بررسی ریویان R1T، آغازگر عصر پیکاپ‌های الکتریکی

شنبه 10 مهر 1400 - 14:30
مطالعه 14 دقیقه
2022-rivian-r1t 01
درحالی‌که تسلا، فورد، جی‌ام‌سی و سایرین خودروهای پیکاپ تراک تمام الکتریکی خود را رونمایی کرده‌اند، این ریویان بود که زودتر از بقیه، محصول مدرن خود...
تبلیغات

درحالی‌که تسلا، فورد، جی‌ام‌سی و سایرین خودروهای پیکاپ تراک تمام الکتریکی خود را رونمایی کرده‌اند، این ریویان بود که زودتر از بقیه، محصول مدرن خود را با نام R1T به خط تولید آورد.

ریویان R1T یک خودروی فوق‌العاده است. ما با انتظارات زیادی سوار آن شدیم که اغلب این انتظارات و توقعات بیش از حد باعث سرخوردگی و ناامیدی می‌شوند اما در مورد ریویان این گونه نیست. این جدیدترین ماجراجوی دنیای خودروهای برقی و اولین پیکاپ تولید انبوه جهان در این کلاس است.

R1T سواری مشابه با یک سواری اسپرت دارد تا یک وانت غول‌پیکر نزدیک به 3 تنی. با این وجود، می‌تواند به راحتی با چالش‌برانگیزترین شرایط آفرود نیز کنار بیاید. در جاده همانند یک سوپرمن می‌تازد و در حالت آفرود با کم کردن باد تایرها با حالت راک-کرال به یک سوپرتراک تبدیل می‌شود.

از آنجا که ما تاکنون تجربه‌ای با هیچ خودروی تراک برقی نداشتیم، بنابراین نمی‌توانیم آن را با رقبای آن که هنوز وارد بازار نشده‌اند مقایسه کنیم. بنابراین تنها تجربه خود از رانندگی خارج از جاده با انواع جیپ، F-150 رپتور و رم TRX را به کار می‌گیریم. آنچه بیشتر به چشم می‌آمد این بود که R1T سخت‌ترین چالش‌ها را به راحتی مدیریت می‌کرد.

حسگرهای پیشرانه چهار موتوره R1T در میلی‌ثانیه میزان مناسب نیرو برای هر چرخ را اندازه‌گیری و دقیقاً به میزان مورد نیاز توزیع می‌کنند. بنابراین می‌توان با آن بدون توقف از موانعی شگفت‌انگیز عبور کرد. فاصله کف خودرو از زمین 8.4 سانتی‌متر از جیپ گلادیاتور هم بیشتر است. در حالت خزیدن از میان صخره‌ها، فرودی آهسته و پیوسته فراهم می‌شود و نیازی نیست با کنترل پدال گاز یا حتی ترمز برای کنترل سرعت استفاده کنید. عملکرد این سیستم حتی از انواع خودروهای AWD نیز بهتر است. درواقع با استفاده از سیستم بازیابی انرژی ترمزها، صخره‌نوردی تنها با یک پدال انجام می‌شود و بسیار آسان است و درعین‌حال باعث شارژ باتری‌ها هم می‌شود.

مسیر 45 کیلومتری کوه‌های کلرادو در منطقه Dillon برای این تست انتخاب شد. یکی از خودروهای تست در این مسیر توسط سنگ‌های تیز پنچر شد. در هنگام تعویض تایر از رنجر همراه گروه در مورد این خودرو پرسیدم. او پاسخ داد که حسی متفاوت دارد. این وسیله نقلیه‌ای با آفرود باورنکردنی است و او هم مایل است برای کار خود از آن استفاده کند. بعلاوه این خودرویی بسیار مناسب برای نیروهای حفاظت از جنگل است. اما درعین‌حال اظهار نگرانی کرد که R1T به آفرودرهای بی‌تجربه اجازه می‌دهد تا سخت‌ترین و دورترین مسیرها را طی کنند و این به معنی افزایش عبور و مرور و احتمالاً آسیب بیشتر به محیط‌های جنگلی بکر باشد.

طراحی تعلیق برای جذب ضربات به بهترین نحو انجام گرفته و در زیر بدنه هم حفاظ مخصوصی از جنس فولاد با مقاومت بالا، آلومینیوم آلیاژی و فیبر کربن تعبیه شده است. فاصله کف خودرو از زمین را می‌توان بین 16.5 تا 36.6 سانتی‌متر تغییر داد. این یعنی حتی از جیپ روبیکان هم 8.4 سانتی‌متر بالاتر قرار می‌گیرد. نداشتن سیستم اگزوز هم در کف خودرو، محدودیت‌ها را برای گیر کردن به موانع و سنگ‌ها و شاخه‌ها از بین برده است.

یک کمپرسور هوا نیز به شما این امکان را می‌دهد تا فشار باد تایرها را در خارج از جاده کم کنید و قبل از ورود به جاده هم سریعاً به مقدار استاندارد برسانید.

اگر کسی را با چشم‌بسته سوار ریویان R1T کنید و در جاده‌های پر پیچ‌وخم روستایی با سرعت حرکت کنید، هرگز نمی‌تواند حدس بزند که سوار یک وانت شده است. سیستم چهارگانه موتورها با دامپرهای تطبیقی و معماری پیچیده تعلیق، همگی باعث می‌شوند تا سواری بی‌نظیری برای این پیکاپ در کنار اطمینان و آرامش حاصل شود.

R1T به سریعی یک تسلا مدل اس پلاد نیست اما درواقع بسیار سریع است. من می‌دانستم که به دلیل قدرت بالاتر از 800 اسب بخار و گشتاور بیشتر از 1231 نیوتن‌متر باید چه انتظاری از آن داشته باشم. اما اینکه این خودرو چگونه با سرعت زیاد در پیچ‌ها می‌چرخید، بیشترین تأثیر را بر من داشت. در جاده راننده می‌تواند بین حالت‌های رانندگی همه‌منظوره، اسپرت و حفاظت شده دست به انتخاب بزند. شما می‌توانید حالت مورد نظر خود را به‌صورت پیش‌فرض ذخیره کنید تا هر بار که خودرو را روشن می‌کنید نیازی به انتخاب دوباره نداشته باشید. موضوعی که در بسیاری از خودروها پیش‌بینی نشده است. در هرکدام از این حالت‌ها، تنظیماتی چون ارتفاع سواری، سختی و ترمزهای احیا شونده تغییر می‌کنند. مد Conserve یکی از کارآمدترین حالت‌ها درون شهر است که در این وضعیت دو موتور عقب از چرخه خارج شده و ماشین به حالت دیفرانسیل جلو در می‌آید.

سه سطح حداکثر، زیاد و متوسط هم برای ترمزهای احیا شونده وجود دارد که در حالت متوسط تنها انرژی اندکی از ترمزها بازیافت می‌شود و کمترین مداخله صورت می‌گیرد. برای اینکه کارایی بیش از این کاهش نیابد، وضعیت Low یا حتی خاموش کردن سیستم بازیافت انرژی در نظر گرفته نشده است. در هر سه حالت، ترمزها با قدرت عمل می‌کنند و می‌توان با یک پدال رانندگی کرد و بدون مداخله پدال ترمز، خودرو را متوقف نمود.

با این وجود درحالی‌که ما معتقدیم که ریویان R1T یک پیکاپ انقلابی است اما قطعاً کامل نیست و چیزهایی وجود دارد که ما دوست نداشته باشیم. گرچه ما با نسخه‌های پیش‌تولیدی رانندگی کردیم و برخی از این ایرادات در نسخه نهایی ممکن است رفع شوند. به‌عنوان مثال باوجود کارکرد خوب کروز کنترل تطبیقی، اما در زمان فعال‌سازی فرمان اتوماتیک، در برخی از پیچ‌ها نمی‌توانست بدون مداخله راننده عمل کند. سیستم نقشه هم همانند سوپر کروز جنرال موتورز به نقشه‌برداری با وضوح بالا وابسته بوده و در بخش‌هایی از بزرگراه نمی‌توانست فعال شود.

باوجود فضای بارگیری 11 فوت مکعبی در جلوی کاپوت، شما باید محموله‌های خود را برای حمل کاملاً بالا ببرید درحالی‌که در فورد F-150 لایتنینگ، جلوپنجره هم همراه با کاپوت بالا رفته و بارگیری را کاملاً آسان‌تر می‌کند. اندروید اتو و اپل کارپلی هم در R1T در دسترس نیستند و چیزی هم درباره پشتیبانی از آن‌ها توسط ریویان اعلام نشده است. ویژگی چرخش چرخ‌های عقب و چرخش تانکی هم که در مدل‌های نمایشی وجود داشت، در این خودروها به کار نرفته و گفته شده که این سیستم هنوز به‌طور کامل آماده نیست.

طول فضای بار تنها 137 سانتی‌متر است و مثلاً تویوتا تاکوما طول عرشه بار 152 سانتی‌متری دارد. یک محفظه بار تونلی 11.6 فوت مکعبی هم برای وسایل خاص پیش‌بینی شده که خلاقانه است.

فضای داخلی هم با وجود اینکه جعبه دستکش ندارد اما در عوض محفظه‌های مختلفی در کنسول میانی و زیر صندلی‌های جلو و جیب درها قرار گرفته است. یک سینی هم بین راننده و سرنشین جلو در کف در نظر گرفته شده است.

در نهایت باید گفت که ریویان R1T یک خودروی برنده است. ما بیش از حد تحت تأثیر آن قرار گرفتیم. ما هنوز در شگفتیم که چگونه خودرویی با این توانایی‌های آفرودی را به‌آسانی رانده‌ایم. آیا این جادوگری است یا فقط مهندسی عالی؟

ریویان R1T نظرات بسیاری از مردم را تغییر خواهد داد. وقتی تسلا مدل S در سال 2012 عرضه شد، نظر بسیاری از افراد نسبت به خودروهای الکتریکی تغییر کرد. ثابت شد که یک سدان خانوادگی الکتریکی می‌تواند بسیار سریع باشد، بردی طولانی داشته باشد، سریع شارژ شود و مهم‌تر از همه، مطلوب و خوش‌آیند باشد. R1T هم همین کار را خواهد کرد. در آمریکا، پیکاپ تراک‌ها بسیار محبوب‌اند و سالانه میلیون‌ها دستگاه از آن‌ها به فروش می‌رسند. هنگامی‌که صاحبان این وانت‌ها، تجربه سواری با ریویان R1T را کسب کنند، ذهنیات آن‌ها تغییر نخواهد کرد بلکه منفجر خواهد شد.

کپی لینک

مشخصات فنی ریویان R1T

  • پیشرانه: چهار موتور الکتریکی با آهنربای دائمی (دو عدد جلو و دو عدد عقب)
  • قدرت: هرکدام از موتورهای جلو 208 اسب بخار و هرکدام از موتورهای عقب 210 اسب بخار
  • قدرت ترکیبی: 835 اسب بخار
  • گشتاور: 1231 نیوتن‌متر
  • ظرفیت یدک کشی: 5 تن
  • شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 3 ثانیه
  • برد: 505 کیلومتر
  • زاویه حمله: 34 درجه
  • زاویه خروج: 29.3 درجه
  • عمق شناوری: حداکثر 90 سانتی‌متر
  • قیمت پایه: 69 هزار دلار
  • قیمت نسخه تست شده: 73 هزار دلار
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.