ریویان R1T الکتریکی سربلند در تستهای یدک کشی!
وانت پیکاپ تمام الکتریکی ریویان R1T اخیراً روانه بازار آمریکا شده و قبلاً تعداد محدودی از آن به خریداران که اکثراً جزو کارمندان این شرکت هستند تحویل داده شدهاند. یکی از کارکنان ریویان که قبلاً پشت فرمان این خودرو نشسته محل زندگی خود را از میشیگان به کالیفرنیا تغییر داده است. او تصمیم گرفته این کار را با ریویان R1T خود انجام دهد و یک موستانگ را با تریلر آلومینیومی کشیده و درعینحال تصمیم گرفته ظرفیت یدک کشی وانت برقی خود را تخمین بزند.
این احتمالاً اولین تست یدک کشی واقعی ریویان R1T در آمریکا بوده است، خودرویی که میبایست محمولهای را در فاصله حدود 4344 کیلومتر بکشد. داستان یدک کشی ریویان R1T کاملاً مستند شده و اخیراً نیز کانال فست لین تراک آن را پوشش داده است. ریویان R1T حداکثر ظرفیت یدک کشی 4990 کیلوگرمی داشته اما این خودروساز قبلاً هشدار داده که در صورت یدک کشی کاملاً احتمال کاهش 50 درصدی شعاع حرکتی خودرو وجود خواهد داشت. EPA میگوید این وانت شعاع حرکتی 505 کیلومتری داشته و بنابراین نصف آن برابر با 253 کیلومتر خواهد بود.
مردم در دنیای واقعی به ندرت با شارژ صفر درصد به جایگاه شارژ میرسند و ما حدس میزنیم توقف مالکان برای شارژ وانت برقی خود هر 160 تا 200 کیلومتر خواهد بود. کارمند ریویان میگوید وزن خالص R1T و شلبی موستانگ جی تی روی تریلر آلومینیومی برابر با 6464 کیلوگرم بوده است. گفته شده وزن ریویان R1T حدود 3242 کیلوگرم است که رقم بسیار زیادی برای چنین خودرویی میباشد. همچنین به نظر میرسد تریلر و موستانگ هم به همین میزان سنگین هستند. با توجه به نقشه میتوان گفت در بخش اول سفر 8 نقطه شارژ وجود داشته درحالیکه در بخش دوم این میزان به 20 جایگاه شارژ رسیده که اکثر آنها نیز از نوع الکتریفای آمریکا بودهاند.
به این ترتیب در کل سفر 28 نقطه شارژ به جز نقاط شارژ مقصد وجود داشته و بنابراین بین هر دو نقطه شارژ فاصلهای حدود 160 کیلومتری در نظر گرفته شده است. فست لین تراک میگوید مالک خودرو باتری را بین 16 تا 80 درصد شارژ کرده و این به معنی 64 درصد شعاع حرکتی و انرژی یعنی 323 کیلومتر و 86 کیلووات ساعت بوده است. ما حدس میزنیم میزان شارژ بالای 80 درصد بهطور قابلتوجهی کندتر میشود و ارزش منتظر ماندن در جایگاه شارژ را ندارد. تخمین زده شده مسافت حدود 160 کیلومتری بین 1 تا 1.5 ساعت طی شده و شارژ باتری هم حدود 1 ساعت یا بیشتر طول کشیده است. به این ترتیب کل زمان شارژ حدود 28 ساعت بوده است.
وجود فاصله 160 کیلومتری بین نقاط شارژ و تلف شدن زمان زیاد بین نقاط شارژ تنها مشکل این سفر نبوده است. مشکل بسیار بزرگ به نبود مسیر ویژه در جایگاههای شارژ مربوط بوده است. به خاطر اینکه باز و بسته کردن تریلر راحت نبوده بنابراین در اکثر موارد مالک ریویان مجبور بوده تریلر را با خود همراه ببرد که این کار باعث بلوکه شدن چندین شارژر دیگر شده است.
نهایتاً این افراد مسافت 4344 کیلومتری در سراسر آمریکا را به پایان رساندهاند که دستاوردی برجسته محسوب میشود. همین موضوع یک دهه پیش میسر نبوده زیرا در سال 2011 به ندرت میتوانستیم خودرویی الکتریکی با شعاع حرکتی 160 کیلومتری را ببینیم. همچنین در آن زمان خبری از زیرساختهای شارژ سریع نبوده است. اما صادقانه باید گفت ما نیازمند پیشرفت دیگری هستیم که شاید یک دهه یا بیشتر طول بکشد. شعاع حرکتی و شارژ سریع خودروهای الکتریکی مساله ای است که باید بهبود یابد. ما حدس میزنیم شعاع حرکتی بالاتر خودروهای الکتریکی در سال 2025 یا 2030 محقق خواهد شد.
مشخصات ریویان R1T
- شعاع حرکتی EPA: 505 کیلومتر
- عرضه نسخه با شعاع حرکتی فراتر از 644 کیلومتر در ژانویه 2022
- عرضه نسخه ارزانتر با شعاع حرکتی فراتر از 402 کیلومتر در آینده
- ظرفیت باتری تخمینی: حدود 135 کیلووات ساعت
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 3 ثانیه
- دارای چهار پیشرانه الکتریکی، چهار چرخ محرک
- ظرفیت یدک کشی: حداکثر 4990 کیلوگرم