داستان زیمر کوئیکسیلور، عجیبترین کوپه آمریکایی با پیشرانه وسط!
خودروسازان آمریکایی طی سالها کوپههای لوکس چشمگیری تولید کردهاند و همه آنها پیشرانهای با چیدمان متداول داشتند بهجز زیمر کوئیکسیلور که کمتر کسی نامش را شنیده است. خودروهایی مثل فورد تاندربرد، کادیلاک الدورادو و لینکلن کانتیننتال، کوپههای باشکوه آمریکایی در دهههای ۵۰، ۶۰ و اوایل ۷۰ بودند اما در اوایل دهه ۸۰، این خودروها بسیاری از ویژگیهای نمادین خود مثل ابعاد غولآسا، کابینهای مجلل و پیشرانههای قدرتمند را از دست دادند. در دنیایی که کوپههای لوکس تحت تأثیر قوانین آلایندگی و ایمنی و طراحیهای محافظهکارانه کمفروغ شده بودند، خودروساز کوچکی بنام زیمر موتور کارز تلاش کرد تا کوپهٔ لوکس شخصی واقعی را احیا کند.
تاریخچه مختصر زیمر
زیمر در سال ۱۹۸۰ توسط پل و رابرت زیمر، پدر و پسری که باهم کار میکردند، تأسیس شد. این شرکت کار خود را با ساخت یک کوپه فوق لوکس و نئومدرن آغاز کرد که از اگزکالیبور دهه ۶۰ الهام گرفته بود؛ خودرویی شبیه به مرسدس بنز SSK سال ۱۹۲۸ که بر پایه قطعات خودروهای تولیدی آمریکایی ساخته شده بود. اولین کوپه زیمر، گلدن اسپیریت نام داشت و عجیب اما جذاب بود. این خودرو که بر پایه فورد موستانگ فاکسبادی ساخته شده بود، شبیه رولزرویس پیش از جنگ اما با نشانههای طراحی کمی مدرنتر بود. گلدن اسپیریت با پیشرانه ۴٫۹ لیتری V8 از موستانگ GT نسل سوم هرچند بسیار غیرمتعارف بود اما توجه چند نفر از علاقهمندان ثروتمند را جلب کرد و طی هشت سال حدود هزار دستگاه از آن ساخته شد. تا سال ۱۹۸۵، این خودروساز کمتیراژ فلوریدایی، خط تولید خود را با مدل دیگری گسترش داد که هرچند بهاندازهٔ گلدن اسپیریت عجیب نبود اما جذابتر به نظر میرسید. این مدل دوم، کوئیکسیلور نام داشت که به اولین کوپه لوکس موتور وسط آمریکا تبدیل شد.
تبدیل شگفتانگیز پونتیاک فییرو
کوئیکسیلور هم مانند گلدن اسپیریت هم بر پایهٔ خودروی دیگری ساخته شده بود. درحالیکه مدل اول زیمر با ظاهر پیش از جنگ بر پایه موستانگ فاکسبادی ساخته شده بود، مدل جدید ظاهر کلاسیک و منحصربهفرد قایقهای زمینی آمریکایی دهههای ۶۰ و ۷۰ را با استفاده از پلتفرم پونتیاک فییرو GT احیا کرد. فییرو که در سال ۱۹۸۳ معرفی شد، یک مدل اقتصادی بود که به اولین خودروی اسپرت موتور وسط تولید انبوه آمریکا تبدیل شد و نسخه GT قدرتمندترین مدل آن بود. کوئیکسیلور اما فییرو را به کوپهای لوکس با بدنهای چشمگیر با تزئینات ظریف و کابینی نفیس تبدیل کرد.
کوئیکسیلور که توسط دان جانسون از فارغالتحصیلان مرکز طراحی بیل میچل جنرال موتورز طراحی شده بود، بدنه فایبرگلاسی منحصربهفردی داشت که کشیدهتر و پهنتر و درنتیجه باابهتتر از ساختار اصلی فییرو بود. بدنه کمارتفاع و کاملاً منحصربهفرد، خطوطی ساده و متناسب، مقدار زیادی کروم و چراغهای مخفی، ظاهری کاملاً خاص به کوئیکسیلور بخشیده بود. داخل خودرو اما بهجز افزودن یک جعبهداشبورد بزرگ، تغییر خاصی نسبت به فییرو نداشت ولی همهچیز با چرم مرغوب و تزئینات چوبی متضاد پوشیده شد که حس لوکس کابین را تقویت کرد.
پیشرانه تنبل اما هندلینگ غافلگیرکننده
بهجز جعبهفرمان دقیقتر، تمام قطعات فنی کوئیکسیلور از فییرو گرفته شدند. این یعنی کوپه لوکس زیمر از پیشرانه ۲٫۸ لیتری V6 فییرو GT نیرو میگرفت. این پیشرانه تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما چون این خودرو برای پیمایشهای راحت ساخته شده بود، کافی بود. علاوه بر این، بدنه فایبرگلاس با وجود تمام کرومکاریها، وزن زیادی اضافه نکرد و وزن خالص کوپه در حد قابلقبول ۱۳۲۷ کیلوگرم بود. به لطف وزن و قرارگیری پیشرانه در وسط شاسی، کوئیکسیلور مرکز ثقل پایینی داشت و توزیع وزن عالی بود. این موضوع بهعلاوه جعبهفرمان دقیقتر، به هندلینگی بسیار متعادل منجر شد.
ورشکستگی زیمر و ناکامی کوئیکسیلور
با ترکیب موتور وسط، رینگهای کلاسیک، صندوق جلوی بزرگ و بدنه باابهت، کوئیکسیلور قطعاً غیرمتعارفترین کوپه لوکس ساخت آمریکا بود. با قیمت پایهٔ ۴۸,۰۰۰ دلار (معادل ۱۳۵,۰۰۰ دلار امروز)، این خودرو بیش از سه برابر گرانتر از فییرو GT بود ولی زیمر امیدوار بود که سطح بالای تجمل، راحتی و انحصار کوئیکسیلور کافی باشد تا توجه افراد ثروتمند را جلب کند. متأسفانه اما این شرکت حوزهٔ فعالیت خود را به کمپرهای لوکس، ونها و قایقهای تفریحی گسترش داده بود و چون این بخش سودآوری لازم را نداشت، زیمر هنگام تولید کوئیکسیلور در مسیر ورشکستگی بود. به دلیل مشکلات مالی زیمر، هرگز بهدرستی برای کوئیکسیلور تبلیغ نشد و نهایتاً در سال ۱۹۸۷، شرکت اعلام ورشکستگی کرد و چند ماه بعد، تولید این کوپه لوکس متوقف شد. طی دوره تولید سهساله، زیمر حدود ۱۷۰ دستگاه کوئیکسیلور ساخت که امروزه تعداد بسیار کمی از آنها باقی ماندهاند اما چون کمتر کسی از وجودش خبر دارد، یک نمونه سالم معمولاً زیر ۱۵ هزار دلار قیمت دارد.
منبع: Autoevolution