دوئل جگوار F-Pace و آلفارومئو استلویو
در قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال، امروز نوبت به گروه کراساوورهای کامپکت لوکس رسیده است. در دور اول دوئلهای این گروه، بامو X3 و لکسس NX رودرروی یکدیگر قرار گرفتند که این رقابت به یکی از جذابترین و حساسترین دوئلهای دور اول تبدیل شد و بیشترین آراء نیز در آن به ثبت رسید. رقابت این دو کراساوور لوکس در سایت بسیار نزدیک به هم پیش رفته است بهگونهای که X3 با تنها 63 رأی جلوتر از NX است اما نظرسنجی کانال تلگرام پدال کاملاً نتیجه را تغییر داده چراکه در این نظرسنجی لکسس NX با اختلاف زیادی بالاتر از بامو X3 قرار گرفته است. بدین ترتیب NX درمجموع با کسب 3079 رأی توانست بر بامو X3 با 2932 رأی پیروز گردد. در این دوئل جمعاً 6011 رأی به ثبت رسیده که تا اینجای کار یک رکورد محسوب میشود و لکسس NX با کسب 51 درصد از کل این آراء پیروز شد. حال در دور دوم رقابتهای گروه کراساوورهای کامپکت لوکس، دو خودرویی به مصاف یکدیگر رفتهاند که هردو اولین کراساوور سازندهٔ خود محسوب میشوند. این دو ماشین، جگوار F-Pace و آلفارومئو استلویو هستند.
بامو X3 | لکسس NX | مرسدس بنز GLC | لندروور دیسکاوری اسپرت |
لکسس NX | ؟ | ||
دیاس 5 | اینفینیتی QX50 | جگوار F-Pace | آلفارومئو استلویو |
؟ | ؟ | ||
آکورا RDX | کادیلاک XT4 | لینکلن MKC | ولوو XC60 |
؟ | ؟ | ||
آئودی Q5 | پورشه ماکان | مرسدس بنز GLC کوپه | بامو X4 |
؟ | ؟ |
جگوار F-Pace
با بالا گرفتن تب کراساوورها و محبوبیت انفجاری این خودروهای بلندقامت در بازارهای جهانی، خودروسازانی که تاکنون از این قبیل ماشینها تولید نکرده بودند هم یکی پس از دیگری وارد این بازی شدند که ازجملهٔ آنها میتوان به همین دو خودروساز موضوع دوئل ما یعنی جگوار و آلفارومئو اشاره کرد. دراینبین سازندهٔ بریتانیایی زودتر اقدام به آغاز پروژهٔ ساخت کراساوور نمود. بدین منظور جگوار برای اولین بار کانسپتی بنام C-X17 را در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی کرد که در اصل پیشنمایشی بود از نخستین کراساوور این شرکت. سپس سرانجام دو سال بعد نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام F-Pace در نمایشگاه فرانکفورت 2015 معرفی شده و نخستین کراساوور تاریخ جگوار راهی خط تولید گردید. تحویل F-Pace نیز از آوریل 2016 با مدل 2017 آغاز شد. این کراساوور کامپکت لوکس روی پلتفرم IQ گروه جگوار-لندروور ساخته شده که با جگوار XE و کراساوور جدید رنجروور ولار مشترک است. طراحی F-Pace نیز طبق زبان طراحی کنونی جگوار شکل گرفته که مشابه آن در مدلهای XE و XF هم قابلمشاهده است. برای این کراساوور بریتانیایی چهار پیشرانهٔ مختلف ارائه میشود که دو نمونهٔ آنها 2 لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی و دیزل بوده و دو موتور دیگر 3 لیتری V6 توربو بنزینی و دیزل هستند. ما برای این رقابت پیشرانهٔ 2 لیتری بنزینی F-Pace را انتخاب کردهایم که 240 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF انتقال پیدا میکند. این خودرو را میتوان بهصورت دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک سفارش داد. F-Pace در حال حاضر تنها کراساوور جگوار محسوب میشود اما بهزودی این عنوان را از دست خواهد داد زیرا طی چند روز آینده کراساوور دوم جگوار با نام E-Pace رونمایی خواهد شد که این خودرو کوچکتر از F-Pace خواهد بود.
آلفارومئو استلویو
همانطور که در بالا اشاره شد، آلفارومئو هم یکی از شرکتهایی بود که برای اولین بار روی به ساخت کراساوور آورد. بدین ترتیب این شرکت ایتالیایی هم چندی پس از جگوار، نخستین کراساوور خود را با نام استلویو در نمایشگاه لسآنجلس 2016 رونمایی کرد. هرچند اولین کراساوور تولیدی آلفارومئو حدود یک سال بعد از اولین کراساوور تولیدی جگوار معرفی شد، اما این شرکت چند سال قبل برای اولین بار کراساوور کانسپتی را با نام Kamal در سال 2003 رونمایی کرد ولی این کانسپت به تولید نرسید. استلویو روی پلتفرم Giorgio گروه فیات-کرایسلر ساخته شده که با سدان جدید آلفارومئو جولیا مشترک است. این کراساوور ایتالیایی در کنار مازراتی لوانته، دومین کراساوور گروه فیات-کرایسلر محسوب میشود درحالیکه استلویو یک کلاس پایینتر از لوانته قرار میگیرد. این کراساوور کامپکت ایتالیایی از زبان طراحی جدید آلفارومئو سود میبرد که برای اولین بار در سدان جولیا معرفی شد؛ اما غیر از پلتفرم و زبان طراحی، استلویو اشتراک دیگری هم با برادر سدانش دارد که آن پیشرانهها هستند زیرا برای این کراساوور سه پیشرانهٔ مختلفی ارائه میشود که هر سه کاملاً با جولیا یکسان هستند. این موتورها شامل یک نمونهٔ 2.2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل، یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو و نهایتاً یک پیشرانهٔ قدرتمند 2.9 لیتری V6 توئین توربو میشود که این موتور 510 اسب بخار قدرت داشته و در نسخهٔ اسپرت و عملکردی کوادروفولیو ارائه میگردد. ولی ما در این دوئل جهت تناسب با رقیب بریتانیایی، پیشرانهٔ 2 لیتری بنزینی استلویو را انتخاب کردهایم. این موتور 280 اسب بخار قدرت و 415 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آنرا از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخها انتقال میدهد. این نسخهٔ استلویو نیز همانند F-Pace در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک قابل خریداری است.
مشخصات فنی
جگوار F-Pace | آلفارومئو استلویو | |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر | 2 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 240 اسب بخار | 280 اسب بخار |
گشتاور | 340 نیوتن متر | 415 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب/چهارچرخ | عقب/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 6.8 ثانیه | 5.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 15.2 ثانیه | 14.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 230 کیلومتر/ساعت | 230 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 9.5 لیتر (ترکیبی) | 9.8 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1850 کیلوگرم | 1860 کیلوگرم |
طول | 4.73 متر | 4.69 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.87 متر | 2.81 متر |
حجم صندوق بار | 650 لیتر | 540 لیتر |
قیمت پایه | 42,985 دلار | 42,990 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9787498]