شاخ به شاخ آلفارومئو استلویو کوادروفولیو و پورشه ماکان توربو

شنبه 11 فروردین 1397 - 15:30
مطالعه 10 دقیقه
alfa-romeo-stelvio-quadrifoglio-vs-porsche-macan-turbo-performance-pack12
آیا آلفارومئو استلویو کوادروفولیوی 505 اسب بخاری می‌تواند در برابر پورشه ماکان توربوی 440 اسب بخاری دوام بیاورد؟!
تبلیغات

فرزندانی شلوغ یا سبک زندگی فعالی دارید؟ خب می‌توانید نیازهای خود را با خودروهایی مناسب پوشش دهید. البته نیازی به انتخاب کراس اوورهای مشابه سطح میانی وجود ندارد زیرا زندگی کوتاه‌تر از آن است که دست به انتخاب‌های معمولی بزنید. خب پس چرا یک شاسی‌بلند سطح بالا و لوکس را با پیشرانه‌ای قدرتمند انتخاب نکنید؟ آلفارومئو استلویو کوادروفولیو و پورشه ماکان توربو (با پکیج پرفورمنس) دو نمونه از انتخاب‌های برجسته در این کلاس هستند.

  • مقایسه اعداد

هر دو خودروساز از نظر اعداد بزرگ خوب عمل کرده‌اند. آلفارومئو دارای پیشرانه 6 سیلندر 2.9 لیتری بای توربو است که قدرت 505 اسب بخاری و گشتاور 601 نیوتون متری دارد. این قدبلند ایتالیایی قادر است ظرف مدت 3.6 ثانیه خود را از سکون به تندی 96 کیلومتر در ساعت رسانده و تا حداکثر سرعت 283 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

از طرف دیگر پورشه است که پیشرانه 6 سیلندر 3.6 لیتری بای توربوی حجیم‌تر با خروجی کمتر 440 اسب بخاری را ارائه می‌کند. گشتاور این پیشرانه 599 نیوتون متر بوده و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت ماکان توربو نیز به ترتیب برابر با 4.2 ثانیه و 272 کیلومتر در ساعت می‌باشد؛ اما یک عدد بزرگ دیگر هم وجود دارد: وزن!

پورشه ماکان توربو وزن 1925 کیلوگرمی داشته درحالی‌که آلفارومئو استلویو کوادروفولیو وزن 1978 کیلوگرمی دارد. شاید اعداد آلمانی بزرگ باشند اما این بزرگی در شاید در جهت اشتباهی است.

  • خوش‌ترکیب است؟

زمانی که بحث طراحی ظاهری مطرح می‌شود این آلفارومئو است که پورشه را شکست می‌دهد. اگرچه ماکان توربو به خودی خود خودروی کاملاً جذابی است اما استلویو در مقایسه‌ای شانه‌به‌شانه ترکیب جذاب‌تری را ارائه می‌کند.

خطوط سرراست پورشه و ظاهری که می‌گوید من برادر پورشه 911 هستم ظاهر خوب و مناسبی ایجاد می‌کنند اما زمانی که شکل جذاب، انحنادار و متناسب آلفارومئو را می‌بینید این استلویو است که خودرویی زیباتر به نظر می‌رسد.

  • طراحی کابین

شاید آلفارومئو پیشرانه‌ای قوی‌تر و ظاهری جذاب‌تر داشته باشد اما خب در کابین اوضاع چگونه است؟ سیستم اطلاعات سرگرمی پورشه شاید جدیدترین تکنولوژی پورشه را به همراه نداشته باشد اما به‌خوبی کارکرده و کند نیست. از طرف دیگر آلفارومئو قرار دارد که در این بخش برتر نیست. البته ایتالیایی‌ها در بخش کنسول مرکزی طراحی جدیدی را به کار گرفته‌اند اما پورشه هنوز هم طراحی سنتی را حفظ کرده است. اگر ماکان خود را سفارشی‌سازی نکنید پورشه پلاستیک‌هایی را در کابین بکار می‌برد که می‌گوید ببین چقدر ارزان هستم!

فضای محفظه بار هر دو خودرو مناسب است. پورشه فضای بار 501 لیتری را ارائه می‌کند درحالی‌که این میزان در استلویو کوادروفولیو به 524 لیتر می‌رسد.

البته عمر پیروزی آلفا در بحث محفظه بار دوام چندانی ندارد زیرا شیشه عقب آن بسیار کوچک بوده و فضای سر نیز خیلی زیاد نیست. طرح این بخش باعث شده نقطه کور زیادی ایجاد شود؛ اما پورشه در این بخش دید خوبی دارد.

  • پشت فرمان

اعداد اعلامی یک‌چیز و سواری خودرو یک‌چیز کاملاً متفاوت است. در پشت فرمان آلفارومئو به‌نوعی سورپرایز خواهید شد زیرا انتظار چنین خودروی بزرگ و قدبلندی را نخواهید داشت. اگرچه پورشه احساس خوبی دارد اما لذت واقعی به صدای پیشرانه استلویو کوادروفولیو مربوط می‌شود. مطمئناً ماکان هم غرش پیشرانه خوبی دارد اما به آلفارومئو نمی‌رسد.

استلویو پدال گاز بسیار حساسی دارد. کمترین اشاره به پدال گاز تفاوت زیادی ایجاد کرده و دماغه را بالا می‌برد. خودروهای پورشه برای استفاده مناسب در پیست طراحی شده‌اند و بنابراین در این محیط کاملاً توانا هستند. در جایی که آلفارومئو تکان می‌خورد ماکان پایدار بوده و سواری آسان و سریعی دارد. ژرمن‌ها سواری بهتری نسبت به آلفارومئوی قوی‌تر دارند.

اگر خواهان سواری هیجان‌انگیز هستید هر دو خودرو راضی‌تان می‌کنند اما آلفارومئو صدایی دارد که با ظاهر و پرفورمنس آن هماهنگ است.

  • برنده کیست؟

برنده آلفارومئو استلویو کوادروفولیو است. نه تنها خودروی بهتری بوده بلکه هیجان‌انگیزتر است. آلفا به شما نشان می‌دهد که خودرویی پر سر و صدا، وحشی، جذاب و سنتی است. آلفارومئو را به سختی می‌توان به عنوان خودرویی به غیر از خودروی "قلب" توصیه کرد. این نوع خودرو را به خاطر قیمت بالاتر در زمان فروش دست‌دوم نمی‌خرید بلکه می‌دانید آن را دوست خواهید داشت...

پورشه ماکان توربو پرفورمنس پکیج 2018

آلفارومئو استلویو کوادروفولیو 2018

77200

79995

قیمت پایه (دلار)

6 سیلندر 3.6 لیتری بای توربو

6 سیلندر 2.9 لیتری بای توربو

پیشرانه

7 سرعته دوکلاچه

8 سرعته اتوماتیک

گیربکس

440/599

505/601

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

4.2

3.6

شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

272

283

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

13.8/10.2/12.3

13.8/10.2/12.3

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

 

[دانلود ویدئو]

منبع: motor1

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.