توافق سورپرایز کننده فیسکر و فولکسواگن؟!
فیسکر هفتههای خبرسازی را تجربه کرده است. در حرکتی سورپرایز کننده این شرکت برنامههای خود برای عمومی شدن را اعلام کرد که این امر به لطف توافق 2.9 میلیارد دلاری که باعث ادغام فیسکر با شرکت اسپارتان انرژی میشود صورت خواهد گرفت. انتظار میرود با چنین سرمایهگذاریای فیسکر توانایی لازم برای عرضه شاسیبلند الکتریکی اوشن به بازار تا پایان سال 2022 را به دست آورد.
فیسکر که این خودرو را رقیب تسلا مدل Y مینامد یک خودروی دوستدار محیطزیست است که از متریال بازیافتی استفاده خواهد کرد. البته هنوز هم یک سوال باقی مانده است: آیا فیسکر اوشن از پلتفرم منحصربهفرد خود استفاده خواهد کرد یا زیرساخت شرکت دیگری را خواهد پذیرفت؟ امروز پاسخ این سوال را مییابیم.
بلومبرگ میگوید فیسکر در حال حاضر با فولکسواگن گفتوگو میکند تا از قطعات کلیدی پلتفرم MEB این غول خودروسازی استفاده کند. این همان پلتفرمی است که در کراس اوور فولکسواگن ID.4 نیز بکار خواهد رفت. فیسکر در زمان جلسه با سرمایهگذاران گفته است: "فیسکر در حال مذاکره با فولکسواگن برای تأمین باتری است که این امر باعث میشود شرکت بتواند از پشتیبانی یکی از بزرگترین تأمینکنندگان باتری خودروهای الکتریکی برخوردار باشد." البته فولکسواگن واکنشی به این خبر نشان نداده است.
استفاده از قطعات مشترک در خودروهای الکتریکی میتواند رویهای همهگیر باشد زیرا همه خودروسازان نیازمند کاهش هزینهها هستند.
همانگونه که میدانید فولکسواگن و فورد طی حرکتی خبرساز اقدام به توافق درباره استفاده از پلتفرمهای مشترک از جمله MEB کردهاند. فورد خودروی الکتریکی جدید خود برای بازارهای اروپایی را در آلمان طراحی و تولید خواهد کرد. این خودروساز آمریکایی فقط نیازمند پلتفرم و دیگر سختافزارهای پایه است.
و به نظر میرسد همین وضعیت درباره فیسکر هم صدق میکند. کانسپت اوشن ظاهراً در مرحله پیشرفته طراحی قرار داشته و زمانی که توافق با فولکس نهایی شود احتمالاً تاریخ تولید در نظر گرفته شده تغییری نخواهد کرد.