آلفارومئو توناله معرفی شد، گام جدیدی برای احیای برند ایتالیایی

سه‌شنبه 19 بهمن 1400 - 15:54
مطالعه 6 دقیقه
2023-alfa-romeo-tonale-veloce-front-angle-on-road
توناله به‌عنوان اولین محصول الکتریکی‌شدهٔ آلفارومئو با پیشرانهٔ پلاگین‌هیبریدی در ایالات‌متحده رسماً رونمایی شده است. این کراس‌اوور کامپکت لوکس در...
تبلیغات

توناله به‌عنوان اولین محصول الکتریکی‌شدهٔ آلفارومئو با پیشرانهٔ پلاگین‌هیبریدی در ایالات‌متحده رسماً رونمایی شده است. این کراس‌اوور کامپکت لوکس در سه‌ماههٔ نخست سال 2023 راهی بازار آمریکای شمالی خواهد شد تا قدم دیگری برای احیای این برند باسابقهٔ ایتالیایی بردارد.

کپی لینک

زیر کاپوت

مهم‌ترین ویژگی توناله برخورداری از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی است زیرا آلفارومئو تاکنون هیچ محصول الکتریکی‌شده‌ای نداشته است. این نسخه به یک پیشرانهٔ 1.3 لیتری توربو با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک برای نیرو دادن به چرخ‌های جلو به همراه یک موتور الکتریکی 121 اسب بخاری در عقب مجهز است که مجموع خروجی را به 275 اسب بخار قدرت می‌رساند. در اینجا یک پکیج باطری 15.5 کیلووات ساعتی هم وجود دارد که امکان پیمودن حدود 50 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. شارژ کامل این باطری‌ها با شارژرهای سطح دو حدود 2.5 ساعت طول می‌کشد.

این قوای محرکه با نمونه‌ای که برای جیپ کامپس 4xe در اروپا ارائه می‌شود مشترک است اما در توناله خروجی بالاتری دارد و خودرو را ظرف 6.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند؛ اما علاوه بر این نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی، در ایالات‌متحده یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 260 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور هم ارائه می‌شود. این نسخه به‌صورت استاندارد به گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. در اروپا اما خبری از این موتور 2 لیتری نیست و در عوض در کنار نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی، دو مدل هیبریدی خفیف ارائه می‌شود.

هردوی این مدل‌ها به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری بنزینی چهار سیلندر با موتور الکتریکی 48 ولتی 15 کیلوواتی مجهز هستند که نیروی آن‌ها از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مدل هیبریدی خفیف پایه 130 اسب بخار قدرت دارد اما در مدل دوم به لطف توربوشارژر هندسه متغیر، قدرت موتور بنزینی به 160 اسب بخار می‌رسد. در هردو مدل، موتور الکتریکی می‌تواند به‌طور موقت 20 اسب بخار به قدرت اضافه کند و امکان آغاز حرکت یا پارک کردن را صرفاً به‌صورت الکتریکی فراهم می‌کند. علاوه بر این، در برخی بازارهای اروپایی مثل ایتالیا یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربودیزل با 130 اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شود.

کپی لینک

بیرون

طراحی بیرونی توناله تا حد زیادی به نسخهٔ کانسپت خود وفادار مانده و در اینجا هم همان جلوپنجرهٔ سنتی آلفا با چراغ‌های باریک تمام LED سه‌بخشی در طرفین آن به چشم می‌خورد. گرافیک چراغ‌های باریک عقب هم مشابه چراغ‌های جلو طراحی شده است. این گرافیک به سبک شماره‌گیر چرخشی تلفن‌های قدیمی طراحی شده و آلفارومئوهای کلاسیک را تداعی می‌کند. همچنین برای توناله رینگ‌های پنج دایره‌ای مشهور آلفا هم در نظر گرفته شده که به‌صورت استاندارد 18 اینچی هستند اما امکان سفارش نمونه‌های 19 و 20 اینچی هم وجود دارد.

زیر پوست این کراس‌اوور جدید نسخه‌ای بروز شده از همان پلت‌فرم قدیمی فیات-کرایسلر قرار دارد که در خودروهایی مثل جیپ کامپس استفاده می‌شود. بااین‌حال، در توناله فاصلهٔ عرضی چرخ‌های این پلت‌فرم افزایش یافته، از آلومینیوم بیشتری در آن استفاده شده و تغییراتی متناسب با پیشرانه‌های هیبریدی جدید را تجربه کرده است. توناله با 4,530 میلی‌متر طول، 1,840 میلی‌متر عرض و 1,600 میلی‌متر ارتفاع، کمی از رقبایی مثل آئودی Q3 بزرگ‌تر است.

کپی لینک

داخل

توناله در داخل به‌صورت استاندارد با یک صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 10.25 اینچی ارائه می‌شود. این نمایشگر سیستم Uconnect 5 را ارائه می‌کند که از قابلیت به‌روزرسانی از راه دور، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم و ارتباط با خانه هم برخوردار است. کراس‌اوور جدید آلفارومئو به‌صورت استاندارد به لیستی طولانی از سیستم‌های ایمنی هم مجهز است که شامل کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری خودکار و تشخیص عابر پیاده، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و پایش نقاط کور می‌شود. علاوه بر این، خریداران می‌توانند این سیستم‌ها را به‌صورت سفارشی ارتقاء دهند و از قابلیت خودران سطح دو و ویژگی‌هایی مثل دستیار ترافیک برخوردار شوند.

آلفارومئو همچنین با توناله برنامه جدیدی بنام NFT را راه‌اندازی کرده است. NFT درواقع یک توکن است که اطلاعاتی مثل رنگ و آپشن‌های خودرو را ثبت می‌کند و به خریداران تحویل داده می‌شود. آلفارومئو می‌تواند هر زمانی که توناله برای سرویس یا تعمیر به نمایندگی مراجعه می‌کند، اطلاعات NFT را به‌روزرسانی کند. از این طریق یک گزارش دیجیتالی از کل تاریخچهٔ خودرو ایجاد می‌شود. به گفتهٔ آلفا، یکی از کاربردهای این برنامه افزایش ارزش خودروهای کارکرده خواهد بود زیرا تاریخچهٔ تعمیر و نگهداری را ثبت می‌کند.

توناله در ایالات‌متحده در سه تیپ مختلف عرضه خواهد شد. تیپ پایه که اسپرینت نام دارد، فقط با پیشرانهٔ 2 لیتری ارائه می‌شود. تیپ میانی بنام Ti با موتور 2 لیتری یا 1.3 لیتری پلاگین‌هیبریدی قابل خریداری است و تیپ پرچم‌دار ولوسی هم فقط به‌صورت پلاگین‌هیبریدی به فروش می‌رسد. فعلاً قیمت هیچ‌کدام از این تیپ‌ها اعلام نشده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.