چگونه فروش آلفارومئو در اروپا از جگوار سبقت گرفت؟
طی سال جاری در آمارهای فروش، جای برندهای آلفارومئو و جگوار عوض شده است و در این مطلب میخواهیم ببینیم این اتفاق چرا رخ داده و چقدر اهمیت دارد. فروش آلفارومئو تا پایان ماه جولای 2022 در اروپا با 2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 16,145 دستگاه رسیده درحالیکه جگوار در این مدت با کاهش فروش چشمگیر 41 درصدی مواجه شده و تنها 15,449 دستگاه خودرو فروخته است. این آمارها تغییر بزرگی را برای هردوی این برندهای لوکس نشان میدهند. از یک سو، آلفارومئو پس از سالها غفلت در سرمایهگذاری، هماکنون در حال سود بردن از استراتژی منسجم مالک جدید خود یعنی گروه استلانتیس است.
این غفلت باعث شده بود آلفا سالها در قعر جدول آمار فروش اروپا قرار گیرد و حالا همین افزایشهای جزئی فروش هم برای طرفداران این برند دوستداشتنی ایتالیایی دلگرمکننده است. از سوی دیگر اما طرفداران جگوار از کاهش فروش چشمگیر برند موردعلاقهٔ خود آزردهخاطر خواهند شد. این افراد باید منتظر باشند تا دوران تولد مجدد جگوار در سال 2025 آغاز شود زیرا تا آن زمان این شرکت هیچ مدل جدیدی به سبد محصولات خود اضافه نخواهد کرد. افزایش فروش آلفارومئو اما تا حدودی به خاطر عرضهٔ کراساوور جدید توناله است که از ماه ژوئن راهی بازار اروپا شده و رقیبی برای جگوار E-Pace محسوب میشود.
بااینحال، کراساوور بزرگتر استلویو با فروش 10,161 دستگاه همچنان پرفروشترین محصول آلفارومئو در بازار اروپا محسوب میشود. این خودرو افزایش فروش جزئی 6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و بالاتر از سدان جولیا قرار گرفته است. دراینبین، وقتی به این موضوع توجه میکنیم که جگوار با شش محصول یعنی دو برابر تعداد محصولات آلفارومئو فروش کمتری داشته، این برند بریتانیایی بیشتر تحقیر میشود. پرفروشترین محصول جگوار کراساوور E-Pace است که تا پایان جولای، فروش آن در سراسر اروپا با کاهش 38 درصدی به تنها 5,760 دستگاه رسیده است. بااینحال، کراساوور الکتریکی I-Pace تا حدودی توانسته جلوی کاهش فروش بیشتر جگوار را بگیرد زیرا این خودرو در مدت مذکور، 4,193 دستگاه فروخته که مشابه سال قبل است و در رتبهٔ دومین محصول پرفروش جگوار قرار گرفته است.
یکی از دلایل کاهش فروش جگوار اما کمبود منابع و قطعات است زیرا به خاطر این مشکل، تولید سدانهای XE و XF برای مدتی در کارخانهٔ این شرکت در بریتانیا متوقف شده بود. به همین دلیل، در طول هفت ماه، از XE تنها 448 دستگاه و از XF فقط 382 دستگاه در کل اروپا فروخته شده است. در این رابطه، مدیر مالی جگوار-لندروور در ماه جولای به سرمایهگذاران گفت که تمرکز JLR روی مدلهای با حاشیهٔ سود بیشتر بوده است. او گفت:
کاملاً واضح است که در ابتدا باید بتوانیم به کل نیاز بازار به رنجروور، رنجروور اسپرت، دیفندر، ولار و اووک پاسخ دهیم و سپس سراغ تحریک تقاضا در مدلهای با حاشیهٔ سود کمتر مثل کراساوورهای کوچکتر و سدانهای جگوار برویم
البته جگوار در حال تغییر استراتژی خود است که از سال 2015 شروع میشود و از این محصولات با حاشیهٔ سود پایین به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. با این کار، قیمت محصولات جگوار بسیار نسبت به مدلهای کنونی بیشتر خواهد شد. با توجه به اظهارات مقامات این شرکت بریتانیایی، در دوران جدید جگوار، آلفارومئو حداقل از نظر قیمت و تصویر برند هرگز در حد آن نخواهد بود و مقایسههای آمار فروش مثل این کاملاً بیمعنی خواهد شد. به گفتهٔ رئیس طراحی JLR، محصولات الکتریکی آیندهٔ جگوار که روی پلتفرم پانترا ساخته میشوند، رقیبی برای بنتلی و پورشه خواهند بود و بیشتر روی حاشیهٔ سود تمرکز خواهند داشت تا تیراژ تولید.
از سوی دیگر، کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس نیز گفته است که آلفارومئو دوباره به سودآوری رسیده و حاشیهٔ سود هر دستگاه از محصولات آن دقیقاً همان چیزی است که از یک برند لوکس انتظار میرود. استلانتیس همچنین قصد دارد آلفا را به برندی جهانی تبدیل کند درحالیکه جگوار هماکنون اسماً در تمام بازارهای بزرگ خودروهای لوکس حضور دارد. درهرحال، آمار فروش هردوی این برندها در هفت ماه اول سال 2022 در اروپا در مقایسه با مرسدس بنز با 419,553 دستگاه، بامو با 412,416 دستگاه و آئودی با 386,515 دستگاه، بسیار ناچیز است و حتی تسلا هم با فروش 90 هزار دستگاهی با اختلاف زیادی از آنها جلوتر است یعنی برندی که تا دو سال پیش کسی فکر نمیکرد بتواند حتی به برندهای لوکس اروپایی نزدیک شود.