ماتزی فرمولا فایو، یک سوپراسپرت جادهای با موتور پنج روتوری وانکل و قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار است که صدایی شبیه خودروهای فرمول یک V10 دهه ۹۰ تولید میکند.
ماتزی فرمولا فایو یک هایپرکار مسابقهای به سبک لمان است که بهطور باورنکردنی، جواز تردد در جادهها را دارد. ظاهر این ماشین خیرهکننده است اما جادوی واقعی زیر این پوسته نهفته است. یک موتور وانکل پنج روتوری الهامگرفته از مزدا که زمانی در لمان میدرخشید. این موتور توانایی تولید ۱۵۰۰ اسب بخار در چرخها را دارد، قدرتی در حد بوگاتی شیرون و صدایی شبیه خودروهای فرمول یک دهه ۹۰ با موتور V10 ارائه میدهد. دیوید ماتزی، بنیانگذار شرکت ماتزی فرمولا در آلاباما که خود راننده آزمایشی این پروژه است، پیشینهای در موسیقی دارد و صدای فرمول یک را الهامبخش اصلی این پروژه میداند.
ماتزی فرمولا فایو اولین بار در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و بر پایه یک کیت کار سبک به نام سوپرلایت SL-C ساخته شده که توسط شرکتی مستقل برای استفاده در پیست و خیابان طراحی شده است. این پایه برای دیوید حیاتی بود زیرا سفارشیسازی را بدون نیاز به طراحی یا قالبگیری پنلهای بدنه آسانتر کرد و هزینهها را کاهش داد. این خودرو با ساختار بدنه روی فریم، بدنه فایبرگلاس دارد و نمای جلوی آن یادآور کانسپت مزدا فورای در سال ۲۰۰۷ است. شاسی خودرو از یک مونوکوک آلومینیومی فوقسخت ساخته شده و سیستم تعلیق دو جناغی در جلو و عقب با لاستیکهای اسلیک میشلن دارد. مخزن سوخت سفارشی پشت دو صندلی مسابقهای کابین قرار گرفته و سه رادیاتور شامل یکی در هر سایدپاد کناری و سومی زیر پوسته جلو برای خنککاری تعبیه شده است.
وزن کلی فرمولا فایو کمی بیش از ۱۰۹۰ کیلوگرم است، یعنی سبکتر از مزدا MX-5 میاتا. موتور وانکل پنج روتوری که در وسط نصب شده و ساخته شرکت BiletPro است، توسط یک توربوشارژر عظیم گرت G57 تغذیه میشود که توربین آن ۲۰ درصد بزرگتر از مدل استاندارد است. این موتور قدرتی دیوانهوار، ۱۵۰۰ اسب بخار در چرخها تولید میکند و نیرو از طریق گیربکس شش سرعت هولینگر MXT با تعویض دنده پدالی به چرخهای عقب منتقل میشود. اگرچه هنوز آزمایش کامل انجام نشده اما حداکثر سرعت این خودرو احتمالاً بیش از ۳۲۲ کیلومتر در ساعت خواهد بود و نکته جالب اینکه فرمولا فایو فاقد فرمان هیدرولیک و بوستر ترمز است.
چرا موتور پنج روتوری؟
پاسخ ساده است، برای تولید صدای V10 فرمول یک! دیوید ماتزی میگوید:
من عاشق موتور شش روتوری هستم اما چیزی منحصربهفرد در موتور پنج روتوری وجود دارد که فکر میکنم خاص خواهد بود. موتور وانکل مثل یک موتور پیستونی دو زمانه عمل میکند؛ بهعبارتدیگر، یک موتور وانکل پنج روتوری در ۹ هزار rpm دقیقاً صدایی شبیه به یک پیشرانهٔ پیستون در دور ۱۸ هزار rpm مثل موتورهای فرمول یک دهه ۹۰ تولید میکند.
این خودرو در خیابانهای عمومی آزمایش شده و دیوید، بهناچار برای رعایت به محدودیتهای سرعت، پدال گاز را کامل فشار نداده است (قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری به ۱۲۰۰ اسب بخار محدود شده بود). بااینحال، صدای موتور پنج روتوری، حتی در دورهای پایین، بهوضوح یادآور موتورهای V10 فرمول یک اواخر دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ است.
amirboss
۹ تیر ۱۴۰۴طراحی خالص و کلاسیک!
استفاده از یه موتور وانکل پنج رتوری تو این سگمنت واقعا دیوانگی محضه.
یه خودرو با طعم کیسموت کیلر!
s
۹ تیر ۱۴۰۴چرا بعد از ارسال دیدگاه و ریفرش شدن صفحه امکان مشاهده و ویرایش کامنت نیست؟
Cehx
۹ تیر ۱۴۰۴باید لاگین کنی تا بتونی ویرایش کنی
SMS
۹ تیر ۱۴۰۴جذابیتی بس متفاوت
Arash2009
۹ تیر ۱۴۰۴ساز موسیقی جدید
موتور های وانکل کلا صدای متمایزی دارن
حالا فک کن ۵ تا روتور همزمان با دور ۹۰۰۰ تا در دقیقه بچرخن ..
Ali Supercharge (ممممد سابق)
۹ تیر ۱۴۰۴حجمش چقدره؟
چون معمولا روتاریا کم حجماند…
Foad
۹ تیر ۱۴۰۴کاش صداشم می شنیدیم …
به نظر خیلی خفن میاد .
مهران
۹ تیر ۱۴۰۴در یک کلام،
نع…
همایون
۹ تیر ۱۴۰۴خیلی باحاله کهماشین سادست و نهایت لذت رانندگی رو هدف گرفته. فقط کاش حداقل های ایمنی رو رعایت میکرد و یه سیستم ترمز خوب از برمبو میزاشت روش. وقتی اینهمه قدرت داره باید راهی واسه متوقف کردنش داشته باشه وگرنه هم راننده رو به کشتن میده هم واسه مردم خطر داره عجیبه که بهش جواز تردد دادن پورشه کاراجیتی با ششصد اسب و مهندسی پورشه بازهم یکی از معروفترین و محبوبترین بازیگرای دنیارو به کام مرگ برد بعد ۱۵۰۰ اسب بدون فرمان هیدرولیک و ترمز درست و حسابی قراره چیکار کنه با مالکش؟خب یه دفعه بگن به درد رانندههای حرفهای تو پیست میخوره.فکر کن یه یوتیوبر تازه به دوران رسیده تو جاده عمومی بخواد با این گاز بده
کامران
۹ تیر ۱۴۰۴فکر کن صدای مزدا 787b رو کف خیابون بشنوی🤩
علی علوی
۹ تیر ۱۴۰۴عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و سروران و مدیران بزرگوار و معزز در سایت پدال
اوقات شریف همگی عزیزان بخیر و سلامتی و تندرستی و موفقیت
و اما مجدداً صحبت از اتومبیل های فوق العاده پیشرفته و هایپر کارهای طراحی و توسعه و تولید شده در ایالات متحده به میان آمده است
ایالات متحده همواره سرزمین مخترعین و ابداع کنندگان و کارآفرینان و پیشگامان در سراسر جهان می باشد
چندی پیش هایپر کار نیلو ۲۷ NILU27 به عنوان یک نمونه اصیل و بسیار پیشرفته و حرفه ای از اتومبیل های طراحی و توسعه و ساخت ایالات متحده معرفی شده بود
همچنین یک اتومبیل هایپر کار تحت عنوان دگر جی تی
TRANSTAR RACING DAGGER GT
این اتومبیل سریعترین اتومبیل در جهان می باشد و سرعت نهایی آن بیش از ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت می باشد
عزیزان و دوستان که علاقمند به اتومبیل های هایپر کار می باشند می توانند به کمپانی فوق الذکر که بنده عرض کردم مراجعه بفرمایند
به علت اینکه عمدتاً افراد مخترع و مبدع و مهندسان برجسته و مشهور در ایالات متحده اقدام به طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف هایپر کار ها و سوپرکارها می نمایند یک سروگردن از سایر نمونه های مشابه در سراسر جهان پیشرفته تر و دارای تکنولوژی های بسیار پیشرفته تری می باشند
در آینده توضیحات تکمیلی و جامع و بیشتری در رابطه با طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف هایپر کارها و سوپرکارها در ایالات متحده به اطلاع سایر کاربران و دوستان خواهم رساند
سپاسگزارم
در ضمن بنده پاسخگوی کلیه سوالاتی که دوستان و کاربران گرامی دارند می باشم
علی علوی از مشهد