سایر خودروهای آمریکایی

تحلیل کامل باتری ایر الکتریکی، آیا لوسید دروغ گفته است؟!

مجموعه باتری لوسید ایر دریم ظرفیت ۱۱۸ کیلووات ساعتی داشته و بله می‌تواند برای شارژ از صفر تا ۱۰۰ درصد ۱۳۴ کیلووات ساعت را مصرف کند. ما در این نوشتار به تحلیل مفصل چرایی این قضیه می‌پردازیم. تام مولنی سردبیر InsideEV’s اخیراً فرصت تست قابلیت‌های شارژ سریع لوسید ایر دریم الکتریکی را داشته و ویدئو و مقاله مربوط به این خودرو را منتشر نموده است. در این ویدئو مثالی از وضعیت شارژ عالی را ارائه کرده و تائید نموده آنچه لوسید درباره این خودرو گفته صحت دارد. این تست مستقل نشان می‌دهد که خودروهای الکتریکی جدید و کاردرست تا چه اندازه می‌توانند توانا باشند.

متأسفانه برخی افراد نتایج به دست آمده را زیر سؤال برده و گفته‌اند لوسید درباره ابعاد مجموعه باتری خود دروغ گفته است. این دسته از افراد مدعی هستند لوسید مجموعه باتری بزرگ‌تری نسبت به ادعاهای خود نصب کرده و همین امر باعث تأثیر روی داده‌های زمان شارژ و شعاع حرکتی ایر دریم شده است. ظاهراً این افراد توسط این موضوع که الکتریفای آمریکا صورت‌حساب ۱۳۴ کیلووات ساعتی انرژی الکتریکی را ارائه نموده گیج شده‌اند. آنچه به مجموعه باتری لوسید ایر دریم رسیده تنها ۱۱۸ کیلووات ساعت بوده است.

اما این همان چیزی است که داریم. مجموعه باتری این خودرو ظرفیت ۱۱۸ کیلووات ساعتی داشته و اگر صورت‌حساب شارژ ۱۳۴ کیلووات ساعتی را در نظر بگیریم بنابراین یا صورت‌حساب شارژ سریع اشتباه بوده و یا خب باتری همین میزان شارژ را دریافت نموده است. هرچند ما مطمئن هستیم که این برند اطلاعات صحیحی را منتشر کرده است. ما تاکنون مجموعه باتری‌های زیادی را مطالعه و مهندسی معکوس کرده و اقدام به تخمین یا تائید ظرفیت و سرعت شارژ باتری‌ها کرده‌ایم. یافته‌های ما مکرراً توسط منابع مختلف بازنشر شده‌اند. ما درکی کاملاً شفاف و فنی از چگونگی ساخت و کارکرد باتری خودروهای الکتریکی داریم.

اسلایدهای این مطلب خود گویا هستند. این اسکرین شات ها به وضوح نشان می‌دهند که ماژول‌های لوسید چگونه ساخته شده‌اند. همچنین در این تصاویر می‌توانیم تعداد سلول‌ها در هر ماژول و تعداد ماژول‌ها در مجموعه باتری ایر دریم را مشاهده کنیم. به‌طور خلاصه باید گفت باتری این خودرو دارای ۳۰۰ سلول در هر ماژول، ۲۲ ماژول و ۶۶۰۰ سلول از نوع ۲۱۷۰ می‌باشد. ظرفیت باتری تخمینی این خودرو بین ۱۱۷ تا ۱۲۰ کیلووات ساعت بوده و بنابراین عدد ۱۱۸ کیلووات ساعت رقمی بسیار معقول است.

اما خب پس صورتحساب ۱۳۴ کیلووات ساعتی چه بوده است؟ بر اساس تجربیات قبلی می‌توان گفت مدل گرمایی تلفات گرمایی رخ داده در زمان شارژ سریع باعث این قضیه شده است. در واقع قانون اهم و قانون دوم ترمودینامیک را عرض می‌کنیم. قانون دوم ترمودینامیک می‌گوید در فرایند انتقال انرژی همواره تلفات داریم؛ و در زمان شارژ باتری الکتریکی این تلفات توسط قانون اهم تخمین زده می‌شود. محاسبات ریاضی جریان، مقاومت و گرمای تولیدی بسیار پیچیده بوده و ما در این مقاله به آن نمی‌پردازیم.

به‌طور خلاصه باید گفت در ۵ دقیقه اول شارژ ایر دریم، مجموعه باتری مقاومتی بیش از ۲۰ کیلووات گرما را تولید می‌کند. وزن باتری بیش از ۵۵۰ کیلوگرم بوده و خب گرمای ۲۰ کیلوواتی به حدی است که احتمالاً تمامی سلول‌ها را گرم کرده و در این حالت کمپرسور کولر، پمپ‌های گلیکول و فن رادیاتور به پیک کاری خود رسیده‌اند. با گذشت زمان گرما کمتر شده اما خب شارژ باتری ادامه دارد. محاسبات نشان می‌دهد گرمای مجموعه باتری به همراه تلفات انرژی سیستم خنک رسانی حدود ۱۰ کیلووات ساعت بوده است.

و مورد بعدی توزیع داخلی قطعات HDVC و تلفات مقاومت سیستم است. میزان مقاومت در قطعات می‌تواند کمتر از میلی اهم باشد اما با وجود برخی فاکتورهای دیگر، این مجموعه نیز می‌تواند ۵ تا ۶ کیلووات ساعت دیگر هم به تلفات گرمایی اضافه کند. نکته بعدی هم درگاه شارژ CCS است که آن‌هم تلفات گرمایی حدود ۰.۵ تا ۱ کیلووات ساعتی دارد. می‌بینید که این موارد چقدر هستند؟ و به همه این موارد باید تجهیزات، طراحی باتری و سیستم‌های الکترونیکی ولتاژ بالا را نیز اضافه کرد. جمع و تفریقی ساده نشان می‌دهد که ظرفیت باتری این خودرو در همان محدوده ۱۱۸ کیلووات ساعت خواهد بود و بنابراین لوسید از این نظر دروغ نگفته است.

منبع
insideevs

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (524 ديدگاه)

    متاسفانه همون طور که حدس میزدم.سایت به سمت تیتر ها و مطالب زر و وقت تلف کن حرکت میکنه.خب نیاز به خوندن این همه مطلب نبود معلومه همیشه تلفات انرژی داریم. هالا مثلا تمام گشتاور موتور درون سوز مگه به چرخ ها منتقل میشه. سایت خوبی بود.

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۲۴
    1. پرهام رهام

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (179 ديدگاه)

      باهاتون موافقم

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۱۲
    2. porsche

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (28 ديدگاه)

      این روش برای کسب خواننده و مخاطب هست که به نظرم خوب نیست به این شکل…

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۱۰
    3. Nima

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1263 ديدگاه)

      حالا اشکالى دارى اینطورى ۴ تا چیز جدید هم یادبگیریم؟
      الان یه سرى چیزا گفت من خودم نمیدونستم . و واقعا اگر تیتر انقدر چالش بر انگیز نبود نمیدیدمش مطلب رو.
      مثلا من تا همین الان مطلب اون بى ام و لیموزین i7 رو نخوندم. چون تیترش و مطلبش برام جذابیت نداشته.

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۶
    4. شاهین

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (4034 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      قاعدتا این مطلب برای آشنایی بیشتر عموم عزیزان به نگارش دراومده.
      حداقل مطلب رو دوست ندارید بگین دوست ندارم نیازی به ربط دادن اون به جریانات دیگه و… نیست.
      تشکر

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۴
      1. Silent

        ۱۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (504 ديدگاه)

        وقتی سطح مطلب از سطح درک یکسری!!! که فککرررر می کنن زیادی کووول تشریف دارن و رو هر چیزی صاحب نظر هستن بالاتر باشه همین می شه.

        خیلی مشخص: اگر نمی تونین با سطح علمی روز دنیا مطابقت بدین توو همون پست های اندازه چراغ و جلوپنجره و شکل لوگوی روی کاپوت فلان برند اروپایی توون خوش باشین.
        کسی مجبور نکرده روی مطلبی که بحث روز دنیاس کامنت بدی و سطح خودت رو نشون بدی.
        مطالب از این دست هرچی بیشتر بهتر

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۵
        1. 🤍Audi e_tron gt🤍

          ۱۲ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (719 ديدگاه)

          کاملا باهاتون موافقم اما چیزی نگفتم توهین نشه ولی منم دقیقا همین نظر رو داشتم

          موافقم ۳
          مخالفم ۰
      2. MC20

        ۱۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (787 ديدگاه)

        شاهین عزیزم . . . اینجا ایرانه و دوستان بعضا کم سن و سال ، احتمالا ، هنوز قدر شناسی رو یاد نگرفتن . . . از زمین و زمان هم ، طلب کارند ، گویا . . . در حالی که احتمالا ، هنوز در زندگی خود ، چیزی را اثبات ، نکرده اند . . . که اگر کرده بودند . . . به زیور قدر شناسی هم ، آراسته شده و به جای بالا رفتن از پله های خودستایی . . . از پله های ترقی بالا می رفتند . . . ارادت . . . مهدیار .

        موافقم ۶
        مخالفم ۱
      3. Mohsen. G

        ۱۲ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (160 ديدگاه)

        مطالبی که گفته شد در مورد همه خودروهای الکتریکی صادقه، بنابراین باید این سوال در مورد ظرفیت باتری بقیه خودروها هم مطرح می شد… وگرنه بحث تبلیغاتی بودن و بر سر زبون افتادن یک برند مطرحه که خب در اینصورت به شعور مخاطب توهین کرده،. مطلب آموزشی میتونه تیتر آموزشی داشته باشه.
        سردبیر نباید انقدر سطحی فکر کنه.

        موافقم ۴
        مخالفم ۴
  2. Behrouz. anzali

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (356 ديدگاه)

    کانسومر ریپوترز تازگی بدترین خودرو ها از نظر کیفی منتشر کرده و تسلا دوم شده ..دوستداران تسلا قبلا از این که میخواین حمله کنین به من برید یه نگاهی بندازید بعدا و از چرا و چگونه با خبر بشید.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۶
  3. میثم

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2472 ديدگاه)

    در صندوقش ناجور نیست ؟؟؟؟
    یه ضربه کوچیک از عقب بخوره در صندوقش کلا تاب برمیداره و باید عوضش کرد

    موافقم ۲
    مخالفم ۷
  4. محمد امین

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1622 ديدگاه)

    این ماشین رو خیلی دوست دارم ، ولی به نظرم بهترین برقی بازار فعلی، پورشه تایکان توربو هست ، کامل ترین ماشین برقی بازار هست

    موافقم ۳
    مخالفم ۷
    1. AMG GT R

      ۱۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (974 ديدگاه)

      Audi e tron GT
      منم تایکان با یه ظاهر دیگه دوست دارم

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  5. بهزاد

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1717 ديدگاه)

    ۱۵ کیلووات اتلاف در همان نیم ساعت یا یک ساعت یا هر زمانی که شارژش طول کشیده و هنوز محاسبات دیگری مونده که از این قراره.
    این خودرو ۸۰۰ کیلومتر با یک شارژ کامل میتونه مسافت طی کنه.
    اگر خریدار روزانه ۸۰ کیلومتر طی مسیر داره تقریبا برای ۱۰ روز در حالت تئوری ذخیره ی انرژی داره.
    اما این میزان انرژی به مدت ۱۰ روز محال ممکنه در باتری ها دوام بیاره و هر روز مقداری از انرژی تلف میشه و بسته به دمای محیط اعدادش متغیره و سرانگشتی میشه تصور کرد در این مدت ۱۵ الی ۲۰ کیلووات هم از دست بره.
    نتیجه اینجاست که خودروهای برقی براحتی ۲۰ الی ۳۰ درصد از زمان شارژ تا زمان اتمام را تلف میکنند.
    درصد تلفات ۱۰ الی ۲۰ درصدی شبکه انتقال قدرت هم به اون اضافه بشه به همراه بازدهی نیروگاه ها که به غیر از منابع پاک در بهترین حالت ۶۰ الی ۷۰ درصد هست تقریبا نتیجه ی شگفت انگیزی در پیشبرد اهداف زمین پاک به ارمغان نمیاره.
    حالا بماند بسیاری از محاسبات طی مسیر خودروهای برقی بدون روشن بودن چراغ ها و ایرکاندیشن و سیستم صوتی هست و شیشه ها بالا و تاثیر محیط های بسیار گرم و سرد بر باتری ها.
    قبل از اینکه دوستان طرفداران توربین بادی و پنل خورشیدی و نیروگاه اتمی بیان از بازدهی بگن یادآوری کنیم منابع مالی احداث این واحدهای تولید برق را بیان به ۱۸۰ کشور غیر گروه ۲۰ بدهند تا بعد ببینیم بازدهی به کجا میرسه.

    موافقم ۴
    مخالفم ۶
    1. [email protected]!n

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1763 ديدگاه)

      یه جا خوندم برد ریویان با یدک کش ۶۶ درصد افت کرده !!!!

      واقعا نمی دونم این جنب و جوش خودروسازا برای کسب سوده بیشتر از الکتریکی سازی به کجا میرسه ؟؟

      موافقم ۴
      مخالفم ۲
      1. MC20

        ۱۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (787 ديدگاه)

        رامین جان اونا (خودرو سازا) خودشونم نمیدونن … بدبخت ها یا شاید هم خوشبخت ها ، توو مخلوطی از ، اطاعت از دستورات از بالا … و جوگیر شدن خودشون … و افه های زیست محیطی و دایه ی عزیزتر از مادرشدن واسه کره زمین … و طمع فروش بیشتر و بیشتر و بیشتر تا خرخره … و جا نموندن از رقبا … و گول زدن مردم … و جاسوسی پیشرفته سطح ناخودآگاه از مردم … و باز اطاعت از دستورات از بالا و … گیر کردن … و دارن حول محور نادانی در دایره تسلسل می گردن … این چرخش های احمقانه بین رسمیت و آزادی … عاقبت بشر رو نابود می کنه …

        موافقم ۲
        مخالفم ۲
    2. Nima

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1263 ديدگاه)

      بهزاد جان خودرو الکتریکى به طور متوسط ١-٣ مایل برد در روز از دست میده
      البته یک نفر تست کرده بود و یه تسلا فول شارژ رو رهاکرده بود و بعد از ۶ ماه کاملا خالى شده بود.

      موافقم ۰
      مخالفم ۲
      1. بهزاد

        ۱۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1717 ديدگاه)

        کاملا درست میفرمایید نیما جان.
        البته این موج جدید صنعتی هنوز در مسیر بلوغ قرار داره و در آینده بهره وری و بازدهی افزایش خواهد یافت اما برخلاف تصور خیلی ها که ساده انگارانه میگن تولید فلان چیز راحته ولی در عمل برای بالا بردن بازدهی نیاز به کار و سرمایه گزاری زیادی هست و مسیر صنعت خودرو که به اجبار تحمیل شده چاره ای نداره و باید با این چشم انداز ادامه بده.

        موافقم ۲
        مخالفم ۱
      2. یک کاربر

        ۱۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (147 ديدگاه)

        خودروی برقی شما رها نمیکنید که شارژ تمام کند شما انرا به پول تبدیل میکنید ، انرا به شبکه برق میفروشید .

        به یک گونه البته بطور مثال ، مثل بازار فارکس هست ا ، شما انرژی مبادله میکنید . اگر وارد مبادله نشوید مثل قضیه یخ فروشی در تابستان میشوید نفروخته یخ هایش تمام کرد !

        دیگر کی انرژی بخرید کی بفروشید که بیشترین سود داشته باشه به هنر خودتان مانده

        موافقم ۱
        مخالفم ۲
    3. یک کاربر

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (147 ديدگاه)

      در مورد همین چیزها فکر شده ، مقالات زیادی در مهندسی برق هست ، مثلا نمونه هلندی ها ، از خودروهای پارک شده بعنوان منبع ذخیره شده استفاده کردند.

      بنظرم باید از زاویه دید دیگر ببینیم چیزی که منفی تصور میکنیم ،شاید کارکرد مثبت باشد ، خودروی بنزینی پارک شده نمیتوان پول در اورد ، اما خودروی الکتریکی پارک شده شما برایتان درامد زایی هم میکند!! به این گونه که در کم باری شارژ کرده اید و در اوج بار به شبکه برق میفروشید .تفاوت این نرخ سود هست.

      یعنی خودروی الکتریکی بیکار نمی ماند حتی در حالت پارکینگ هم میتوانید پول در بیاورید.

      پس خودروی پارک شده شما شارژ کم نمیکند شما مشغول مبادله انرژی هستید و پول در خواهید اورد

      موافقم ۴
      مخالفم ۲
      1. بهزاد

        ۱۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1717 ديدگاه)

        دوست گرامی ممنون از ایده ای که مطرح کردید اما از کدام درآمد زایی میگید!؟
        طرف رفته مثلا برای هر کیلووات مثلا ۲۰ سنت در جایگاه شارژ سریع پول داده و ۱۳۲ کیلووات برق گرفته که ۱۵ کیلوواتش تلف شده بعد بیاد به شبکه وصل کنه که برای هر کیلووات مثلا ۱۰ سنت پول در بیاره!
        وقتی برق باتری به شبکه وصل بشه بازهم دچار مقداری تلفات میشه که این مورد به خاطر تخلیه باتری و ایجاد گرما هست و همچنین کابلهای انتقال انرژی.
        وقتی طرف میبینه برق خونش وصله دلیلی نداره بیاد باتری ماشینو خالی کنه و اگر قرار باشه هر شب برقش بره که اون دولت کارش به یکماه نمیرسه.
        الان سالهاست ایده ی تولید برق از فاضلاب خونگی عملی شده و مکانیزم های صنعتی اون فراهمه آیا همه ی آدمها زمان و پول کافی دارن که بخوان اونو عملی کنن؟ آیا همه ی خونه ها پنل خورشیدی نصب کرده اند؟

        موافقم ۲
        مخالفم ۳
        1. یک کاربر

          ۱۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (147 ديدگاه)

          این موارد که میگید بیشتر مربوط به اقتصاد رفتاری هست تا مسائل فنی،
          چرا که مصرف کننده خودش تصمیم میگیرد در خانه شارژ بکند بصرفه هست یا ایستگاه شارژ، مثلا وقتی شما کارمندی باشید که روزی ۱۰۰ کیلومتر بیشتر پیمایش ندارید ، خب نیازی به ایستگاه شارژ سریع هم ندارید و از برق خانگی استفاده میکنید.

          اما در مسافرت ها ، یا شغل تاکسی ، آژانس مجبور به استفاده از ایستگاه شارژ سریع شاید بشود.

          این هم ایده نیست خود تسلا چنین کاری اجرا کرده ، قیمت برق در امریکا چند تعرفه ای هست. چیز عجیب نیست. سود کمی هم ندارد ، شما ایران میبینید قضاوتتان از دنیا از تجربه ایران هست ، در حالیکه انجا با ایران فرق دارد. شما مگاپک های تسلا در استرالیا و امریکا ببینید

          در مورد تلفات قبول دارم ، اما اینها همه راه حل علمی تئوری دارند اما تجاری سازی انها هزینه دارد زمان میخواهد . صنعت خودروی برقی هدف اولش ،شکست رقیب فسیلی هست .بعد ان دنبال بهبود هست.

          اما این طرح در دنیا مطرح هست ، اما البته مشکلات دیگر دارد ، مثل پایداری شبکه ،

          تصورات ما از خودروی الکتریکی بسیار ساده انگارانه هست ، این صنعت یکسری تاثیرات ثانویه دارد و یک نوع فضای تجاری و اجتماعی خاص خودش بوجود می اورد .

          موافقم ۴
          مخالفم ۲
    4. امین

      ۱۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (272 ديدگاه)

      بهزاد
      بهترین تحلیل

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. یک کاربر

    ۱۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (147 ديدگاه)

    اینکه برق تلفات داره حساب کنیم و مقایسه کنیم با مصرف سوخت بنزین ، حالا خود انرژی پالایشگاه تقطیر و … به کنار

    در خودروی احتراقی از بنزین در حالت ایده ال موتورهای احتراقی ۴۰ درصد بهره وری دارند حتی ژاپنی ها به ۵۰ درصد رسیدند. حال ما ۶۰ درصد تلفات انرژی در خودروی احتراقی نمیبینیم بعد میگوییم انرژی الکتریکی تلفات بالا دارد!!! . الان نیروگاه سیکل ترکیبی و اب شیرین کن جبل علی امارات ۸۰ درصد بهره وری دارد طبق ادعای خودشان ،

    الان موتور الکتریکی بهره ۸۰ تا ۹۹ درصد هست
    .

    خودروهای الکتریکی در واقعیت تلفات کمتری به نسبت خودروهای برقی دارند . تلفات احتراقی ها بالاست. تلفات برق در مقایسه با ان کمتر هست.

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا