سایر خودروهای آمریکایی

تاریخچه امریکن موتورز AMC قطب چهارم خودروسازی آمریکا (قسمت دوم)

در قسمت قبل، تا سال ۱۹۷۰ و خرید جیپ توسط امریکن موتورز پیش رفتیم و حالا به ادامهٔ تاریخچهٔ این شرکت از دههٔ ۷۰ تا پایان کار AMC خواهیم پرداخت.

دههٔ ۷۰، از مدل‌های جمع‌وجور جدید تا همکاری با رنو

همان‌طور که در قسمت قبلی گفتیم، با تعطیلی برند رامبلر در سال ۱۹۶۹، از سال ۱۹۷۰ تمام محصولات امریکن موتورز با برند AMC به بازار عرضه شدند. در این سال، امریکن‌موتورز خودروهای جمع‌وجور هورنت و گرملین را بر پایهٔ پلت‌فرم مشترکی معرفی کرد. گرملین اولین خودروی ساب‌کامپکت آمریکایی بود و تا سال ۱۹۷۸ بیش از ۶۷۰ هزار دستگاه فروخت. هورنت نیز با فروش بیش از ۸۶۰ هزار دستگاه تا پایان تولید در سال ۱۹۷۷، به پرفروش‌ترین خودروی امریکن‌موتورز پس از رامبلر آمریکن تبدیل شد. بر اساس پلت‌فرم هورنت نیز تا سال ۱۹۸۷ خودروهای مختلفی ساخته شد.

AMC گرملین

هرچند مدل‌های جمع‌وجور جدید AMC فروش نسبتاً مناسبی را تجربه کردند اما هزینه‌های توسعه و تولید مدل‌های پیسر و ماتادور کوپه، سرمایهٔ شرکت را تخلیه کرد درصورتی‌که می‌شد از این سرمایه برای به‌روزرسانی مدل‌های محبوب‌تر هورنت و گرملین استفاده کرد. به همین دلیل، در اواخر دههٔ ۷۰ امریکن‌موتورز به شرکتی با محصولات قدیمی و غیررقابتی تبدیل شده بود. این شرایط باعث شد AMC در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ ضرری ۷۳.۸ میلیون دلاری را تجربه کند. بااین‌حال، به لطف رکورد فروش جیپ و سفارشات بالای زیرمجموعهٔ اتوبوس‌سازی شرکت که AM جنرال نام داشت، امریکن‌موتورز همچنان توانست به حیات خود ادامه دهد.

AMC پیسر

در سال ۱۹۷۹ درحالی‌که AMC از بازار خودروی آمریکا سهمی ۱.۸۳ درصدی داشت، با رنو قراردادی منعقد کرد که شامل تزریق نقدی ۱۵۰ میلیون دلاری و اعطای حقوق تولید رنو ۵ به شرکت آمریکایی می‌شد. در عوض، رنو هم ۲۲.۵ درصد از سهام امریکن‌موتورز را به دست آورد. البته این اولین باری نبود که دو شرکت باهم همکاری می‌کردند زیرا در اوایل دههٔ ۶۰، رنو که فاقد خودروهای بزرگ و لوکس بود، خودروهای رامبلر را مونتاژ و در فرانسه عرضه می‌کرد. با این قرارداد، از سال ۱۹۷۵ نسخهٔ آمریکایی هاچ‌بک کوچک و کم‌مصرف رنو ۵ با نام رنو LeCar از طریق نمایندگی‌های AMC در آمریکا عرضه شد.

رنو LeCar

دههٔ ۸۰، کنترل کامل شرکت توسط رنو

در ابتدای دههٔ ۸۰، شرایط مالی AMC رو به وخامت گذاشت زیرا از یک سو به دلیل افزایش قیمت سوخت، فروش جیپ کاهش یافت و جریان نقدی امریکن‌موتورز محدود شد و از سوی دیگر، به‌روزرسانی خودروهای دههٔ ۷۰ موفق AMC هم برای شرایط رقابتی بازار دههٔ ۸۰ کافی نبود. علاوه بر این، آمریکن موتورز دیگر فقط از سوی سه خودروساز بزرگ آمریکا تهدید نمی‌شد و حالا با رقبای ژاپنی هم مواجه بود که با روش‌های تولید بروز و کارآمد، قلب سبد محصولات آمریکن موتورز یعنی خودروهای کوچک را هدف قرار داده بودند. این در حالی بود که امریکن‌موتورز با مشکل تأسیسات تولید قدیمی و ناکارآمد مواجه بود.

AMC اسپریت که بر اساس پلت‌فرم گرملین ساخته شده بود

در اوایل سال ۱۹۸۰، بانک‌ها از اعطای وام‌های بیشتر به امریکن‌موتورز خودداری کردند و شرکت با کمبود سرمایه‌ای که برای توسعهٔ محصولات جدید بدان نیاز داشت، برای دریافت وام ۹۰ میلیون دلاری دست به دامن رنو شد. در این سال همچنین سهم آمریکن موتورز از بازار آمریکا به ۱.۷ درصد و فروش آن ۱۹.۱ درصد کاهش یافت. ازاین‌رو، AMC به سهامداران هشدار داد که اگر با طرح فروش سهام شرکت به رنو موافقت نکنند، ممکن است شرکت ورشکست شود. بدین ترتیب، در سال ۱۹۸۲، رنو ۴۶ درصد از سهام امریکن‌موتورز را در اختیار گرفت و در سال ۱۹۸۳ این رقم را به ۴۹ درصد رساند. با این اتفاق، فعالیت آمریکن موتورز به‌عنوان یک خودروساز مستقل آمریکایی پایان یافت.

تغییرات رنو در شرکت

در سپتامبر ۱۹۸۱، «خوزه دجوواردر» با ۲۳ سال سابقهٔ کار در رنو، معاون ارشد بخش تولید AMC شد و در ژانویهٔ ۱۹۸۲ ریاست شرکت را در دست گرفت. او پیشرفت‌های بزرگی را در ترکیب کارخانه‌ها، کیفیت و کنترل هزینه‌های امریکن‌موتورز ایجاد کرد. حال با مالک و رئیس جدید، سرمایه‌گذاری به‌منظور توسعهٔ محصولات جدیدی برای AMC در راه بود که شامل خودروهای دیفرانسیل جلوی مدرن با طراحی رنو می‌شد. بدین ترتیب، امریکن‌موتورز در سال ۱۹۸۳ به تولید تمام محصولات قدیمی خود پایان داد (بجز ایگل که فقط در نسخهٔ استیشن تا سال ۱۹۸۷ تولید شد و تنها محصول با برند AMC بود) و از این پس تمام تولیدات شرکت خودروهای با برند رنو یا جیپ بودند.

رنو آلیانس که بر اساس رنو ۹ برای امریکن‌موتورز توسعه داده شد

فروش امریکن‌موتورز به کرایسلر

در میانهٔ دههٔ ۸۰ با کاهش قیمت سوخت، خریداران دوباره به خودروهای بزرگ‌تر و قوی‌تر روی آوردند درحالی‌که AMC برای این تغییر آماده نبود. از سوی دیگر، رنو هم جایگاه خود به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروساز اروپا را از دست داده بود و با مشکلات مالی مواجه شد. به همین دلیل، شرکت فرانسوی به فکر فروش امریکن‌موتورز افتاد زیرا مدیریت رنو این شرکت را یک گودال بی‌ته می‌دانست. بااین‌حال، رئیس جدید رنو «ژرژ بسه» از آیندهٔ امریکن‌موتورز و سرمایه‌گذاری در آن دفاع می‌کرد ولی وقتی او در نوامبر ۱۹۸۶ ترور شد، مدیران رنو تصمیم به فروش AMC گرفتند.

AMC ایگل، آخرین خودرویی که توسط امریکن‌موتورز توسعه پیدا کرد

بدین ترتیب، کرایسلر که پیش از این با AMC برای تولید خودرو همکاری کرده بود، برای خرید این شرکت پیش‌قدم شد. در ۹ مارس ۱۹۸۷، کرایسلر با خرید سهام رنو در امریکن‌موتورز به‌اضافهٔ باقیماندهٔ سهام آن، کل شرکت را به تملک خود درآورد. کرایسلر به‌صراحت اعلام کرد که AMC را فقط به خاطر به دست آوردن جیپ، کارخانهٔ جدید AMC در کانادا و شبکهٔ ۱,۳۰۰ نمایندگی AMC در سراسر آمریکا خریده است. بدین ترتیب، امریکن‌موتورز در ۱۹۸۸ به شرکت جیپ ایگل تغییر نام داد و به یکی از زیرمجموعه‌های کرایسلر تبدیل شد.

برند ایگل، میراث امریکن‌موتورز برای کرایسلر

کرایسلر پس از خرید امریکن‌موتورز، محصولات AMC را از طریق برند جدیدی بنام ایگل به بازار عرضه کرد. این خودروها به‌عنوان مدل‌هایی اروپایی‌تر از محصولات کرایسلر توصیف می‌شدند. نام ایگل از مدل‌های چهارچرخ محرک AMC گرفته شده بود که در سال ۱۹۸۰ معرفی شدند. یکی از اولین و مهم‌ترین خودروهای برند ایگل، سدان لوکسی بنام پرمیر بود که به‌طور مشترک توسط رنو و امریکن‌موتورز توسعه پیدا کرده و اشتراکاتی با رنو ۲۵ داشت. پلت‌فرم پرمیر بسیار پیشرفته‌تر از تمام خودروهای آن زمان کرایسلر بود و با مهندسی مجدد، در سال ۱۹۹۳ به پلت‌فرم LH کرایسلر برای ساخت سدان‌های جدیدی تبدیل شد. این پلت‌فرم حتی بعداً با استفاده از قطعات مرسدس، بار دیگر از نو مهندسی و به پلت‌فرم LX تبدیل شد که در دوج چارجر و چلنجر و کرایسلر ۳۰۰ به کار رفت. برند ایگل اما نهایتاً در سال ۱۹۹۸ تعطیل و این زیرمجموعه در کرایسلر ادغام شد.

ایگل پرمیر

نوآوری‌ها و تأثیرات امریکن‌موتورز 

هرچند AMC به‌اندازهٔ فورد، جنرال موتورز و کرایسلر در خودروسازی آمریکا مشهور و شناخته‌شده نیست اما از بسیاری جهات، بازیگری تأثیرگذار در این صنعت بود. درحالی‌که در دههٔ ۶۰ سه غول خودروسازی آمریکا درگیر ساخت خودروهای بزرگ و بزرگ‌تر بودند، امریکن‌موتورز وارد این جریان نشد و به ساخت خودروهایی با اندازهٔ معقول و مصرف سوخت مناسب روی آورد بیست سال پیش از آنکه سه خودروساز بزرگ آمریکا به فکر این کار بیفتند. علاوه بر این، امریکن‌موتورز نوآوری‌هایی را سال‌ها پیش از سه غول آمریکایی در خودروهای خود ارائه کرد.

رامبلر کلاسیک

به‌عنوان مثال، رامبلر کلاسیک در سال ۱۹۶۲ به سیلندر هیدرولیکی ترمز مجهز شد شش سال پیش از آنکه قوانین ایمنی آمریکا وجود آن را در همهٔ خودروها الزامی کند. در سال ۱۹۶۴، رامبلر آمباسادور به‌صورت استاندارد به صندلی‌های جلوی مجزا با پشتی قابل خواباندن مجهز شد یک دهه پیش از آنکه چنین صندلی‌های به‌صورت سفارشی در محصولات سه خودروساز بزرگ ارائه شود. در سال ۱۹۶۵ نیز ترمزهای دیسکی به‌صورت استاندارد در رامبلر مارلین ارائه شدند و آن را به یکی از اولین خودروهای آمریکایی با ترمزهای دیسکی استاندارد تبدیل کردند درحالی‌که سه خودروساز بزرگ تا اوایل دههٔ ۷۰ هنوز این ترمزها را در اکثر محصولات خود ارائه نمی‌کردند.

رامبلر مارلین

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3193 ديدگاه)

    آمریکا قدیما خوب نبود بنظرم
    اواسط دهه ۹۰ به بعد خوب شد

    موافقم 3
    مخالفم 60
    1. amir

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2294 ديدگاه)

      اتفاقا برعکس بود ۱۹۷۳ مرگ خودروهای سایز بزرگ و کلاسیک و ماسل کار بود بعد اون یا تولید نشدن یا خی موتوراشون کوچک شد و طراحی هاشون افت کرد

      موافقم 44
      مخالفم 1
      1. amir

        ۲۷ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2294 ديدگاه)

        برای کسانی که ممکنه ندونن که در سال ۱۹۷۳ چه اتفاقی افتاد
        جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ رخ داد که در نتیجه دخالت های آمریکایی ها در درگیری بین اعراب و اسرائیلی ها کشور های عضو اوپک به نشانه تحریم به یک باره قیمت نفت رو چند برابر کردن اون زمان هم اکثره ماشین های آمریکایی کشتی های چرخ دار ۵ ۶ متری با دست کم ۵ لیتر موتور بودن که بخطار همین پرمصرف تر از نمونه های اروپایی کوچک بودن در نتیجه همین افزایش قیمت نفت بحران نفتی به وجود اومد و برای تامین سوخت به مشکل خوردن آمریکایی ها طول کشید تا اوضاع درست بشه اما پس از اون آمریکایی ها به سمت ماشین های کوچک تر با حجم موتور کمتر رفتن که در نتیجه مشاهده کردم که خیلی از ماشین های اسم و رسم داری که زمانی سردمدار قلچماقی و کشیده بودن و حجم موتور بودن از نظر طراحی و توان حسابی افت کردن برای مثال میتونیم نسل دوم فورد موستانگ رو بگیم در مقایسه با نسل اولش

        موافقم 24
        مخالفم 2
        1. حسین دهمرد

          ۲۸ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2433 ديدگاه)

          یوم کیپور دیگه چیه قیمت نفت رو عقاب اوپک برد بالا. حالا دلیلش رو نمیدونم تو اینستا دیدم
          رفرنس یک مطلع

          موافقم 3
          مخالفم 17
    2. mercedes

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (325 ديدگاه)

      یه موستانگ باس68معذرت😂

      موافقم 24
      مخالفم 3
    3. Dark Knight

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (451 ديدگاه)

      اتفاقا دوران اوج صنعت خودرو آمریکا تا ۱۹۷۰ بود و بعد از اون افت کردن ! پدر بزرگم میگفت زمان شاه بنز و ب ام و خوب بودن ولی کادیلاک و کلا آمریکایی جماعت تو یه لول دیگه از لوکس بودن بوده برای همین فقط خانواده های خیلی ثروتمند میتونستن کادیلاک بخرن

      موافقم 21
      مخالفم 2
    4. ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3193 ديدگاه)

      البته هواسم نبود اره 🤦🏼🤦🏼
      تو دهه ۱۹۷۰ و تا اواسط ۱۹۸۰ خوب بود
      اون ۱۰ سال ۱۹۸۵ و ۱۹۹۵ کلا خوب عمل نکرد

      موافقم 6
      مخالفم 0
    5. Taha Ayoobi

      ۲۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1215 ديدگاه)

      آمرکیا قبل از دهه 80 خوب بود، تو اون دهه تا دهه 90 نسبتا خراب شد تا الان که دوباره سرپا شده
      ولی الانش مثل اون دوران ماسل کار نیست، ولی چیزای حقی می‌سازه خدایی

      موافقم 9
      مخالفم 0
  2. amir

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2294 ديدگاه)

    این برند پتانسیل بزرگی برای تبدیل شدن به برند مطرح و مشهور داشت منتها یکی اینکه در قسمت قبل هم گفته شد نداشتن استراتژی مشخص برای عرضه محصولات و توسعه و در این قسمت هم ناهماهنگی با نیازات و مد های روز بود

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1215 ديدگاه)

      هی به این شاخه و اون شاخه می‌پرید

      موافقم 6
      مخالفم 0
  3. (Ali(chevynova

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (6807 ديدگاه)

    اشتباهات امریکن موتورز اون بود که برخلاف جریان آب حرکت داشت
    دهه ۶۰ و تا اواسط دهه ۷۰ احتیاجی به محصولات کوچیک و جمع و جور نبود
    در اواسط دهه ۷۰ هم کلی هزینه کرد برای محصولی مزخرفی مثل پیسر
    و در اخر اگه سال ۱۹۵۷ هادسون و نش رو تعطیل نمیکرد و همچنان برند رامبلر رو عرضه میکرد میتونست همچنان فعال باشه
    اشتباه کرایسلر هم اون بود که وقتی امریکن موتورز رو خرید صاحب برندهای نظیر هادسون ، نش، جیپ ،amc شد و از کل اون برندها فقط جیپ رو نگه داشت و بقیه رو کنار گذاشت
    برند هادسون توانایی این رو داشت که حتی با کادیلاک و لینکلن رقابت بکنه ولی هیچ وقت از پتانسیل بالای اون استفاده نکردن

    موافقم 42
    مخالفم 5
    1. Jeferson

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (151 ديدگاه)

      🔥 old)Ali nova is back)

      موافقم 37
      مخالفم 1
    2. amir

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2294 ديدگاه)

      تشکر از کامنت غیرماشالای شما و در اختیار گذاشتن اطلاعات فنی بنده هم با شما موافقم با نیازات بازار هماهنگ نبود و از پتانسیل بالایی که داشت استفاده نکرد من هم از محصولاتی مثل پیسر خوشم نمیاد

      موافقم 32
      مخالفم 1
    3. Bmw

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (29 ديدگاه)

      نوشته وقتی ژاپنی ها اومدن اوضاع وخیم تر شد تازه اون زمان آمریکایی ها فهمیدن ماشین یعنی چی مثل الان که فورد برای بقا از پلتفرم های برقی فولکس استفاده میکنه چون میدونه ممکنه به سرنوشت پونتیاک دچارشه

      موافقم 6
      مخالفم 21
    4. گاس فرینگ

      ۲۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (44 ديدگاه)

      پلت فرم های رنو که از پلت فرم اون موقع کرایسلر بالاتر بودن رو گذاشت کنار تا بازار خودش لطمه نخوره اگه تعهد موتوریش به رنو نبود پریمیر هم مثل مدالیون بعد ۱۹۸۹ دکمه اش زده میشد
      ولی نهایتا همین پلت فرم ال اچ مبتنی بر رنو با طراحی ظاهری نشات گرفته از کانسپت لامبورگینی پورتوفینو بود که شرکت رو از ورشکستگی قریب الوقوع در دهه ۹۰ میلادی نجات داد و طراحی خاص رنو که موتور طولی با دیفرانسیل جلو بود رو به کار بست و بعدهم تجهیزات خط تولیدی که با سرمایه رنو ساخته و اون زمان خفن ترین خط تولید کل آمریکای شمالی بود رو برای احیای نام‌هایی مثل چلنجر و چارجر به کار بست.
      هم کرایسلر و هم رنو از قضایای amc عبرت گرفتن ولی گاها اشتباهاتی رو کردن که amc هم مرتکب شده بود که البته الحاق کرایسلر به فیات که بعدها شد استلانتیس رو میتونیم از اون اشتباهات در نظر نگیریم چون ریزتر که بشیم تفاوت هایی اساسی با الحاق amc به رنو داره

      موافقم 9
      مخالفم 0
  4. جرمی کلارکسون

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (280 ديدگاه)

    گرملین طراحیش جالبه خوشم اومد

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1215 ديدگاه)

      من مارلین و خیلی حال کردم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. علی ===

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    ماشینهای آریا که فکر کنم از امریکن موتور بود قبلا ها زیاد بود و طرفدار داشت و موقع شتاب موتورش زوزه جالبی داشت

    موافقم 8
    مخالفم 0
  6. ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3193 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/AMC-7-1.jpg
    ایگل پرمیر
    فهمیدید اسم ایگل از کجا اومده
    یا نفهمیدین؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. BMW

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    وای یادش بخیر پدرم یه رنو داشت سفید تر و تمیز خیلی باهاش حال میکردم یادش بخیر🥲👍

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1215 ديدگاه)

      منم با رنو راننده شدم
      البته پی کی
      خیلی حال میداد

      موافقم 6
      مخالفم 0
  8. fordgt

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    https://www.autoblog.com/2011/04/01/pixar-licenses-cars-2-amc-villains-for-a-song-thanks-to-c/
    تاریخچشون هم گوهر وار بوده نمی‌دانستیم 🤣

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. سوشیانت

    ۲۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1904 ديدگاه)

    اتفاقا AMC اشتباه بزرگی کرد که خودروی کوچک ساخت فورد جنرال موتورز و کرایسلر بعد ها به خاطر قوانین مزخرف سراغ خودرو های کوچک رفتن

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1215 ديدگاه)

      خب هرچی بزرگ می‌ساخت هیچکی نمیخرید

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. سوشیانت

        ۲۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1904 ديدگاه)

        کلن به اندازه سه خودروساز دیگه آمریکا معروف نبود

        موافقم 2
        مخالفم 0
  10. EODE

    ۲۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    مطلب جذابی بود ، با تشکر از پدال .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Taha Ayoobi

    ۲۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1215 ديدگاه)

    یعنی اگه بحران سوخت تو آمریکا نمیشد… .

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. Taha Ayoobi

    ۲۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1215 ديدگاه)

    پونتیاک و الدزمبیل هم خیلی حیف شدن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. سروش موسیوند

    ۲۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این همه اتفاقات جالب و گاها تراژیک و تولید این همه ماشینهای خاطره ساز حیف که بخاطر مسائل مالی به سمت و سوهایی که نباید کشیده شدند یادمه وقتی چهارده پونزده ساله بودم و هنوز اطلاعات چندانی از صنعت خودرو سازی نداشتم به شدت مجذوب پونتیاک ترنس ام شده بودم و انتظار داشتم که بعدها مدلهایی کاملا شبیه ولی پیشرفته ترش رو ببینم همچنین در مورد بیشتر مدلهای ماشین امریکایی شورولت ایمپالا و…ولی نمیدونستم همش یه رویای شیرینه و از مدتها قبل نسخه ساخت یک همچین سلاطینی پیچیده شده و تا مدتها نمیتونستم این دنیای بیرحم رو درک کنم ودر آخر سهممون شد شوار شدن کیا موتورز سایپا(پراید خودمون)

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. NAVID@@98

    ۲۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (312 ديدگاه)

    عجب تاریخچه جالب داشته😍

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. ممد کادیلاک

    ۲۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    ایگل پریمر چه پلت فرمی جذابی داشته، مخصوصا اینکه هنوز هم از این پلتفرم داره استفاده میشه
    دیزاینش هم به نظرم مینیمال و مدرنه که جذابش می‌کنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  16. آرین

    ۲۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (234 ديدگاه)

    اون. دو تا اولی ها رو کسی می‌شناسه ؟حدود ۱۴ سال پیش ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. گاس فرینگ

      ۲۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (44 ديدگاه)

      ماشین ها ۲
      همون موقع ها مجله ماشین یه مقاله برای بررسی AMC پیسر کار کرد و به حضور این ماشین در کارتون ماشین ها اشاره کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا