رویارویی پورشه 911 کاررا GTS و آکورا NSX تایپ S، پیروز کیست؟

دوشنبه 3 مرداد 1401 - 08:30
مطالعه 10 دقیقه
001-DM-2022-Porsche-911GTS-
با دیدن این تیتر شاید با خود بگویید مقایسهٔ آکورا NSX تایپ S با یک سوپراسپرت موتور وسط منطقی‌تر از قرار دادن آن در برابر پورشه 911 کاررا GTS خواهد...
تبلیغات

با دیدن این تیتر شاید با خود بگویید مقایسهٔ آکورا NSX تایپ S با یک سوپراسپرت موتور وسط منطقی‌تر از قرار دادن آن در برابر پورشه 911 کاررا GTS خواهد بود. مثلاً مازراتی MC20 یا آئودی R8 که هردو موتور وسط هستند و قدرتی نزدیک به این سوپرکار جدید ژاپنی دارند. این پرسش برای خود ما هم وجود دارد. آیا مقایسهٔ NSX با کاررا GTS صحیح است؟ این پورشه به میزان قابل‌توجهی قدرت کمتری دارد و قیمت آن نیز حدود 43 هزار دلار ارزان‌تر است. به همین دلیل، با خود میگوییم شاید 911 توربو یا نسخهٔ چهارچرخ محرک همین GTS گزینهٔ بهتری باشد. درهرحال، با همین تردید به سمت جاده‌های دره‌ای باشکوه لس‌آنجلس حرکت کردیم تا بفهمیم کدام‌یک از این دو خودرو برای رانندگی بهتر است.

وقتی آکورا اعلام کرد پس از ساخت تعداد محدود 350 دستگاه از NSX تایپ S به تولید این سوپرکار کاملاً پایان خواهد داد تعجب نکردیم. البته ما از خداحافظی با هر خودروی پرفورمنسی متنفر هستیم ولی از همان روز اول می‌دانستیم که چنین سرنوشتی در انتظار نسل دوم NSX خواهد بود. بااین‌حال، از سوی دیگر، این آزمایش موضوع مهمی را نشان داد. تایپ S همان چیزی است که NSX باید از اول می‌بود.

کاررا GTS در میانهٔ خانوادهٔ 911 قرار دارد. به‌طورکلی، در سبد محصولات پورشه خودروها از نسخهٔ GTS جذاب می‌شوند. مثلاً، کاین معمولی کسل‌کننده است و هرچند کاین S خوب است اما کاین GTS کراس‌اووری عالی است. همین موضوع در مورد پانامرا و ماکان هم صدق می‌کند؛ اما در 911 شرایط کمی فرق دارد زیرا کاررا پایه خودرویی عالی و کاررا S حتی از آن‌هم بهتر است درحالی‌که مدل‌های توربو و توربو S هم فوق‌العاده هستند. بااین‌حال، در GTS چیز خاصی وجود دارد. گویی کسانی که مدل‌های دیگر 911 را مهندسی کرده‌اند نشسته‌اند و در مورد آنچه باید بهتر انجام می‌دادند صحبت کردند و سپس GTS را ساخته‌اند.

کپی لینک

اعداد و ارقام

آکورا NSX تایپ S با اضافه کردن 520 اسب بخار قدرتی که توسط پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو تولید می‌شود به خروجی سه موتور الکتریکی که یکی از آن‌ها بین پیشرانه و گیربکس نُه سرعتهٔ دوکلاچه و دوتای دیگر هرکدام در یکی از چرخ‌های جلو قرار گرفته‌اند، مجموع قدرت خود را به 600 اسب بخار رسانده است. تایپ S همچنین مجموعاً 667 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود تا وزنی 1770 کیلوگرمی را حرکت دهد. پورشه GTS اما تنها 480 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو تولید می‌شود و سپس این نیرو با انتقال از گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ عالی پورشه فقط به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. این خودرو تنها 1537 کیلوگرم وزن دارد که نزدیک به یک‌چهارم تن از آکورا کمتر است.

911 کاررا GTS در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت NSX را مغلوب می‌کند. بله آکورا حتی با وجود برخورداری از پیشرانهٔ بزرگ‌تر و قوی‌تر، سه موتور الکتریکی و کشش چهارچرخ محرک، تا 96 کیلومتر بر ساعت 0.2 ثانیه از پورشه عقب می‌افتد؛ اما در مورد پیمودن مسافت 400 متر که قدرت بیشتر NSX باید تأثیر خود را نشان دهد چطور؟ در اینجا هم سوپرکار ژاپنی با اختلاف 0.1 ثانیه مغلوب رقیب آلمانی می‌شود. در آزمایش ترمز نیز برتری با پورشه است و 120 سانتی‌متر زودتر متوقف می‌شود. GTS حتی در آزمایش چسبندگی هم با ثبت شتاب جانبی 1.04 جی، NSX را با 1.03 جی مغلوب می‌کند.

بااین‌حال، پیست Figure-8 به آکورا اجازهٔ جبران می‌دهد زیرا در اینجا با ثبت زمان 23.2 ثانیه، با اختلاف 0.1 ثانیه GTS را مغلوب می‌کند. البته شایان‌ذکر است که GTS 4 چهارچرخ محرک این پیست را در زمان سریع‌تر 22.7 ثانیه طی می‌کند و 911 GT3 که از NSX تایپ S ارزان‌تر است نیز این کار را در 22.1 ثانیه انجام می‌دهد. اصلی‌ترین ضعف آکورا ترمزهای آن هستند درحالی‌که کاررا بهترین ترمزها در صنعت خودروسازی را دارد. این در حالی است که بسیاری از رانندگان حرفه‌ای ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید خودرویی خوب است که ترمزهای خوبی داشته باشد؛ بنابراین، ضعف ترمزها برای آکورا نگران‌کننده خواهد بود.

کپی لینک

روی جاده

روی جاده به نظر می‌رسید NSX سه موتوره 600 اسب بخاری بتواند 911 را در گردوغبار خود رها کند اما در پایان یک مسیر 15 کیلومتری، پورشه پابه‌پای رقیب پیش رفت. البته هرچه بیشتر با NSX رانندگی کردیم اعتمادمان به آن بیشتر شد ولی ترکیبی از ترمزهای افتضاح، وزن زیاد و فرمان مبهم باعث می‌شد هنگام نزدیک شدن به ای‌پکس پیچ‌ها اعتمادبه‌نفس کافی نداشته باشیم که این هرگز خوب نیست. ما همچنین به کنترل بدنهٔ NSX هم اعتماد کامل نداشتیم زیرا تعلیق سفت است و خودرو روی دست‌اندازها بیش از حد تکان می‌خورد که راننده را مجبور می‌کند دائماً پدال گاز را رها کرده و با کنترل فرمان حرکات خودرو را اصلاح کند.

در همین حال، پورشه بهترین سیستم تعلیق اسپرت جهان را در این 911 ارائه کرده است. شاید چند خودروی معدود هم به همین خوبی باشند اما هیچ‌کدام بهتر نیستند. فنرها، دمپرهای فعال و آنتی‌رول بارهای فعال 911 در سریع‌ترین زمان ممکن به مشکلات مسیر پاسخ می‌دهند. یکی دیگر از مشکلات NSX که به آن اشاره داشتیم، احساس فرمان مصنوعی آن است. البته فرمان این خودرو دقیق است اما حس و حال ندارد. این در حالی است که دیگر خودروسازان راه ایجاد احساس مناسب فرمان در خودروهایی که روی چرخ‌های جلو موتورهای الکتریکی دارند را پیدا کرده‌اند و به‌عنوان‌مثال فراری SF90 استراداله از فرمانی عالی بهره می‌برد.

به‌طورکلی، پس از اینکه هردو راننده پشت فرمان دو خودرو نشستیم دریافتیم که اگر خودرویی در دیگر قسمت‌ها کاستی‌هایی داشته باشد، برخورداری از قدرت بیشتر اهمیت چندانی نخواهد داشت. 911 کاررا GTS به‌جز اینکه در همه‌جا زیاد دیده می‌شود هیچ نقطه‌ضعف دیگری ندارد. البته دلیل اینکه پورشه را زیاد در جاده‌ها می‌بینیم این است که خریداران از عالی بودن آن آگاه هستند.

کپی لینک

جمع‌بندی

نسل 992 پورشه 911 یک شاهکار بی‌بدیل در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. این خودرو استاد کلاسی است که در آن به دیگران شیوهٔ مهندسی خودرو را می‌آموزد. پورشه نزدیک به 60 سال است که توسعهٔ 911 را متوقف نکرده درحالی‌که هوندا در نسل دوم NSX ناکام بود. البته ساخت نسخهٔ تایپ S را می‌توانیم این‌گونه تعبیر کنیم که هوندا فهمیده NSX هرگز آن‌طور که باید عالی نبود اما پس چرا از این نسخهٔ نهایی و بهتر فقط 350 دستگاه تولید می‌شود؟ سؤال بزرگ‌تر و مهم‌تر اینکه آکورا می‌خواهد چه نوع خودروسازی باشد؟ یک برند لوکس معمولی که سوپراسپرت و سدان پرچم‌دار خود (RLX) را کنار گذاشته است؟ این شرکت می‌تواند از پورشه الهام بگیرد که دقیقاً می‌داند چه خودروسازی است. سازندهٔ بهترین خودروهای جهان برای رانندگی.

کپی لینک

مقام دوم: آکورا NSX تایپ S

نقاط قوت: تکنولوژی جالب قوای محرکه، گشتاور مناسب در دورهای میانی، ترکیب موتور وسط

نقاط ضعف: ترمزهای ضعیف، احساس مبهم فرمان، قیمت گران در قبال چیزی که ارائه می‌کند

چکیده: این بهترین نسخهٔ نسل دوم NSX است و رانندگی نسبتاً جذابی دارد اما همچنان در بسیاری از قسمت‌هایی که دیگر رقبا بهتر عمل می‌کنند کاستی‌هایی دارد

کپی لینک

مقام اول: پورشه 911 کاررا GTS

نقاط قوت: سریع در خط مستقیم، سریع در پیچ‌ها، هندلینگ عالی

نقاط ضعف: برای اکثر مردم خیلی گران است، در خیابان‌ها زیاد دیده می‌شود، به‌اندازهٔ دیگر نسخه‌های 911 چابک نیست

چکیده: انتقاد از خودرویی که هیچ نقطه‌ضعفی ندارد دشوار است؛ بنابراین در مورد GTS فقط می‌توان گفت که هرچند در پیست به سریعی GT3 نیست اما بهترین 911 برای رانندگی‌های روزمره محسوب می‌شود

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

NSX تایپ S

911 کاررا GTS

پیشرانه

3.5 لیتری V6

3.0 لیتری H6

تنفس

توئین توربو هیبریدی

توئین توربو

قدرت

600 اسب بخار

480 اسب بخار

گشتاور

667 نیوتن متر

570 نیوتن متر

ردلاین

7,500 rpm

7,400 rpm

گیربکس

9 سرعته دوکلاچه

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

عقب

نسبت وزن به قدرت

3.4 کیلو/اسب بخار

3.2 کیلو/اسب بخار

فاصلهٔ محوری

2,629 میلی‌متر

2,451 میلی‌متر

طول

4,534 میلی‌متر

4,531 میلی‌متر

عرض

1,938 میلی‌متر

1,851 میلی‌متر

ارتفاع

1,214 میلی‌متر

1,293 میلی‌متر

دایرهٔ چرخش

12.1 متر

10.9 متر

وزن خالص

1770 کیلوگرم

1537 کیلوگرم

توزیع وزن

42 به 58 جلو/عقب

37 به 63 جلو/عقب

حجم صندوق بار

125 لیتر

133 لیتر

ظرفیت سرنشین

2 نفر

2 نفر

شتاب صفر تا 96

3.1 ثانیه

2.9 ثانیه

مسافت 400 متر

11.2 ثانیه

11.1 ثانیه

توقف از 96

31.4 متر

30.2 متر

شتاب جانبی

1.03 جی

1.04 جی

تایم پیست Figure 8

23.2 ثانیه

23.3 ثانیه

ظرفیت باک

59 لیتر

90 لیتر

مصرف سوخت

11.2 لیتر ترکیبی

12.4 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

171,495 دلار

138,050 دلار

قیمت تست‌شده

185,995 دلار

162,940 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.