AMC جاولین هزار اسب بخاری در نمایشگاه سما
یک تیونر آمریکایی برای نمایشگاه سمای امسال اقدام به آمادهسازی یک دستگاه AMC جاولین AMX مدل 1972 کرده است. این خودرو با عبارت «ظاهر افراطی، تکنیکهای ساخت پیشرفته و قدرت چهاررقمی» توصیف شده است. سازندهْ، این ماسل کار کلاسیک را به پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 هلکت مجهز کرده است؛ اما تیونر که به قدرت 707 اسب بخاری این موتور قانع نبوده، بهمنظور افزایش قدرت به بیش از هزار اسب بخار، تغییراتی در پیشرانهٔ هلکت ایجاد کرده است.
در اولین قدم سوپرشارژر موتور با یک نمونهٔ جدید 4.5 لیتری Whipple جایگزین شده و سیستم مدیریت سوخت Holley Dominator و سیستم اگزوز Flowmaster هم برای آن در نظر گرفته شده است. به لطف این تغییرات، قدرت پیشرانهٔ هلکت به رقم خارقالعادهٔ 1036 اسب بخار رسیده است. این نیروگاه به یک گیربکس اتوماتیک Bowler متصل شده که نیرو را از طریق یک گاردان فیبر کربنی به چرخهای عقب ارسال میکند.
اما تغییرات و ارتقاءهای این جاولین به همینجا ختم نمیشود زیرا سازنده فاصلهٔ محوری خودرو را نیز به میزان 16.5 سانتیمتر افزایش داده است. این کار با کشیدن چرخهای جلو به سمت جلو صورت گرفته است. درنتیجه برجستگی روی گلگیرها نیز به سمت جلو کشیده شده و از نو با فیبر کربن ساخته شده است تا با کاپوت، گلگیرهای جلو و جلوپنجرهٔ جدید خودرو هماهنگ باشد. این تیونر آمریکایی همچنین برای جاولین سپرها و قاب چراغهای عقب جدیدی را هم طراحی کرده است.
علاوه بر این، این جاولین به سیستم فرمان راک اند پینیون، کمکفنرهای RideTech، دیفرانسیل 12-Bolt شورلت و تعلیق عقب چهار اتصالی مجهز شده است. دیگر ویژگیهای قابلتوجه این ماشین نیز شامل صندلیهای سفارشی، آمپرهای رترو و یک سیستم صوتی Kicker میشود. این خودرو روی رینگهای 20 اینچی HRE قرار گرفته و وظیفهٔ متوقف کردن آن نیز بر عهدهٔ ترمزهای Baer قرار دارد.