آکورادوج

تقابل V8 تنفس طبیعی با V6 توربو، درگ دوج دورانگو R/T با آکورا MDX تایپ S

در یک مسابقهٔ درگ، پیشرانهٔ V8 همی سنتی سریع‌تر خواهد بود یا V6 توربوشارژ مدرن؟ رقابت آکورا MDX تایپ S و دوج دورانگو پاسخ این سؤال را خواهد داد.

دوج دورانگو خودرویی بسیار سالخورده است که در زمان دایملر کرایسلر توسعه پیدا کرد. نسخهٔ حاضر در این درگ، از نوع R/T است که از پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی همی استفاده می‌کند. این موتور ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. از سوی دیگر، زیر کاپوت MDX تایپ S یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو قرار گرفته است که با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور، کمی ضعیف‌تر از رقیب آمریکایی است.

البته آکورا با وزن ۲۲۲۲ کیلوگرم، بیش از ۲۰۰ کیلوگرم از دورانگو سبک‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود. همچنین برخلاف دورانگو که بر پایهٔ پلت‌فرم محرک عقب شکل گرفته، MDX روی پلت‌فرم محرک جلو ساخته شده که البته با سامانهٔ چهارچرخ محرک SH-AWD آکورا همراه است. انتقال نیرو هم در اینجا توسط یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد که توسط خود هوندا توسعه پیدا کرده و در جورجیای آمریکا تولید می‌شود.

آکورا علیرغم قدرت کمتر، به لطف وزن سبک‌تر و البته قوای محرکهٔ مدرن‌تر، به‌راحتی دورانگو R/T را مغلوب می‌کند و ظرف ۱۴.۲ ثانیه ۴۰۰ متر را طی می‌کند درحالی‌که رقیب آمریکایی این کار را در ۱۴.۸ ثانیه انجام می‌دهد. بین دو خودرو همچنین مسابقات رولینگ از سرعت ۵۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت هم انجام شد اما نتیجه تفاوت نداشت و بازهم کراس‌اوور ژاپنی پیروز شد. البته اگر در این رقابت بجای دورانگو R/T نسخهٔ SRT با پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری و ۴۷۵ اسب بخار قدرت حضور داشت نتیجه بسیار متفاوت می‌شد. این نسخه با قیمت ۷۶,۵۹۰ دلار، از لحاظ قیمت به MDX تایپ S نزدیک‌تر است درحالی‌که دورانگو R/T قیمت بسیار ارزان‌تری از رقیب ژاپنی دارد.

مقایسه مشخصات فنی

دوج دورانگو R/T آکورا MDX تایپ S
پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 ۳.۰ لیتری V6 توربو
قدرت ۳۶۰ اسب بخار ۳۵۵ اسب بخار
گشتاور ۵۳۰ نیوتن متر ۴۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۴۳۵ کیلوگرم ۲۲۲۲ کیلوگرم
قیمت ۵۲,۸۶۵ دلار ۶۹,۳۴۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3736 ديدگاه)

    به نظرم دوچ با اختلاف وزن ۲۲۰ کیلو و قیمت پایینتر اوله .موتورشم احتیاج به تعمیر مثل توربو نداره .دوچ ی چیز دیگست لامصب

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. زیزیگولو

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5514 ديدگاه)

      اکثراً SUVها ماشینایی هستن با صدای کم و ظاهری متعارف که مناسب استفاده خانواده ساخته میشن که علاوه بر تواناییای آفرودیشون مناسب حرکت تو مسیرای شهری هم هستن و فضای بار مناسبی رو هم واسه جا دادن خریدای روزانه خانواده دارن ……… ولی کمپانی دوج پا رو خیلی فراتر گذاشته و علاوه بر برطرف کردن نیازایی اینچنینی خانواده ها مدل دورانگو رو جوری طراحی کرده که یه جورایی قابلیتای دینامیکی مدلای سوپر اسپرت این کمپانی مثل چارجر و چلنجر رو هم تو خودش داره که به راننده قابلیت رقابت با ماشینای سدان و اسپرت و سوپراسپرت رو میده و در کُل دوج دورانگو یکی از سریعترینا و قدرتمندترینا تو کلاس SUVهاست 👌👌👌

      موافقم 17
      مخالفم 1
  2. امین

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (604 ديدگاه)

    مردم عجیبی داریم
    کامنتهای پستها که میخوندم تعجب میکردم
    به امید روزهای خوب برای ایران و مردمش
    و امیدوارم مشکلات اقتصادی کمتر بشه
    نیاز به خونه تکانی فرهنگی و فکری داریم

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3860 ديدگاه)

    دوج عجب چیزیه

    موافقم 11
    مخالفم 3
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    دورانگو چه هیکلی داره!

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. (Ali(chevynova

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6889 ديدگاه)

    انتخاب من دوجه

    موافقم 13
    مخالفم 10
    1. ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3860 ديدگاه)

      من میگم مزدا رو انتخاب کن تا کل سایت متحول بشه

      موافقم 6
      مخالفم 8
      1. حمیدرضا

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (185 ديدگاه)

        😂😂😂

        موافقم 3
        مخالفم 1
  6. پیام

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1797 ديدگاه)

    دوج

    موافقم 10
    مخالفم 9
  7. جومونگ

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    هر دو عشق . هر دو با کیفیت و کار درست
    ژاپنیا که با چاشنی مهندسی و کیفیت و عشق خودرو زدن
    امریکاییا هم که یه انجین گذاشتن که صداش غم و غصه رو بشوره و ببره

    نتیجه اخلاقی : کل‌کل موقوف

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. پیام

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1797 ديدگاه)

      اسم ژاپن رو کنار اسم آمریکا نیار!!! خیلی خوشتون میاد این دو تا رو بهم بچسبونید و بگید در حد همن!!!

      موافقم 3
      مخالفم 13
      1. حمیدرضا

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (185 ديدگاه)

        حالا چرا فن کره مربا از دکل امریکا بالا میره؟🤪

        موافقم 9
        مخالفم 1
      2. بهنام

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (851 ديدگاه)

        هوندا با پول صبحانه اش دوج رو میخره و با تکنولوژی فرمول وانش و صنعت هوایی ازش یه ساندویچ کثیف می سازه.
        سوشیانت

        موافقم 3
        مخالفم 9
        1. سوشیانت

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2173 ديدگاه)

          اینجا بحث پرفورمنس بود بهنام هوندا هیچکدوم از ماشین هاش از لحاظ پرفورمنس در حد چارجر چلنجر و دورانگو نیست

          موافقم 4
          مخالفم 3
  8. مهدیار

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    انگار راننده دورانگو پاشو از رو گاز بر میداره.دقت کنید…

    موافقم 14
    مخالفم 2
  9. مهدیار

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انگار راننده دورانگو پاشو از رو گاز بر میداره.دقت کنید…

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. FY

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (212 ديدگاه)

      آره … وقتی بخاطر ژاپن فن بودن تقلب کنی میشه این😁🙄

      موافقم 3
      مخالفم 2
  10. Taha Ayoobi

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1715 ديدگاه)

    اگه دورانگو SXT هم بود ترجیهش میدادم.

    نمیخوام بگم آمریکایی بهتره ولی همه میدونن اصلا دنیای رانندگی با آمریکایی متفاوته.

    فرض کن یه ماشین خانوادگی 7 نفره جادار، با موتور وهم ناک داری که هرکاری دلت بخواد باهاش میکنی…

    موافقم 13
    مخالفم 1
  11. ابوالفضل

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (208 ديدگاه)

    چرا زده ۱۰۰ کیلو سبک تر ؟؟!!
    ۲۰۰ کیلو اختلاف وزن دارن

    موافقم 12
    مخالفم 0
  12. سوشیانت

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2173 ديدگاه)

    هوندا اصلا در حد دوج نیست تو متن هم نوشته شده که اگه مدل اس آر تی بود نتیجه بسیار تغییر میکرد یعنی حتی نیاز به مدل هلکت نیست

    موافقم 4
    مخالفم 15
    1. بی خیال اسم

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (46 ديدگاه)

      آره کل هوندا در حد دوج نیست

      موافقم 6
      مخالفم 3
    2. مازیار

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2728 ديدگاه)

      یعنی باید داج ۴۸۰ اسبی با هوندا ۳۵۰ اسبی درگ بزاره؟

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. حمیدرضا

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (185 ديدگاه)

        از نظر امریکایی بازا آره همینطوره همونطور که پاش بیفته کوروت سی۸ رو با فراری ۳۶۰ مقایسه میکنن که بگن کوروت بهتره😁

        موافقم 9
        مخالفم 1
        1. مازیار

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2728 ديدگاه)

          تازه میگه حتی نیاز به مدل هلکت (۷۰۰ اسبی) نیست!!!!

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. سوشیانت

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2173 ديدگاه)

          برو پر شتاب ترین فراری بنزینی رو بیار میبینی باز هم نمیتونه شتاب کوروت c8 z06 رو بزنه علاوه بر این z06 با قدرتمند ترین موتور v8 تنفس طبیعی جهان نشون داد که چقدر حرف برای گفتن داره تو حداکثر سرعت هم فراری هیچ ماشین بنزینی نداره که بتونه حریف c7 zr1 بشه

          موافقم 0
          مخالفم 8
        3. حمیدرضا

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (185 ديدگاه)

          سرتو از برف بیار بیرون سوشی جون نکنه کوروت صفر تا صد زیر دوثانیه و چهارصد متر زیر ۹ ثانیه زده و فقط به تو گفته؟😂😂 در ضمن کمتر گلواژه بگو نکنه کلیپ تاپ اسپید فراری انزو که برات فرستادم رو یادت رفته؟ ماشین ۲۰ سال پیش فراری داشت ۳۷۰ تا میرفت🤪

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. سوشیانت

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2173 ديدگاه)

        این حرف من نیست متن رو بخون در ضمن هوندا کلا رقیبی برای دورانگو هلکت نداره همین مهندسی فوق العاده دوج رو نشون میده

        موافقم 3
        مخالفم 6
        1. مازیار

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2728 ديدگاه)

          هوندا برای هلکت رقیب نداره؟
          چشم بسته زیرآبی میری؟😂
          خوب معلومه که نداره قرار هم نیست داشته باشه
          رقیب به هم رده قدرتی میگن که داج هم قربونش برم محض قسم یکی رو برنده نمیشه

          راستی یه کارگروه تشکیل شده برای بررسی علل باخت های بیشمار داج
          یه دستی برسون ببین دلیلش چیه آخه خیلی می‌بازه
          کم و بیش بین محافل بجای داج میگن BORN TO LOSE

          موافقم 8
          مخالفم 3
        2. سوشیانت

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2173 ديدگاه)

          دقیقا دوج کی باخت مازیار؟

          موافقم 1
          مخالفم 4
        3. مازیار

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2728 ديدگاه)

          دوج کی باخت؟!!!
          تو واقعا بیداری؟
          همین الان تو درگ های پدال به عقب برو ببین دوج از ده تا درگ یکی رو برده؟

          موافقم 5
          مخالفم 1
  13. امیرحسین

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (149 ديدگاه)

    فقط دوج

    موافقم 7
    مخالفم 1
  14. Taha Ayoobi

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1715 ديدگاه)

    با اینکه آکورا باید لوکس باشه ولی نمیدونم چرا حس لوکس بودن نمیده

    موافقم 5
    مخالفم 2
  15. مجتبی سلامی

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    بدون تعصب این درگ تکنولوژی مهیج قدیم و تکنولوژی به روز توربوست که داره نمایش داده میشه که موتور ۶ سیلندر توربو به اندازه یه ۸ سیلندر حجم بالا قدرت تولید میکنه و بالای ۲۰۰ کیلوگرم سبکتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا