دوئل آلفارومئو جولیا و جگوار XE
به قسمت دیگری از سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدیم که به گروه سدانهای کامپکت لوکس اختصاص دارد. در دور اول از رقابتهای این گروه، دو سدان کوپهٔ نورسیده یعنی کیا استینگر و فولکسواگن آرتئون رودرروی یکدیگر قرار گرفتند که این دوئل با اختلاف زیادی به نفع آرتئون به پایان رسید. در این دوئل مجموعاً 1704 رأی به ثبت رسیده که سهم آرتئون از این میزان، 1297 رأی بوده و مابقی یعنی تنها 407 رأی به استینگر داده شده است؛ بنابراین فولکسواگن آرتئون با کسب 76 درصد از کل آرا، قاطعانه پیروز دوئل اول گروه سدانهای کامپکت لوکس لقب میگیرد. حال امروز دو خودروی دیگر از این گروه یعنی جگوار XE و آلفارومئو جولیا به مصاف یکدیگر رفتهاند.
مرسدس بنز C کلاس | لکسس IS | بامو سری ۳ | اینفینیتی Q50 |
؟ | ؟ | ||
آئودی A4 | ولوو S60 | جگوار XE | آلفارومئو جولیا |
؟ | ؟ | ||
کادیلاک ATS | آکورا TLX | فولکسواگن آرتئون | کیا استینگر |
؟ | فولکسواگن آرتئون | ||
جنسیس G70 | بیوک ریگال | آئودی A5 اسپرتبک | بامو سری 4 گرن کوپه |
؟ | ؟ |
جگوار XE
جگوار در نمایشگاه ژنو 2014 برای نخستین بار از سدان کامپکت جدید خود که XE نام گرفته بود رونمایی کرد. این خودرو در اصل جایگزین مدل ناموفق X تایپ محسوب میشود که تولیدش در سال 2009 به پایان رسید. این سدان لوکس بریتانیایی برخلاف X تایپ از زبان طراحی کاملاً جدید جگوار استفاده میکند که تا حد زیادی به برادران بزرگترش یعنی XF و XJ شباهت دارد. XE بر روی پلتفرم iQ گروه جگوار-لندروور ساخته شده که با خودروهایی چون جگوار F-Pace و رنجروور ولار مشترک است. همچنین برای این ماشین سه پیشرانهٔ بنزینی به همراه یک نمونهٔ دیزلی از سری موتورهای جگوار-لندروور ارائه میشود که ما برای این نبرد موتور بنزینی میانی آنرا انتخاب کردهایم. این موتور از نوع 3 لیتری V6 سوپرشارژ است که 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو در حالت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخهای عقب منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز برای آن وجود دارد. همین موتور در مدل XE S هم ارائه میشود که البته در این مدل قدرت بیشتری معادل 380 اسب بخار دارد.
آلفارومئو جولیا
آلفارومئو هم مانند جگوار پس از چند سال غیبت تصمیم گرفت دوباره به بخش سدانهای کامپکت لوکس وارد شود. بخشی که از سال 2011 با خاتمهٔ تولید مدل 159 از آن خارج شده بود. سازندهٔ ایتالیایی برای بازگشت به این کلاس و ساخت سدانی جدید، یکی از نامهای قدیمی خود یعنی جولیا را انتخاب نمود. نامی که از آن بین سالهای 1962 تا 1978 برای یک سدان متوسط استفاده کرده بود. بدین ترتیب از سال گذشته سدان کامپکت جدید آلفا با نام جولیا به بازار آمد که زبان طراحی جدید این برند ایتالیایی را نیز معرفی نمود. زبانی که بهتازگی در کراساوور استلویو هم بکار رفته است. آلفارومئو این سدان لوکس را در دو نوع معمولی و اسپرت عملکردی تولید میکند که دومی کواردروفولیو نام دارد. این مدل مجهز به یک موتور 2.9 لیتری V6 بسیار قوی است که برای رویارویی با جگوار XE بیشازحد قدرتمند است. به همین دلیل برای این دوئل سراغ نسخهٔ معمولی جولیا رفتیم که برای آن دو موتور چهار سیلندر 2 لیتری بنزینی و دیزل ارائه میشود که ما نمونهٔ بنزینی را انتخاب کردهایم. این موتور که از نوع توربوشارژ است، 280 اسب بخار قدرت و 415 اسب بخار قدرت دارد. سیستم انتقال قدرت جولیا نیز مانند XE از نوع دیفرانسیل عقب است اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای این سدان ایتالیایی نیز وجود دارد.
مشخصات فنی
جگوار XE | آلفارومئو جولیا | |
پیشرانه | 3 لیتری V6 | 2 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | سوپرشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 374 اسب بخار | 280 اسب بخار |
گشتاور | 450 نیوتن متر | 415 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 5.0 ثانیه | 5.1 ثانیه |
مسافت 400 متر | 13.5 ثانیه | 13.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر | 210 کیلومتر |
مصرف سوخت | 10.2 لیتر (ترکیبی) | 8.7 لیتر (ترکیبی) |
طول | 4.67 متر | 4.64 متر |
وزن | 1842 کیلوگرم | 1587 کیلوگرم |
قیمت | 52,695 دلار | 40,000 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9761544]