معرفی شورلاین LM کوپه، خودرویی با روح کلاسیک و پیشرانه موتورسیکلت بیامو
شورلاین LM کوپه با پیشرانهٔ 250 اسب بخاری شش سیلندر بامو که تا 12 هزار rpm دور میگیرد در کنار شاسی سبکوزن و طراحی الهامگرفته از دهه 60، تجربهای منحصربهفرد را ارائه میکند.
استارتاپ کالیفرنیایی شورلاین بیاسپوک (Shoreline Bespoke) با معرفی LM کوپه، خودرویی که یادآور خودروهای اسپرت کلاسیک دهه 60 مانند پورشه کاررا 6 و فورد GT40 است، قصد دارد تجربه رانندگی خالص را در عصر محدودیتهای سوخت و آلایندگی زنده کند. این خودروی دونفره با وزن کمتر از مزدا MX-5 میاتا و موتور پرخاشگر بامو، نوید نسبتی از قدرت به وزن را میدهد که حتی از پورشه 911 GT3 نیز فراتر میرود.
LM کوپه هنوز بهصورت واقعی رونمایی نشده اما رندرهای رسمی آن شباهت زیادی به پورشه 910 مدل 1968 دارد که الهامبخش اصلی این پروژه بوده است. این خودرو با خطوط کمارتفاع و طراحی کلاسیک، یادآور خودروهای مسابقهای لمان مانند پورشه 963 RSP است. نام شورلاین از جادههای پرپیچوخم ساحلی کالیفرنیا و تابلوهای تاریخی بزرگراه شماره یک این ایالت گرفته شده و لوگوی شرکت نیز با تصویر خرس گریزلی، نمادی از کالیفرنیا، طراحی شده است.
شورلاین LM کوپه بر پایه یک شاسی فضایی لولهای از جنس آلیاژ فولاد ساخته شده که استحکام فوقالعادهای ارائه میدهد. پانلهای بدنه در نمونه اولیه از آلومینیوم هستند اما در نسخه تولیدی با پانلهای فیبر کربنی جایگزین خواهند شد. سیستم تعلیق دو جناغی کاملاً قابلتنظیم و سیستم فرمان موتوراسپرت که با همکاری مهندسان فرمول یک توسعه یافته، هندلینگ بینظیری را تضمین میکنند. مرکز ثقل این خودرو یکی از پایینترینها در میان خودروهای تولیدی است که باعث کاهش چشمگیر بادیرول میشود.
کابین LM کوپه با الهام از موقعیت نشستن فضانوردان در حالت بیوزنی طراحی شده و راننده در حالتی راحت و متمایل به عقب قرار میگیرد. اهرم تعویض دنده از جنس چوب و فرمان با روکش چرمی، حس کلاسیک را به این خودروی اسپرت مدرن اضافه میکنند. وزن مجموعه قوای محرکه تنها 79 کیلوگرم است که به حفظ وزن کلی پایین خودرو کمک میکند.
LM کوپه از یک پیشرانه 1.65 لیتری شش سیلندر خطی بامو برگرفته از بخش موتورسیکلت این شرکت بهره میبرد. این موتور که توانایی دور گرفتن تا 12 هزار rpm را دارد، با تیونینگ اختصاصی توسط اد پینکس به قدرت 300 اسب بخار رسیده است. این پیشرانه سبکوزن که در اصل از سری K1200R بامو گرفته شده، قدرت بیشتری نسبت به خودروهایی مانند سوبارو WRX یا تویوتا GR86 ارائه میدهد. گشتاور تولیدی نیز به 280 نیوتن متر میرسد که برای خودرویی با این وزن، عملکردی استثنایی فراهم میکند.
شورلاین بیاسپوک توسط اسپنسر بکمن (مهندس موتوراسپرت) و کایل کروگر (مهندس هوافضا) در سال 2021 تأسیس شد. پس از نمایش شاسی اولیه در نمایشگاه خودروی تیبورون 2022، این شرکت اکنون در حال توسعه پروتوتایپ دوم و آمادهسازی کارخانه جدید برای تولید است. هر دستگاه به 300 ساعت کار برای ساخت نیاز دارد و تحویل به مشتریان از اواخر 2026 آغاز خواهد شد. قیمت پایه کمتر از 500 هزار دلار برآورد شده است.