معرفی نسخهٔ تولیدی زینگر 21C، هایپرکاری آمریکایی با ویژگیهای چشمگیر
سال گذشته، شرکت زینگر (Czinger) واقع در لسآنجلس، از هایپرکار خود بنام 21C با ادعاهای مهندسی و پرفورمنس بلندپروازانهای پردهبرداری کرد. در آن زمان شاید برخی فکر نمیکردند این شرکت بتواند ادعاهای خود را عملی کند اما حالا سرانجام نسخهٔ تولیدی 21C معرفی شده و به همهٔ ادعاهایی که داشته عمل کرده است. این هایپرکار آمریکایی نسبت به پروتوتایپ خود که سال گذشته قرار بود در نمایشگاه ژنو رونمایی شود، دستخوش تغییراتی شده است. یکی از این تغییرات در عرض خودرو صورت گرفته و حالا به 2,050 میلیمتر رسیده است.
در سینهٔ 21C نیروگاهی قرار گرفته که زینگر آنرا قویترین موتور تولیدی دنیا نسبت به حجم میداند. این یک واحد 2.9 لیتری V8 توئین توربوی میللنگ تخت با ردلاین خیرهکنندهٔ 11 هزار rpm است که برای کار با انواع سوختها مثل متانول و سایر سوختهای مصنوعی طراحی شده و میتواند 21C را به خودرویی بدون آلایندگی تبدیل کند. در همین حال، دو موتور الکتریکی 800 ولتی هم این پیشرانهٔ V8 جالب را همراهی میکنند که هرکدام در یکی از چرخهای جلو قرار گرفته و سیستم کنترل گشتاور بُرداری را ایجاد میکنند.
باطریهای این خودرو از طریق سیستم بازیابی انرژی ترمزها و همینطور یک موتور ژنراتور مشابه فرمول یک شارژ میشوند و وظیفهٔ انتقال نیروی موتور درونسوز به چرخها هم بر عهدهٔ یک گیربکس هفت سرعتهٔ سکوئنشال است. مجموع خروجی این سیستم 1250 اسب بخار قدرت خواهد بود که وقتی در کنار وزن 1240 کیلوگرمی خودرو قرار میگیرد، نسبت قدرت به وزن 1 به 1 را فراهم میکند. این ویژگی زمانی که با گشتاور فوری موتورهای الکتریکی ترکیب میشود پرفورمنس چشمگیری را ایجاد میکند.
زینگر 21C ظرف تنها 1.9 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، ظرف 8.5 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر و ظرف 21.3 ثانیه به 400 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید درحالیکه مسافت 400 متر را هم در تنها 8.1 ثانیه طی میکند. این یعنی 21C در شتاب صفرتاصد همسطح هایپرکار تمام الکتریکی ریماک نِوِرا است اما در صفر تا 300 کیلومتر و همینطور مسافت 400 متر سریعتر از آن است. حداکثر سرعت این هایپرکار جدید آمریکایی هم در صورت سفارش نسخۀ درگ پایین Vmax به عدد چشمگیر 452 کیلومتر بر ساعت میرسد.
زینگر اما یک ارتقاء 100 اسب بخاری را هم برای 21C ارائه میکند که قدرت آنرا به 1350 اسب بخار میرساند. در این صورت گیربکس قبلی هم با یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ AMT فوق سبک جایگزین میشود. 21C در سرعت 160 کیلومتر بر ساعت 615 کیلوگرم و در سرعت 320 کیلومتر بر ساعت 2500 کیلوگرم داونفورس تولید میکند که این یعنی بهصورت تئوری میتواند با حداکثر سرعت خود بهصورت وارونه روی سقف یک تونل حرکت کند.
اما علاوه بر پرفورمنس خیرهکننده، یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد 21C شیوهٔ ساخت آن است. در این ماشین، هر قطعه توسط هوش مصنوعی طراحی و بهینهسازی شده که تا حد امکان سبک و مستحکم باشد و سپس قطعات توسط پرینت سهبعدی ساخته شدهاند. این فرایند، ساختاری پیچیده را ایجاد میکند که ساخت آن با روشهای سنتی مثل ماشینکاری یا ریختهگری تقریباً غیرممکن است. پس از ساخت این قطعات، خودرو در سیستم تولید انحصاری زینگر مونتاژ میشود که برای اتصال قطعات به یکدیگر با نهایت دقت، از بازوهای رباتیک خودکار استفاده میکند.
این روش تولید امکان ایجاد عناصر طراحی بسیار منحصربهفردی را در 21C فراهم کرده که ازجملهٔ آنها میتوان به کابین حبابی شکل با آرایش داخلی خطی 1+1 (دو نفر پشت سرهم) و بدنهای اشاره کرد که مثل یک پارچه روی شاسی کشیده میشود. 21C در دو نسخهٔ درگ پایین و داونفورس بالا ارائه میشود و مجموعاً تنها 80 دستگاه از آن ساخته خواهد شد. زینگر فعلاً قیمت رسمی این خودرو را اعلام نکرده اما زمان معرفی پروتوتایپ آن در سال گذشته، از مبلغی در حدود 1.7 میلیون دلار سخن به میان آمده بود.