آلفارومئو آلفتا، خودرویی که طراحی داشبوردهای امروزی را پیشبینی کرده بود!
آیا تابهحال این احساس را داشتهاید که برخی خودروهای قدیمی بیشازحد موردتوجه قرار گرفتهاند درحالیکه برخی دیگر مهجور مانده و آنطور که باید دیده نشدهاند؟ یکی از این خودروها، آلفارومئو آلفتا است که لیاقت توجه فراوانی را دارد آنهم نهتنها به دلیل ارزش بالا یا هندلینگ خوب به لطف اشتراک ترکیب قوای محرکه با فراری بلکه به این خاطر که طراحی داشبورد آلفتا سالها جلوتر از زمان خود بود.
آلفتا سدان و کوپه که به ترتیب در سالهای 1972 و 1974 معرفی شدند، جایگزینی برای جولیا سدان و کوپه کلاسیک سری 105/115 دههٔ 60 و اوایل دههٔ 70 محسوب میشدند و نام خود را از خودروهای مسابقهای موفق تیپو 159 آلفتا دههٔ 50 گرفته بودند. مثل خودروهای مسابقهای، در آلفتا (حتی نسخهٔ سدان) برای توزیع وزن بهتر، پیشرانه در جلو و گیربکس در عقب نصب شده بود. این ترکیب در سال 1964 در فراری 275 GTB ارائه شده بود و حتی هنوز هم برخی خودروهای اسپرت موتور جلو از آن استفاده میکنند.
قطعاً خیلیها معتقدند که جولیای قدیمی خودروی زیباتری به نظر میرسد ولی به اعتقاد ما، آلفتا GT هم به همان اندازه جذاب است اما بهنوعی متفاوت. این تقریباً مثل لامبورگینی میورا و مدل کاملاً متفاوت کانتاش است که هردو به شیوهٔ خاص خود زیبا هستند. البته بعداً نسخهٔ کوپهٔ آلفتا به پیشرانهٔ V6 دوستداشتنی Busso آلفارومئو مجهز شد اما این نسخهها سپرهای پلاستیکی زشتی داشتند. به همین دلیل، نسخههای اولیه با پیشرانههای چهار سیلندر، سپرهای باریک کرومی و داشبورد غیرمعمول را ترجیح میدهیم.
اما چرا داشبورد آلفتا را عجیب و غیرمعمول میدانیم؟ چون این یک خودروی رانندهٔ واقعی بود و تنها آمپری که مستقیماً مقابل راننده قرار داشت، دورسنج موتور بود. موارد اضافی دیگر مثل سرعتسنج و آمپر سوخت در وسط داشبورد در یک قاب جدا و بسیار بزرگتر جای گرفته بودند. البته برای رانندگیهای معمول در جادهها، این یک فاجعهٔ ارگونومیک بهحساب میآید و برای سالها فکر میکردیم چنین طرحی بسیار وحشتناک است اما با نگاهی دقیقتر به چیدمان و ترکیب این آمپرها، نمیتوان شباهت آن با خودروهای مدرنی فولکسواگن ID.4، سیتروئن C4 کاکتوس یا هر خودروی دیگری که طی 10 سال گذشته به نمایشگرهای لمسی تبلت مانند مجهز شده را انکار کرد.
حتی کنترلهای کشویی بخاری در زیر قاب وسط داشبورد آلفتا هم شبیه کنترلهای فولکسواگن هستند. اگر میخواهید پشت فرمان این آلفای کلاسیک بنشینید و از تجربهٔ داشبورد آیندهنگر آن لذت ببرید، میتوانید خودرویی که در تصاویر میبینید را خریداری کنید. این ماشین تنها 64 هزار کیلومتر کار کرده و بالاترین قیمتی که تاکنون برای آن پیشنهاد شده 10,500 یورو است.