سالین S1، کوپه موتور وسط جذابی با 450 اسب بخار که به خط تولید نرسید

دوشنبه 11 دی 1402 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
Saleen-S1-4
سالین S1 در سال 2017 رونمایی شد اما هنوز تولید نشده و حالا تنها پروتوتایپ پیش‌تولید کاربردی آن برای حراج گذاشته شده است.
تبلیغات

وقتی نام سالین می‌آید، همه به یاد سوپراسپرت جذاب S7 می‌افتیم که بین سال‌های 2000 تا 2009 تولید می‌شد. این شرکت اما در نمایشگاه لس‌آنجلس 2017 محصول اختصاصی دیگری بنام S1 را رونمایی کرد که قرار بود سالانه 1500 دستگاه از آن با قیمت پایهٔ 120 هزار دلار ساخته شود. بااین‌حال، با وجود گذشت شش سال از آن زمان، در وب‌سایت سالین برای این خودرو هنوز عبارت به‌زودی دیده می‌شود و خبری از تولید نیست.

حال اما قرار است پروتوتایپ پیش‌تولید S1 به حراج گذاشته شود. گفته می‌شود این تنها نمونهٔ کاربردی کوپهٔ اسپرت موتور وسط سالین است زیرا دیگر پروتوتایپ‌ها صرفاً نمایشی بودند. البته سالین در سال 2019 تعداد 20 دستگاه از نسخهٔ مسابقه‌ای S1 Cup تولید کرد اما این S1 قرمزرنگ تنها نمونهٔ جاده‌ای محسوب می‌شود. به گفتهٔ فروشنده، این خودرو متعلق به یکی از کلکسیونرهای قدیمی سالین است که یکی از سهام‌داران اصلی شرکت هم محسوب می‌شود. دلیل فروش پروتوتایپ S1 این است که وی اخیراً یکی از انبارهای خود را فروخته و باید کلکسیون خود که شامل پنج نمونه از S1 Cup هم می‌شود را کوچک‌تر کند.

این پروتوتایپ پیش‌تولید ابتدا به رنگ نارنجی بریلیوم بوده اما بعداً به رنگ قرمز لیزاستیک درآمده که رنگ موردعلاقهٔ «لیز» همسر «استیو سالین» است. این خودرو از سال 2017 در چندین نمایشگاه به نمایش درآمد و در ویدئوهای تبلیغاتی با حضور جیستون استاتهام در پشت فرمان دیده شد. سالین در سال 2021 این S1 را کنار گذاشت و امروز کمتر از 1600 کیلومتر کار کرده است. ازآنجایی‌که این خودرو یک نمونهٔ پیش‌تولید است، چند قطعهٔ فاقد ظرافت در آن دیده می‌شود اما به‌طورکلی در شرایط عالی قرار دارد.

S1 به یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که در وسط نصب شده و 450 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و به لطف بدنهٔ فیبر کربنی و شاسی آلومینیومی، وزن خودرو به 1220 کیلوگرم رسیده است. S1 همچنین با بهره‌مندی از تعلیق دو جناقی با کمک‌فنرهای پیچشی قابل تنظیم و ترمزهای برمبو پشت رینگ‌های 20 اینچی فورج‌کاری شده، روی پیست متمرکز بود.

این پروتوتایپ هرچند جاده‌ای و قابل رانندگی است اما شماره وین ندارد و هم‌اکنون فقط می‌توان در پیست از آن استفاده کرد. البته امکان دریافت مجوز تردد جاده‌ای برای آن وجود دارد اما احتمالاً به اسناد زیاد و چندین اصلاح نیاز خواهد داشت. در زمان نگارش این مطلب، بالاترین قیمت پیشنهادی برای این خودرو 75,300 دلار است و حراج دو روز دیگر ادامه خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.