داستان سوپراسپرت اختصاصی ستاره بسکتبال که در لامبورگینی کانتاش جا نمی‌شد!

چهارشنبه 14 آبان 1404 - 13:00
مطالعه 5 دقیقه
سوپراسپرت اختصاصی ویلت چمبرلین
ازآنجایی‌که ویلت چمبرلین، اسطورهٔ NBA در لامبورگینی کانتاش جا نمی‌شد، سوپراسپرت خود را ساخت که حالا این خودروی تک ساخت به حراج گذاشته شده است.
تبلیغات

سوپراسپرت تک ساخت سرچر وان (Searcher 1) که منحصراً برای ویلت چمبرلین، اسطورهٔ بسکتبال NBA ساخته شده بود، اکنون با قیمت تخمینی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار به حراج گذاشته شده است. این خودرو، پاسخی به یک مشکل ساده اما بزرگ بود؛ چمبرلین با قد ۲ متر و ۱۶ سانتی‌متر در هیچ‌کدام از سوپراسپرت‌های زمان خود، حتی لامبورگینی کانتاش شخصی‌اش، جا نمی‌شد؛ بنابراین، تصمیم گرفت خودرویی بسازد که کاملاً اندازهٔ او باشد.

ویلت چمبرلین فقط یک بازیکن بسکتبال نبود؛ او پدیده‌ای بود که قوانین بازی را تغییر داد. با رکوردهایی که هنوز هم دست‌نیافتنی به نظر می‌رسند، او در زمین یک نیروی مهارنشدنی بود؛ اما این غول ورزشکار در دنیای خودروها با محدودیت‌های زیادی روبرو بود. او برای رانندگی با لامبورگینی‌اش مجبور بود صندلی را کاملاً بردارد و روی کف خودرو بنشیند! این مشکل برای مردی که می‌توانست هر چیزی را داشته باشد، قابل‌قبول نبود و جرقهٔ تولد سرچر وان را در سال ۱۹۸۶ زد.

ترکیبی از مهندسی فرمول یک و هنر هالیوود

چمبرلین برای تحقق این رؤیا سراغ پیتر بوهانا رفت، طراحی که خودروها و قایق‌های فیلم‌های جیمز باند را خلق کرده بود. شاسی خودرو نیز توسط شرکت انگلیسی Lyncar Motors ساخته شد؛ نامی که با مسابقات لمان و فرمول یک گره خورده است. نتیجه، یک شاسی یکپارچه (مونوکوک) آلومینیومی با الهام از صنعت هوافضا بود که با پرچ‌های دستی به هم متصل شده بود تا ضمن کاهش وزن، استحکامی چندین برابر فولاد داشته باشد.

قلب تپندهٔ این هیولا یک موتور V8 بود که در وسط شاسی قرار داشت. نسخه اولیه با سوپرشارژر و سیستم سوخت انژکتوری، قدرتی معادل ۷۳۷ اسب بخار تولید می‌کرد اما برای سهولت در مراحل تست و عیب‌یابی، یک نسخه ضعیف‌تر با قدرت ۴۶۷ اسب بخار روی آن نصب شد و موتور اصلی به‌عنوان گزینه رزرو نگهداری شد. نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ ZF که از ب‌ام‌و M1 مسابقه‌ای گرفته شده بود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. جالب آنکه این گیربکس برای هماهنگی با طراحی موتور وسط، به‌صورت وارونه نصب شده بود. با این مشخصات و وزنی در حدود ۱۳۶۰ کیلوگرم، سرچر وان می‌توانست به سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و شتاب صفرتاصد را در حدود ۵.۵ ثانیه ثبت کند.

بدنهٔ این خودرو به‌طور کامل با دست از فایبرگلاس و با استفاده از قالب‌های سفارشی ساخته شد. پس از ساخت شاسی و بدنه، خودروی نیمه‌تمام با هواپیما به کالیفرنیا فرستاده شد تا مهندسی به نام ریچارد پاول و تیمش در شرکت Axial Flow، هزاران ساعت را صرف نصب پیشرانه، سیم‌کشی و سایر جزئیات فنی کنند تا سرچر وان آمادهٔ ورود به جاده‌های عمومی شود. سیستم تعلیق در هر چهارچرخ مستقل و از نوع دو جناغی با طول نابرابر بود که قابلیت تنظیم کامل داشت. فرمان از نوع رک اند پینیون و بدون هرگونه نیروی کمکی بود تا حسی مستقیم از جاده به راننده منتقل شود. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مهندسی این خودرو اما خنک‌کاری پیشرانه بود. برای حل این مشکل، دو رادیاتور در کناره‌های خودرو و پشت درها تعبیه شدند که هوا را از طریق کانال‌هایی در بدنه دریافت می‌کردند. دیوارهٔ آتش، صندوق عقب و حتی زیر کف‌پوش کابین با عایق‌های حرارتی پیشرفته پوشانده شد تا کابین حتی در حالت درجا کار کردن نیز خنک بماند.

کابینی سفارشی برای غول بسکتبال

مهم‌ترین ویژگی سرچر وان، طراحی خاص کابین آن برای قامت غول‌آسای ویلت چمبرلین بود. هر بخش از کابین برای راحتی او طراحی شده بود. قاب داخلی درها برای ایجاد فضای کافی برای زانوهای او گود شده بودند، توپی غربیلک فرمان برای دسترسی راحت‌تر به شکل غیرمرکزی طراحی شده بود و پدال‌ها نیز با فاصله‌بندی نامتقارن، مخصوص کفش‌های سایز ۵۰ او ساخته شده بودند. حتی آینه‌ها بالاتر از حد استاندارد خودروهای اسپرت نصب شده بودند تا با خط دید راننده‌ای که از همه بلندتر بود، هماهنگ باشند. فضای داخلی نیز با چرم ایتالیایی دست‌دوز و آلومینیوم دست‌ساز پوشیده شده بود و تمام نشانگرها از نوع مورداستفاده در هواپیما بودند.

سرانجام سرچر وان

با وجود تمام این ویژگی‌ها، کمتر کسی سرچر وان را در حال حرکت دید. گفته می‌شود چمبرلین تنها یک‌بار این خودرو را به یک باند فرودگاه خصوصی برد و به سرعت‌های سه‌رقمی رسید. این خودرو که ساخت آن بین ۴۰۰ تا ۷۵۰ هزار دلار (معادل ۱.۲ تا ۲ میلیون دلار امروز) هزینه برداشت، در تمام عمر خود کمتر از ۱۶۰ کیلومتر کار کرده است. اکنون این قطعه بی‌بدیل از تاریخ خودروسازی با قیمت تخمینی ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار به حراج گذاشته شده و داستان ساخت سوپراسپرتی را روایت می‌کند که نه برای بازار بلکه برای مردی ساخته شد که حاضر نبود خود را با دنیای اطرافش تطبیق دهد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.