آموزش

بازرسی پیش از تحویل خودرو PDI چیست؟

پیش از آنکه بتوانید پشت فرمان خودروی صفرکیلومتر خود بنشینید این چهار چرخ آهنین باید بررسی نهایی را پشت سر بگذارد که از آن به عنوان بازرسی پیش از تحویل PDI نام برده می‌شود؛ اما بازرسی پیش از تحویل شامل چه مواردی است؟

در زمان PDI خودرو به منظور اطمینان از عدم وجود مشکل فنی بررسی شده و در واقع محصول صفرکیلومتر آماده‌ی رانده شدن به‌صورت ایمن در جاده است.

اگرچه اقدامات PDI هر شرکت نسبت به کمپانی دیگر متفاوت بوده اما بررسی PDI قطعات اصلی و عمده خودرو را شامل خواهد شد. در ادامه فهرستی از اقدامات بازرسی کلی را خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنیم:

  • بررسی چرخ ها که اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا باید از بسته بودن کامل پیچ و مهره‌ها و همچنین میزان باد لاستیک مناسب و… اطمینان حاصل کرد.
  • بررسی چراغ‌های خودرو به منظور اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها. در صورت نیاز عدم هم ترازی چراغ‌ها تصحیح خواهد شد.
  • بررسی باز/بسته شدن خودرو و استارت زدن آن با استفاده از کلید یا سیستم کیلس.
  • بررسی مایع خنک‌کننده، روغن‌موتور و مایع شیشه‌شور به منظور اطمینان از سطح کافی آن‌ها و پر کردن به میزان مناسب در صورت نیاز.
  • اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌های ایمنی همچون کمربندها، چراغ‌های هشدار داشبورد و…
  • بررسی عدم وجود آسیب در بدنه و تمیز کردن کابین و بدنه پیش از تحویل به مصرف‌کننده.

به عنوان بخشی از فرایند PDI، تمامی تجهیزات نصب شده روی خودرو به منظور جلوگیری از آسیب‌دیدگی در زمان حمل حذف خواهند شد. از جمله این موارد حذفی می‌توان به پوشش‌های روی بدنه و بلوک‌های سیستم تعلیق به منظور پیشگیری از حرکت خودرو در زمان حمل اشاره کرد.

  • آیا خودرو در خلال بازرسی قبل از تحویل رانده می‌شود؟

همه‌ی بخش‌های PDI با ساکن بودن خودرو انجام نمی‌شود. بخشی از این فرایند شامل رانده شدن خودرو در جاده بوده و به همین خاطر است که خودروی صفرکیلومتر در زمان تحویل داده شدن به مشتریان کمی کارکرد را نشان می‌دهد.

اگرچه میزان کارکرد خودرو در بین خودروسازان متفاوت است اما دلیل راندن خودرو در خلال PDI این است که از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. خودروسازان باید از عدم وجود لرزش در فرمان یا کشیدن آن به یک سمت مطمئن شوند. یکی از دلایل وجود چنین چیزی می‌تواند بالانس نبودن چرخ ها باشد. همچنین باید از عملکرد سیستم ترمز ضد قفل اطمینان حاصل کرد.

  • PDI چقدر طول می‌کشد؟

این امر به میزان گستردگی و چگونگی انجام بازرسی قبل از تحویل بستگی دارد. در حالت کلی PDI بین ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

  • خودرو کجا بررسی می‌شود؟

در بسیاری از موارد نمایندگی‌ای که خودروی شما را تحویل می‌دهد این کار را پیش از تحویل انجام خواهد داد. البته برخی خودروسازان این وظیفه را بر عهده نمایندگی نگذاشته و در مکان متفاوتی PDI را انجام می‌دهند. برای مثال اگر یک محصول صفرکیلومتر از کیا خریداری کنید فرایند PDI آن در انبار تحویل انجام شده و سپس خودرو به نمایندگی فرستاده می‌شود.

موضوع بعدی اینکه اگر خودرویی از انبار نمایندگی خریداری شود کار PDI آن قبلاً انجام نشده است. با اینکه این خودرو در انبار موجود و قابل خریداری بوده اما بازرسی پیش از تحویل آن انجام نمی‌شود تا زمانی که خودرو سفارش داده شود.

تا زمانی که اشتباهی در زمان ساخت خودروی شما رخ نداده باشد، خودروی سفارش داده شده معمولاً همان مشخصات مورد انتظار شما را خواهد داشت. تنها برخی تفاوت‌های جزئی می‌تواند وجود داشته باشد. برای مثال آیا می‌دانستید که خودروی شما در زمان PDI داری پلاک مخصوص خود بوده است؟

تنها استثناها به وسایل جانبی نصب شده توسط نمایندگی مربوط می‌شود که پس از خرید به آن اضافه خواهد شد. از جمله این موارد می‌توان به گارد و رکاب و… اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
carwow

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2597 ديدگاه)

    دوستان بنظرتون چقد این مقاله واسه ایران خودرو و سایپا اهمیت داره؟
    اهمیت نداره?
    اصلا واسشون مهم نیست?
    #طنز تلخ

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. Khan

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (362 ديدگاه)

      اتفاقا من شنیدم این کار رو میکنن ولی طبق معمول ایرانیزه شده
      صحبت درمورد آب بندی ماشین بود و اینکه اوایل بهش فشار نیاری، طرف میگفت اگر میدیدین توی کارخونه چطور طرف ماشین رو توی محوطه تحت فشار قرار میده دهنشو صاف میکنه داغونش میکنه که دیگه فکر آب بندی از سرتون میرفت چون دیگه بدبخت سرویس شده اول کار

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. فری

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (233 ديدگاه)

      دمت گرم رپتور مچ دو اکانت گرفتی ایران خودرو که یه زمانی پیکان تحویل میداد یک درب خودرو کم بود طرف خودرو تحویل می گرفت در از بازار آزاد میخرید خودش مونتاژ میکرد

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Genius

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    تو ایران خسته ما پروسه PDI کلاً دو دقیقه وقت میگیره چرا که تنها کاری که باید انجام بشه چسبوندن برچسب PDI Passed روی شیشه جلو سمت شاگرده و بس :)

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا