مقایسهٔ آلفارومئو توناله با رقبای اصلی در بازار
آلفارومئو امید زیادی به کراساوور سابکامپکت جدید خود یعنی توناله دارد. برادر کوچکتر استلویو نهتنها اولین ورود آلفا به بخش کراساوورهای کوچک محسوب میشود بلکه به لطف سه قوای محرکهٔ هیبریدی، اولین محصول الکتریکیشدهٔ این برند اصیل ایتالیایی هم محسوب میشود؛ اما توناله در برابر رقبای متعددی که در بخش کراساوورهای کوچک لوکس حضور دارند چگونه عمل خواهد کرد؟ در ادامه قصد داریم این موضوع را روی کاغذ بررسی کنیم.
آلفارومئو توناله
پیشرانه | 1.3 لیتری I4 هیبریدی | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 275 اسب بخار | 260 اسب بخار |
طول | 4,530 میلیمتر | |
قیمت پایه | حدود 37 هزار دلار |
توناله از لحاظ طراحی تا حد زیادی به نسخهٔ کانسپت خود که در سال 2019 رونمایی شد وفادار مانده است و بنابراین از لحاظ زیبایی چیزی از رقبای خود کم ندارد. همچنین از روی تصاویر میتوان در رابطه با کابین توناله هم همین ادعا را داشت. البته داخل محصولات اخیر آلفارومئو کاملاً در حد رقبا نبوده است اما توناله از این نظر بسیار بهتر به نظر میرسد. این خودرو در ایالاتمتحده با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه میشود که یکی 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 260 اسب بخار قدرت و دیگری 1.3 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ پلاگینهیبریدی است. این نسخه به لطف برخورداری از یک موتور الکتریکی در عقب که سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم فراهم میکند، مجموعاً 275 اسب بخار قدرت دارد. در اروپا اما دو نمونهٔ 1.5 لیتری هیبریدی خفیف و همینطور یک موتور دیزلی هم ارائه میشود. گفته شده قیمت توناله از زیر 40 هزار دلار شروع میشود.
آئودی Q3
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 190 اسب بخار | 230 اسب بخار |
طول | 4,485 میلیمتر | |
قیمت پایه | 37,595 دلار |
آئودی Q3 روی پلتفرم مشترکی با فولکسواگن تیگوآن و اشکودا کودیاک ساخته شده و در دو نسخهٔ معمولی و اسپرتبک یا همان کوپه به بازار عرضه میشود. این خودرو در ایالاتمتحده فقط در دو مدل 40 TFSI و 45 TFSI ارائه میشود که هردو به موتور 2 لیتری توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند اما اولی 190 و دومی 230 اسب بخار قدرت دارد. در اروپا اما تنوع موتورهای Q3 بسیار بیشتر بوده و از 1.4 لیتری محرک جلو و 2 لیتری دیزلی گرفته تا 1.5 لیتری پلاگینهیبریدی و حتی نسخهٔ داغ RS Q3 با موتور 2.5 لیتری پنج سیلندر 400 اسب بخاری را شامل میشود.
بامو X1 و X2
X1 | X2 | ||
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 2.0 لیتری I4 توربو | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 230 اسب بخار | 230 اسب بخار | 306 اسب بخار |
طول | 4,439 میلیمتر | 4,360 میلیمتر | |
قیمت پایه | 36,395 دلار | 37,945 دلار |
بامو بجای ارائهٔ دو نسخهٔ مختلف از یک خودرو مثل آئودی Q3 و Q3 اسپرتبک، به خریداران امکان انتخاب از بین دو کراساوور کوچک مختلف را میدهد که البته اشتراکات فراوانی باهم دارند. X1 با بدنه عمودی و صندوق بار بزرگتر، مناسب کسانی است که کارایی را در اولویت قرار میدهند درحالیکه X2 شخصیت اسپرتتر و جوانپسندی دارد. در آمریکا X1 فقط در یک مدل 28i با پیشرانهٔ 2 لیتری 230 اسب بخاری بهصورت محرک جلو و چهارچرخ محرک عرضه میشود اما X2 علاوه بر این مدل، در نسخهٔ قویتر M35i هم قابل خریداری است که پیشرانهٔ 2 لیتری آن 306 اسب بخار قدرت تولید میکند. مثل آئودی، تنوع پیشرانههای این دو برادر هم در اروپا بیشتر از آمریکا است.
کادیلاک XT4
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 240 اسب بخار |
طول | 4,600 میلیمتر |
قیمت پایه | 36,940 دلار |
کادیلاک XT4 روی پلتفرم E2XX جنرال موتورز مشترک با بیوک انویژن ساخته شده است. این خودرو فقط با یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو در آمریکا عرضه میشود که 240 اسب بخار قدرت دارد. انتقال نیروی این موتور در حالت استاندارد توسط یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو صورت میگیرد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. کادیلاک این کراساوور کوچک را در اروپا هم با یک پیشرانهٔ 2 لیتری دیزلی عرضه میکند. XT4 بیشترین طول را در بین خودروهای این لیست دارد و بنابراین از کابین جاداری برخوردار است.
جگوار E-Pace
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 250 اسب بخار | 300 اسب بخار |
طول | 4,411 میلیمتر | |
قیمت پایه | 42,850 دلار |
پس از موفقیت F-Pace بهعنوان اولین کراساوور جگوار، این شرکت در سال 2017 مدل کوچکتر E-Pace را به بازار فرستاد. این خودرو که پلتفرم مشترکی با رنجروور اووک دارد، بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کرده تا مدرنتر و جذابتر شود. E-Pace در دو مدل P250 و P300 در بازار آمریکا عرضه میشود که هردو از یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربو استفاده میکنند اما این موتور در اولی 250 و در دومی 300 اسب بخار قدرت تولید میکند. هردو مدل بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. E-Pace با قیمت پایهٔ نزدیک 43 هزار دلار، از دیگر خودروهای این کلاس گرانتر است.
لکسس UX
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 | 2.0 لیتری I4 هیبریدی |
قدرت | 170 اسب بخار | 185 اسب بخار |
طول | 4,495 میلیمتر | |
قیمت پایه | 34,225 دلار |
UX بیشتر شبیه یک هاچبک قدبلند است تا کراساوور ولی درهرحال این ارزانترین راه برای نشستن پشت فرمان خودرویی با نشان لکسس محسوب میشود. فضای صندلیهای عقب و همینطور فضای بار UX اما بهطورجدی محدود است ولی به لطف فضای زیادی جلو و کیفیت داخلی چشمگیر، ممکن است راننده این موضوع را متوجه نشود. این خودرو در آمریکا در دو مدل مختلف شامل UX200 محرک جلو با 170 اسب بخار قدرت و UX250h هیبریدی چهارچرخ محرک با 185 اسب بخار قدرت عرضه میشد که البته این نسخهٔ هیبریدی از نوع پلاگین نیست و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی ندارد. بااینحال، در اروپا یک نسخهٔ تمام الکتریکی بنام UX300e با برد 300 کیلومتری عرضه میشود.
لینکلن کُرسیر
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 2.3 لیتری I4 توربو | 2.5 لیتری هیبریدی |
قدرت | 250 اسب بخار | 280 اسب بخار | 265 اسب بخار |
طول | 4,585 میلیمتر | ||
قیمت پایه | 37,565 دلار |
کوچکترین کراساوور لینکلن که جایگزین مدل MKC شده است، پلتفرم مشترکی با فورد اسکیپ و برانکو اسپرت دارد. لیست پیشرانههای این خودرو شامل سه گزینهٔ مختلف میشود و بنابراین در مقایسه با دیگر رقبای بازار آمریکا تنوع موتوری بالایی دارد. موتور پایه یک نمونهٔ 2 لیتری توربو با 250 اسب بخار قدرت و موتور بعدی یک 2.3 لیتری توربو با 280 اسب بخار قدرت است. علاوه بر این، لینکلن یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی بنام گرند تورینگ را هم ارائه میکند که به یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری تنفس طبیعی به همراه یک موتور الکتریکی مجهز است. این نسخه مجموعاً 265 اسب بخار قدرت دارد و از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی تا 40 کیلومتر برخوردار خواهد بود.
مرسدس بنز GLA
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 225 اسب بخار | 306 اسب بخار |
طول | 4,410 میلیمتر | |
قیمت پایه | 37,450 دلار |
نسل دوم مرسدس بنز GLA بسیار بهتر از نسل قبلی توانسته پایههای مشترک خود با A کلاس را پنهان کند اما هنوز هم استایل سواری مانند را بر کارایی ترجیح میدهد و بنابراین کسانی که خواهان خودروی کاربردیتری هستند بهتر است سراغ GLB بروند که فاصلهٔ محوری کشیدهتر و فرم جعبهایتری دارد. در آمریکا مدلهای پایهٔ GLA180 و GLA200 عرضه نمیشوند و ارزانترین نسخه در این بازار GLA250 با پیشرانهٔ 2 لیتری 225 اسب بخاری است. کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند نیز میتوانند مدل GLA35 را با 306 اسب بخار قدرت انتخاب کنند اما مدل پرچمدار GLA45 با 421 اسب بخار قدرت در آمریکا عرضه نمیشود.
رنجروور اووک
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 250 اسب بخار | 300 اسب بخار |
طول | 4,371 میلیمتر | |
قیمت پایه | 45,750 دلار |
قیمت پایهٔ رنجروور اووک هم مثل جگوار به میزان قابلتوجهی از دیگر خودروهای لیست گرانتر است ولی با این مبلغ میتوان مالک یکی از بهترین کراساوورهای کوچک لوکس بازار شد. این خودرو در داخل و خارج نیز بهترین طراحی را دارد. البته از سوی دیگر قابلیت اطمینان ضعیف محصولات جگوار-لندروور هم میتواند خریداران را ناامید کند. درهرحال، اووک در اروپا با پیشرانههای مختلفی از 165 اسب بخاری بنزینی گرفته تا دیزلی و پلاگینهیبریدی عرضه میشود اما خریداران آمریکایی فقط میتوانند از بین دو مدل انتخاب کنند که کاملاً مشابه موتورهای جگوار E-Pace است یعنی همان 2 لیتریهای توربو با 250 و 300 اسب بخار قدرت.
ولوو XC40
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 190 اسب بخار | 250 اسب بخار |
طول | 4,425 میلیمتر | |
قیمت پایه | 36,195 دلار |
درحالیکه آلفارومئو بهشدت روی میراث اسپرت خود تأکید دارد، ولوو سبک جذاب اسکاندیناوی را دنبال میکند. طراحی صاف و سادهٔ XC40 فضای زیادی را در داخل خودرو فراهم کرده است هرچند که رانندگی با آن خیلی هیجانانگیز نخواهد بود. این کراساوور سوئدی در آمریکا در دو مدل T4 و T5 عرضه میشود که هردو به پیشرانهٔ 2 لیتری توربو مجهز هستند و به ترتیب 190 و 250 اسب بخار قدرت دارند. علاوه بر این، ولوو نسخهٔ تمام الکتریکی XC40 را هم با نام ریشارژ ارائه میکند که به قوای محرکهٔ دو موتوره با 400 اسب بخار قدرت مجهز است و ظرف 4.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.