معرفی سوپراسپرت جدید آمریکایی با پیشرانه هشت سیلندر تخت هوا خنک!
در دنیایی که آیندهٔ خودروها با الکتریسیته گره خورده، یک شرکت کوچک و ناشناخته از مینسوتای آمریکا به نام رانج کارز (Runge Cars)، با رونمایی از یک شاهکار مهندسی، توجه همگان را به خود جلب کرده است. این شرکت از یک سوپراسپرت موتور وسط جدید به نام R3 پردهبرداری کرده که نیروی خود را از یک موتور کاملاً جدید ۵.۳ لیتری هشت سیلندر تخت هوا خنک میگیرد؛ ترکیبی که حتی مهندسان پورشه را هم به تأمل وامیدارد. این خودروساز که طی پانزده سال گذشته به ساخت ماشینهای دستساز شهرت داشته، حالا با R3 جاهطلبیهای خود را به سطح جدیدی برده است.
هدف از ساخت R3، ارائه آنالوگترین تجربهٔ رانندگی ممکن در دنیای امروز است؛ هیجانی که در عصر مدرن کمتر پیدا میشود. قلب تپندهٔ این خودرو که هتزر نام دارد، با همکاری شرکت سوئیندون پاورترین و متخصص موتورهای هوا خنک، سول اسنایدرمن توسعه یافته است. این موتور با چهار سوپاپ در هر سیلندر، دو میل بادامک در بالا و نسبت تراکم ۱۲ به ۱، میتواند تا ۹ هزار rpm دور بگیرد. هرچند ارقام رسمی قدرت و گشتاور هنوز اعلام نشده، اما تخمین زده میشود که این نیروگاه مکانیکی حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند.
نکتهٔ شگفتانگیزتر این است که این موتور هشت سیلندر بهقدری فشرده طراحی شده که میتوان آن را روی پلتفرمهای کلاسیک پورشه ۹۱۱ هوا خنک نیز نصب کرد! این ویژگی بهتنهایی میتواند آن را به گزینهای رؤیایی برای علاقهمندان به پروژههای خاص تبدیل کند. تمام نیروی موتور در رانج R3 از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود.
این خودرو با الهام از طراحی خودروهای مسابقهای کلاسیک استقامتی، بدنهای دستساز و آیرودینامیک دارد و وزن آن تنها ۷۸۰ کیلوگرم است. این وزن فوقالعاده سبک در کنار قدرت بالای موتور، نویدبخش پرفورمنس خیرهکننده و تجربهای خالص از رانندگی است. هنوز اطلاعاتی درباره قیمت خودرو یا موتور بهصورت جداگانه منتشر نشده اما با توجه به سطح بالای مهندسی، دستساز بودن و تولید بسیار محدود، R3 بدون شک یک اثر هنری گرانقیمت و کلکسیونی خواهد بود.