فولکس واگن iD4 یا اسمارت #3 مقایسه برقی های اروپایی در ایران
فولکس واگن iD4 کروز توسط ماموت خودرو وارد ایران شده است. این خودرو هماکنون یکی از پرفروشترین کراساورهای تمام برقی بازار اروپا محسوب میشود و داخل کشور ما هم، باوجود قیمت بسیار بالا، مورد توجه قرار گرفته است. در سمت دیگر، اسمارت #3 که توسط شرکتی با سرمایهگذاری مرسدس بنز با همکاری شرکای چینی تولید میشود، تایید استانداردهای سختگیرانهی اروپا را کسب کرده و به تازگی وارد ایران شده است.
خودروسازی فولکسواگن، ۸۶ سال قدمت دارد و برای ساکنان سراسر جهان با خودروی بیتل (فولکس قورباغه) مشهور است. امروزه انواع محصولات فولکسواگن با ابعاد مختلف و پیشرانههای متنوع احتراقی و برقی، در کشورهای گوناگون تولید میشوند. سود خالص فولکسواگن، سالانه حدود ۲۲ میلیارد یورو برآورد میشود و گردش مالی ۲۸۰ میلیارد یورو دارد.
مدل iD.4 در کلاس کراساور اندازه متوسط و هاچبک iD.3 مهمترین محصولات الکتریکی فولکس واگن برای رقابت با تولیدات تسلا هستند. از سال 2020 تاکنون، iD.4 در آلمان و امریکا و چین تولید میشود. نسخهی مخصوص بازار آسیا به نام iD4 Crozz ساخت کارخانههای فاو (FAW) و سایک است که سابقه همکاری با برند آلمان را از سالهای دور دارند. iD.4 در سال 2021 عنوان بهترین خودروی جهان را کسب کرد.
شرکت اسمارت (Smart) یک برند خودروساز آلمانی است که در سال ۱۹۹۴ با همکاری شرکت سواچ سوئیس و دایملر بنز آلمان بنیانگذاری شد. هدف اصلی آن تولید خودروهای شهری، کوچک، هوشمند و سبکوزن بود. نخستین خودروی تولیدی در سال ۱۹۹۸ با نام سیتی کوپه / City‑Coupé عرضه شد که بعدها به فورتو / Fortwo تغییر نام داد. مدلهای دیگر همچون رودستر / Roadster و فورفور Forfour نیز تولید شدند اما در جذب مشتری، موفق نبودند. در ادامه شرکت سواچ از پروژه کنار رفت و مالکیت کامل به مرسدس بنز رسید. از سال ۲۰۱۹، برند اسمارت بهصورت یک شرکت مشترک (Joint Venture) بین بنز و گروه چینی جیلی Geely با مالکیت مساوی (۵۰-۵۰) اداره میشود. حالا دفتر مرکزی و کارخانههای جدید در نینگبو چین قرار دارند.
اسمارت نامبر 3 یا هشتگ 3، اساسا با پلتفرم جیلی چین ساخته شده و شرکت آلمانی، هیچ کدام از قطعات را تولید نمیکند. این خودرو در مدلهای تک یا دو موتور همراه سیستم چهار چرخ محرک، یک نوع باتری دارد. همچنین اسمارت 3 از معدود خودروهای چینی است که در تست تصادف بنیاد ایمنی اتحادیه اروپا (Euro NCAP) موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده است.
مقایسه طراحی فولکس واگن iD4 با اسمارت 3 وارداتی
برند فولکس برای مردم ایران، بسیار شناخته شدهتر از اسمارت است. این مورد به تنهایی، جذابیت زیادی برای id4 ایجاد میکند و نشان تجاری اسمارت را کماهمیت جلوه میدهد. از سویی دیگر، بازار کشور ما هنوز به طرحهای مینیمال (کمینه گرا) در مقایسه با طرحهایی که جزئیات پرشمار دارند، روی خوش نشان نمیدهد و به همین دلیل، میتوان اطمینان داشت خریدار ایرانی از ظاهر id4 بیشتر از اسمارت 3 رضایت داشته باشد.
فولکس واگن iD4 حس تهاجمی دارد و یک خودروی برقی فاقد جلوپنجره است. نوار روشنایی روز، در بالای چراغهای اصلی دیده میشود و پیوستگی تا محل نصب نشان تجاری VW فراهم میکند. در نمای جانبی، چرخهای بزرگ با رینگ آلومینیوم 20 اینچ، حس اسپرت و جوانپسند iD4 را تقویت میکنند.
طراحی پشت id4 هماهنگی بسیار خوبی با نمای روبرو دارد. ترکیب LED های چهارگوش در قسمتهای مختلف، کراساور برقی فولکس واگن را جذاب جلوه میدهد. البته، ادوات پلاستیکی در سپر عقب، رکاب و پیرامون گلگیرها، ارزش لوکس این خودرو را کم میکند.
نمای اصلی اسمارت #3 بیش از هر بخش دیگر، هویت آیندهنگر این خودرو را شکل میدهد. چراغهای باریک و کشیده که همراه نوار LED به یکدیگر متصل شدهاند، چهرهای مدرن فراهم میکنند. این امضای نوری نه تنها زیبایی بصری دارد بلکه در تاریکی نیز بهخوبی قابل تشخیص است. در نمای جانبی، اولین نکتهای که جلب توجه میکند، فرم خمیده سقف و گلگیرهای برجسته خودرو است. سقف بهصورت شیبدار طراحی شده و به Smart #3 حالت یک کوپه اسپرت را میدهد؛ این سبک طراحی نه تنها باعث بهبود آیرودینامیک شده بلکه ظاهری مدرن و جوانپسند ایجاد کرده است.
در نمای عقب، چراغهای پیوسته سرتاسری هماهنگ با چراغهای جلو طراحی شدهاند و حس وحدت بصری در کل خودرو را تقویت میکنند. این طراحی نهتنها جلوهای تکنولوژیک دارد بلکه محصولی از زیرمجموعهی مرسدس بنز را نشان میدهد. از نظر وابستگی به ادوات پلاستیکی، اسمارت 3 در مقایسه با فولکس واگن id4 شرایط مشابه دارد.
مشخصات / خودرو | فولکس واگن ID.4 | اسمارت 3# |
---|---|---|
طول (میلیمتر) | 4,584 | 4,400 |
عرض (میلیمتر) | 1,852 | 1,844 |
ارتفاع (میلیمتر) | 1,636 | 1,556 |
فاصله محوری (میلیمتر) | 2,765 | 2,785 |
فولکس واگن iD4 کروز با طول 4,584 و عرض 1,852 و ارتفاع 1,636 و فاصله محوری 2,765 میلیمتر عرضه میشود. در سمت دیگر، اسمارت 3# با طول 4400، عرض 1844 ارتفاع سقف 1556 و فاصله محوری 2785 میلیمتر، خودروی کوچکی نیست. اگر سقف نسبتا کوتاه اسمارت 3 را فراموش کنیم، دیگر ابعاد این خودرو بزرگتر از X55 مدیران خودرو است البته تفاوت زیادی با فولکس واگن id4 ندارد. خصوصا فاصله محوری مشابه در این خودروها، تفاوت خاصی برای راحتی سرنشینان، ایجاد نمیکند.
مقایسه کابین فولکس واگن iD4 با اسمارت 3 وارداتی
هر دو خودروی مورد بحث، کاملا تحت تاثیر سبک جدید داشبوردهای امروزی هستند که اتفاقا برای غالب مدلهای برقی استفاده میشود. به همین دلیل، نمیتوان از نظر چیدمان ادوات مختلف، تفاوت خاصی بین iD4 و اسمارت قایل شد. از دیدگاه نگارنده، سبک طراحی داخلی فولکس واگن، به دلیل استفاده از کلیدهای فیزیکی، نسبت به اسمارت 3 برتری دارد و تجربهی کاربری بهتری فراهم میکند. همچنین، ارتفاع سقف بلندتر و صندوق عقب بزرگتر، دیگر مزیتهای iD4 هستند.
نمایشگر لمسی 10 اینچ برای iD.4 بازار ایران ارایه میشود. مدلهای سفارشی از نمونهی 12 و 12/9 اینچ استفاده میکنند. صفحه دیجیتال پشت فرمان، حالت ذوزنقهای دارد و تقریبا 5 اینچ است. ابعاد فرمان، فضای دید مناسب برای دیدن این قسمت فراهم میکند و حالت ساده مشابه دیگر خودروهای فولکس واگن دارد. فولکس واگن iD.4 برای 4 سرنشین بلند قد، کاملا مناسب است. در صندوق، 543 لیتر فضای حمل بار وجود دارد؛ ضمن اینکه قابلیت خواباندن صندلیها و افزایش این بخش تا 1655 لیتر نیز هست.
برای اسمارت، داشبور با پوشش چرم و مواد نرم باکیفیت، بهصورت شناور از خطوط منحنی و سطحهای صاف استفاده میکند تا فضایی باز و خلوت ایجاد کند. در مرکز، یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی لمسی به سبک تبلت قرار گرفته که کنترل تمام امکانات خودرو از جمله سیستم تهویه، ناوبری، رسانه و تنظیمات رانندگی را بهصورت یکپارچه انجام میدهد. مقابل راننده نیز، یک نمایشگر رنگی ۹.۲ اینچ قرار دارد. حجم صندوق حدود ۳۷۰ لیتر است که برای یک خودرو در این کلاس، کافی بهنظر میرسد و با خواباندن صندلیها، فضای بیشتری نیز قابل استفاده است.
مقایسه فنی فولکس واگن iD4 با اسمارت 3 وارداتی
برخلاف تصور عموم، نهتنها عملکرد در شتاب و سرعت، اسمارت 3 دارد؛ برتری قابل ملاحظهای نسبت به فولکس واگن iD4 دارد؛ بلکه یکی از سریعترین خودروهای موجود در ایران محسوب میشود. همچنین، نسخهی وارداتی اسمارت 3# برای بازار کشور ما، متفاوت از iD4 که صرفا محرک جلو است، چهار چرخ محرک خواهد بود.
نسخهی وارداتی iD4 در ایران نسخهی 170 اسب بخار با گشتاور 300 نیوتنمتر است. این مدل در زمان 9 ثانیه به سرعت صد کیلومتار برساعت میرسد و همراه باتری 55 کیلووات ساعت، شعاع حرکتی 340 کیلومتر فراهم میکند.
نسخهی وارداتی اسمارت 3# توسط نگین تندیس الماس، دو موتوره و چهار چرخ محرک است. این مدل، 428 اسب بخار قدرت و 540 نیوتنمتر گشتاور دارد. اسمارت دوالموتور، در زمان 3/5 تا 3/8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت محدود شده به 180 کیلومتر برساعت ارایه میکند. اسمارت 3 سفارشی مشابه مدل پایه، باتری 66 کیلووات ساعت دارد اما توان پیمایش کمتر، حدود 420 تا 440 کیلومتر است.
مشخصات / خودرو | فولکس واگن ID.4 Crozz | اسمارت #3 Dual Motor |
---|---|---|
تعداد موتور | تک موتور (محور عقب) | دو موتور (چهار چرخ محرک) |
قدرت موتور (اسب بخار) | 170 | 428 |
گشتاور (نیوتنمتر) | 300 | 540 |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) | 9.0 | 3.5 تا 3.8 |
حداکثر سرعت (km/h) | 160 | 180 |
ظرفیت باتری (kWh) | 55 | 66 |
برد حرکتی (km) | 340 | 440 |
وضعیت عرضه در ایران | وارداتی از چین توسط شرکت ماموت | وارداتی از چین توسط نگین تندیس الماس |
مقایسه قیمت فولکس واگن iD4 با اسمارت 3 وارداتی
هر دو خودرو هماکنون (مرداد ماه 1404) برنامه پیشفروش ندارند اما میتوان انتظار داشت با قیمت مشابه، حدود 3/5 میلیارد تومان توسط شرکتهای وارد کننده عرضه شوند. ارزش دلاری iD4 وارداتی و اسمارت 3 دو موتوره نیز در بازار چین، تفاوت زیادی ندارد و هر دو، در محدودهی 30 هزار دلار هستند. با این شرایط، خریدار ایرانی که علاقهمند شتاب و قدرت بالا باشد، سراغ اسمارت خواهد رفت و رافرادی که اصالت برند سازنده را ترجیح میدهند، فولکس واگن را انتخاب خواهند کرد.