زینگر به دنبال رکوردهای بوگاتی و کونیگزک و پادشاهی دنیای ابرخودروها
شرکت آمریکایی زینگر که با هایپرکار 21C سروصدای زیادی به راه انداخته، قصد دارد بیشازپیش خود را مطرح کند و بدین منظور به دنبال شکستن رکوردهای بوگاتی، کونیگزگ و هنسی است. «کوین زینگر» بنیانگذار این شرکت هنگام صحبت در مورد برنامههای جدید زینگر، ادعای بزرگ پادشاهی بر دنیای هایپرکارها را با 21C مطرح کرده است. این خودرو اخیراً در مسیر تپه نوردی گودوود زمان 48.83 را ثبت کرد و رکورد سریعترین خودروی تولیدی این مسیر که در اختیار ریمک نورا با 49.32 ثانیه بود را شکست.
به گفتهٔ کوین زینگر، این بخشی از تلاشهایی گسترده برای شکستن رکوردهای هایپرکارهای مشهور جهان بوده و سال آینده یک سفر بینالمللی برای این خودرو در راه خواهد بود. 21C در حال حاضر در سه نسخه شامل معمولی، V Max و بلکبرد تولید میشود که رکورد گودوود توسط نسخهٔ معمولی شکسته شد. در این نسخه، پیشرانهٔ 2.88 لیتری V8 توئین توربوی هیبریدی 1250 اسب بخار قدرت تولید و امکان دستیابی به حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند. نسخهٔ V Max اما میتواند به حداکثر سرعت 407 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالیکه بلکبرد 100 اسب بخار قدرت بیشتری دارد.
بااینحال، ساخت هایپرکاری که بتواند رکوردهای امروزی را بشکند بسیار دشوار است و حتی اگر چنین خودرویی ساخته شود، یافتن جادهای که برای شکستن رکورد مناسب باشد اصلاً آسان نخواهد بود. بااینحال، زینگر قبلاً رکورد برخی پیستها را شکسته است مثل پیست آمریکا که 21C با تولید 2540 کیلوگرم داونفورس در سرعت 320 کیلومتر بر ساعت، رکورد 2 دقیقه و 11 ثانیه را در آن به ثبت رساند. این خودرو همچنین رکورد سریعترین خودروی پیست لاگونا سکا را هم شکسته است.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد 21C شیوهٔ ساخت قطعات آن است که به گفتهٔ زینگر، شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. زینگر درواقع شاخهٔ خودروسازی از شرکت دایورجنت است که توسط کوین و پسرش لوکاس زینگر اداره میشود. این شرکت برای ساخت قطعات مختلف روشی منحصربهفرد را به کار گرفته است بهگونهای که برای ساخت یک قطعه، مجموعهای از پارامترها به سیستم کامپیوتری فوقالعاده قدرتمند داده میشود و از طریق هوش مصنوعی، قطعهٔ موردنظر با حداقل متریال ممکن طراحی میشود. سپس این قطعه با آلیاژ منحصربهفرد توسط پرینت سهبعدی چاپ میشود. با قدرت کامپیوتری رو به رشد، دایورجنت میتواند با حداقل متریال و انرژی، یک محصول را بهطور کامل شبیهسازی کند.
یکی از قسمتهای 21C که تأثیر این شیوهٔ ساخت را بهخوبی نشان میدهد، چیزی است که زینگر آن را BrakeNode مینامد. این قطعه سیستم تعلیق عقب و کالیپرهای ترمز را در یک واحد ترکیب میکند. به گفتهٔ زینگر، BrakeNode حدود 40 درصد وزن کمتری نسبت به سیستم ترمز با کالیپرهای سنتی دارد اما 30 درصد مستحکمتر بوده و مدیریت حرارتی بهتری هم خواهد داشت. به گفتهٔ این شرکت، هنگام تولید قطعاتی مثل این، مدیریت حرارتی، استحکام و کل ساختار قطعه همگی مدلسازی میشوند.
این روش تولید منحصربهفرد، بسیاری از دیگر خودروسازان را هم علاقهمند کرده و در همین راستا، دایورجنت اخیراً همکاریهایی را با مکلارن و مرسدس AMG آغاز کرده است. این شرکت حتی قطعات سیستم تعلیق بوگاتی توربیون را هم تولید خواهد کرد. تکنولوژی طراحی و ساخت زینگر آنقدر پیشرفته است که امکان استفاده از آن در دیگر صنایع هم وجود دارد و در آینده به وسایل نقلیهٔ هوایی، دریایی و فضایی هم راه پیدا خواهد کرد.