تقابل V8 تنفس طبیعی با V6 توربو، درگ دوج دورانگو R/T با آکورا MDX تایپ S
دوج دورانگو خودرویی بسیار سالخورده است که در زمان دایملر کرایسلر توسعه پیدا کرد. نسخهٔ حاضر در این درگ، از نوع R/T است که از پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 تنفس طبیعی همی استفاده میکند. این موتور 360 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF به هر چهارچرخ منتقل میشود. از سوی دیگر، زیر کاپوت MDX تایپ S یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربو قرار گرفته است که با 355 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور، کمی ضعیفتر از رقیب آمریکایی است.
البته آکورا با وزن 2222 کیلوگرم، بیش از 200 کیلوگرم از دورانگو سبکتر است که اختلاف قابلتوجهی محسوب میشود. همچنین برخلاف دورانگو که بر پایهٔ پلتفرم محرک عقب شکل گرفته، MDX روی پلتفرم محرک جلو ساخته شده که البته با سامانهٔ چهارچرخ محرک SH-AWD آکورا همراه است. انتقال نیرو هم در اینجا توسط یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک صورت میگیرد که توسط خود هوندا توسعه پیدا کرده و در جورجیای آمریکا تولید میشود.
آکورا علیرغم قدرت کمتر، به لطف وزن سبکتر و البته قوای محرکهٔ مدرنتر، بهراحتی دورانگو R/T را مغلوب میکند و ظرف 14.2 ثانیه 400 متر را طی میکند درحالیکه رقیب آمریکایی این کار را در 14.8 ثانیه انجام میدهد. بین دو خودرو همچنین مسابقات رولینگ از سرعت 50 و 80 کیلومتر بر ساعت هم انجام شد اما نتیجه تفاوت نداشت و بازهم کراساوور ژاپنی پیروز شد. البته اگر در این رقابت بجای دورانگو R/T نسخهٔ SRT با پیشرانهٔ 6.4 لیتری و 475 اسب بخار قدرت حضور داشت نتیجه بسیار متفاوت میشد. این نسخه با قیمت 76,590 دلار، از لحاظ قیمت به MDX تایپ S نزدیکتر است درحالیکه دورانگو R/T قیمت بسیار ارزانتری از رقیب ژاپنی دارد.
مقایسه مشخصات فنی
دوج دورانگو R/T | آکورا MDX تایپ S | |
پیشرانه | 5.7 لیتری V8 | 3.0 لیتری V6 توربو |
قدرت | 360 اسب بخار | 355 اسب بخار |
گشتاور | 530 نیوتن متر | 480 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2435 کیلوگرم | 2222 کیلوگرم |
قیمت | 52,865 دلار | 69,345 دلار |