عملکرد قدرتمند برندهای لوکس آسیایی در آمریکا پس از 30 سال، از لکسوس تا آکورا

جمعه 18 اسفند 1402 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Luxury-Brand-13
در این مطلب نگاهی به گذشته و حال حاضر برندهای لوکس آسیایی شامل آکورا، لکسوس، اینفینیتی و جنسیس خواهیم داشت.
تبلیغات

پیشینهٔ خودروهای لوکس به اواخر قرن نوزدهم بازمی‌گردد یعنی زمانی که درشکه‌های بدون اسب برای افراد ثروتمند ساخته می‌شدند. بااین‌حال، مرسدس 35 HP که در سال 1901 ساخته شد یکی از اولین خودروهای لوکس جهان محسوب می‌شود. چند دهه بعد، مثلث آلمانی متشکل از مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آئودی شکل گرفت که برای دهه‌ها بر بازار خودروهای لوکس جهان سلطه داشتند و این سلطه همچنان ادامه دارد. بااین‌حال، در دههٔ 1980، سه خودروساز ژاپنی تصمیم گرفتند شرایط بخش لوکس بازار خودروی جهان را تغییر دهند و بدین منظور، برندهای لوکسی را ایجاد کردند. چند دهه بعد نیز هیوندای همین فرمول را به کار گرفت و جنسیس را ایجاد کرد. در ادامه تاریخچهٔ این برندهای لوکس آسیایی را مرور خواهیم کرد.

کپی لینک

آکورا، تأسیس در سال 1986

پیشینهٔ آکورا به اواخر دههٔ 70 بازمی‌گردد یعنی زمانی که هوندا تصمیم گرفت با احداث کارخانه در ایالات‌متحده، حضور خود را در این کشور گسترده‌تر کند. در سال 1981، هوندا توسعهٔ یک سدان لوکس با شخصیت اسپرت را آغاز کرد که لجند نام گرفت. این خودرو که بالاتر از آکورد قرار می‌گرفت، ابتدا برای عرضه با برند هوندا در نظر گرفته شده بود اما بهبود اقتصاد آمریکا و افزایش فروش مرسدس و ب‌ام‌و در این کشور از یک سو و محدودیت واردات خودروهای ژاپنی به آمریکا از سوی دیگر، هوندا را مجبور به تجدیدنظر در مورد عرضهٔ لجند کرد. این شرایط در کنار شهرت خودروسازان ژاپنی به قابلیت اطمینان، نشان می‌داد که طبقهٔ متوسط آمریکا آمادهٔ استقبال از یک برند لوکس کاملاً جدید است.

بدین ترتیب، سدانی که در ژاپن با نام هوندا لجند عرضه شد، در سال 1986 با نام آکورا لجند راهی بازار آمریکا شد. این خودرو با قیمت 19,900 دلار معادل 57 هزار دلار امروز، دو برابر آکورد 8,430 دلاری قیمت داشت. بااین‌حال، سدان لوکس آکورا هنوز هم از خودرویی مثل مرسدس بنز 300E با قیمت 34,700 دلار در سال 1986 بسیار ارزان‌تر بود. هوندا اولین بار در سال 1984 نام آکورا را به ثبت رساند و سپس یک سال بعد احداث نمایندگی‌ها را آغاز کرد. آکورا از همان ابتدا با تأکید بر تجمل و پرفورمنس تبلیغ می‌شد. در سال 1986 اینتگرا هم در کنار لجند که در نسخه‌های سدان و کوپه تولید می‌شد به سبد محصولات آکورا اضافه شد.

سومین محصول آکورا سوپرکار موتور وسط NSX بود که با کمک آیرتون سنا و با هدف رقابت با فراری توسعه پیدا کرد. بین سال‌های 1991 تا 2005 تعداد 18 هزار دستگاه از این ماشین فروخته شد. در حال حاضر، آکورا چهار خودروی مختلف شامل RDX، MDX، اینتگرا و TLX را به بازار عرضه می‌کند که به‌زودی کراس‌اوور الکتریکی ZDX هم به آن‌ها اضافه خواهد شد. این برند ژاپنی سال گذشته در آمریکا 145,655 دستگاه خودرو به فروش رساند که 57,600 دستگاه آن فقط سهم MDX بوده است.

کپی لینک

لکسوس، تأسیس در سال 1989

هرچند لکسوس چند سال بعد از آکورا تأسیس شد اما امروز برند لوکس تویوتا فروش و بازار بسیار گسترده‌تری نسبت به برند لوکس هوندا دارد. داستان این برند در سال 1983 در جلسه‌ای مخفیانه در ژاپن بین رئیس تویوتا و مهندسان و طراحان برگزیدهٔ شرکت آغاز شد. هدف این جلسه ساده بود. ساخت خودروی لوکسی که نه‌تنها مرسدس بنز را به چالش بکشد بلکه بتواند S کلاس را شرمنده کند. این منجر به ساخت لکسوس LS شد که کسی فکر نمی‌کرد باکیفیت‌تر و بهتر از مرسدس S کلاس نسل W140 باشد.

بااین‌حال، تویوتا بیش از یک میلیارد دلار برای توسعهٔ نسل اول LS هزینه کرد آن‌هم یک میلیارد دلار دههٔ 80. در این پروژه 2,300 تکنسین، 1,400 مهندس و 60 طراح شرکت داشتند و مجموعاً 450 پروتوتایپ از آن ساخته شد. LS400 از طریق 81 نمایندگی راهی بازار آمریکا شد و بعداً ES250 هم به آن ملحق شد. این یک سدان میان سایز لوکس بر اساس تویوتا کمری بود که در ماه اول حدود 3 هزار دستگاه فروخت. لکسوس در سال 1990 وارد بازار اروپا شد و در سال 1995 شاسی‌بلند LX را به‌عنوان پسرعموی لوکس لندکروزر به بازار فرستاد.

لکسوس هم‌اکنون برند بسیار موفقی است و با فروش 824 هزار دستگاه خودرو در سال 2023 در سراسر جهان رکورد فروش خود را شکست. بزرگ‌ترین بازار لکسوس آمریکا است که فروش آن در سال 2023 با افزایش چشمگیری از 236,587 دستگاه سال 2022 به 355,606 دستگاه رسید. البته فروش لکسوس هنوز با ژرمن‌ها فاصلهٔ زیادی دارد زیرا سال گذشته ب‌ام‌و در سراسر جهان 2.25 میلیون دستگاه، مرسدس 2.04 میلیون دستگاه و آئودی 1.9 میلیون دستگاه فروخته‌اند. بااین‌حال، تویوتا امیدوار است فروش لکسوس تا سال 2030 به یک میلیون دستگاه برسد.

کپی لینک

اینفینیتی، تأسیس در سال 1989

درحالی‌که تولید لکسوس LS400 در ماه می 1989 آغاز شد، چند ماه بعد اینفینیتی در نوامبر 1989 فروش خودرو را آغاز کرد و تا به امروز، آمریکای شمالی اصلی‌ترین بازار آن بوده است. بااین‌وجود، در حال حاضر اینفینیتی جایگاهی پایین‌تر از دو برند لوکس دیگر ژاپن دارد که دلیل این موضوع عملکرد ضعیف نیسان در دوران کارلوس گون است. البته زمانی که در سال 1999 که گون مدیرعامل نیسان شد، اگر رنو 36.8 درصد از سهام این شرکت ژاپنی را نمی‌خرید ممکن بود نیسان ورشکست شود و اقدامات گون در زمینهٔ کاهش هزینه‌ها به این شرکت کمک کرد تا از بحران خارج شود ولی در طول این سال‌ها، نیسان به‌نوعی آر اینفینیتی غافل شد.

اینفینیتی کار خود را با مدل‌های Q45 و M30 آغاز کرد که اولی سدان فول سایزی بر اساس نیسان پرزیدنت بود. Q45 بعداً با Q70 جایگزین شد که در بازار آمریکا شکست بدی خورد. بیشترین فروش این خودرو که در سال 2015 رقم خورد تنها 8,449 دستگاه بود. سری M که با M30 آغاز شد و مدلی میان سایز بود اما شرایط بهتری داشت و فروش آن در سال 2007 در آمریکا به 21,844 دستگاه رسید. اینفینیتی در سال 1997 با معرفی QX4 که بر اساس نیسان پث‌فایندر ساخته شده بود پا به عرصهٔ شاسی‌بلندها گذاشت و به دنبال آن در ابتدای قرن بیست و یکم هم کراس‌اوور FX روی پلت‌فرم نیسان 350Z معرفی شد.

اینفینیتی هم‌اکنون پنج خودرو شامل Q50، QX50، QX55، QX60 و QX80 را به بازار عرضه می‌کند و انتظار می‌رود تنها سدان این جمع یعنی Q50 تا سال 2026 با یک سدان الکتریکی جایگزین شود. بااین‌حال، برند لوکس نیسان سال گذشته تنها 64,699 دستگاه خودرو در آمریکا فروخت درحالی‌که فروش آکورا با چهار محصول بیش از 145 هزار دستگاه بوده است. این نشان می‌دهد که اینفینیتی هرچه زودتر به یک تحول بزرگ نیاز دارد. البته متأسفانه این تحول روی الکتریکی‌سازی تمرکز دارد که این استراتژی با برنامه‌های لکسوس و آکورا کاملاً متفاوت بوده و ممکن است شرایط برند لوکس نیسان را از این هم بدتر کند.

کپی لینک

جنسیس، تأسیس در سال 2015

جنسیس پس‌ازاینکه چند سال نام دو خودروی هیوندای بود، در سال 2015 به برندی مستقل تبدیل شد. این برند هم راه لکسوس را در پیش گرفت و سدان فول سایز G90 را به‌عنوان اولین محصول خود معرفی کرد. فروش کلی این برند تا می 2021 به نیم میلیون دستگاه رسید و 28 ماه بعد توانست از مرز یک میلیون دستگاه عبور کند. با این سرعت رشد بالا، اینفینیتی و آکورا باید به برند لوکس هیوندای توجه داشته باشند. البته جنسیس قرار بود خیلی زودتر از سال 2015 تأسیس شود اما بحران مالی سال 2009 هیوندای را به وحشت انداخت. به همین دلیل، شرکت کره‌ای که میلیون‌ها دلار برای تولید دو کانسپت سدان و کوپه هزینه کرده بود، آن‌ها را با برند خودش به بازار فرستاد.

جنسیس هم‌اکنون در سال 2024 شش محصول مختلف شامل G70، G80، G90، GV60، GV70 و GV80 را به بازار عرضه می‌کند که برای آخری به‌تازگی یک نسخهٔ کوپه برای رقابت با ب‌ام‌و X6 هم معرفی شده است. این برند کره‌ای هم‌اکنون سه خودروی الکتریکی شامل GV60 و نسخهٔ برقی G80 و GV70 را تولید می‌کند و قصد دارد تا سال 2030 تمام الکتریکی شود. البته با توجه به شرایط بازار خودرو که به سمت مدل‌های درون‌سوز و هیبریدی حرکت کرده، ممکن است جنسیس این هدف را به تعویق بیندازد. جنسیس در سال 2023 با فروش 69,175 دستگاه توانست اینفینیتی را در بازار آمریکا پشت سر بگذارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.