معرفی آلفارومئو میلانو، شاسیبلند کوچک با پیشرانههای برقی و بنزینی
آلفارومئو کراساوور سابکامپکت میلانو را بهعنوان اولین محصول تمام الکتریکی و کوچکترین خودروی سبد محصولات خود رونمایی کرده است. در طراحی این خودرو هدف طراحان آلفارومئو جلب نظر نسل جدید بوده و به همین دلیل تازهترین زبان طراحی شرکت بهره بردهاند. در قسمت جلو شاهد چراغهای جذابی هستیم که از پایین به ورودیهای هوای باریکی متصل شدهاند. در جلوپنجرهٔ مثلثی برای اولین بار افعی لوگوی آلفارومئو را میبینیم درحالیکه سپر جلو با ورودیهای هوای بزرگ و اسپلیتر یکپارچه، از مدلهای کوادریفولیو الهام گرفته است.
در پروفیل جانبی، شانههای برجسته جلبتوجه میکند درحالیکه دستگیرهٔ درهای عقب هم کنار ستون C تعبیه شده است. در عقب نیز تریم مشکی دور چراغها یادآور ریرای ایرانخودرو است! میلانو با 4,170 میلیمتر طول، 1,780 میلیمتر عرض و 1,500 میلیمتر ارتفاع، در سگمنت B شاسیبلندها قرار میگیرد و دقیقاً هماندازهٔ فیات 600e است.
داخل خودرو هرچند با دو نمایشگر 10.25 اینچی بهاندازهٔ بیرون منحصربهفرد به نظر نمیرسد اما چند ویژگی خاص آلفارومئو مثل صفحه آمپر تلسکوپی به ایجاد فضایی متمایز کمک کردهاند. در اینجا همچنین با سفارش پکیج اسپرت، صندلیهای آلکانترا ارائه میشود درحالیکه در حالت استاندارد شاهد تودوزی پارچهای با غربیلک فرمان چرمی خواهیم بود. میلانو صندوق باری 400 لیتری دارد و در بخش ایمنی هم از سیستمهای کمکرانندهٔ سطح دو بهره میبرد.
میلانو در سه نسخهٔ مختلف به نامهای الکتریکا، الکتریکا ولوچی و ایبریدا به بازار عرضه میشود. نسخهٔ الکتریکا ولوچی که پرچمدار این خانواده است، از یک موتور الکتریکی با 240 اسب بخار قدرت استفاده میکند که با فیات 600e آبارث مشترک است. نیروی این موتور از طریق یک دیفرانسیل تورسن با قفل مکانیکی خودکار و لاستیکهای 20 اینچی پرفورمنس بالا به چرخهای جلو منتقل میشود.
نسخهٔ ولوچی همچنین از سیستم تعلیق اسپرت با 25 میلیمتر ارتفاع کمتر، آنتیرول بارهای جلو و عقب و تنظیم خاص سیستم فرمان هم بهره میبرد. تکمیلکنندهٔ ویژگیهای این نسخه هم دیسکهای ترمز بزرگتر 380 میلیمتری در جلو با کالیپرهای تک پیستونه است. به گفتهٔ آلفا، الکتریکا ولوچی دینامیک رانندگی پیشرویی را در کلاس خود ارائه خواهد کرد که با هاچبکهای جولیتا و میتو قابلمقایسه خواهد بود. نسخهٔ پایهٔ الکتریکا هم با یک موتور الکتریکی با 156 اسب بخار قدرت و باطری لیتیوم یونی 54 کیلووات ساعتی که بردی 410 کیلومتری را فراهم میکند و از قابلیت شارژ سریع تا حداکثر 100 کیلوواتی بهره میبرد ارائه خواهد شد.
نسخهٔ ایبریدا که در سال 2025 به بازار خواهند آمد اما از یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری بنزینی توربو با 136 اسب بخار قدرت استفاده میکند که در کنار باطری 48 ولتی و یک موتور الکتریکی 28 اسب بخاری در گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه قرار میگیرد. نیروی این موتورها مثل جیپ اونجر 4Xe به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ منتقل میشود. میلانو زیر 30 هزار یورو قیمت خواهد داشت و برای دارندگان میتو و جولیتا از تخفیف ویژهای در نظر گرفته شده است. پذیرش سفارشات خرید نسخههای الکتریکی این خودرو در ایتالیا از فردا آغاز میشود اما خریداران دیگر بازارهای اروپایی باید تا هفتههای آینده صبر کنند.