آکورا

رانندگی کوتاهی با آکورا MDX تایپ S، ورود به قلمروی ژرمن‌ها؟

در ابتدا به نظر می‌رسید نسخهٔ جدید تایپ S از آکورا MDX مدلی پرفورمنس بالا در همان مسیری است که ده‌ها شاسی‌بلند لوکس با نشان‌های مرسدس AMG، ب‌ام‌و M و آئودی RS در آن حضور دارند ولی حالا که پشت فرمان این نسخهٔ ۳۵۵ اسب بخاری از شاسی‌بلند سه ردیفهٔ آکورا نشسته‌ایم احساس می‌کنیم رویکرد برند لوکس هوندا ساده‌تر از این بوده است. آکورا قصد دارد MDX را از فضای شبه لوکسی که در آن کراس‌اوورهای خانوادگی نیمه لوکسی مثل اینفینیتی QX60 و کادیلاک XT6 حضور دارند به سمت رده‌های بالاتر سگمنت شاسی‌بلندهای لوکس سوق دهد که در آن مدل‌های سطح بالاتری مثل ب‌ام‌و X5، آئودی Q7 و جنسیس GV80 حضور دارند.

البته همان جایگاه قبلی MDX در بازار تاکنون به‌خوبی عمل کرده است زیرا طی چهار نسل بیش از یک میلیون دستگاه از این کراس‌اوور ژاپنی به فروش رسیده است؛ بنابراین، موتور استاندارد MDX که یک ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی است به لطف قیمت پایهٔ جذاب ۴۹ هزار دلاری خود قطعاً بخش عمده‌ای از فروش این مدل را به خود اختصاص خواهد داد اما ارائهٔ نسخهٔ تایپ S امکان ورود به بازه‌های قیمتی بالاتر را به آکورا می‌دهد یعنی جایی که حاشیهٔ سود بیشتر است؛ بنابراین، MDX تایپ S با پیشرانهٔ قوی‌تر، تنظیم پیچیدهٔ سیستم تعلیق، آپشن‌های فانتزی سفارشی فراوان و طبیعتاً قیمت پایهٔ بسیار بالاتر به بازار عرضه می‌شود.

این کراس‌اوور اسپرت ژاپنی با قیمت پایهٔ ۶۷,۷۴۵ دلار، همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربوشارژ سدان اسپرت TLX تایپ S را زیر کاپوت دارد که ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این ماشین از آئودی Q7 55 TFSI و بی‌ام‌و X5 40i که هردو ۳۳۵ اسب بخار قدرت دارند کمی قوی‌تر است اما در پس جنسیس GV80 با موتور ۳.۵ لیتری توربوشارژ ۳۷۵ اسب بخاری قرار می‌گیرد. MDX تایپ S به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک آشنای آکورا بنام SH-AWD با کنترل گشتاور بُرداری هم مجهز است.

علاوه بر این، آکورا سیستم تعلیق بادی با کمک‌فنرهای تطبیقی را هم به این خودرو اضافه کرده تا بتواند ارتفاع آن را کم‌وزیاد کند. به لطف این ویژگی، ارتفاع خودرو در حالت‌های اسپرت و اسپرت پلاس ۱۵ میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند درحالی‌که با انتخاب حالت لیفت، بدنه ۵۳ میلی‌متر از ارتفاع معمول خود بالاتر می‌رود. قیمت MDX تایپ S فول آپشن با پکیج ادونس به ۷۳,۰۹۳ دلار می‌رسد و آن را به اولین آکورایی تبدیل می‌کند که قیمت آن از ۷۰ هزار دلار فراتر رفته است (البته به‌جز NSX).

این نسخه از لحاظ فنی با تایپ S پایه کاملاً یکسان است اما از تجهیزاتی مثل ماساژور صندلی‌های جلو، تودوزی بهتر و سیستم صوتی ELS با ۲۵ بلندگو بهره می‌برد. این‌ها همان چیزهایی هستند که خریداران آئودی و ب‌ام‌و انتظار دارند در یک شاسی‌بلند لوکس ببینند. تریم چوبی و چرم دوخته‌شده نیز به ایجاد فضای مجلل در کابین این نسخه کمک کرده‌اند. تنها نکتهٔ منفی در داخل این خودرو سیستم اطلاعاتی-سگرمی است که با پد لمسی آکورا کنترل می‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم با آن کنار بیاییم.

از سوی دیگر، علاقه‌مندان به خودرو مثل ما ممکن است از آکورایی با نشان تایپ S انتظار تمرکز بیشتری روی پرفورمنس داشته باشند. البته پیشرانهٔ V6 توربو به‌اندازهٔ کافی قدرت دارد که MDX را بدون هیچ مشکلی جابجا کند اما به‌اندازه‌ای که ما می‌خواهیم پاسخگویی و شخصیت اسپرت ندارد. طبق انتظار آکورا، نسخهٔ تایپ S در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت باید حدود یک ثانیه از MDX استاندارد سریع‌تر باشد که در آزمایش ما تایم ۶.۴ ثانیه را ثبت کرد.

MDX مدت‌ها است که یکی از چابک‌ترین شاسی‌بلندهای سه ردیفهٔ بازار محسوب می‌شود و کمک‌فنرهای تطبیقی تایپ S کنترل بدنه را خصوصاً در حالت اسپرت بیشتر و بهتر کرده‌اند؛ اما لاستیک‌های چهارفصل چسبندگی محدودی دارند و فرمان هم برای خودرویی که ادعا می‌کند DNA مشترکی با مدل‌های جذابی مثل RSX تایپ S دارد بیش‌ازحد تقویت شده و مصنوعی احساس می‌شود.

البته شاید ما بیش‌ازحد به نام تایپ S روی این کراس‌اوور اهمیت داده‌ایم. همچنین ازآنجایی‌که MDX یکی از معدود محصولات آکورا محسوب می‌شود که در طول سال‌ها در مقایسه با رقبای خود حال و هوای اسپرتی داشته است، نسبت به TLX تایپ S در بخش سدان‌های اسپرت فضای کمتری برای مانور و بهبود داشته است. MDX تایپ S در مقایسه با شاسی‌بلندهای آئودی، ب‌ام‌و و جنسیس که قصد رقابت با آن‌ها را دارد، ترکیب مناسبی از راحتی و رانندگی جذاب را ارائه می‌کند؛ بنابراین، اگر بتوان خریداران شاسی‌بلندهای لوکس را متقاعد کرد که بیش از ۷۰ هزار دلار برای یک آکورا بپردازند، متوجه خواهند شد که MDX تایپ S از تجهیزات، قدرت و تجملی برخوردار است که می‌تواند با چنین قیمت مطابقت داشته باشد.

مشخصات فنی

Acura MDX Type S 2022

پیشرانه ۳ لیتری V6 توربو
قدرت ۳۵۵ اسب بخار
گشتاور ۴۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
طول ۵,۰۳۹ میلی‌متر
عرض ۱,۹۹۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۰۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۹۰ میلی‌متر
وزن ۲۱۵۵ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۷ نفر
حجم صندوق بار ۴۵۵ لیتر
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۶۷,۷۴۵ دلار
قیمت تست‌شده ۷۳,۰۹۵ دلار

 

منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1472 ديدگاه)

    ازش خیلى خوشم اومد

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
  2. زیزیگولو

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3046 ديدگاه)

    ظاهر لوکسو جسورانه ای داره که با طراحی منحصر به فرد و با ظرافت خاص و عملکرد و انتقال سرعت سریع ساخته شده👍👍

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۲
  3. کوبیده

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (615 ديدگاه)

    خیلی گرانه
    پورشه کاین همین حدودا قیمتشه شما کدومو ترجیه میدین

    موافقم ۸
    مخالفم ۱۴
    1. Nima

      ۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1472 ديدگاه)

      Mdx بزرگتره و هم کلاس GLS میشه
      براى همین مقایسه قیمتتون یکم اشتباهه.
      بعد این با کلى آپشن شده این قیمت.
      کاین به راحتى با چندتا آپشن میره بالاى ١٠٠ هزارتا که آخرشم ٧ نفره نیست.

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۷
  4. Moon

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (153 ديدگاه)

    کدوم ک.. مغز را پیدا می کنید که بی ام و x5 و ائودی Q7 و مرسدس GLE و پورشه کاین و لکسوس RX رو ول کنه و بیاد این هوندای با چرم و چوب اضافه رو انتخاب کنه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۳۹
    1. mos

      ۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (650 ديدگاه)

      محض اطلاع MDX سال‌هاست پرفروش ترین مدل تو کلاس خودشه.
      و از امسال با مدل تایپ اس بخش بیشتری از بازار رو پوشش میده و فروشش بیشتر هم میشه.

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۵
      1. Raptor

        ۲ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (107 ديدگاه)

        کنتور نمیندازه ها!حداقل تو ٣ سال گذشته تو امریکا کمتر از مثلا x5 فروخته! کجا پرفروش ترینه! فروش جهانیشم به همین شکله

        موافقم ۸
        مخالفم ۱۷
        1. mos

          ۲ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (650 ديدگاه)

          یکم اطلاعات و سطح خودت رو ببر بالا که مجبور نشی با اکانت فیک بیای کامنت بزاری‌.

          آکورا MDX کراس اور لوکس سه ردیفه ست و رقیب لینکلن اَویاتور، اینفینیتی QX60، کادیلاک XT6، ولوو XC90 و… محسوب میشه و بین این ها پرفروش ترینه.

          بی ام و X5، مرسدس بنز GLE، لکسس RX و… با این که ردیف سوم براشون قابل سفارشه ولی از لحاظ سایز و فضای داخلی کوچیک تر هستن و تو کلاس پایین تری قرار میگیرن.

          ((حتی اگه این دو تا کلاس جدا رو یکی حساب کنیم لکسس RX با اختلاف پرفروش ترینه نه جنسیس که داره ته جدول فروش دست و پا میزنه و اون برند هایی که از دکل‌شون بالا میری))

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۴
        2. Moon

          ۲ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (153 ديدگاه)

          Mos …
          تئوری توطئه میچینی چرا ؟
          کی اکانت فیک کیه ؟
          والا من یه اکانت بیشتر اونم به نام Moon ندارم
          بعدشم من کی حرف از جنسیس زدم ؟
          حالا خوبه اسم لکسوس Rx رو هم اوردم تا یک کم عقلی مثل تو به به من انگ کره ای فن بودن نزنی . من خودروساز اسیایی رو جز ادمیزاد اصلا حساب نمی کنم لکسوس هم فقط به خاطر فروش خوبش تو امریکااسمش رو اوردم

          موافقم ۳
          مخالفم ۱۰
        3. mos

          ۲ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (650 ديدگاه)

          چی میشه گفت واقعا…
          دقت کن ببین من کامنت Raptor که یکی از هزاران اکانت فیک یه کره ای فن هست رو ریپلای کردم و اشاره به جنسیس بخاطر همین بود!!!
          کی به تو گفت کره ای فنی؟

          موافقم ۸
          مخالفم ۱
        4. Moon

          ۲ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (153 ديدگاه)

          (بی ام و X5، مرسدس بنز GLE، لکسس RX و… با این که ردیف سوم براشون قابل سفارشه ولی از لحاظ سایز و فضای داخلی کوچیک تر هستن و تو کلاس پایین تری قرار میگیرن. ) این بخش کامنتت انگار داری حرف من رو تکذیب می کنی و بقیش هم که خیلی تهاجمی برخورد کردی البته من هم زیاد رعایت نکردم خیلی سریع ری اکشن نشون دادم

          موافقم ۲
          مخالفم ۲
  5. کیان

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (875 ديدگاه)

    طراحی جذابی داره واقعا هم داخل هم خارج، تا قبل از تایپ اس هم فروش درخوری داشته، اگر ازش استقبال بشه به راحتی بالاتر از GLE قرار میگیره (هر دو ۱۵۰۰۰ تا، فروش داشتن تا اینجا) و به ایکس ۵ ۱۸۰۰۰ تایی نزدیک میشه، اختلاف هم با ائودی کیو۷ خیلی زیاد هست، ائودی حدود ۸۰۰۰ تا فروش داشته !!! سلطان فروش این کلاس هم ار ایکس ۳۵۰ هست با حدود ۳۵۰۰۰ تا، این امار نشون میده خریدارها بیشتر نیازهای خانوادگی و دیدن تا اسپرت و …
    در کل کلاس جذاب و متنوعی هست و صاحب نامان اصیل بالای جدول

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
    1. کوبیده

      ۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (615 ديدگاه)

      ائودی چرا انقد کم فروخته عجیبه

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
  6. Hamid

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1704 ديدگاه)

    ماشین تو خارج هم گرون شده وقتشه گمرکی ۱۰ درصد بشه
    تا کی ما باید گرون بخریم

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  7. Jdm باز

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (900 ديدگاه)

    توی این سگمنت گزینه جذابیه ولی بنظرم باید چند سال بگذره تا توی بازار جا باز کنه چون رقبای خیلی قدری داره

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  8. Raptor

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    قطعا از رقبای المانی ضعیف تره ولی قیمت خیلی کمترش تو نمونه فول باعث میشه افراد بیشتری بتونن بخرن

    موافقم ۲
    مخالفم ۹
    1. HamiD

      ۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2174 ديدگاه)

      ببخشید جناب چطور از لفظ “قطعا” استفاده میکنید!؟
      میشه برتری رقبا رو بفرمایید ما هم متوجه شیم؟!

      https://www.acura.com/compare/bmw-x5-vs-acura-mdx-type-s
      بهتره یه سری به این لینک بزنید تا دستتون بیاد چقدر این ماشین آپشن داره با اون قیمتی که داره و با همون قیمت x5 بشدت ضعیف تره از این لحاظ … تقریبا این مدل برتری کامل داره بر بی ام و …

      موافقم ۹
      مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا