سایر خودروهای آمریکایی

یادی از AMC پیسر V8، هاچ‌بک داغ آمریکایی با پیشرانه هشت سیلندر!

AMC در سال ۱۹۷۸ برای رقابت بهتر با خودروهای کوچک بازار، مدل پیسر را به پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 با ۱۳۰ اسب بخار قدرت مجهز کرد.

درحالی‌که برخی از کلاس‌های خودرویی مانند سدان و پیکاپ بیش از یک قرن قدمت دارند، هاچ‌بک داغ حدود نیم قرن پیش متولد شد. در سال ۱۹۷۶، فولکس‌واگن گلف GTI معرفی شد و به‌سرعت محبوبیت گسترده‌ای کسب کرد؛ این مدل دو سال پس از رونمایی گلف استاندارد در ۱۹۷۴ عرضه شده بود. از آن زمان، هاچ‌بک‌های داغ به انتخاب محبوب افرادی تبدیل شدند که خودرویی کاربردی می‌خواستند اما گاهی اوقات از رانندگی پرشور و هیجان‌انگیز لذت می‌برند. هاچ‌بک‌های داغ در اروپا بسیار محبوب‌تر از ایالات‌متحده بودند. دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد؛ مهم‌ترین آن‌ها وسعت جغرافیایی آمریکا و ترجیح مردم این کشور به خودروهای بزرگ‌تر است. بااین‌حال، هاچ‌بک‌های داغ در آمریکا کاملاً بی‌توجه نمانده‌اند و حتی در اواخر دهه ۱۹۷۰، یک نمونه مجهز به موتور V8 تولید شد. شنیدن عبارت‌های «V8» و «هاچ‌بک داغ» در یک جمله تقریباً شبیه به اشتباه تایپی به نظر می‌رسد اما واقعیت دارد. شرکت AMC در دهه ۱۹۷۰ هاچ‌بکی با موتور V8 بزرگ عرضه کرد که پیسر نام داشت.

قلبی بزرگی در سینه‌ای کوچک

عرضه یک هاچ‌بک با موتور V8 ممکن است عجیب به نظر برسد، اما AMC حدود ۴۷ سال پیش این تصمیم را گرفت. در آن زمان، آمریکا هنوز تحت تأثیر اولین بحران سوخت بود که در اکتبر ۱۹۷۳ آغاز شد. این بحران، بازار خودروی آمریکا را برای همیشه تغییر داد و بسیاری از خانواده‌ها به سمت خودروهای کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر رفتند تا در هزینه‌های سوخت صرفه‌جویی کنند. بیشتر خریدهای خودروهای کوچک به سازندگان ژاپنی مانند تویوتا و هوندا اختصاص یافت که مدل‌های کوچک، محبوب و باکیفیتی داشتند. خودروسازان آمریکایی نیز می‌خواستند سهمی از بازار خودروهای کوچک داشته باشند و خیلی زود مدل‌هایی مانند شورلت وگا و فورد فی‌یستا معرفی شدند.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که به این رقابت پیوست، AMC بود که در سال ۱۹۷۵ مدل پیسر را عرضه کرد. پیسر از همان ابتدا به دلیل طراحی جنجالی‌اش بحث‌برانگیز بود. برای کاهش این انتقادها، AMC تصمیم گرفت چیزی را ارائه دهد که دیگر خودروهای کوچک نداشتند: یک موتور V8! موتوری که برای این کار انتخاب شد، یک ۵ لیتری V8 شرکت AMC بود که از اواسط دهه ۱۹۶۰ در دسترس بود. AMC موفق شد این نیروگاه بزرگ چدنی را در بدنه کوچک اما عریض پیسر جای دهد اما با نزدیک شدن به دومین بحران سوخت درست در زمان عرضه پیسر V8، این مدل آن‌چنان‌که AMC انتظار داشت مورد استقبال قرار نگرفت.

هاچ‌بک داغ V8

در اواخر دهه ۷۰، قدرت پیشرانه‌های آمریکایی نسبت به یک دهه قبل بسیار کاهش پیدا کرد. دلیل این واقعیت ناگوار، مجموعه‌ای از قوانین جدید و سخت‌گیرانه انتشار آلایندگی بود که از سال ۱۹۷۳ به‌طور کامل اجرایی شد. موتورهایی که در سال ۱۹۷۰ نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار تولید می‌کردند، تا سال ۱۹۷۴ به‌سختی به ۲۰۰ اسب بخار می‌رسیدند و اکثر آن‌ها در بازه ۱۵۰ تا ۱۸۰ اسب بخار بودند. موتور V8 پیسر نیز از این قاعده مستثنی نبود و در سال ۱۹۷۸ یعنی اولین سال عرضه، تنها ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. برای انتقال نیرو هم سه گیربکس قابل انتخاب بود که شامل سه سرعته دستی استاندارد، سه سرعته اتوماتیک و چهار سرعته دستی می‌شد. پیسر V8 مثل نسخه‌های ضعیف‌تر این خودرو، محرک عقب بود و به لطف موتور هشت سیلندر، ظرف ۱۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

سرانجام AMC

AMC زمانی حضور گسترده‌ای در بازار آمریکا داشت و تا اوایل دهه ۱۹۸۰ به‌عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای دیگر خودروسازان آمریکایی شناخته می‌شد اما فروش این شرکت در اواسط دهه ۱۹۸۰ به‌شدت کاهش یافت و در سال ۱۹۸۷ به کرایسلر فروخته شد. پس از خرید، نام AMC خیلی زود فراموش شد ولی باید از AMC برای خلق اولین هاچ‌بک داغ با موتور V8 تشکر کنیم؛ چیزی که از آن زمان تاکنون تکرار نشده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای
منبع
carbuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1816 ديدگاه)

    طراحی قسمت پشتیش واقعا منحصر به فرد

    1. (Mercedes Benz:the best or nothing)

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (413 ديدگاه)

      یادش بخیر پژو ۲۰۵ تو همون سال‌ها با یه موتور ۴ سیلندر قدرتش اندازه این ۸ سیلندر آمریکایی به درد نخور بود بعد اون وقت آمریکایی فن‌ها میان میگن اون زمان ماشین‌های آمریکایی چه قدرتی داشتن
      عزیز من اون زمان هم آلمان با خودروهای ۴ سیلندر خیلی راحت خودروهای ۸ سیلندر آمریکایی رو شکست می‌داد دیگه چه برسه به اینکه آلمان ۶ سیلندر یا ۸ سیلندر بزنه
      آمریکا با همون ۴ سیلندر کارش تمومه
      اگه بخوام بیشتر از قدرت آلمان بگم می‌تونم مرسدس t80 رو نام ببرم که قدرتی حدود‌ ۳۵۰۰ اسب بخار و تاپ اسپید حدود ۷۵۰ کیلومتر رو ۱۰۰ سال پیش می‌خواست رونمایی کنه که بنابر دلایلی در حد تک ساخت موند

      بنده به هیچ عنوان قصد بی‌احترامی به خودروهای آمریکایی و آمریکایی فن‌ها رو ندارم ولی باید جوابشون رو می‌دادم چون دیگه واقعاً خیلی حس قدرت می‌کردن و همه رو مسخره می‌کردن و می‌گفتن اون زمان تو دهه ۷۰ آمریکا خیلی ماشیناش قدرتمند بودن در صورتی که اصلاً اینطور نیست و تو اون زمان هم آلمان با یه خودرو ۴ سیلندر خیلی راحت با خودروهای ۸ سیلندر آمریکایی رقابت می‌کرد

      موافقم 10
      مخالفم 9
      1. cehx

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (476 ديدگاه)

        ممنون از توضیحاتت حالا برو حوصلمون سر رفت آمریکاییان کم بودن اروپایی ها هم اضافه شدن

        موافقم 6
        مخالفم 3
      2. amirboss

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1118 ديدگاه)

        داداش من اهل کل کل نیستم و حوصله ش هم ندارم.
        اما مرسدس t80 یه خودروی رکوردواگن در مسیر مستقیم بود که توسط پورش طراحی شده بود نه مرسدس بنز چون اون زمان پورش رابطه نزدیکی با بنز داشت.البته کاری که انجام دادن تو اون زمان جدا از دیوانگی محض جسارت خیلی بالایی می‌خاست.
        درضمن خوشحال میشم برای ادعای برتری موتور های چهار سیلندر اون دوران بنز در مقابل خودروهای هشت سیلندر آمریکایی چند مثال واضح بزنی.

        موافقم 3
        مخالفم 2
      3. سوشیانت

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (230 ديدگاه)

        من نمیدونم چرا انقدر متعصبین علاقه دارن این واقعیت رو نادیده بگیرن که خودرو های دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ آمریکایی به قدری پرفورمنس بالایی داشتن که اورپا تو دهه ۸۰ تازه به پرفورمنس اونا رسید

        موافقم 2
        مخالفم 4
      4. دکتر استاپ

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (120 ديدگاه)

        در مورد T80 که داری می‌گی ۳۵۰۰ اسب بخار قدرت داشته باید اینم می نوشتی که موتورش ۴۴ لیتر حجم داشته و با یه جمع و تفریق ساده‌ میتونی بفهمی راندمانش حدود ۷۹ اسب بخار بر لیتر بوده که اختلاف خاصی با راندمان موتور های آمریکایی توی اون زمان نداشته

        موافقم 2
        مخالفم 1
    2. (Mercedes Benz:the best or nothing)

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (413 ديدگاه)

      حالا درسته که اون زمان آمریکا سخت‌گیری می‌کرد ولی باید درک کنید که همین الان هم اروپا فوق العاده سخت‌گیر هست و تازه با این همه سخت‌گیری اروپا باید بگم که خودروهای اروپایی عملکردشون فوق العاده هست در صورتی که اون زمان که آمریکا سختگیری می‌کرد عملکرد خودروهای آمریکایی هم به شدت ضعیف شد پس دیگه آمریکای فن‌های محترم نیان چرت و پرت و خزعبلات بگن چون فعلاً تو زمان سختگیری آمریکا خودروهای آمریکایی به شدت افت کردن در صورتی که تو زمان سخت‌گیری اروپا خودروهای آلمانی و اروپایی نه تنها افت نکردن بلکه عین موشک شدن و هنوز هم بهترین گزینه در کلاس خودرویی خودشون هستن

      موافقم 5
      مخالفم 7
      1. Taha Ayoobi

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (6518 ديدگاه)

        چی میگی برا خودت

        همین که اون t80 رو با بقیه ماشینا مقایسه می‌کنی وضعت معلومه.

  2. حمید

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (338 ديدگاه)

    کدوم هاچبکی نیاز به V8 داره؟
    میدونید مشکل ماشین های ارزان قیمت قدیمی آمریکایی و امثال اینا چی بود؟ بدنه به شدت سنگین، که بعد از یک مدت اصطلاحا ماشین ارتفاع کم میکرد و دیگه شتاب و سرحالی سابق رو از دست میداد یا به قول معروف لش میشد.
    بیشتر اینها اوراق شدن

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. سوشیانت

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (230 ديدگاه)

      این مدل ها بله موتور چندان قوی نداشتن اما ماسل کار های دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ اینطوری نبودن و حرف اول رو تو زمان خودشون میزدن

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. Taha Ayoobi

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6518 ديدگاه)

    ایکاش بحران نمیشد

  4. ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6469 ديدگاه)

    هیچ ربطی نداره شاید فحشم بدین برا کامنتم ولی این ماشین تو جی تی ای وی هم هست

  5. hosen

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1024 ديدگاه)

    چقدر توانش کم بوده ۱۳۰ اسب فقط!
    هرچند قطعا گشتاورش باید بالا بوده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا