ترکیبی ۷.۸
  • آکورد
  • مصرف مشاهده شده
  • ۹.۲ لیتر
  • ۱۰ لیتر
  • آکورد
  • وزن
  • ۱۵۱۳ کیلوگرم
  • ۱۴۸۵ کیلوگرم
  • کمری
  • فضای پای جلو
  • ۱۰۸cm
  • ۱۰۶cm
  • آکورد
  • فضای پای عقب
  • ۹۷.۸cm
  • ۹۸.۸cm
  • کمری
  • حجم فضای بار
  • ۴۴۷ لیتر
  • ۴۳۶ لیتر
  • آکورد
  • فضای سر جلو
  • ۹۵.۵cm
  • ۹۶.۳cm
  • کمری
  • فضای سر عقب
  • ۹۴cm
  • ۹۶.۵cm
  • کمری
  • شروع قیمت(جهانی)
  • $۲۲,۴۷۰
  • $۲۳,۰۳۰
  • آکورد
  • قیمت مدل فول
  • $۳۰,۷۸۵
  • $۲۸,۵۲۰
  • کمری
چرا مردم متوسط نمی توانند خودروی متوسط بخرند؟
چرا مردم متوسط نمی توانند خودروی متوسط بخرند؟

در پایان دیدید که این دو خودرو چقدر به هم نزدیک هستند و انتخاب یکی از آن ها بی شک کار مشکلی است. اما با این وجود امیدواریم در انتخاب پیشرویتان کمی کمکتان کرده باشیم.
اما موضوع مهمتر آن است که در سایر کشورها این دو خودرو برای بیشتر مردم عادی قابل خرید است اما متاسفانه در کشور ایران خرید خودروهایی همچون کمری و آکورد برای خانواده هایی با درآمد متوسط غیر قابل تصور است اما در کشورهای دیگر اینگونه نیست!

[polldaddy poll=7780641]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

سید علیرضا سیادتی

سید علیرضا سیادتی، مترجم اخبار و رویدادهای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۵۷ دیدگاه‌ها

  1. فقط ولوو

    ۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام. دوستان تویوتا واقعا تویوتا کیفیتش ستودنیه. ما لندکروزVXR2006 داریم فکرکنم تاحالا تنها هزینه ش سوخت و روغن بوده. ولی درکل ما چون تو کار کامیونیم الان چنددستگاه بنز آکتروس و اف هاش داریم. واقعا بنز دربرابر ولوو هیچی واس گفتن نداره. توگرمای جنوب نمیتونی از بنزآکتروس کولربگیری چون جوش میاره واشرسرسیلندرمیسوزونه ولی اف هاش با30تن بار داخلو میکنه یخچال درصورتی ک امپر تکون نمیخوره. من واس بنز خیلی ارزش قائلم ولی چرا هنوز نتونسته ضعفاشو برطرف کنه؟؟ ی E240 2005 داشتیم بیچاره مون کرد از بس اسطحلاک و هزینه های سرسام اور داره این ماشین. کیفیتش خوبه ولی ی زیبای وحشی نیستش بنز ک بخوای هرجوری خواستی گازش بدی چون بیچاره ت میکنه ولی خداییش تویوتا و تو کامیون ولوو اینجوری نیستن. بنظرمن کیفیت ب این میگن. بعدم کیفیت سواری اف هاش نسبت ب آکتروس واقعا خییییلی عالی تره. اصن بنز یعنی پول برند کلاس و مثلا بنز سواری

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. مرتضی

      ۲۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چه مقایسه جالبی و تحلیل سنگینی و نظر سازنده ای در برابر هوندا و تویوتا دادی برادر !!!!! اینجا مقایسه تویوتا و هونداست نه بنز و ولوو

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۱۳ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام
    اقا داستان چیه تویه سایت قدرت هوندا اکوردو
    173
    تو سایت بعدی 181
    و تو یه سایت 185 اعلام میکنه
    شتابشم 8.2
    به جا 9.8
    و یه جا 10 معرفی میکنه
    من بین کنری و اکورد گیر کردم 2013 یا 2014 میتونم بگیرم فقط از خرج بعدش میترسم کمری جی ال 2013 داشتم خرجی نداشته
    اصلا رو کره فکر نمیکنم در مقابل ژاپن مثل ماشین چینی میمونن بین هوندا ظاهرش و کمری موندم شتاب کمری 9.3 هست ولی اگورد هرجا یه چیزی میگن اگر کسی داره راهنماییم کنه ممنون تا 2 ماه دیگه میخام بگیرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mehdi

      ۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من دغدغه شما رو هشت ماه داشتم البته بیم راو ۴ و آکورد گیر بودم. حالا آکورد دارم. بسیار عالی هست. عالی. بهترین ماشین چهار سیلندر تو این قیمتهاست.بدون شک. بسیار هم زیبا. شتاب اولیه معمولی اما شتاب ثانویه خیلی خوبی داره. موتوره هوندا ه توشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. وحید

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خوب دوست عزیز . این بندگان خدا خیلی کارشناسی شده برای من و شما مطلب گذاشتن . واقعا آکورد از این مدل تویوتا بهتره . و اینکه راجب شتاب فکر میکنم مثلا نوع سی وی تی یا اسپرتش یا هیبریدیش متفاوت هست . چون تو چند نوع مختلف عرضه میشه . ولی این که تو ایران هست فکر میکنم همون ۸ اینا درست باشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلآم ببخشید می خواستم بدونم هزینه اصطحلاک و قیمت قطعات جانبی هوندا آکورد پایین تر است یا کمری؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام
    من هم اپتیما و کمری داشتم و هم الان اکورد دارم
    کمری کمی نرمتر وخدمات پس از فروش عالی دارد ولی اکورد بسیار راحتتر صندلی اکورد عین مبله شتاب و سرعتش در مقایسه با همه سدانهای زیر۲۵۰۰بیشتره
    کنترلش راحتتر ترمزش بسیار بهتر ویک چیز مهم کمری و اپتیما توی برامدگیهای شهری و بویژه پلیسراه میگرفت ولی اکورد کفش نمیگیره
    نکته مهمترگیربکس cvt با دنده پشت فرمونه که کسانی که اهل را نندگی هستن میدون لذتش با اکورد. چقدر. بیشتره وبا گیربکس اپتیما و گیربکس بسیار معمولی کمری چیه فرقی دارههست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امین

    ۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من الان کمری ۲۰۰۷ جی ال سوارمیشم تا حالا ۳تا کمری داشتم الان دنبال عوض کردن ماشینم هستم اما گیر کردم ک اکورد بگیرم یااپتیما ۲۰۱۳

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MOHAMAD.n.r

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      دور اپتیما رو خط بکش به این دلایل:
      سواری بسیار بسیار خشک و کوبنده
      ترمز ضعیف (بهتر از سوناتا)
      فرمان گنگ (لذت رانندگی نداره)
      شمایی که کمری سوار شدی بیشتر از یک هفته نمیتونی با اپتیما سر کنی.
      در ضمن بنده هم قصد خرید اکورد دارم ولی اگر شما گرفتید بی زحمت یه مقایسه و توضیح برای بنده قرار دهید من بین کمری و اکورد ۲۰۱۳ موندم.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا