پشت فرمان آلفارومئو استلویو کوادروفولیو 2020

چهارشنبه 2 مهر 1399 - 14:46
مطالعه 10 دقیقه
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio-7
زمانی بود که سوپرکارهایی با شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت زیر 4 ثانیه محصولاتی بسیار سریع تلقی می‌شدند. این زمان در سال‌های بعدی یک حالت...
تبلیغات

زمانی بود که سوپرکارهایی با شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت زیر 4 ثانیه محصولاتی بسیار سریع تلقی می‌شدند. این زمان در سال‌های بعدی یک حالت استاندارد برای خودروهای GT محسوب شد و پس از سوپر سدان حالا نوبت به شاسی بلندهای پرفورمنس رسیده که چنین پرفورمنسی را به نمایش بگذارند.

اینکه فکر کنید خودروهایی همچون آلفارومئو استلویو کوادروفولیو نیازی به ثبت شتاب باورنکردنی 3.8 ثانیه‌ای دارند یا خیر یک‌چیز مهم است اما آنچه جای شک و شبهه ندارد احساس‌برانگیز بودن این خودرو به ویژه در فیس لیفت مدل سال 2020 می‌باشد.

بهبودهای این خودرو نسبتاً ملایم هستند و با تغییرات بدنه شروع می‌شوند. چراغ‌های عقب تیره‌تر شده و از تکنولوژی تمام LED استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد نشان‌های روی بدنه و تریم شیشه‌ها نیز تیره شده‌اند و خریداران می‌توانند رینگ‌های 21 اینچی جدید را انتخاب کنند. سقف فیبر کربنی سفارشی نیز در دسترس بوده و سه رنگ جدید الهام گرفته از رنگ‌های کلاسیک این برند عرضه شده‌اند. کالیپرهای ترمز نیز رنگ‌های متنوعی دارند. در داخل کابین نیز می‌توان رنگ‌های زیادی را برای کمربندهای ایمنی انتخاب کرد.

مدل‌های قبل از فیس لیفت استلویو از نظر کابین با انتقاداتی مواجه بودند و هر بخش که تغییر کرده بهبودهای قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. قبلاً تریم و دسته‌دنده کنسول مرکزی احساس ارزان‌قیمتی داشتند اما حالا از دسته‌دنده جدید و چرمی استفاده شده و تمامی دکمه‌ها در تریمی فیبر کربنی قرار گرفته‌اند که با کلیت کابین هماهنگی بهتری دارند.

افرادی که به قهوه علاقه زیادی دارند از دیدن نگهدارنده فنجان جدید در کابین خوشحال خواهند شد زیرا می‌توان ظروف بزرگ‌تری را در آنجا قرار داد. همچنین محفظه جدیدی برای گوشی‌های هوشمند وجود دارد که باعث شارژ بی‌سیم آن‌ها می‌شود.

باقی کابین نیز همان جزئیات دوست‌داشتنی آلفارومئو دارد. پدال‌های فلزی پشت فرمان بی‌شک حس لمس جذابی دارند و خود فرمان نیز کمی بهبود یافته و در دست گرفتن آن بر تپش قلب می‌افزاید. صندلی‌های اسپورت استاندارد و مدل‌های کربنی اسپارکو نیز در دسترس بوده و در هر دو حالت ظاهری خوب و حسی جذاب دارند.

سیستم اطلاعات سرگرمی استلویو 2020 نیز بهبود یافته است. هم‌اکنون شاهد نصب صفحه مرکزی 8.8 اینچی به همراه ویجت های جدید در صفحه هوم هستیم و منوهای پرفورمنس نیز بهتر از قبل شده‌اند. البته این سیستم هنوز هم کندتر از سیستم‌های اطلاعات سرگرمی بکار رفته در محصولات مرسدس بنز و ب ام و است؛ اما خب اپل کارپلی و اندروید اتو به‌صورت استاندارد وجود دارند.

اگرچه سیستم اطلاعات سرگرمی استلویو عقب افتاده‌تر از رقبا حس می‌شود اما تجربه رانندگی آن حرف ندارد. در این بخش نیازی به تغییر نبوده و بنابراین همه‌ی آن چیزی که آلفارومئو انجام داده اعمال برخی تغییرات همچون استفاده از شیشه‌های جدید به منظور بهبود آرامش داخل کابین بوده است.

به این ترتیب استلویو همچون گذشته یکی از هیجان‌انگیزترین شاسی بلندهای بازار است. نیروبخش این خودرو پیشرانه 6 سیلندر 2.9 لیتری توئین توربو است که قدرت 503 اسب بخاری و گشتاور 600 نیوتون متری را به تمامی چرخ ها می‌فرستد. استلویو شاسی‌بلندی نسبتاً سبک‌وزن بوده و با وزن 1830 کیلویی حدود 200 کیلوگرم سبک‌تر از ب ام و X3 M می‌باشد. به این ترتیب این خودرو روی کاغذ اندکی سریع‌تر نشان می‌دهد.

این تفاوت در دنیای واقعی خودش را نشان می‌دهد. استلویو از همان سکون همچون موشک شلیک شده و پیشرانه 6 سیلندر نیز با غرش هیجان‌انگیزی به ردلاین می‌رسد. شما می‌توانید بگویید مرسدس-ای ام جی GLC 63 و پیشرانه 8 سیلندر آن کاراکتر بهتری دارد اما آلفارومئو هنوز هم خیال‌انگیز بوده و صدای دیوانه کننده‌ای تولید می‌کند. این صدا می‌تواند به لطف اگزوز آکراپوویچ سفارشی پرطنین‌تر هم شود.

وزن نسبتاً مناسب استلویو در پیچ‌ها به مدد این خودرو آمده و شاهد عملکرد مشتاقانه در عبور از پیچ‌ها هستیم و البته تکان های بدنه نیز به اندازه یک هاچبک داغ می‌باشد نه بیشتر. فرمان هم مثل دیگر محصولات آلفارومئو تیز بوده و شاسی هم برای هماهنگی با آن بیش از حد چابک است.

البته برای رسیدن به چنین توانایی‌هایی در پیچ‌ها باید قید راحتی را زد اما استلویو از این نظر خوب عمل کرده است. صرف‌نظر از حالت رانندگی انتخابی، میزان حرکت دامپرها را می‌توان به‌صورت مستقل تنظیم کرد. در سفت ترین حالت این خودرو برای جاده‌های پر پیچ و خم سفت خواهد بود؛ اما در حالت‌های نرم‌تر استلویو شاسی‌بلندی ریلکس و نرم خواهد بود.

اما نمی‌توان گفت که سواری خودرو عالی است. خودروی تست شده دارای رینگ‌های استاندارد 20 اینچی بود و در سرعت‌های پایین کمی سفت حس می‌شد اما خب هنوز هم نرم‌تر از رقبای آلمانی در اکثر اوقات می‌باشد.

قیمت استلویو کوادروفولیو از 73195 پوند شروع می‌شود که نسبت به قبل افزایش یافته اما هنوز هم 6795 پوند ارزان‌تر از ب ام و X3 M می‌باشد که شاید باعث شود باواریایی ها گران به نظر برسند اما از نظر دینامیکی کاملاً برتر هستند.

چیز زیادی در جدیدترین نسخه استلویو کوادروفولیو تغییر نکرده اما خب نیازی هم به چنین کاری نبوده است. آلفارومئو انتقادات موجود درباره کابین این خودرو را شنیده و آن‌ها را برطرف کرده است. واضح است که استلویو همچنان جزو جذاب‌ترین شاسی بلندهای پرفورمنس بازار می‌باشد.

مشخصات آلفارومئو استلویو کوادروفولیو

  • قیمت: 73195 پوند
  • پیشرانه: 6 سیلندر 2.9 لیتری توئین توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 503 اسب بخار/600 نیوتون متر
  • گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.8 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 283 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 11.5 لیتر در هر صد کیلومتر
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.