نبرد شاسی‌بلندهای اسپرت خانوادگی، دوج دورانگو SRT یا آکورا MDX تایپ S؟

پنج‌شنبه 10 شهریور 1401 - 16:30
مطالعه 12 دقیقه
Dodge-Acura-1
آکورا MDX تایپ S و دوج دورانگو SRT ثابت می‌کنند که بیش از یک راه برای ساخت یک شاسی‌بلند پرفورمنس سه ردیفه وجود دارد. از همان لحظه‌ای که دکمهٔ...
تبلیغات

آکورا MDX تایپ S و دوج دورانگو SRT ثابت می‌کنند که بیش از یک راه برای ساخت یک شاسی‌بلند پرفورمنس سه ردیفه وجود دارد. از همان لحظه‌ای که دکمهٔ استارت را فشار می‌دهیم تفاوت بین این دو ماشین خود را نشان می‌دهد. پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 تنفس طبیعی 475 اسب بخاری دوج مثل یک شیر غرش می‌کند درحالی‌که موتور 3 لیتری V6 توربوشارژ آکورا با غرغری آرام از خواب بیدار می‌شود.

اما وجه مشترک این دو خودرو این است که قیمت هردو از حدود 70 هزار دلار آغاز می‌شود و به‌صورت استاندارد به سه ردیف صندلی مجهز هستند. علاوه بر این، دورانگو و MDX هردو از نام‌های پرفورمنس باسابقهٔ SRT و تایپ S استفاده می‌کنند که دیدن آن‌ها روی هر خودرویی می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این دو ماشین را در برابر هم قرار دهیم تا ببینیم کدام‌یک از آن‌ها بهتر توانسته مطابق با نشان پرفورمنس پرافتخار خود عمل کند.

از اوایل دههٔ 2000، بخش SRT دوج خودروهای پرفورمنس زیادی تولید کرده است. دورانگو SRT در سال 2018 با پیشرانهٔ V8 پوشراد همی و تنظیم خاص شاسی معرفی شد. با وجود پلت‌فرم قدیمی، DNA مرسدس و سیستم تعلیق مستقل عقب سواری و هندلینگ آن را نسبت به دورانگوهای قبلی بهبود بخشیده است. دوج همچنین اخیراً داخل شاسی‌بلند خود را بازطراحی کرده و یک نمایشگر لمسی 10.1 اینچی کاربرپسند و متریال لوکس‌تری را به آن افزوده است. بااین‌حال، در داخل دورانگو همچنان پلاستیک‌های خشک و قطعات قدیمی باقیمانده‌اند. درحالی‌که قیمت دورانگو SRT مدل 2022 از 70,555 دلار آغاز می‌شود، قیمت نمونهٔ آزمایشی ما با آپشن‌های مختلف به 85,930 دلار رسیده است. بااین‌حال، از بین این آپشن‌ها فقط ترمزهای برمبوی 1,295 دلاری و لاستیک‌های 595 دلاری تابستانی پیرلی P Zero روی پرفورمنس خودرو تأثیر مثبت دارند.

آکورا از سال 2001 تا 2008 چندین مدل تایپ S تولید کرد و سپس این نام را کنار گذاشت. حال اما این نام محبوب دوباره بازگشته و اولین MDX تایپ S تاریخ را به همراه آورده است. این خودرو به پیشرانهٔ V6 توربوشارژ اختصاصی تایپ S، کمک‌فنرهای تطبیقی و ترمزهای برمبو مجهز است که همهٔ این‌ها با قیمت پایهٔ 67,895 دلار ارائه می‌شوند. در نمونهٔ آزمایشی ما پکیج 5,350 دلاری ادونس شامل سیستم صوتی ELS، هدآپ دیسپلی و ماساژور صندلی‌های جلو و همین‌طور رنگ طلایی 500 دلاری، قیمت را به 73,745 دلار رسانده‌اند.

MDX در مقایسه با دورانگوی گران‌تر، کابین لوکس‌تر و مدرن‌تری دارد و صندلی رانندهٔ بسیار قابل تنظیم آن موقعیت رانندگی بهتری را فراهم می‌کند. بااین‌حال، ما استفاده از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی دوج را نسبت به پد لمسی غیرمعمول آکورا ترجیح می‌دهیم. مأموریت این خودروها جابجایی خانواده‌های پرجمعیت است و در اینجا صندلی‌های ردیف دوم آکورا که برای کودکان مناسب‌تر بوده و سریع تا می‌شوند را به صندلی‌های کاپیتانی دوج که قابلیت حرکت به جلو و عقب ندارند ترجیح می‌دهیم. بااین‌حال، صندلی‌های ردیف سوم دورانگو لذت‌بخش‌تر هستند و صندوق بار آن‌هم کاربردی‌تر خواهد بود.

موتور 6.4 لیتری V8 دوج راننده را خیلی زودبه‌زود راهی پمپ‌بنزین می‌کند. این موتور در آزمایش سرعت 110 کیلومتر بر ساعت ما در بزرگراه 13.8 لیتر بنزین نوش جان کرد که در مقایسه با مصرف 10.2 لیتری آکورا در همین آزمایش شرم‌آور است هرچند که ظرفیت بکسل 3950 کیلوگرمی دوج تقریباً دو برابر آکورا است. در پیست، دورانگو با تیون SRT، درگستر درون خود را آزاد می‌کند. این ماشین به لطف لانچ کنترل ظرف 4.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و 400 متر را در 13 ثانیه طی می‌کند.

تایپ S اما با قدرت کمتر بیش از یک ثانیه از رقیب آمریکایی عقب می‌افتد. علاوه بر این، حداکثر سرعت آکورا روی 180 کیلومتر بر ساعت محدود شده است درحالی‌که دوج تا 260 کیلومتر بر ساعت پیش می‌رود. فقدان آپشن لاستیک‌های تابستانی برای آکورا به تمرکز آن روی پرفورمنس خدشه وارد کرده است و حتی با اینکه در آزمایش چسبندگی با ثبت 0.87 جی تقریباً مشابه دوج با 0.88 جی عمل کرد اما از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت خیلی دیرتر متوقف شد (56.1 متر در برابر 53 متر). البته تایپ S در خیابان نسبت به SRT ساکت‌تر و نرم‌تر است و به لطف سیستم کنترل گشتاور بُرداری، چابک‌تر بوده و برای پیچیدن اشتیاق بیشتری دارد. بااین‌حال، متأسفانه لاستیک‌های چهارفصل آکورا حتی زیر فشارهای نه‌چندان زیاد هم جیغ می‌کشند و هرچه فشار بیشتر شود واکنش پدال ترمز ناخوشایندتر می‌شود. پیشرانهٔ شش سیلندر توربوشارژ آکورا نیز صدای بسیار آرامی دارد و گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک هم خیلی به افزایش دنده‌ها اشتیاق دارد مگر اینکه در حالت اسپرت پلاس قرار گیرد. همهٔ این‌ها باعث می‌شود که نتوان این خودرو را یک تایپ S تمام‌عیار دانست.

از سوی دیگر، SRT درمجموع تجربهٔ اسپرتی بهتری را فراهم می‌کند. غرش پیشرانهٔ V8 آن مست‌کننده است و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم در حالت پیست تعویض دنده‌های سریع و لذت‌بخشی دارد. دورانگو ارتفاع بیشتری نسبت به MDX دارد و نزدیک به 320 کیلوگرم سنگین‌تر است اما چسبندگی بهتر و کنترل اطمینان‌بخش بدنهٔ آن ما را تشویق می‌کند که سخت‌تر و تهاجمی‌تر رانندگی کنیم. همین اعتمادبه‌نفس در سرعت‌های بالا است که این دو شاسی‌بلند پرفورمنس را بیشتر از چیزی که زیر کاپوت آن‌ها پنهان شده از هم متمایز می‌کند. این همچنین ثابت می‌کند که دورانگو بهتر مطابق با نشان پرفورمنس خود عمل کرده است.

مقام دوم: آکورا MDX تایپ S

نقاط قوت: سواری نرم و ساکت، صندلی‌های راحت و قابل تنظیم، احساس سبکی

نقاط ضعف: صدای اگزوز بی‌هیجان، احساس غیرقابل‌اعتماد پدال ترمز، کوتاهی‌های عجیب در پرفورمنس

 

مقام اول: دوج دورانگو SRT

نقاط قوت: بسیار سریع نسبت به ‌اندازه بزرگش، گیربکس اتوماتیک فوق‌العاده، غرش جذاب موتور V8

نقاط ضعف: مصرف سوخت فاجعه‌بار، برخی قطعات ارزان‌قیمت در داخل، عدم انعطاف‌پذیری صندلی‌های ردیف دوم

کپی لینک

مشخصات فنی

آکورا MDX تایپ S

دوج دورانگو SRT

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توربو

6.4 لیتری V8

قدرت

335 اسب بخار

475 اسب بخار

گشتاور

480 نیوتن متر

637 نیوتن متر

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

4.8 ثانیه

4.3 ثانیه

مسافت 400 متر

13.8 ثانیه

13.0 ثانیه

توقف از 110

56.1 متر

53.0 متر

حداکثر سرعت

180 کیلومتر/ساعت

260 کیلومتر/ساعت

شتاب جانبی

0.87 جی

0.88 جی

وزن

2165 کیلوگرم

2485 کیلوگرم

ظرفیت بکسل

2270 کیلوگرم

3950 کیلوگرم

فاصلهٔ محوری

2,890 میلی‌متر

3,043 میلی‌متر

طول

5,039 میلی‌متر

5,100 میلی‌متر

عرض

1,999 میلی‌متر

1,940 میلی‌متر

ارتفاع

1,704 میلی‌متر

1,831 میلی‌متر

مصرف سوخت

12.4 لیتر ترکیبی

15.7 لیتر ترکیبی

ظرفیت سرنشین

7 نفر

6 نفر

حجم صندوق بار

510 لیتر

480 لیتر

قیمت پایه

67,895 دلار

70,555 دلار

قیمت تست‌شده

73,745 دلار

85,930 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.