معرفی آلفارومئو جولیا GTA، سوپرسدان توانمند دیار فراری
برای طرفداران سدانهای اسپرتی که حتی جولیا کوادروفولیو 510 اسب بخاری را کافی نمیدانند، آلفارومئو شگفتی بزرگی تدارک دیده است. البته در حقیقت این دو شگفتی محسوب میشود زیرا سازندهٔ ایتالیایی نهفقط یک نسخه بلکه دو نسخهٔ تولید محدود و با عملکرد بالاتر از کوادروفولیو را با نامهای GTA و GTAm معرفی کرده است. با معرفی این نسخههای ویژه، نام نمادین GTA آلفارومئو رسماً بازگشته است.
جولیا GTA بر اساس نسخهٔ کوادروفولیو ساخته شده و در دو مرحله شامل GTA استاندارد و نسخهٔ اسپرتتر GTAm شکل گرفته است. هردوی این مدلها از نسخهٔ ارتقاءیافتهای از پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 توئین توربوی آلفا-فراری استفاده میکنند که حالا 540 اسب بخار قدرت تولید میکند یعنی 30 واحد بیشتر از کوادروفولیو. تمرکز اصلی مهندسان آلفارومئو در ساخت جولیا GTA اما بهبود آئرودینامیک و هندلینگ و مهمتر از آن کاهش وزن بوده است. بدین منظور، آئرودینامیک فعال خودرو بهمنظور افزایش داونفورس، با استفاده از دانش فرمول یک ارتقاء پیدا کرده است و رکابهای جانبی، اسپویلر مخصوص عقب و اسپلیتر فعال جلو همگی در انجام این مأموریت سهیم هستند.
جولیا GTAm اما با اسپلیتر بزرگتر جلو و بال کربنی عقب که آلفارومئو آنرا کاملاً متعادل در سرعتهای بالا دانسته است، پا را از این هم فراتر نهاده است. برای بهبود هندلینگ هم آلفارومئو فاصلهٔ عرضی محورهای جلو و عقب را 50 میلیمتر افزایش داده و کمکفنرها و بوشهای جدیدی برای آن توسعه داده است. گفته شده این بهروزرسانیها قابلیت مانور دهی خودرو در سرعتهای بالا را بهبود بخشیده است؛ و نهایتاً بهمنظور کاهش وزن جولیا هم کاپوت، سقف، سپر جلو، گلگیرهای جلو و بچه گلگیرهای عقب از فیبر کربن ساخته شدهاند. برای این ماشین همچنین سیستم اگزوز تیتانیومی با سر اگزوزهای یکپارچه درون دیفیوزر فیبر کربنی جدید عقب و رینگهای 20 اینچی تکپیچ هم در نظر گرفته شده که دومی برای اولین بار است که در یک سدان آلفارومئو ارائه میشود.
در داخل جولیا GTA تریم آلکانترا روی داشبورد، رو دریها، جعبهداشبورد، ستونهای جانبی و صندلیها کار شده است. در GTAm اما حتی بیشتر از آلکانترا و همینطور تریم کربنی مات استفاده شده است؛ اما مهمترین ویژگی داخلی این نسخه حذف صندلیهای عقب است که کاهش وزن قابلتوجهی را به همراه داشته است. این کار همچنین قسمتی خالی را فراهم کرده که میتواند برای قرار دادن کلاه ایمنی و کپسول آتشنشانی مورداستفاده قرار گیرد.
ویژگیهای دیگری که ماهیت رادیکال جولیا GTAm را نشان میدهند شامل رول بار داخلی، حذف رو دریها و استفاده از بند بجای دستگیرهٔ درها میشود. اقدامات دیگری که برای کاهش وزن صورت گرفته اما قابلمشاهده نیستند نیز شامل میلگاردان فیبر کربنی و استفاده از آلومینیوم در پیشرانه، درها و سیستم تعلیق میشود. همچنین از متریال کامپوزیتی دیگری هم در این خودرو استفاده شده است مثل Lexan که یک نوع رزین پلیکربنات منحصربهفرد است که در موتوراسپرت مورداستفاده قرار میگیرد و در جولیا از آن در قاب پنجرههای جانبی و عقب استفاده شده است.
درمجموع همهٔ این اقدامات موجب کاهش 200 کیلوگرمی وزن نسبت به جولیا کوادروفولیو شده و وزن جولیا GTA را به حدود 1520 کیلوگرم رسانده است. این مهم همراه با افزایش قدرت، نسبت قدرت به وزن سدان افراطی آلفارومئو را به 2.8 کیلوگرم بر هر اسب بخار رسانده است؛ بنابراین تعجبی ندارد که حالا پرفورمنس جولیا GTA افزایش یافته و هردو نسخه ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسند.
اما خبر ناامیدکننده در مورد جولیا GTA اینکه آلفارومئو درمجموع تنها 500 دستگاه از هردو نسخهٔ این خودرو تولید خواهد کرد. سازندهٔ ایتالیایی هماکنون پذیرش سفارشات خرید این سدان اسپرت را آغاز کرده و بهمحض سفارش پانصدمین دستگاه که احتمالاً فقط چند ساعت طول خواهد کشید، ثبت سفارش را متوقف میکند. خریداران اما همراه با جولیا GTA، یک پکیج کیت شخصی شامل کلاه ایمنی اختصاصی GTA، لباس مسابقهٔ کامل (همراه با دستکش و کفش) و یک چادر شخصی خودرو را هم دریافت خواهند کرد. این پکیج همچنین شامل یک دورهٔ در آکادمی رانندگی آلفارومئو هم میشود.