با رکوردی خیرهکننده، تواتارا رسماً سریعترین خودروی دنیا شد
در سپتامبر سال 2007، شرکت آمریکایی SSC با ثبت میانگین سرعت 412 کیلومتر بر ساعت در دو جهت مختلف، تاج پادشاهی سریعترین خودروی تولیدی دنیا را بر سر گذاشت؛ اما طی این سیزده سال گذشته، عنوان سریعترین خودروی تولیدی دنیا چند بار دستبهدست شده و در حال حاضر این عنوان رسماً در اختیار کوئنیگزگ آگرا RS با رکورد 447 کیلومتر بر ساعت است. البته سال گذشته بوگاتی شیرون سوپراسپرت هم به سرعت 490 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد اما چون این سرعت فقط در یک جهت به ثبت رسید، رکورد بوگاتی بهطور رسمی در گینس ثبت نشد.
حال اما اهمیتی ندارد که رکورد بوگاتی صحیح بوده یا نه زیرا هماکنون یک پادشاه جدید یعنی SSC تواتارا بر اریکهٔ سرعت تکیه زده است. این هایپرکار آمریکایی در جادهٔ 160 نوادا یعنی همان جادهای که در نوامبر سال 2017 کوئنیگزگ در آن با ثبت رکورد 447 کیلومتر بر ساعت تاریخسازی کرد، رکورد سریعترین خودروی جادهای دنیا را شکسته است. SSC با یک تواتارای تولیدی با لاستیکهای خیابانی و سوخت غیرمسابقهای، به سرعت خیرهکنندهٔ 532.9 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده است. سپس در جهت مخالف هم سرعت 484.5 کیلومتر بر ساعت به ثبت رسیده و بدین ترتیب تواتارا با میانگین سرعت 508.7 کیلومتر بر ساعت در دو جهت مخالف، رسماً سریعترین خودروی تولیدی دنیا شده است.
برای این رکورد زنی، رانندهٔ حرفهای مسابقات اتومبیلرانی «اُلیور وب» پشت فرمان تواتارا نشسته است. وی گفته است در آن سرعت خارقالعاده، خودرو هنوز بهخوبی کشش داشت و قدرت هنوز تمام نشده بود و اگر بادهای عرضی وجود نداشت، تواتارا میتوانست حتی از این هم سریعتر باشد. وی دراینباره میگوید:
من میدانم که با شرایط بهتر میتوانستیم سریعتر پیش برویم. وقتی به سرعت 530 کیلومتر بر ساعت نزدیک میشدم، تواتارا ظرف پنج ثانیه حدود 30 کیلومتر بر ساعت به سرعت خود میافزود. هنوز قدرت ماشین تمام نشده بود. بادهای عرضی تنها چیزی بود که ما را از درک محدودیتهای خودرو بازداشت.
SSC با استفاده از یک دستگاه اندازهگیری GPS و حضور دو شاهد رسمی ثبت رکورد جهانی در محل، اقدام به رکوردشکنی در کتاب گینس کرده است. این دستگاه اندازهگیری برای تعیین دقیق شتاب و سرعت چشمگیر تواتارا در دو جهت مختلف، بهطور متوسط از حدود پانزده ماهواره استفاده کرده است. این هایپرکار فوقالعاده به لطف نیروگاه 5.9 لیتری V8 توئین توربوی خود که با سوخت E85 قدرت خیرهکنندهٔ 1750 اسب بخار تولید میکند، توانست این رکورد خارقالعاده را به ثبت برساند. البته قطعاً وزن 1247 کیلوگرمی و ضریب درگ 0.279 خودرو هم در دستیابی به این سرعت دیوانهوار نقش داشتهاند. تولید تواتارا به تنها 100 دستگاه محدود است و قیمت آن از 1.62 میلیون دلار آغاز شده و حداکثر به 1.9 میلیون دلار برای نسخهٔ کاملاً مجهز با پکیج High Downforce Track میرسد.
مدیرعامل SSC «جرود شلبی» در مورد این رکوردشکنی گفته است:
ما تقریباً به اعداد تئوری نزدیک شدیم که انجام این کار در دنیای واقعی آنهم در یک جادۀ عمومی بسیار شگفتانگیز است
حال فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم که هنسی با ونوم F5 و کوئنیگزگ با جسکو ابسلوت چگونه به SSC پاسخ خواهند داد.