چرا آکورا ARX-06 ایمسا GTP پیچیده‌تر از خودروی فرمول یک است؟

جمعه 13 بهمن 1402 - 13:34
مطالعه 5 دقیقه
11
جنسن باتن راننده مشهور فرمول یک می‌گوید خودروی آکورا ARX-06 در مسابقات ایمسا GTP پیچیده‌تر از یک خودروی فرمول یک است؛ اما علت آن چیست؟
تبلیغات

جنسن باتن با خودروهای مسابقه‌ای بیگانه نیست. پس از حدود دو دهه حضور در فرمول یک و کسب عنوان قهرمانی، این راننده بریتانیایی سال قبل راهی مسابقات 24 ساعته لمان شد. او هفته قبل به یک دستاورد دیگر در سابقه کاری خود رسید و مقام سوم مسابقات رولکس 24 دیتونا را کسب کرد. باتن برای کسب این عنوان پشت فرمان یک خودروی هیبریدی پیچیده با نام آکورا ARX-06 نشسته بود. باتن درباره این خودرو می‌گوید:

خودروی مسابقه‌ای آکورا در واقع پیچیده‌تر از خودروی فرمول یک است. دکمه‌ها و عملکردهای زیادی روی فرمان قرار دارند و سیستم‌های متفاوتی بکار گرفته شده‌اند که باعث می‌شوند همه‌چیز چالش‌برانگیز باشند.

باتن اشتباه نمی‌کند. اگرچه غربیلک فرمان خودروی آکورا در مسابقات موردبحث شبیه فرمان خودروهای فرمول یک است اما از دکمه‌های بیشتری سود می‌برد و بنابراین به یاد سپاری آن‌ها و عملکردهای مختلف سخت‌تر خواهد بود و این موضوع به ویژه در سرعت‌های بالا و برگزاری مسابقه در شب خودش را نشان خواهد داد؛ اما از نظر پرفورمنس باید گفت آکورا ARX-06 بیشتر از خودروی ناسکار کامارویی که باتن در لمان رانده است به خودروهای فرمول یک نزدیک خواهد بود.

علیرغم این تشابه عملکردی، پروتوتایپ هیبریدی آکورا برخی تفاوت‌های کلیدی را به نمایش می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کیت آیرودینامیک گیراتر، تکنولوژی ترمز با سیم و کنترل کشش بسیار پیچیده اشاره کرد. دیوید سالترز رئیس هوندا ریسینگ آمریکا و مدیر اسبق بخش توسعه پیشرانه فراری و مرسدس بنز در فرمول یک می‌گوید اگرچه خودروهای فرمول یک هنوز هم گل سرسبد مهندسی به شمار می‌روند اما پروتوتایپ های آکورا نیز از نظر پیچیدگی چیزی کم از فرمول یک ندارند. او خاطرنشان می‌سازد:

ما از تکنولوژی کنترل کشش و ترمز با سیم استفاده می‌کنیم که بسیار پیچیده هستند بنابراین کنترل آن‌ها برای راننده چالش‌برانگیز خواهد بود. سیستم کنترل کشش همچنین خودآگاه است و کدهای آن توسط آکورا نوشته شده‌اند

سالترز ادامه می‌دهد:

این سیستم بی‌وقفه تلاش می‌کند کشش را نه تنها برای اکسل عقب بلکه در زمان مدیریت بیش فرمان و همه زمان‌های حضور در پیست تنظیم کند؛ بنابراین درحالی‌که ما از ECU مشابه خودروهای فرمول یک استفاده می‌کنیم اما برخی سیستم‌ها تفاوت‌های ساختاری دارند. شاید منظور جنسن باتن نیز همین موارد باشد.

آکورا ARX سه مسابقه قبلی رولکس 24 در سال‌های 2021 تا 2023 را پیروز شده اما پس از برخی تغییرات در قوانین و وزن و پرفورمنس، خودروی موردبحث نتوانست در برابر خودروهای کادیلاک و پورشه دوام بیاورد. باتن به همراه جردن تیلور، کالتن هرتا و لوئیس دلتراز مقام سوم را به دست آورد و سریع‌ترین زمان طی یک دور پیست خود را با 1:35.971 ثبت کرد که اختلاف بسیار کمی با کادیلاک و پورشه دارد. شایان ذکر است وین تیلور مالک تیم تیلور ریسینگ برای اولین بار نیست که با قهرمان‌های فرمول یک در ایمسا همکاری می‌کند. او در سال 2019 نیز فرناندو آلونسو را پشت فرمان خودروی تیم نشاند و نهایتاً نیز آلونسو توانست پیروزی را به ارمغان بیاورد. البته تیلور اظهار داشت هر راننده‌ای که اولین بار پشت فرمان یکی از پروتوتایپ ها بنشیند باید چیزهای زیادی بیاموزد و شاید سن راننده نیز تأثیر زیادی روی زمان یادگیری این موارد بگذارد. او خاطرنشان ساخت:

این خودروها بسیار پیچیده هستند. برخی از راننده‌ها خودروی مسابقه‌ای را هر روز می‌رانند و می‌گویند ما هنوز نمی‌دانیم از همه ابزارها چگونه استفاده کنیم! یک دفترچه راهنمای 32 صفحه‌ای برای استفاده از فرمان و دیگر کنترل‌ها وجود دارد.

وین در ادامه تصریح می‌کند:

من فکر می‌کنم برای برخی افراد همچون جنسن باتن به یاد سپاری تمامی این کنترل‌ها سخت باشد زیرا بچه‌های امروزی همیشه با شبیه‌سازها و کامپیوترها و ابزارهایی شبیه آن‌ها کار می‌کنند و هر روز در حال مسابقه دادن در اینترنت هستند اما جنسن علیرغم تمامی این موارد کار برجسته‌ای انجام داده است.

سالترز نیز در پایان صحبت‌های خود می‌گوید:

زمانی که به یک راننده فرمول یک بدل می‌شوید در واقع بهترین بهترین‌ها هستید. شما به احتمال زیاد قبل از رسیدن به این سطح از موتور اسپرت چندین قهرمانی را کسب کرده‌اید اما در نهایت باید دانست مسابقات ایمسا با سایر شاخه‌های موتور اسپرت فرق دارد. شما باید مدیریت ترافیک و استقامت را داشته باشید و آن‌ها را یاد بگیرید. اگرچه حضور رانندگان فرمول یک در ایمسا شگفت‌انگیز است اما سطح استعداد رانندگان خودروهای اسپرت در این رقابت‌ها بسیار بالاست.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.