تویوتا

بررسی تخصصی تویوتا پریوس AWD 2019

تویوتا پریوس از سال ۱۹۹۷ تاکنون محبوبیت زیادی را بین خریداران خودروهای هیبریدی به دست آورده و البته دلیل خوبی هم برای این کار وجود دارد. پریوس به ندرت اشتباهی داشته و سواری راحت و مهم‌تر از همه هزینه‌های نگهداری پایینی دارد.


و حالا بزرگ‌ترین در زمینه خودروهای هیبریدی از ظاهری به‌روزتر و کابینی اصلاح شده سود می‌برد تا بتواند در برابر رقیب اصلی خود یعنی هیوندای آیونیک رقابتی‌تر ظاهر شود. همچنین مدل جدیدی نیز به خانواده‌ی پریوس اضافه شده است.

تویوتا پریوس AWD 2019
این مدل پریوس AWD نام دارد، اولین خودروی هیبریدی غیر شاسی‌بلند تویوتا که از سیستم چهار چرخ محرک سود برده است. اکسل عقب این خودرو را پیشرانه‌ی ۵.۳ کیلووات ساعتی و اینورتر نصب شده روی اکسل پشتیبانی می‌کند و در سرعت‌های زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت همواره درگیر است تا کشش نرم‌تری را در زمان شروع به حرکت ایجاد نماید. چرخ های عقب از سرعت ۱۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت تنها زمانی درگیر می‌شوند که حسگرهای پریوس لغزش چرخ های جلو را تشخیص دهد. در باقی اوقات پریوس خودرویی دیفرانسیل جلو باقی می‌ماند.

تویوتا پریوس AWD 2019
هیچ ارتباط مکانیکی بین قوای محرکه‌ی جلو و عقب وجود ندارد و بخش جلو از این نظر مشابه دیگر مدل‌های پریوس است. به این ترتیب پیشرانه‌ی درون‌سوز خودرو از نوع ۱.۸ لیتری بنزینی بوده و یک واحد الکتریکی هم در جلو نصب شده و قدرت بیشتری را تولید می‌کند. یک باتری کوچک ۱.۳۱ کیلووات ساعتی نیز این پیشرانه را حمایت می‌کند.

تویوتا پریوس AWD 2019
پریوس چهار چرخ محرک در زمان حرکت مشابه دیگر نسخه‌ها رفتار می‌کند. قوای محرکه‌ی خودرو نرم بوده و فرمان هم سبک و دقیق است. سواری پریوس نیز همچون همیشه نرم و راحت می‌باشد. جدای از شتاب گیری های سنگین که باعث ایجاد صدای نه چندان خوشایند پیشرانه می‌شود، آرامش داخل کابین هم عالی است. وزن اضافی پیشرانه‌ی دوم تنها کمی روی پرفورمنس پریوس تأثیر داشته و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن سه‌دهم ثانیه بیشتر شده است. پریوس AWD هنوز هم در شهر و بزرگراه خودرویی عالی و بی حاشیه محسوب می‌شود.

تویوتا پریوس AWD 2019
برگ برنده اصلی پریوس مصرف سوخت آن بوده و همچون همیشه در این بخش می‌درخشد. تست‌های ما نشان داد که این خودرو چه در ترافیک و چه در بزرگراه مصرف بسیار خوبی دارد. البته مشکل این است که مدل استاندارد هنوز هم بهتر بوده و آلایندگی دی‌اکسید کربن مدل عادی آن ۳ گرم در هر کیلومتر کمتر است. مدل استاندارد پریوس همچنین مصرف سوخت کمتری دارد.

تویوتا پریوس AWD 2019
پریوس دیفرانسیل جلو هم مثل همین مدل چهار چرخ محرک فیس لیفت شده است. از جمله تغییرات می‌توان به چراغ‌های جلوی مرسوم‌تر و سپر با ظاهری نرم‌تر و چراغ‌های عقب و سپر جدید اشاره کرد. همچنین رنگ‌های جدید و رینگ‌های متفاوت نیز در نظر گرفته شده است.

تویوتا پریوس AWD 2019
داخل کابین هم تویوتا اقدام به اصلاح سیستم اطلاعات سرگرمی کرده و زمان لود این سیستم هم‌اکنون کاهش یافته است. البته باید گفت سیستم‌های بکار رفته در رقبا همچون کیا، هیوندای، پژو، گروه سیتروئن و… بسیار بهتر هستند.

تویوتا پریوس AWD 2019
گرافیک بکار رفته در صفحه‌نمایش پریوس چنگی به دل نمی‌زند و صفحه‌نمایش کوچک نیز نه تنها باعث حواس‌پرتی می‌شود بلکه اطلاعات روی آن را هم به راحتی نمی‌توان خواند. حتی دکمه‌های روی داشبورد نیز ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد. البته موضوع مثبت خودرو اتصال راحت بلوتوث به دستگاه‌های دیگر است.

تویوتا پریوس AWD 2019

پشت آمپرهای دیجیتالی پریوس هم عالی نبوده و ترکیبی از رنگ‌ها و چراغ‌های هشدار زیاد در یک پانل می‌باشند. تنها نکته‌ی مثبت این است که سرعت خودرو به‌صورت بزرگ و واضح نشان داده می‌شود اما خب این موضوع مهمی نیست چراکه هدآپ دیسپلی می‌تواند همین را نشان دهد.

تویوتا پریوس AWD 2019
به غیر این موارد پریوس خودرویی جادار بوده و تنها در فضای پا از آیونیک عقب می‌ماند. پیشرانه‌ی دوم پریوس AWD باعث کمتر شدن فضای صندوق شده است. صندوق ۴۱۲ لیتری این خودرو ۴۵ لیتر کمتر از مدل دیفرانسیل جلوست.

تویوتا پریوس AWD 2019
سیستم چهار چرخ محرک تویوتا تنها در تریم بیزینس ادیشن پلاس وجود داشته و این تریم از تجهیزات مناسبی سود می‌برد. از جمله‌ی این تجهیزات می‌توان به سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، تنظیمات برقی صندلی راننده، شارژ بی‌سیم گوشی، دوربین دنده‌عقب و چراغ‌های جلوی LED اشاره کرد. پریوس از تمامی سیستم‌های ایمنی مدرن هم برخوردار است.

تویوتا پریوس AWD 2019
خب سؤال این است که آیا باید پریوس چهار چرخ محرک را انتخاب کرد؟ خب با قیمت ۲۸۹۷۰ پوندی نه! این خودرو ۱۶۵۰ پوند گران‌تر از پریوس استاندارد بوده و پرداخت این مبلغ پول برای خودرویی پرمصرف‌تر و تنگ‌تر کار عقلانی به نظر نمی‌رسد. کشش بیشتر پریوس AWD تنها در سرعت‌های معین و برای مسیرهای کوتاهی است.

پس از فیس لیفت انجام شده، تویوتا پریوس خودروی فوق‌العاده‌ای باقی مانده است. این خودرو کاملاً کم‌مصرف، قابل‌اعتماد و راحت است. البته نسخه‌ی چهار چرخ محرک آن خیلی توجیه‌پذیر نیست. اضافه پرداخت ۱۶۵۰ پوندی برای خودرویی که کندتر، تنگ‌تر و پرمصرف‌تر از نسخه استاندارد است جالب به نظر نمی‌رسد. کشش بیشتر این خودرو هم برای اکثر رانندگان قابل حس نخواهد بود. بهتر است نسخه‌ی استاندارد پریوس بجای مدل AWD انتخاب شود.

مشخصات تویوتا پریوس بیزینس ادیشن پلاس AWD

  • قیمت: ۲۸۹۸۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری بنزینی به همراه دو پیشرانه الکتریکی
  • قدرت: ۱۲۱ اسب بخار
  • گیربکس: CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۴.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. علیx76

    ۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    فقط برای افرادی که تو مناطق سردسیر زندگی میکنن میتونه توجیح داشته باشه
    موتور برقی عقبش انقد ضعیفه که اضافه شدنش ، شتاب رو کم کرده D:
    ای کاش خودروساز ها بیشتر روی پرفورمنس خودروهای هیبریدشون کار میکردن
    تویوتا میاد یه موتور برقی مثلا ۲۰ اسبی اضافه میکنه
    بعد موتور درون سوزشو ۵۰ اسب ضعیف میکنه
    خب چی میشد همون موتور ۱۸۰۰ که روی کرولا ۱۴۷ اسب میداد میزاشت روی پریوس
    با وجود پیشرفت های تکنولوژی
    میشه انجین رو طوری طراحی کرد که با توجه به مود رانندگی ، فشار پدال و دور موتور ، از سیکل اتکینسون و سیکل اتو به تناسب استفاده کنه
    اما تویوتا شدیدا روی اتکینسون اصرار داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. فریدون فرخ

    ۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (225 ديدگاه)

    قیافش زشته

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا