نبرد لوکس‌های جمع‌وجور، لکسوس NX، آکورا RDX، جنسیس GV70، لینکلن کُرسیر

جمعه 3 شهریور 1402 - 08:30
مطالعه 16 دقیقه
Crossover-1
کدام‌یک از این کراس‌اوورهای کامپکت لوکس، مجلل‌ترین تجربه را ارائه می‌کنند؟ در یک سفر طولانی و چالش‌برانگیز پاسخ این سؤال را خواهیم فهمید.

کراس‌اوورهای لوکس کامپکت بخش مهمی از صنعت خودروسازی هستند. حال چهار نمونه از این خودروها را گرد هم جمع کرده و مقصد ویژه‌ای را برای آزمایش آن‌ها انتخاب کرده‌ایم. ما ابا این کراس‌اوورها راهی دریاچهٔ خرس بزرگ می‌شویم. منطقه‌ای تفریحی در جنوب کالیفرنیا با ارتفاع بیش از 2100 متر از سطح دریا که فقط از طریق جاده‌های پرپیچ‌وخم و چالش‌برانگیز قابل‌دسترسی است، سفر جاده‌ای ایده‌آلی برای کراس‌اوورهای ما خواهد بود.

کپی لینک

شرکت‌کنندگان

نسل جدید آکورا RDX سال 2019 به بازار آمد و سال گذشته نیز یک به‌روزرسانی را تجربه کرد. آکورا یک نمونهٔ A-Spec ادونس با سامانهٔ چهارچرخ محرک سفارشی و قیمت 55,545 دلار را در اختیار ما قرار داد که به پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 272 اسب بخار قدرت مجهز است. خودروی بعدی جنسیس GV70 است که با پیشرانهٔ 2.5 لیتری توربوشارژ 300 اسب بخاری در تیپ بالا ردهٔ ادونس با قیمت 53,500 دلار پای به این رقابت گذاشته است که ارزان‌ترین عضو گروه محسوب می‌شود.

مثل RDX و GV70، لکسوس NX هم برای سال 2023 تغییر چندانی نداشته است. خودروی مورد آزمایش ما از نوع NX350 با پیشرانهٔ 2.4 لیتری توربو و 275 اسب بخار قدرت است که به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شود و 56,930 دلار قیمت دارد؛ و نهایتاً به کُرسیر می‌رسیم که لینکلن یک نمونه از تیپ میانی رزرو آن را با پیشرانهٔ 2 لیتری توربوشارژ 250 اسب بخاری برای ما فرستاد. خبر بزرگ این خودرو برای مدل 2023 ارائهٔ سیستم نیمه خودران اکتیو گلاید است که البته صرفاً از طریق پکیج سفارشی گران‌قیمت 10,730 دلاری ارائه می‌شود و کرسیر را با قیمت 61,535 دلار به گران‌ترین خودروی جمع تبدیل می‌کند.

کپی لینک

شروع سفر

رانندگی طولانی امکان بررسی کابین و تکنولوژی این خودروها را فراهم کرد. جنسیس به لطف تودوزی چرمی واقعی و ترکیب کنترل‌های آنالوگ و دیجیتال در مجموعه‌ای منسجم و زیبا، نظر همه را جلب کرد. ناامیدی بزرگ در کابین GV70 اما سیستم تشخیص صدای وحشتناک جنسیس است که حتی موج رادیو را هم به‌سختی تغییر می‌دهد.

ما از کابین لینکلن شگفت‌زده شدیم. این خودرو بهترین نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی را بین رقبا دارد هرچند که قاب کرومی آن شبیه تبلتی به نظر می‌رسد که روی داشبورد نصب شده است. صفحهٔ اصلی این سیستم می‌تواند چندین عملکرد مثل نقشه، سیستم صوتی و... را به‌طور هم‌زمان نمایش دهد. کنترل‌های روی فرمان کرسیر هم بسیار خوب طراحی شده‌اند.

کابین لکسوس خیلی لوکس به نظر نمی‌رسد اما متریال باکیفیت و محفظه‌های اشیاء فراوانی دارد. ما همچنین نمایشگر بزرگ و واضح این خودرو با سهولت جابجایی بین ناوبری و سیستم صوتی را دوست داشتیم. بااین‌حال، دکمه‌های روی غربیلک فرمان ناامیدکننده هستند زیرا باید انگشت را روی آن‌ها نگه داشت و کمی صبر کرد تا عملکرد مربوطه روی هدآپ دیسپلی به نمایش درآید.

وقتی حرف از ناامیدی می‌شود، همه به کابین آکورا اشاره می‌کنند با دکمه‌های زیادی در پانل میانی باریک داشبورد و نمایشگر کوچکی که فقط از طریق پد لمسی پیچیده‌ای کنترل می‌شود. آکورا هرچند به خاطر صندلی راحت راننده تحسین می‌شود اما در مقایسه با سه کراس‌اوور دیگر سال‌ها کهنه‌تر به نظر می‌رسد.

کپی لینک

رانندگی

روی جاده، هر چهار خودرو با دید خوب و مانوردهی آسان، نشان می‌دهند که کراس‌اووری کامپکت هستند. فرمان سبک RDX باعث می‌شود چابک‌ترین خودروی گروه احساس شود اما آکورا در بیشترین سروصدای جاده و سفت‌ترین سواری روی آسفالت خراب با لکسوس رقابت می‌کند. البته تعلیق NX روی دست‌اندازهای بزرگ عملکرد نرمی دارد. لینکلن هم سواری آرامی را به نمایش می‌گذارد اما روی آسفالت دانه‌درشت، پرسروصدا می‌شود. جنسیس با عملکرد خوبی در حد وسط قرار می‌گیرد اما فرمان سنگین آن هنگام پارک کردن بسیار آزاردهنده خواهد بود.

جاده‌های پیچ‌درپیچ به سمت مقصد، مکان مناسبی برای ارزیابی هندلینگ خودروها بود و اینجا است که آکورا واقعاً می‌درخشد. RDX با فرمان دقیق و پاسخ‌های عالی، جذاب‌ترین رانندگی را در پیچ‌ها داشت و عجیب اینکه لکسوس هم با احساس فرمان بسیار خوب و موتور خوش‌صدا، خیلی را رقیب ژاپنی خود فاصله نداشت. کُرسیر اما با فرمانی که بازخورد کمی دارد، بیشتر برای راحتی تنظیم شده تا سرعت. بااین‌حال، پلت‌فرمی که با فورد اسکیپ مشترک است، عملکرد بسیار خوبی داشته و اگر از احساس جزئی عدم کنترل چشم‌پوشی کنیم، می‌توان در پیچ‌ها اوقات خوشی را سپری کرد. ترمزها اما لذت را از بین می‌برند و انتقاد همهٔ آزمایش‌کنندگان را به دنبال دارد. همه آزمایش‌کنندگان موقعیت رانندگی پایین و سواری مانند GV70 و همین‌طور احساس استحکام آن در جاده را دوست داشتند اما فرمان سنگین که در حالت اسپرت حتی سنگین‌تر می‌شود این حس خوب را تضعیف می‌کند.

کپی لینک

رسیدن به مقصد

وقتی به مقصد یعنی دریاچهٔ خرس بزرگ رسیدیم، وقت آن بود که صندلی‌های عقب خودروها را بررسی کنیم. آکورا بهترین صندلی‌های عقب را دارد که نه‌تنها جادار است بلکه به دلیل ارتفاع بیشتر نسبت به صندلی‌های جلو، دید عالی را فراهم می‌کند. صندلی‌های عقب جنسیس اما بسیار تنگ است و پشتی صندلی‌های جلو آن‌قدر نزدیک است که حس خواهید کرد در عقب خودرو گیر افتاده‌اید. GV70 همچنین تنها خودروی گروه بدون گرم‌کن صندلی‌های عقب است و این آپشن فقط در نسخهٔ V6 آن ارائه می‌شود.

صندلی‌های عقب لکسوس هم تنگ هستند اما تکیه‌گاه ران‌ها در قسمت نشیمنگاه صندلی‌های آن خوشایند به نظر می‌رسد. لینکلن هم امکانات رفاهی زیادی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد اما سانروف پانوراما که تا عقب کشیده شده، فضای سر را برای افراد بلندقد محدود می‌کند. در هر چهار خودرو امکان خواباندن صندلی‌های عقب وجود دارد که این کار در RDX و GV70 به‌صورت دستی و در کُرسیر و NX برقی انجام می‌شود. کیفیت رنگ جنسیس و لینکلن بسیار خوب است اما رنگ لکسوس و آکورا حالت پوست پرتقالی شدیدی دارد.

کپی لینک

برنده کدام است؟

هنگام بازگشت، برای ناهار توقف و در مورد رتبه‌بندی خودروها صحبت می‌کنیم. همه موافقیم که هر چهار خودرو مأموریت خود را به‌خوبی انجام می‌دهند. بااین‌حال، باید رتبه‌ها مشخص شود. جایگاه چهارم به آکورا RDX می‌رسد. ما دینامیک رانندگی اسپرت RDX را دوست داریم و عجیب است که خودرویی با بهترین فضای صندلی عقب و صندوق بار در جایگاه آخر قرار گیرد؛ اما این رقابت بین کراس‌اوورهای لوکس است و آکورا با سواری پرسروصدا، نمایشگر کوچک و پد لمسی ناخوشایند، ناکام می‌ماند. RDX خودروی خانوادگی عالی است و به‌خوبی خود را از هوندا CR-V متمایز کرده اما به‌اندازهٔ سه کراس‌اوور دیگر این رقابت لوکس احساس نمی‌شود.

لکسوس NX350 مقام سوم را به خود اختصاص می‌دهد. این خودروی راحت‌تر و باکیفیت‌تر از RDX است اما با فاصلهٔ زیادی در پس جنسیس و لینکلن قرار می‌گیرد. لکسوس فاقد شکوه GV70 و کُرسیر است و بیشتر کارهایی که به‌خوبی انجام می‌دهد را تویوتا رافور هم با قیمت ارزان‌تر، به همان خوبی انجام می‌دهد.

لینکلن کُرسیر که با فاصله از رقبای ژاپنی جلوتر است، در رتبهٔ دوم قرار می‌گیرد. سیستم اکتیو گلاید این ماشین فوق‌العاده است اما این تنها دلیل رتبهٔ خوب کُرسیر نیست زیرا ما کابین، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و رانندگی لوکس و آرام کراس‌اوور لینکلن را هم دوست داشتیم. کرسیر به‌جز ترمزهای ناخوشایند، هیچ ایراد بزرگی ندارد و حتی می‌توانست برندهٔ این رقابت باشد اما به خاطر قیمت جایگاه اول را از دست داد. مطمئناً صرف‌نظر کردن از سیستم اکتیو گلاید قیمت را کاهش می‌دهد اما این به معنای حذف گرم‌کن صندلی‌های عقب، سقف پانوراما و هدآپ دیسپلی هم خواهد بود و کرسیر را به کراس‌اووری سطح پایین‌تر تبدیل می‌کند.

هرچند GV70 برندهٔ این نبرد می‌شود اما این پیروزی تمیزی نیست زیرا هر چهار آزمایش‌کننده بشدت از سیستم تشخیص صدای ضعیف، فرمان سنگین و صندلی‌های عقب تنگ آن انتقاد کردند. بااین‌حال، جنسیس حتی با وجود این مشکلات، چه از لحاظ ظاهر، چه احساس و چه رانندگی، شبیه گران‌ترین خودروی این نبرد به نظر می‌رسد درحالی‌که کمترین قیمت را دارد. این شگفت‌انگیز است و باعث پیروزی کراس‌اوور کره‌ای‌ها می‌شود.

مقام چهارم: آکورا MDX

نقاط مثبت: دینامیک رانندگی عالی، صندلی عقب جادار، طراحی هوشمندانه صندوق بار

نقاط منفی: طراحی داخلی قدیمی، نمایشگر کوچک اطلاعاتی-سرگرمی، سواری پرسروصدا

چکیده: آکورا RDX یک کراس‌اوور اسپرت عالی است اما یک کراس‌اوور لوکس عالی نیست

مقام سوم: لکسوس NX350

نقاط مثبت: طراحی بیرونی جذاب، کیفیت داخلی خوب، صندلی‌های عقب تاشو برقی

نقاط منفی: فضای محدود بار و سرنشین، پیشرانهٔ زمخت، فقدان احساس تجمل

چکیده: لکسوس NX خودرویی منحصربه‌فرد و دوست‌داشتنی است اما خیلی لوکس احساس نمی‌شود

مقام دوم: لینکلن کُرسیر

نقاط مثبت: سیستم اکتیو گلاید عالی، کنترل‌های عالی، کابین مجلل

نقاط منفی: ترمزهای ناخوشایند، قیمت بالا در صورت سفارش اکتیو گلاید، تعلیق می‌توانست نرم‌تر باشد

چکیده: فکر می‌کنید لینکلن توان ساخت کراس‌اووری در کلاس جهانی را ندارد؟ با کُرسیر رانندگی کنید

مقام اول: جنسیس GV70

نقاط مثبت: کابین مجلل، احساس گران‌قیمت، ارزان‌ترین قیمت

نقاط منفی: سیستم تشخیص صدای ضعیف، فرمان سنگین، صندلی عقب وحشتناک

چکیده: وقتی صحبت از ارزش در برابر قیمت می‌شود، هیچ‌کدام از رقبا توان رقابت با GV70 را ندارند

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

آکورا RDX

جنسیس GV70

لکسوس NX350

لینکلن کُرسیر

پیشرانه

2.0 لیتری I4 توربو

2.5 لیتری I4 توربو

2.4 لیتری I4 توربو

2.0 لیتری I4 توربو

قدرت

272 اسب بخار

300 اسب بخار

275 اسب بخار

250 اسب بخار

گشتاور

380 نیوتن متر

420 نیوتن متر

425 نیوتن متر

373 نیوتن متر

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

فاصلهٔ محوری

2,751 میلی‌متر

2,875 میلی‌متر

2,690 میلی‌متر

2,710 میلی‌متر

طول

4,760 میلی‌متر

4,714 میلی‌متر

4,661 میلی‌متر

4,607 میلی‌متر

عرض

1,900 میلی‌متر

1,910 میلی‌متر

1,864 میلی‌متر

1,887 میلی‌متر

ارتفاع

1,669 میلی‌متر

1,630 میلی‌متر

1,671 میلی‌متر

1,628 میلی‌متر

فاصله از زمین

208 میلی‌متر

185 میلی‌متر

195 میلی‌متر

200 میلی‌متر

دایرهٔ چرخش

11.8 متر

11.5 متر

12.2 متر

11.3 متر

وزن خالص

1822 کیلوگرم

1953 کیلوگرم

1809 کیلوگرم

1801 کیلوگرم

حجم صندوق بار

835 لیتر

820 لیتر

645 لیتر

780 لیتر

ظرفیت یدک کشی

680 کیلوگرم

1600 کیلوگرم

910 کیلوگرم

1360 کیلوگرم

شتاب صفر تا 96

7.0 ثانیه

6.0 ثانیه

7.2 ثانیه

6.6 ثانیه

مسافت 400 متر

15.4 ثانیه

14.5 ثانیه

15.4 ثانیه

15.0 ثانیه

توقف از 96

37.5 متر

37.2 متر

37.5 متر

34.7 متر

شتاب جانبی

0.82 جی

0.84 جی

0.80 جی

0.83 جی

تایم پیست Figure 8

27.5 ثانیه

26.9 ثانیه

27.2 ثانیه

27.0 ثانیه

ظرفیت باک

65 لیتر

66 لیتر

55 لیتر

61 لیتر

مصرف سوخت

10.2 لیتر ترکیبی

9.8 لیتر ترکیبی

9.4 لیتر ترکیبی

9.8 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

50,795 دلار

44,275 دلار

43,965 دلار

46,770 دلار

قیمت تست‌شده

55,545 دلار

53,500 دلار

56,930 دلار

61,535 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.