رانندگی کوتاهی با آکورا MDX تایپ S، ورود به قلمروی ژرمن‌ها؟

سه‌شنبه 2 فروردین 1401 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Acura-MDX-1
در ابتدا به نظر می‌رسید نسخهٔ جدید تایپ S از آکورا MDX مدلی پرفورمنس بالا در همان مسیری است که ده‌ها شاسی‌بلند لوکس با نشان‌های مرسدس AMG، ب‌ام‌و...
تبلیغات

در ابتدا به نظر می‌رسید نسخهٔ جدید تایپ S از آکورا MDX مدلی پرفورمنس بالا در همان مسیری است که ده‌ها شاسی‌بلند لوکس با نشان‌های مرسدس AMG، ب‌ام‌و M و آئودی RS در آن حضور دارند ولی حالا که پشت فرمان این نسخهٔ 355 اسب بخاری از شاسی‌بلند سه ردیفهٔ آکورا نشسته‌ایم احساس می‌کنیم رویکرد برند لوکس هوندا ساده‌تر از این بوده است. آکورا قصد دارد MDX را از فضای شبه لوکسی که در آن کراس‌اوورهای خانوادگی نیمه لوکسی مثل اینفینیتی QX60 و کادیلاک XT6 حضور دارند به سمت رده‌های بالاتر سگمنت شاسی‌بلندهای لوکس سوق دهد که در آن مدل‌های سطح بالاتری مثل ب‌ام‌و X5، آئودی Q7 و جنسیس GV80 حضور دارند.

البته همان جایگاه قبلی MDX در بازار تاکنون به‌خوبی عمل کرده است زیرا طی چهار نسل بیش از یک میلیون دستگاه از این کراس‌اوور ژاپنی به فروش رسیده است؛ بنابراین، موتور استاندارد MDX که یک 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی است به لطف قیمت پایهٔ جذاب 49 هزار دلاری خود قطعاً بخش عمده‌ای از فروش این مدل را به خود اختصاص خواهد داد اما ارائهٔ نسخهٔ تایپ S امکان ورود به بازه‌های قیمتی بالاتر را به آکورا می‌دهد یعنی جایی که حاشیهٔ سود بیشتر است؛ بنابراین، MDX تایپ S با پیشرانهٔ قوی‌تر، تنظیم پیچیدهٔ سیستم تعلیق، آپشن‌های فانتزی سفارشی فراوان و طبیعتاً قیمت پایهٔ بسیار بالاتر به بازار عرضه می‌شود.

این کراس‌اوور اسپرت ژاپنی با قیمت پایهٔ 67,745 دلار، همان پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربوشارژ سدان اسپرت TLX تایپ S را زیر کاپوت دارد که 355 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این ماشین از آئودی Q7 55 TFSI و بی‌ام‌و X5 40i که هردو 335 اسب بخار قدرت دارند کمی قوی‌تر است اما در پس جنسیس GV80 با موتور 3.5 لیتری توربوشارژ 375 اسب بخاری قرار می‌گیرد. MDX تایپ S به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک آشنای آکورا بنام SH-AWD با کنترل گشتاور بُرداری هم مجهز است.

علاوه بر این، آکورا سیستم تعلیق بادی با کمک‌فنرهای تطبیقی را هم به این خودرو اضافه کرده تا بتواند ارتفاع آن را کم‌وزیاد کند. به لطف این ویژگی، ارتفاع خودرو در حالت‌های اسپرت و اسپرت پلاس 15 میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند درحالی‌که با انتخاب حالت لیفت، بدنه 53 میلی‌متر از ارتفاع معمول خود بالاتر می‌رود. قیمت MDX تایپ S فول آپشن با پکیج ادونس به 73,093 دلار می‌رسد و آن را به اولین آکورایی تبدیل می‌کند که قیمت آن از 70 هزار دلار فراتر رفته است (البته به‌جز NSX).

این نسخه از لحاظ فنی با تایپ S پایه کاملاً یکسان است اما از تجهیزاتی مثل ماساژور صندلی‌های جلو، تودوزی بهتر و سیستم صوتی ELS با 25 بلندگو بهره می‌برد. این‌ها همان چیزهایی هستند که خریداران آئودی و ب‌ام‌و انتظار دارند در یک شاسی‌بلند لوکس ببینند. تریم چوبی و چرم دوخته‌شده نیز به ایجاد فضای مجلل در کابین این نسخه کمک کرده‌اند. تنها نکتهٔ منفی در داخل این خودرو سیستم اطلاعاتی-سگرمی است که با پد لمسی آکورا کنترل می‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم با آن کنار بیاییم.

از سوی دیگر، علاقه‌مندان به خودرو مثل ما ممکن است از آکورایی با نشان تایپ S انتظار تمرکز بیشتری روی پرفورمنس داشته باشند. البته پیشرانهٔ V6 توربو به‌اندازهٔ کافی قدرت دارد که MDX را بدون هیچ مشکلی جابجا کند اما به‌اندازه‌ای که ما می‌خواهیم پاسخگویی و شخصیت اسپرت ندارد. طبق انتظار آکورا، نسخهٔ تایپ S در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت باید حدود یک ثانیه از MDX استاندارد سریع‌تر باشد که در آزمایش ما تایم 6.4 ثانیه را ثبت کرد.

MDX مدت‌ها است که یکی از چابک‌ترین شاسی‌بلندهای سه ردیفهٔ بازار محسوب می‌شود و کمک‌فنرهای تطبیقی تایپ S کنترل بدنه را خصوصاً در حالت اسپرت بیشتر و بهتر کرده‌اند؛ اما لاستیک‌های چهارفصل چسبندگی محدودی دارند و فرمان هم برای خودرویی که ادعا می‌کند DNA مشترکی با مدل‌های جذابی مثل RSX تایپ S دارد بیش‌ازحد تقویت شده و مصنوعی احساس می‌شود.

البته شاید ما بیش‌ازحد به نام تایپ S روی این کراس‌اوور اهمیت داده‌ایم. همچنین ازآنجایی‌که MDX یکی از معدود محصولات آکورا محسوب می‌شود که در طول سال‌ها در مقایسه با رقبای خود حال و هوای اسپرتی داشته است، نسبت به TLX تایپ S در بخش سدان‌های اسپرت فضای کمتری برای مانور و بهبود داشته است. MDX تایپ S در مقایسه با شاسی‌بلندهای آئودی، ب‌ام‌و و جنسیس که قصد رقابت با آن‌ها را دارد، ترکیب مناسبی از راحتی و رانندگی جذاب را ارائه می‌کند؛ بنابراین، اگر بتوان خریداران شاسی‌بلندهای لوکس را متقاعد کرد که بیش از 70 هزار دلار برای یک آکورا بپردازند، متوجه خواهند شد که MDX تایپ S از تجهیزات، قدرت و تجملی برخوردار است که می‌تواند با چنین قیمت مطابقت داشته باشد.

کپی لینک

مشخصات فنی

Acura MDX Type S 2022

پیشرانه

3 لیتری V6 توربو

قدرت

355 اسب بخار

گشتاور

480 نیوتن متر

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

5.6 ثانیه

مسافت 400 متر

14.3 ثانیه

حداکثر سرعت

210 کیلومتر/ساعت

طول

5,039 میلی‌متر

عرض

1,999 میلی‌متر

ارتفاع

1,704 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,890 میلی‌متر

وزن

2155 کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

7 نفر

حجم صندوق بار

455 لیتر

مصرف سوخت

12.4 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

67,745 دلار

قیمت تست‌شده

73,095 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.