با جدیدترین عجیب الخلقه بازار آشنا شوید: بریکلین 3EV
بریکلین نام کسی است که برای نخستینبار، سوبارو را به ایالاتمتحده آورد و در سال 1971 خودروی خود را با نام «SV-1» توسعه داد. متاسفانه محصول جدیدی که با نام او تولید شده است بهجز اینکه مانند برادر کهنسالش از ظرفیت دوسرنشین و درهای غیرمتداولی سود میبرد، رابطه دیگری با آن ندارد ندارد. خودروی جدید که با نام 3EV شناخته میشود، در کلاس خودروی متداول نمیگنجد؛ چراکه تنها سه چرخ دارد!
مسئولیت ساخت این عجیبالخلقه تازه بر عهده «ویژنری ویکل» قرار گرفته که در سال 2020 رندرهای 3EV را متشر کرده بود. با نگاهی به تصاویر رندرها میتوان دریافت که بخشهای زیادی از ویژگیهای بصری دورنمای اولیه به نسخه نهایی راه پیدا نکرده است. البته اگر از حق نگذریم بعضی قسمتها جزئیات مناسبی دارند اما هیچچیز این حقیقت را کتمان نمیکند که 3EV یک سه چرخه مجهز به پنلهای حجیم، شاسی قابرویبدنه و باتری بین قاب ریلهای آن است.
قدرت خروجی این محصول نامشخص است اما وبگاه سازنده وعده «عملکرد فوقالعاده» و «تجربه لوکس رانندگی» را داده است. دیاگرامهای بریکلین نشان میدهند که 3EV به یک الکتروموتور در جلو و یک بسته باتری در میانه بدنه مجهز شده تا توزیع وزنش بهدرستی انجام شود. گستره مسافت قابلپیمایش این خودرو برابر 440 کیلومتر اعلام شده است اما اطلاعاتی درباره سرعت شارژ، وزن و حتی پیشرانه آن موجود نیست.
ویژنری ویکل در وبگاه خود میگوید که 3EV توسط طراحان خودروهای مسابقهای مهندسی شده؛ در همین راستا نامهای «پانوز انجینیرینگ»، «MTV کانسپت» و «مایک وتر» را در لیست همکارانی آورده است که به تولید نمونه اولیه آن کمک کردهاند. «آندره هاس» هم بهعنوان طراح آن معرفی شده که نامونشانی از آن نیست.
اما بگذارید نگاهی به طراحی این خودرو داشته باشیم. جلوپنجرههای فراخ 3EV، کیدنی بیامو XM را کوچک جلوه میدهد. چراغهای LED جلو که بهشکل عمودی روی طاق بسیار حجیم چرخهای جلو قرار گرفتهاند، بیشاز آنکه یک خودروی زیبا را تداعی کنند، بیننده را به یاد شخصیتهای کارتونی وایکینگ میاندازند. از آنجا که خبری از محور عقب به شکل متداول نیست، جایگاه چرخهای عقب با بدنه پوشیده شده است تا بیننده از دیدن بخشهای داخلی آن در امان باشد. بهدلیل ساختار سه چرخ بریکلین، انتهای خودرو کوچکتر از جلوی آن طراحی شده است؛ چراکه این بخش نیاز چندانی به فضا ندارد. شاید اگر منصفانه نگاه کنیم، اصلا دلیلی برای وجود 3EV وجود ندارد.
هر چند 3EV پیش از آنکه به خودرو شباهت داشته باشد، ریشتراشهای پاناسونیک را در ذهن تداعی میکند اما سازندهای جدی دارد. ویژنری ویکل کار روی کابین این سهچرخه برقی را تمام کرده و موفق شده تا فضایی درخور را در اختیار مشتریانش بگذارد. تمام قسمت میان داشبورد مانند سفینههای فیلمهای تخیلی روشن میشود. دو نمایشگر مرکزی و روبهروی راننده راه ارتباطی 3EV با سرنشینانش به شمار میروند. وبگاه سازنده به امکاناتی دیگری چون نمایشگر روی شیشه، گرمکن صندلیها، بهروزرسانیهای نرمافزاری و امکانات متداول خودروهای امروزی (معنای آن هر چه که هست) اشاره دارد.
از امکانات فنی بریکلین میتوان به ترمزهای ضدقفل و کنترل کشش اشاره کرد که آرزوی هر سهچرخه سواری را برآورده خواهد کرد. خوشبختانه مشتریان بریکلین برای خریداری 3EV، نتیجه بحران میانسالی مسئولان ویژنری ویکل، نیازی به پرداخت مبلغ گزافی ندارند و تنها با 29 هزار دلار، میتوانند مالکیت یک دستگاه را به دست بیاورند. نسخه بالاردهتر بریکلین 3EVX هم با قیمت 39 هزار دلار در دست ساخت است. همانطور که از کیفیت تصاویر پروتوتایپ این محصول مشخص است، هنوز خبری از زمان ورود 3EV به خط تولید نیست و خوشبختانه مردم امکان ثبت سفارش و پیشخرید آن را ندارند. نظر شما درباره بریکلین 3EV چیست؟