رودستر تک ساخت آبارث با میراث آلفارومئو فورسی
این روزها نام آبارث با نسخههای پرفورمنس فیات 500 و 124 اسپایدر گره خورده است اما در دهه 1950 و 1960 میلادی، این شرکت محصولات متنوعی از پورشه، آلفارومئو و فیات را با پنل های بدنه مخصوص و سبک وزن در سراسر اروپا عرضه میکرد.
اکنون مدل تک ساخت آبارث SP 1000 که مخفف Sport Prototipo میباشد برای سال 2021 متولد شده تا باز هم یادآور گذشتههای پرافتخار این برند باشد.
بیانیه خبری استلانتیس درباره این خودرو، توضیحات فنی زیادی دربر ندارد. اشاراتی به یک شاسی یکتکه فیبر کربنی شده و سیستم تعلیق مکفرسون در عقب و موتور 4 سیلندر 1742 سیسی توربوشارژر که 237 اسب بخار قدرت دارد، ما را به یاد آلفارومئو 4C اسپایدر که اخیراً نیز با خط تولید وداع کرده میاندازد.
اگر تابهحال یک آلفارومئو فورسی دیده باشید، میدانید که چقدر خودروی کوچک و جمع و جوری است. بنابراین دیدن این مدل آبارث هم میتواند دیدگاهی به شما بدهد که خودروهای 80 سال قبل اسپرت اروپایی چه ابعاد کوچکی داشتهاند. زیرا هنوز این خودرو نسبت به مدلهای کلاسیک، بسیار بزرگتر به نظر میرسد.
آبارث تا حد ممکن خواسته خودرو را عضلانیتر نمایش دهد. چراغهای کوچک پروژکتور مانند هم بالای هم سوار شدهاند. روی کاپوت هم 20 شکاف کوچک روی کاپوت و بالای جلوپنجره آن به چشم میخورند. یک رول بار مشکی رنگ لولهای کلاسیک در پشت صندلیها قرار گرفته و فرم پنجرههای کناری هم برای تطبیق با انحناهای بدنه آلومینیومی به شکلی پلهای طراحی شده است.
شاید موفقترین قسمت طراحی این خودرو، بخش عقبی آن باشد. جایی که یک بچه فراری بهوضوح دیده میشود و چراغهای دایرهای شکل، شبکه مشبک دوتایی برای خروج گرمای موتور و اگزوزهای دوبل در وسط هماهنگی بسیار دلپذیری با هم دارند.
آلفارومئو 4C در سال 2020 از رده خارج شده و استلانتیس هم تصمیمی برای جایگزینی آن ندارد. در واقع چنین خودروهای تک ساختی تنها برای نمایش در رویدادهای مهم کلاسیک استفاده خواهند شد.